Outlander PHEV

Vs: Outlander PHEV

Auto on koko ajan 4 vetoinen

Mitenkähän PHEV kaikkine moottoreineen toimii tilanteessa, jossa toinen etupyörä ja ristikkäisen puolen takapyörä ovat ilmassa tai hyvin liukkaalla pinnalla? Luultavasti osoittautuu kaksipyörävetoiseksi eli ainoastaan liukkaalla oleviin pyöriin menee ensinkään voimaa. Tuli lunta, nyt kokeilemaan! Saako vempeleestä muuten ajonvakautussysteemin kytkettyä pois päältä? Saattaa vaikuttaa asiaan.
 
Vs: Outlander PHEV

fon sanoi
Auto on koko ajan 4 vetoinen

Mitenkähän PHEV kaikkine moottoreineen toimii tilanteessa, jossa toinen etupyörä ja ristikkäisen puolen takapyörä ovat ilmassa tai hyvin liukkaalla pinnalla? Luultavasti osoittautuu kaksipyörävetoiseksi eli ainoastaan liukkaalla oleviin pyöriin menee ensinkään voimaa. Tuli lunta, nyt kokeilemaan! Saako vempeleestä muuten ajonvakautussysteemin kytkettyä pois päältä? Saattaa vaikuttaa asiaan.
Viittaat ilmeisesti ristiriipuntaan. Olen nähnyt videoita joissa PHEV menee noista tilanteista ihan kuten oikeatkin maasturit. Autossa on se mitsun evosta tuttu S-AWC, eli sähköisillä tasauslukoilla ja kallistuksen hallinnoilla jne. Varustettu neliveto. Ihan pätevä pitäisi olla.
 
Vs: Outlander PHEV

En tiedä onko mun renkaat paremmat kuin edellisessä outtiksessa, mutta nyt kun tuli lunta ja liukasta, niin jumaskegga kun on pitoa sivuttain. Auto menee ihan kuin raiteilla. Kitkat oli myös edellisessä, joten pakko olla tuosta s-awc:ta johtuvaa tuo pidon tunne :peukku
 
Vs: RE: Outlander PHEV

Mutta silti tasauspyörästön lukkoja tokkopa on. Eli on pahassa paikassa kaksvetoinen (toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla).
 
Vs: RE: Outlander PHEV

Urran sanoi
Mutta silti tasauspyörästön lukkoja tokkopa on. Eli on pahassa paikassa kaksvetoinen (toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla).
Käsittääkseni kyllä on jonkinlaiset aktiivilukot. Kyseessä on siis huomattavasti edellisen generaation Outtista pystyvämpi kapistus maastoajoon. Tuo s-awc toimii ihan pirun hyvin. Vanha outtis suti kovaa käskettäessä liukkaalla pinnalla vaikka oli lukkomoodi päällä. Tää uus vaan menee. Seurasin sitä s-awc näyttöä, niin tosi nätisti se hoitaa mutkat esim. Liukkaissa ympyröissä. Toimintaa ei edes huomaa, eikä varsinainen luistonesto tuntuisi puuttuvan peliin lainkaan. Ainakaan mitä perinteisiä valojen vilkkumisia ei kojetaulussa näkynyt.

En nyt lähde väittelemään lukoista kun en niistä tiedä oikeasti mitään. Auto ei kuitenkaan ole perus SUV tyyliin 2 vetoinen, vaan systeemi ohjaa vetoa pitäville pyörille myös. Muutenhan tuosta ristiriipunnasta ei oikein pääse kunnialla läpi. Käytännössä huomaan tämän eron myös selvästi kun mun edellinen auto oli tuo aiemman generaation outtis diesel automaatilla.
 
Vs: Outlander PHEV

eki75 sanoi
Tuosta ilmastoinnista, niin toimiiko auto siis niinkuin haluat, jos ilmastointi on pois päällä?

eli pyörittääkö auto moottoria van siksi että ilmastoinninkompura pyörii?

-Eki

Nyt puhutaan vasta talvikäytöstä. Eli auto pyörittää polttomoottoria vain siksi, että saataisiin hukkalämpöä kabiiniin. Jos akut on täynnä, niin sitä pyörimisenergiaa ei saa käytettyä mitenkään järkevästi, eli moottoria käytetään vain hukkalämmön tekemiseen, joka taas on ihan järjetöntä. Jos akku olisi vain puoliksi täynnä, niin moottori voisi pyörittää edes generaattoria, ja saisi vähän enemmän energiaa talteen bensasta.

