Outlander phev akun kunto

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Tykkäykset
9
Sijainti
Riihimäki
#51
Olisko kenelläkään mitään faktaa että miten Mitsun Akkutakuu toimii, kuinka pitkä se on ja mikä on "raja" jolloin akku on liian kulunut ikäänsä nähden? Netti kun tuntuu olevan pullollaan kaikenlaisia tietoja niin eipä juuri ota selvää, jossain lukee 8v/160tkm jossain lukee 5v ja jossain mainittiin että huollot on pitänyt teettää valtuutetussa huollossa. Aion asian kyllä kysyä paikalliselta Mitsubishi-huollolta, mutta he lomailee vielä ensi viikon.
akku takuu 10 vuotta
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#54
/Mutu alkaa/ Ei kyllä ole tullut 10v takuutietoa vielä vastaan. Mitä Google antaa ymmärtää, niin 8v/160tkm. Joskus kuulema Mitsubishin sivuilla lukenut takuuseen menon rajana SOH 80%, mutta tätä tietoa ei enää mistään Mitsun sivuilta löydy. Todennäköisesti ovat huomanneet, että akut kuluvat nopeammin mitä oletettu. Epäilen yleensäkin, että pelkkä akun kuluminen katsottaisiin takuun alaiseksi. Veikkaan, että kyseessä on takuu sisäisiä rikkoontumisia varten. /Mutu päättyy/

Edit; Suomessa kaikissa muissa paitsi My10 mallissa takuu 8v/160tkm 70% SOH saakka.

Edit; no nyt löytyi faktapitoinen sivu;
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4027

Mistähän nämä kuvakopiot tulleet, tuskin maahantuoja jakelee auton omistajille näitä? Inside leak :D?

Käsitetäänköhän tuo maa, jonka mukaan auton takuuta käsitellään niin auton ensirekisteröintimaana vai sinä maana josta takuuta haetaan? Finland-3-van-4.jpg
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
5
#56
Osa akkuhysteriasta, jota etenkin ulkomailla pari kaveria lietsoo lienee peruja liiasta Watchdogin tuijottelusta. Ainoa luotettava tapa mitata litium -akun kapasiteettia on katsoa laturin mittarista, paljonko sähköä menee sisään.
 

Qilty

New Member
Liittynyt
25 Kesäkuu 2019
Tykkäykset
0
#57
Osa akkuhysteriasta, jota etenkin ulkomailla pari kaveria lietsoo lienee peruja liiasta Watchdogin tuijottelusta. Ainoa luotettava tapa mitata litium -akun kapasiteettia on katsoa laturin mittarista, paljonko sähköä menee sisään.
Mulle on täysin yhdentekevää mikä tapa on oikea mitata. Huollossa on varmasti oma systeeminsä millä tuo varmistetaan ja jos on pientäkään mahdollisuutta saada uusi/korjattu akku takuuna niin mielellään sellasen ottaisin.

Sen varmaan yksinkertaisinkin kaveri ymmärtää että jollain puhelin sovelluksen näyttämällä lukemalla ei ole hirveästi arvoa takuuasioissa, mutta on se suuntaa antava luku jonka perusteella autonsa voi viedä "viralliseen" mittaukseen
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#58
Auton ilmoittamasta tyhjästä akusta täyteen lataukseen 6,2kwh. Eikös näissä vanhemmissa ollut 10kwh akut. Ja 30% varauksesta pitäisi olla akussa aina vaikka auto ilmoittaa akuston tyhjäksi?

Edit:12kwh akusto taitaa olla. Jos 12kwh akusto ja siitä 30% aina akussa eli 3,6kwh. Tuohon lisätään ladattu 6,2kwh = 9,8kwh, eli 81% akun kapasiteetista täyteen ladattuna. Watchdog ilmoittaa 69%. Joku ei täsmää.
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#63
8,5kwh näyttää tuo watchdog täyteen ladatun akun energian määräksi. Jos lataa noin 6,5kwh jotta akku täynnä, niin tällöin se noin 30% ainainen akun varaustaso täsmää tuohon noin 70% soh arvoon. Eli täytyy varmaan tässä joskus käydä marmoritiskillä kyselemässä.
 
