Masmasille vielä vertailutietona omat tilastoni Outlander PHEVin käytöistä tämän vuoden aikana. Aut ollut minulla lokakuusta ja joulukuussa sain Watchdog-sovellukselle kelpaavan OBD-mokkulan, joten viime vuodelta ei vielä ole dataa. Sen sijaan tämän vuoden puolella Watchdog on ollut logittamassa käytännössä koko ajan kun auto on liikkeessä, eli näissä tiedoissa on kaikki ajot, lukuunottamatta muutamia kilsan-parin pätkiä, kun jostain syystä sovellus ei olekaan startannut normaalisti:
Näytä liitetiedosto 21328
Ruudut ovat siis kuukausia, tammikuu alimpana ja (vajaa) huhtikuu ylimpänä. Vasemmalla alhaalla sähkökilsat/kokonaiskilsat kuukauden aikana ja oikealla olevat tiedot ylhäältä lukien:
- ajoaika
- % matkasta kun on rullailtu vapaalla
- % matkasta jolloin ollaan regeneroitu jarrulla sähköä
- kokonaissähkön (ladatun sähkön) kulutus per 100 km
- bensan kulutus per 100 km ja kokonaiskulutus kuukauden aikana litroissa
- keskinopeus/maksiminopeus kuukauden aikana.
Iso prosentti kertoo sähköajon prosenttiosuuden koko kuukauden ajoista.
Referenssinä tavallisimmat matkat mulla:
- Kotoa päiväkodin kautta aamulla töihin 10 km (helmikuun loppuun asti, nykyisin 5 km mutta koronan takia päiväkoteilu ja töissä käyminen olleet vähän tauolla) ja sama 10 km toiseen suuntaan iltapäivällä
- Kauppaan 1-5 km riippuen kaupasta
- siskolle, mutsille, anoppilaan yms. paikkoihin 3-5 km
- Mökille 30 km
Ajot koostuu pääasiassa noista edellämainituista pätkistä, helmikuuhun saakka pääosin matkoista päiväkodin kautta töihin ja kauppareissuista, maalis-huhtikuussa ei ole kauheasti töissä eikä päiväkodissa käyty; sen sijaan mökillä 1-2 kertaa viikossa. Tämän huomaa keskinopeuden kasvusta, eli tammi-helmikuu menty pääosin kaupungissa töihin, maalis-huhtikuussa enemmän maantietä mökille. Mökille menty vieläpä usein lastattu kärry perässä, mikä lisää kulutusta ja laskee sähköistä toimintamatkaa. Mökille pääsen koko matkan sähköllä ilman kärryä, mutta kärryn kanssa jää hieman vajaaksi riippuen lastistakin. Viimeksi tänään kävin mökillä ja takaisin koko matkan sähköllä, kun viihdyin paikan päällä 3h ja auto oli sukolatauksessa paikan päällä.
Helmikuun lopulta alkaen on ollut omatekoinen
pehvanlämmitin käytössä, jolloin ei ole tarvinnut huolehtia siitä että polttomoottori kävisi turhaan lyhyellä matkalla vain lämmityslaitteen käytön vuoksi. Muuten tammikuu meni pipo päässä ajellessa pääosin ilman lämmitystä, helmikuun alussa sen sijaan kiusasin lämmityslaitetta oikein tahallaan ja kone kävi usein turhaan, halusin vähän testailla paljonko se tuo bensankulutusta.
Kotona auto on kylmässä tallissa ja sukolatauksessa, töissä lämpimässä tallissa ja latausasemassa, mutta tuosta työpaikan edusta en ole nyt 1,5 kuukauteen päässyt nauttimaan etätöiden vuoksi.
Eli kyllä sanoisin että masmasin matkoille Outlander PHEV sopii vain erityisen hyvin, ja sähköllä pääsee melkein kaikki ajot, kunhan latausaika ja pistorasioiden saatavuus sen mahdollistavat. Itsellä siis karvan vajaa 3000 km takana uudenvuoden jälkeen ja bensaa mennyt alle 30 litraa.