Ja vastaus sinun kysymykseen. Ilmastointikompressoria pyöritetään suoraan ajoakun jännitteellä (300VDC), joten ilmastoinnin takia polttomoottoria ei tarvitse käynnistää.. Tää on vähän niinkuin kesäauto.. :)

G
 
Vs: RE: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Käsittääkseni kyllä on jonkinlaiset aktiivilukot. Kyseessä on siis huomattavasti edellisen generaation Outtista pystyvämpi kapistus maastoajoon. Tuo s-awc toimii ihan pirun hyvin. Vanha outtis suti kovaa käskettäessä liukkaalla pinnalla vaikka oli lukkomoodi päällä. Tää uus vaan menee. Seurasin sitä s-awc näyttöä, niin tosi nätisti se hoitaa mutkat esim. Liukkaissa ympyröissä. Toimintaa ei edes huomaa, eikä varsinainen luistonesto tuntuisi puuttuvan peliin lainkaan. Ainakaan mitä perinteisiä valojen vilkkumisia ei kojetaulussa näkynyt.

En nyt lähde väittelemään lukoista kun en niistä tiedä oikeasti mitään. Auto ei kuitenkaan ole perus SUV tyyliin 2 vetoinen, vaan systeemi ohjaa vetoa pitäville pyörille myös. Muutenhan tuosta ristiriipunnasta ei oikein pääse kunnialla läpi. Käytännössä huomaan tämän eron myös selvästi kun mun edellinen auto oli tuo aiemman generaation outtis diesel automaatilla.

Auto on ns. kaksivetoinen, mutta jarrujen avulla kikkailemalla saadaan nykyään aito nelivetomeininki aikaiseksi. Ei tuo sport käyttöön sovellu, eli jarrulla hidastetaan kovempaa pyörivää pyörää, kun oikeasti tarvittaisiin vain lisää voimaa sinne hitaampaan pyörään. Siten esim Evon S-AWC toimii täysin päinvastaisella tavalla kuin PHEVin S-AWC.

Itse olen pettynyt tuohon nelivetoon. Järjestelmät kytkettynä laite toimii jotenkuten mutta etupainoisuuden huomaa kuitenkin. Jos luistoneston ottaa pois, niin autosta tulee ihan selkeästi vain kaksivetoinen ja puskee kuin etuvetoinen. En ole kertaakaan saanut "heitettyä" autoa sivuluisuun, vaikka se perheen muilla nelikoilla onnistuu leikiten... (Alfa 155 ja Range vm. 98) Rangessa myös "takalukko" toteutettu samalla lailla jarrulla, mutta se toimii kuin ajatus verrattuna Mitsun vastaavaan - ja on kuitenkin 15v vanhempi ratkaisu.

Haluaisin taakse torsen-lukon ja enemmän vääntöä takapäähän. Ensimmäinen noista onnistuu vain muuttamalla rakennetta, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt projektiin halukasta koneistamoa.. Jälkimmäinen onnistunee softalla, kuten onnistuisi myös luistoneston rakentaminen kaksivaiheiseksi. (Ajanvakautus pois, mutta luistonestosta jäisi renkaiden nopeuseron tasoitus).

Niin.. ja miksi.. Kyseessähän on ekolokinen perhehäkkyrä... Niin, mutta jos auto on kuitenkin nelikko, niin minusta se pitää haluttessa pystyä poistattamaan mutkasta vauhdilla pienessä sortokulmassa... :)
 
Vs: Outlander PHEV

Ehkäpä Mitsu on halunnu tehdä joka tilanteessa turvallisesti käyttäytyvän auton. Niin ja eihän tuo ripaedellä eteneminen ole muutenkaan nopein ja kustannustehokkain tapa edetä ;)
 
Vs: RE: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Auto on ns. kaksivetoinen, mutta jarrujen avulla kikkailemalla saadaan nykyään aito nelivetomeininki aikaiseksi. Ei tuo sport käyttöön sovellu, eli jarrulla hidastetaan kovempaa pyörivää pyörää, kun oikeasti tarvittaisiin vain lisää voimaa sinne hitaampaan pyörään. Siten esim Evon S-AWC toimii täysin päinvastaisella tavalla kuin PHEVin S-AWC.

Joo o, onkos sulla Evosta jotain henk. koht kokemuksia?
http://www.youtube.com/watch?v=ny2w0ht50TY
Näyttäisi kyllä Evokin menevän slalomin läpi ilman peräheittoja s-awc kytkettynä.
Se on nimen omaan sitä tehokasta etenemistä.