Viimeksi muokattu

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Tykkäykset
9
Sijainti
Riihimäki
#64
8,5kwh näyttää tuo watchdog täyteen ladatun akun energian määräksi. Jos lataa noin 6,5kwh jotta akku täynnä, niin tällöin se noin 30% ainainen akun varaustaso täsmää tuohon noin 70% soc arvoon. Eli täytyy varmaan tässä joskus käydä marmoritiskillä kyselemässä.
jos alle 80% nii juu, varaat ajan pikatestiin ja siit si lähtee
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Tykkäykset
4
#65
Mulla menee 9,4kw tyhjästä täyteen latauksessa sisään, auton charge cost mittarista laskettuna.
Laturin mittarilla meni 10.21 kWh viime viikolla 2015 PHEV:iin yön yli 6 A:lla. Edeltävästi oli motarilla ajettu akku aivan tyhjäksi.

Nämä molemmat ylittävät jo laskennallisen reservin (12 kWh x 0.7 = 8.4 kWh) eli mihin mahtaa mennä ylimäärä - lämmöksi? Vai onko akku hädissään purkanut tuosta 30% varastostakin?

"Tarviiko olla huolissaan?"
 

Liitetiedostot

Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
5
#66
Laturin mittarilla meni 10.21 kWh viime viikolla 2015 PHEV:iin yön yli 6 A:lla. Edeltävästi oli motarilla ajettu akku aivan tyhjäksi.

Nämä molemmat ylittävät jo laskennallisen reservin (12 kWh x 0.7 = 8.4 kWh) eli mihin mahtaa mennä ylimäärä - lämmöksi? Vai onko akku hädissään purkanut tuosta 30% varastostakin?

"Tarviiko olla huolissaan?"
Itselläni menee toisinaan n. 24 % tasoon, esim. traileria vedettäessä. On jolliain akun taso mennyt kovassa kuormituksessa niin alas, että auto on ilmoittanut voimien ehtymisestä ja on ollut pakko latailla hetki chargella pysähtyneenä. Ainakin noin on käynyt saksalaisten foorumeiden mukaan jatkuvasti moottoritiellä huippunopeutta ajettaessa. Suomessa nyt ei 170 km/h nopeutta kovin pitkään välttämättä pääse ajamaan.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
13
#67
Joo. Senhän huomaa kun --- rangella ajelee, silti ylämäessä nuolet näyttää että akusta otetaan lisävoimaa polttomoottorin tueksi. Sitten taas tasamaalla ladataan akkuun 1-2km rangea seuraavaa koitosta varten varalle.

Varmaankin huikean pitkässä ylämäessä tai juuri esim traileria vetäessä on mahdollista että akku imeytyy tyhjemmäksi.

Minulla on oma energiamittaus autoille, näkee logeista ihan vuorokausi- ja tuntikohtaiset kulutukset. Kyllä tuohonkin on muutaman harvan kerran 10kWh uponnut. Se on toki se töpselistä otettu virta, kaipa siinä jotain häviöitä tulee laturissa että akkuun ehkä päätyy rahdun vähemmän.
 