Nää on ehkä maku asioita, eikä ainakaan mulle kauheasti merkitystä miten "lukko" on toteutettu, käytännössä kuitenkin pääset etenemään paremmin, kuin nelivedolla jossa vain kaksi pyörää vetää esim. peilijäällä tms. ajettaessa.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaus on siis, että pahassa paikassa auto ei ole vain 2-vetoinen, vaan kaikki tassut auttaa etenemään. :driver

Tossa on muuten vanhan mallin V6 mallin vastaava S-awc:sta video, että miten se toimii noin ideana ainakin. PHEV:ssä tekniikka on varmaan hieman erilaista
http://www.youtube.com/watch?v=0m5ZySj_PdE
 
Vs: RE: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Auto on ns. kaksivetoinen, mutta jarrujen avulla kikkailemalla saadaan nykyään aito nelivetomeininki aikaiseksi. Ei tuo sport käyttöön sovellu, eli jarrulla hidastetaan kovempaa pyörivää pyörää, kun oikeasti tarvittaisiin vain lisää voimaa sinne hitaampaan pyörään. Siten esim Evon S-AWC toimii täysin päinvastaisella tavalla kuin PHEVin S-AWC.

Itse olen pettynyt tuohon nelivetoon. Järjestelmät kytkettynä laite toimii jotenkuten mutta etupainoisuuden huomaa kuitenkin. Jos luistoneston ottaa pois, niin autosta tulee ihan selkeästi vain kaksivetoinen ja puskee kuin etuvetoinen. En ole kertaakaan saanut "heitettyä" autoa sivuluisuun, vaikka se perheen muilla nelikoilla onnistuu leikiten... (Alfa 155 ja Range vm. 98) Rangessa myös "takalukko" toteutettu samalla lailla jarrulla, mutta se toimii kuin ajatus verrattuna Mitsun vastaavaan - ja on kuitenkin 15v vanhempi ratkaisu.

Haluaisin taakse torsen-lukon ja enemmän vääntöä takapäähän. Ensimmäinen noista onnistuu vain muuttamalla rakennetta, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt projektiin halukasta koneistamoa.. Jälkimmäinen onnistunee softalla, kuten onnistuisi myös luistoneston rakentaminen kaksivaiheiseksi. (Ajanvakautus pois, mutta luistonestosta jäisi renkaiden nopeuseron tasoitus).

Niin.. ja miksi.. Kyseessähän on ekolokinen perhehäkkyrä... Niin, mutta jos auto on kuitenkin nelikko, niin minusta se pitää haluttessa pystyä poistattamaan mutkasta vauhdilla pienessä sortokulmassa... :)

Oletko ihan varma tuosta gen3 Outlanderin S-AWC:n toiminnasta?

Uudella mantereella jo gen2 Outlanderit oli varustettu S-AWC:llä. Järjestelmä piti sisällään myös taka-akselin super AYC:n, eli aktiivilukon hydraulipumppuineen. Noinkohan on, että gen3:ssa tav. luistonestoa kutsuttaisiin S-AWC:ksi?

ACD:tä Phev ei luonnollisesti edes tarvitse.


edit:
Mitsubishin mukaan PHEV:stä löytyy AYC?
http://www.mitsubishi-motors.com/jp/spirit/technology/library/s-awc.html
 
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Ja vastaus sinun kysymykseen. Ilmastointikompressoria pyöritetään suoraan ajoakun jännitteellä (300VDC), joten ilmastoinnin takia polttomoottoria ei tarvitse käynnistää.. Tää on vähän niinkuin kesäauto.. :)

G

Asia selevä, eli softa hommia..

-Eki
 
Vs: Outlander PHEV

Tässä nyt tullaan siihen että te kun ostatte uuden auton toki oletatte että se olisi valmis tuote. Ja varmasti sen helvetillisen investoinnin jälkeen ei tekisi mieli heti ostaa varustetta jonka hintaa ETTE saa takaisin kun viette auton 3 vuoden päästä liikkeeseen. Ymmärrän myös tämän kannan ja sen takia Suomessa ei uusia autoja ruostesuojata vaikka olot ovat todella rankat.Eikä laiteta muitakaan varusteita. Se uusi auto on niin jumalaton investointi (kuten olen tälläkin foorumilla monessa paikkaa kuuluttanut että yksinelävän pitää valita kunnollisen auton ja kunnollisen asuinpaikan väliltä nykypäivänä) että normaalisti porukka tekee VAIN pakolliset huollot autolle ja ehkä pesee ja sitten vasta toka ja kolmas omistaja joutuu näkemään vähän vaivaa auton suhteen. Fakta on että se moottori kyllä kuluu aika saatanasti noista kylmästarteista. Öljynvaihtoväliin vaikuttaisi varmasti jos tuota tehdään paljon että käynnistetään kone pikkuhetkeksi kylmällä. Se sitten että kenen etu se auton "ennenaikainen" kuluminen on, ei ainakaan käyttäjän ;)

Lohkolämmittimet ei osana ole hirveen kalliita eikä niissä ole mitään älyä. (Vertaa siihen webastoon joka sitten kyllä maksaakin).

Ikävää on tässä jos ei saada ohjelmallista korjausta.

Kyllä nää meidän suomen olot on p*rseestä. Heti kun loppuu suolan lento niin onkin jo niin arktista että autot hajoo muuten käsiin.

Onkohan tämä kori muuten japanissa tehty? No se nähdään parin vuoden päästä :)
 
Vs: RE: Outlander PHEV

Mizushima sanoi
Oletko ihan varma tuosta gen3 Outlanderin S-AWC:n toiminnasta?

Uudella mantereella jo gen2 Outlanderit oli varustettu S-AWC:llä. Järjestelmä piti sisällään myös taka-akselin super AYC:n, eli aktiivilukon hydraulipumppuineen. Noinkohan on, että gen3:ssa tav. luistonestoa kutsuttaisiin S-AWC:ksi?

ACD:tä Phev ei luonnollisesti edes tarvitse.


edit:
Mitsubishin mukaan PHEV:stä löytyy AYC?
http://www.mitsubishi-motors.com/jp/spirit/technology/library/s-awc.html

Moro,

Olen minä jo vuoden opiskellut tuota tekniikkaa eri brosyyreistä - luottamus oli kova Mitsun neliveto-osaamiseen, mutta tämän kohdalla on menty puihin.

http://www.chademo.com/pdf/mitsubishioutlander.pdf

Tuossa esim sivulla 9 on selvästi kerrottu, että "Open Diff" molemmissa päissä ja "AYC" toimii vain jarruilla. Ja ASC:n pois ottaminen halvauttaa myös AYC:n. Näin ainakin perstuntuman perusteella - siitä en ole löytänyt faktaa.

Uudessa GC-PHEV konseptissa on jo kehittyneempi E-AYC, joka jakaa jo vääntöä vasemman ja oikean puolen välillä. = oikein.

Mitä tulee nopeimpaan mahdolliseen etenemiseen, niin slalom, pujottelu ja monta jatkuvaa mutkaa on eri asia kuin yhdestä mutkasta ulostulo. Ja asfaltti täysin eri kuin sora tai lumi/jää. Jos vaikka ralliautoja katsoo, niin kyllä niissä kaikissa on sortokulmaa mutkasta ulos (suoralle) tultaessa. Mitä liukkaampaa, sitä enemmän. Myös vaikka Evossa, vaikka en ole ikinä kyseistä autoa edes ajanut. Uskon vain sen nelivetojärjestelmän olevan niin toimiva, että kaasu pohjassa energiaa ei hukata jarruihin, vaan annetaan kaiken voiman viedä autoa eteenpäin ja jopa ratin osoittamaan suuntaan.

Rautalankaa. Jos luistoneston ottaa pois PHEV:stä: ja lähestytään tasakaasulla 90 asteen lumista/jäistä mutkaa. Ajetaan siihen varovaisesti, tarkkaillaan kaikki ympärillä oleva liikenne ja painetaan kaasu pohjaan, kun mutkaa jäljellä vaikka 20astetta. Vaikka kääntäiisi ratin missä kulmassa tahansa 20-40 astetta, niin penkka kutsuu. Ja lisäksi kaksi rengasta sutii holtittomasti.

Edelleen. Ymmärrän, että tehdas on tehnyt autosta helpon perheauton, mutta tuon takalukon järkevämmällä toimnnalla autosta olisi tullut helppo ja turvallinen perheauto, jolla olisi kohtuullinen suorituskyky liukkaalla.

Eli mitä voi enää tehdä, on muuttaa softalla ASC-napin toiminta sellaiseksi kuin mainitsin. Renkaiden nopeuseron tasaus jäisi ainoaksi tehtäväksi. Vaikka jarrujen avulla.
 
Vs: Outlander PHEV

MitsuMi sanoi
Ehkäpä Mitsu on halunnu tehdä joka tilanteessa turvallisesti käyttäytyvän auton. Niin ja eihän tuo ripaedellä eteneminen ole muutenkaan nopein ja kustannustehokkain tapa edetä ;)

No jos kustannustehokkuuden haluaa tähän tuoda.... ::) Hauskuutta minä yritän autostani saada vieläkin irti, vaikka perhettä onkin. Leikit leikitään yksin ja suljetuilla alueilla. Tuosta autosta vain ei ole siihen. Onneksi on muitakin autoja.
 