Arimo

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2019
Tykkäykset
0
#68
Onko kukaan koeponnistanut tätä akkutakuu asiaa? Itsellä kohta 160tkm täynnä 2014 käyttöönotetussa autossa. Auton oman latausnäytön mukaan sain ladattua tyhjästä täyteen n.6.45kwh. Eli akkutakuun perusteella pitäs akku vaihtaa. Paikallinen huolto on kuitenkin niin onneton ettei sieltä oikein apuja saa. Kysyin akun kapasiteetin mittaamista, johon huoltoneuvoja kertoi että yhdestä olivat joskus koittaneet mitata, siinä kuitenkaan onnistumatta. Joten mihinkä minä sitten tätä autoa veisin näytille/mittaukseen ja mihin minun pitäisi ottaa yhteyttä tämän asian tiimoilta?
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#69
No se proseduuri tuntuu menevän niin, että asiakas valittaa merkkiliikkeeseen huonontuneesta rangesta/akkujen virran otosta, jolloin merkkiliike tekee tarvittavat mittaukset ja mahdollisesti yrittää "palauttaa" akun virranottokykyä jonkinlaisella hidastempoisella latauksella joka kestää useamman päivän. Kyseessä vaikuttaa olevan vain väliaikainen korjauskeino ja jonkin ajan kuluttua akku on taas yhtä huono kuin ennenkin, jonka jälkeen pitäisi alkaa neuvotella auton korjaamisesta.

Olen itse yrittänyt netistä bongata vastaavia kokemuksia, mutta ihan muutamia huhuja ollut vain jossa olisi takuuseen akkuja vaihdettu.

Summa summarum, vie merkkiliikkeeseen.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Tykkäykset
9
Sijainti
Riihimäki
#70
No se proseduuri tuntuu menevän niin, että asiakas valittaa merkkiliikkeeseen huonontuneesta rangesta/akkujen virran otosta, jolloin merkkiliike tekee tarvittavat mittaukset ja mahdollisesti yrittää "palauttaa" akun virranottokykyä jonkinlaisella hidastempoisella latauksella joka kestää useamman päivän. Kyseessä vaikuttaa olevan vain väliaikainen korjauskeino ja jonkin ajan kuluttua akku on taas yhtä huono kuin ennenkin, jonka jälkeen pitäisi alkaa neuvotella auton korjaamisesta.

Olen itse yrittänyt netistä bongata vastaavia kokemuksia, mutta ihan muutamia huhuja ollut vain jossa olisi takuuseen akkuja vaihdettu.

Summa summarum, vie merkkiliikkeeseen.
Meil on ainaki yks akku vaihettu takuusee
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#73
Olettekos seuranneet youtubessa tämän Unplugged EV kaverin videoita? Ihan mielenkiintoisia ja nyt tämä eräs video kertoo BMU;n resetoinnista kotikonstein. Kommenteissa moni kertoo onnistuneensa ja saaneen ladattua autoon sen jälkeen ns.täydet virrat. Kukaan testannut?


Onko akuston "heikkous" sittenkin ohjelmoinnin syytä, eli akussa onkin kapasiteettia jäljellä, mutta ohjelma ei osaa sitä arvioida oikein? Mielenkiintoisia juttuja..

 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
90
#74
Olen kattonu silloin tällöin. Mun puolesta muut saa kokeilla ensin niin näkee millasia vaikutuksia pidemmällä aikavälillä. Tosta tulee äkkiä kallis homma jos saa särettyä jonkin toimilaitteen. Hieman myös jännittäisi että yrittääkö auto yliladata ajoakkua.
Tuo Mitsun tapa on tehty suojaamaan akkua, jotta se kestäisi mahdollisimman pitkään hyvänä. Itse aion pysytellä ihan MUT3:lla suoritettavissa akun kalibroinneissa.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
6
#75
Näinhän se on, enkä itsekään virkani puolesta voi ketään suositella tuota tekemään...mutta kun itse on diy-henkinen kaveri, niin en voi kyllä sanoa ettenkö testaisi, jos ei akkutakuu olisi voimassa
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
5
#76
Jotenkin hirveä höyryäminen noilla parilla ulkomaan kaverilla. Oman kokemuksen mukaan BMU kun myös antaa ladata akkua enemmän ajo-olosuhteiden muuttuessa, mutta sopeutuminen ottaa aikansa. Kuutisen vuotta näillä ajellut ja mitään yllätyksiä ei ole tullut.
 
Ylös Bottom