Vs: Outlander PHEV

mystinengalant sanoi
Tässä nyt tullaan siihen että te kun ostatte uuden auton toki oletatte että se olisi valmis tuote. Ja varmasti sen helvetillisen investoinnin jälkeen ei tekisi mieli heti ostaa varustetta jonka hintaa ETTE saa takaisin kun viette auton 3 vuoden päästä liikkeeseen. Ymmärrän myös tämän kannan ja sen takia Suomessa ei uusia autoja ruostesuojata vaikka olot ovat todella rankat.Eikä laiteta muitakaan varusteita. Se uusi auto on niin jumalaton investointi (kuten olen tälläkin foorumilla monessa paikkaa kuuluttanut että yksinelävän pitää valita kunnollisen auton ja kunnollisen asuinpaikan väliltä nykypäivänä) että normaalisti porukka tekee VAIN pakolliset huollot autolle ja ehkä pesee ja sitten vasta toka ja kolmas omistaja joutuu näkemään vähän vaivaa auton suhteen. Fakta on että se moottori kyllä kuluu aika saatanasti noista kylmästarteista. Öljynvaihtoväliin vaikuttaisi varmasti jos tuota tehdään paljon että käynnistetään kone pikkuhetkeksi kylmällä. Se sitten että kenen etu se auton "ennenaikainen" kuluminen on, ei ainakaan käyttäjän ;)

Lohkolämmittimet ei osana ole hirveen kalliita eikä niissä ole mitään älyä. (Vertaa siihen webastoon joka sitten kyllä maksaakin).

Ikävää on tässä jos ei saada ohjelmallista korjausta.

Kyllä nää meidän suomen olot on p*rseestä. Heti kun loppuu suolan lento niin onkin jo niin arktista että autot hajoo muuten käsiin.

Onkohan tämä kori muuten japanissa tehty? No se nähdään parin vuoden päästä :)
Samaa mieltä. Japanissa on tehty joo nämä Suomeen tuodut ekat 44 kpl. Jatkotuotannosta en tiedä.
 
Vs: Outlander PHEV

"Uudessa GC-PHEV konseptissa on jo kehittyneempi E-AYC"

Mikähän on GC-PHEV? Tai E-AYC?
 
Vs: Outlander PHEV

fon sanoi
"Uudessa GC-PHEV konseptissa on jo kehittyneempi E-AYC"

Mikähän on GC-PHEV? Tai E-AYC?

Mitsun uusia konsepteja Tokiosta ja niiden tekniikkaa kuvaavia termejä:

https://library.mitsubishi-motors.com/tms2013/pdf/press_en_1120.pdf

tai jopa:

http://lmgtfy.com/?q=gc-phev+e-ayc
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Vastaa kaasun painallukseen, eli ei käy pelkällä tyhjäkäynnillä. Käy myös kun auto on paikoillaan, jolloin ajoviimaan ei ole.

Näin tuo tuntui olevan. Kulutus sekalaisessa ajossa kylmällä kelillä aika iso,
kun olisi pelkällä sähkölläkin pärjännyt. Odotellaan, josko kuitenkin... sitten
keväämmällä alkaisi hieromaan kauppaa.

Suorittaako tuo bensakonekin jonkinlaisen regeneroinnin? Oliko tyhmä kysymys,
mutta kun en tiedä en...?
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Jos meinaat että lataako se akkua, niin joo...

:peukku

Pihaan kun pysäytin pienen "ryntäyksen" jälkeen oli aika vahva "kuuman moottorin" tms.
tuoksahdus ilmassa. Tytärkin sanoi että hajoitinko auton ja syttyykö se palamaan :)
Tuli vain mieleen yksi 530 bimmeri joka itselläni oli vähän aikaa. Sekin haisi jos oli hetkeä
aiemmin suorittanun dpf polton.
 
Vs: Outlander PHEV

ea sanoi
:peukku

Pihaan kun pysäytin pienen "ryntäyksen" jälkeen oli aika vahva "kuuman moottorin" tms.
tuoksahdus ilmassa. Tytärkin sanoi että hajoitinko auton ja syttyykö se palamaan :)
Tuli vain mieleen yksi 530 bimmeri joka itselläni oli vähän aikaa. Sekin haisi jos oli hetkeä
aiemmin suorittanun dpf polton.

Eilen koeajolla tuprutteli pysähdyttäessä vaaleeta savua ja käry oli aika komea. Vähän kuin palavan kumin tai kuuman raudan katku.
Jostain netistä luin, että muillakin PHEV.n omistajilla olisi ollut samanlaisia kokemuksia...
 
Vs: Outlander PHEV

PEHVoista tulee tunnetusti hajua. Mutta ei kai bensakoneissa ole mitään hiukkassuodatinta, mitä tarvitsisi polttaa puhtaaksi.
 
Vs: Outlander PHEV

fon sanoi
PEHVoista tulee tunnetusti hajua. Mutta ei kai bensakoneissa ole mitään hiukkassuodatinta, mitä tarvitsisi polttaa puhtaaksi.

Ei ole bensakoneissa mitään puhtaaksipoltto-ohjelmaa. Charge tilassa tuntuu haisevan, mutta se on vain se voiman haju... ;D

Ovatkos muut OPI:n omistajat huomanneet pakkasstarteissa sellaisen "ominaisuuden", että täydellä akulla EV-ajomatka näyttää pelkkää viivaa "---" ? Minulla on nyt ainakin neljänä kertana tuon tehnyt ja vaimolla varmaan myös, mutta ei ole sitä tietenkään noteerannut. Konehan käy sitten koko ajan - oli ilmastointia/lämmitystä päällä tai ei.. Eli näyttäisi siltä, että joko minulla on joku vika, tai sitten akkujen lämmitys ei ole hoidettu kuntoon, kun latauspiuha on kiinni. (Softa / suunnitteluvirhe) Eli akku viilenee niin kylmäksi, että sitä ei annetakaan ajossa kuormittaa täysin...

Kiihdytyksessä myös voimamittari ei anna ihan täyttä, eli vajaaksi jää saatavat tehot. Ei vikavaloja, eli kaikki kai toimii niinkuin auto on ajatellut, mutta ei niinkuin minä ajattelisin..
 
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Ovatkos muut OPI:n omistajat huomanneet pakkasstarteissa sellaisen "ominaisuuden", että täydellä akulla EV-ajomatka näyttää pelkkää viivaa "---" ? Minulla on nyt ainakin neljänä kertana tuon tehnyt ja vaimolla varmaan myös, mutta ei ole sitä tietenkään noteerannut. Konehan käy sitten koko ajan - oli ilmastointia/lämmitystä päällä tai ei.. Eli näyttäisi siltä, että joko minulla on joku vika, tai sitten akkujen lämmitys ei ole hoidettu kuntoon, kun latauspiuha on kiinni. (Softa / suunnitteluvirhe) Eli akku viilenee niin kylmäksi, että sitä ei annetakaan ajossa kuormittaa täysin...

Koeajossa viimeviikolla näytti tota samaa --- viivaa noin 5-6 minuuttia sitten alkoi näyttää lukemaa.
Tämä siis aamulla kun kylmänä lähti liikkeelle. Huomasin kuitenkin, että auton saa about 5minuutin jälkeenEV-tilaan kun suosiolla yrittääkin lämmittää kabiinin ja koneen mahd nopeesti.
Eli auto Save tillaan heti kun käynnistää ja samalla sisätilan lämmöt korkeaksi. Sitten kun saa vaihdettua akuille niin tiputtaa lämmön sopivaksi ja ECO mode päälle. En tosin tiedä onko moinen tapa säästäväinen mutta ainakin mahdollinen...
 
Vs: Outlander PHEV

temgesic sanoi
Kyselinpä tänään tuolta volvofoorumilta, miten uudet plugin v60:set on näillä keleillä toimineet. Katsotaan tuleeko vastauksia, melko hiljaisen oloinen palsta tuo tuontui olevan.

Varmaan kannattais myös kysellä Toyota piireistä. Niitä on taidettu myydä muutama enemmän mitä noita V60:a.
 
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Auto on mielestäni upea (oikeasti), negatiivista: rengasmelu kova, helvetillinen piipitys aina kuin lähtee ajamaan :) Hienoa langatonta tekniikkaa, ei toimi meillä,kun autotalli on hieman kaukana ja seinät betonia.

Mun mielestä vähän tollanen luxusmaisempi mitsu kyseessä vs muut mallit. Rengasmelu mielestäni paljon hiljaisempi kuin edellisessä. Ja Lumia toimii mainioisti auton hansdfreen/bluetooth soittimen kanssa(muita toimintoja vielä kokeilematta). :driver
 
Vs: Outlander PHEV

Webtrap_86 sanoi
Mun mielestä vähän tollanen luxusmaisempi mitsu kyseessä vs muut mallit. Rengasmelu mielestäni paljon hiljaisempi kuin edellisessä. Ja Lumia toimii mainioisti auton hansdfreen/bluetooth soittimen kanssa(muita toimintoja vielä kokeilematta). :driver
Autolla kyllä ajalee mielellään, nyt kun luntakin on tullut. Ei sudi lähellekään yhtä helposti kuin vanha automaatti diesel. Se syötti jotenkin vähän liikaakin yhtäkkiä tehoa pyörille. Nyt tuo tehon säätely on kyllä todella tarkkaaja kaikki lähdöt tapahtuu viiveettä ja ilman sutimisia todella liukkaistakin risteyksistä. Vanhassa oli kyllä semmonen tietty ralli meininki. :driver PHEV on vähän arvokkaampi siinä mielessä :peukku
 
Vs: Outlander PHEV

Tässä kun on tullut parjattua jälleenmyyntiverkostoa, niin täytyy kehua autoa.
Eilen tuli kiihdytettyä liikenne virtaan lumiselta kiihdytyskaistalta. Takaa tuli liikennettä, kohtuu lähellä, nopeusero jotain 70km/h. Kaistaa oli sen verran että päätin kokeilla :driver. Jalka suoraksi ja oho, ihan yllätyin. Phev todella lähti :peukku. Takana tullut auto lähti jo antamaan tilaa toiselle kaistalle, mutta palas pian ruotuun kun phev katos horisonttiin. ;D. Oon samalla kiihdytyskaistalla ollut samassa tilanteessa myös edellisellä Outlanderilla ja se lähinnä käytti sen kaistan mitan vaihteiden arvontaan.

Auton kiihtyvyydestä saa kunnon käsityksen vasta, kun vauhtia on edes jotain 20km/h, moottori on valmiiksi käynnissä(esim. Talvella ;)) ja sitten pistää lätkän tiskiin. Jos lähteen nollasta ja moottori ei ole käynnissä, niin joo kerkee kyllä, mutta tapahtumaan alkaa vasta moottorin tullessa mukaan. Toki sähköstartissa on se etu että liikkeelle nytkähtäminen tapahtuu tosi nopeasti verrattuna normi vehkeisiin.
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Ei taida näkyä missään. En tiedä jos joku varoitus jossain vaiheessa tulee.

Katsoin huvikseni manuaalista (japaninkielinen), ja varoitus liikalämmöistä ainakin pitäisi tulla:

page160image14328.jpg


Saattaa tulla jopa ennen kuin höyry konepellin alta. Stoppi tienposkeen, konepelti auki (höyryn hälvettyä), ja sitten on jäähdytellessä sopivasti aikaa ottaa se suoja pois keulalta ;D
 
Vs: Outlander PHEV

Koeajolla tuntui, että kulkee ja kiihtyy ihan tarpeeksi, mutta ihmettelen, miten huonot suorituskykylukemat ovat paperilla, 170 km/h ja 11s 0-100. Moottorien yhteenlaskettu teho antaisi aiheen olettaa kiihtyvyydeksi pitkälti alle 10 s ja huippunopeutta yli kahtasataa pitkän matkaa. Lie niin, ettei teho ole yhtä aikaa maksimaalisesti käytettävissä ja välitykset ei anna mahdollisuuksia enempään.
Rallityylin ajoon ei kai voi odottaa muuta kuin tyypillistä etuvetokäytöstä puskemisineen, koska etuakselilla on niin paljon enemmän tehoa ja vääntöä.
 
Vs: Outlander PHEV

fon sanoi
Koeajolla tuntui, että kulkee ja kiihtyy ihan tarpeeksi, mutta ihmettelen, miten huonot suorituskykylukemat ovat paperilla, 170 km/h ja 11s 0-100. Moottorien yhteenlaskettu teho antaisi aiheen olettaa kiihtyvyydeksi pitkälti alle 10 s ja huippunopeutta yli kahtasataa pitkän matkaa. Lie niin, ettei teho ole yhtä aikaa maksimaalisesti käytettävissä ja välitykset ei anna mahdollisuuksia enempään.
Rallityylin ajoon ei kai voi odottaa muuta kuin tyypillistä etuvetokäytöstä puskemisineen, koska etuakselilla on niin paljon enemmän tehoa ja vääntöä.

Hybridin moottoreiden yhteenlasketut tehot eivät ainakaan Outlanderin tapauksessa toteudu koskaan. Tuota täytyy hetken ihan oikeasti ajatella, että sen sisäistää. Perussääntö on, että etumoottoreista on toiminnassa vain jompikumpi. (okei poikkeuksia on siirtymävaiheissa, mutta sitten on voimantuottorajoituksia.)
Eli alle 65km/h käytössä on vain sähkömoottorit - kaikissa ajotilanteissa. Sähkömoottoreiden teho on sama 60kW edessä ja takana, mutta edessä vääntö on 137Nm ja takana 195Nm. Näin ollen auton pitäisi olla 41,2:58,8 suhteessa takavetoinen. Näinhän se ei oikeassa elämässä ole. Auton painojakauma on vielä suhteessa 55:45 joten tuonkin mukaan oltaisiin aika tasapainossa, mutta minun auto kyllä puskee rajusti. Eilisöinen pöperö tuntui vain heikentävän tunnelmaa, mutta täytyy ajaa tuolla pöperössä vähän lisää ennenkuin teilaan sitä enempää.

Mutta nollasta sataan kiihdytykseen osallistuu käytännössä aina vain sähkömoottorit. eli 120 kW ja 332Nm. Huippunopeuteen taas päästään lukemissa 149kW ja 395Nm. Sitten tosiaan loppuu välitykset, sekä sähkömoottoreiden pyörintäkyky.
 
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Hybridin moottoreiden yhteenlasketut tehot eivät ainakaan Outlanderin tapauksessa toteudu koskaan. Tuota täytyy hetken ihan oikeasti ajatella, että sen sisäistää. Perussääntö on, että etumoottoreista on toiminnassa vain jompikumpi. (okei poikkeuksia on siirtymävaiheissa, mutta sitten on voimantuottorajoituksia.)
Eli alle 65km/h käytössä on vain sähkömoottorit - kaikissa ajotilanteissa. Sähkömoottoreiden teho on sama 60kW edessä ja takana, mutta edessä vääntö on 137Nm ja takana 195Nm. Näin ollen auton pitäisi olla 41,2:58,8 suhteessa takavetoinen. Näinhän se ei oikeassa elämässä ole. Auton painojakauma on vielä suhteessa 55:45 joten tuonkin mukaan oltaisiin aika tasapainossa, mutta minun auto kyllä puskee rajusti. Eilisöinen pöperö tuntui vain heikentävän tunnelmaa, mutta täytyy ajaa tuolla pöperössä vähän lisää ennenkuin teilaan sitä enempää.

Mutta nollasta sataan kiihdytykseen osallistuu käytännössä aina vain sähkömoottorit. eli 120 kW ja 332Nm. Huippunopeuteen taas päästään lukemissa 149kW ja 395Nm. Sitten tosiaan loppuu välitykset, sekä sähkömoottoreiden pyörintäkyky.
Onko kukaan muuten kokeillut suljetulla radalla tietenkin ::), kuinka nopeasti tuon 170kmh ottaa lasiin?
Olis kyllä helmi kun tuota takapäätä sais vähän modattua, niin, että auton sais lievästi yliohjaavaksi. Nyt se on turhankin balanssissa
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Onko kukaan muuten kokeillut suljetulla radalla tietenkin ::), kuinka nopeasti tuon 170kmh ottaa lasiin?

Kun kerran kysyit... :) Ei tosin ihan huippunopeutta...

http://www.youtube.com/watch?v=rbOmtzFj14M
 
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Kun kerran kysyit... :) Ei tosin ihan huippunopeutta...

http://www.youtube.com/watch?v=rbOmtzFj14M
Hienoo :peukku.
Jännä miten ice tulee mukaan vasta 120.ssä auttamaan etupyöriä.
130.ssä voima icestä menee vain suoraan pyörille.
 
Vs: Outlander PHEV

Kiitos tiedosta. Täytyypä tutkia löytyykö tuosta kohtaa, jotain vastaavanlaista laitetta tms.
 
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Ei ole bensakoneissa mitään puhtaaksipoltto-ohjelmaa. Charge tilassa tuntuu haisevan, mutta se on vain se voiman haju... ;D
Jeesus mikä käry... :nykii loppuuko se joskus vai onko joku charge moodin ominaisuus? En oo tosin montaa kertaa joutunu sitä käyttään. Voihan olla että jostain palaa jotain asennusrasvoja tms. ::)
 
Vs: Outlander PHEV

japex sanoi
Mitsun ostaisin mielelläni koska volvo niin pieni ja kalliimpi.. Kunnon vrusteineen lähempänä 70.000e Ottaa vaan päähän jos työkaveri tulee töihin sähköllä joulu tammi helmi maallis huhti... ja itse joutuisin makseleen bensa...

Eli hintaeroa on mitsuun verrattuna sellaiset 15 tonnia? Oletkohan nyt miettinyt yhtään sitä, että kuinka paljon saat mahdollisesti kulumaan bensaan rahaa noina kuukausina? Nopea laskelma:

30 km/pv x 22pv/kk x 5kk = 3300km/v. Vaikka auton keskikulutus olisi 10l/100km, niin bensaan menee max 500€ "ylimääräistä"/v tuon PHEVin toimintatavan takia. Ja kuten Mizushima sanoi, niin Vollesta pitäisi maksaa vielä dieselverokin, missä tuo "säästö" kuittaantuukin sitten plus miinus nollaan. Kannattaako siis sijoittaa moisen ominaisuuden takia viisinumeroinen summa lisää rahaa ettei ottaisi päähän kun TYÖKAVERIT SÄÄSTÄÄ?

Minua ihmetyttää suuresti miten tuo bensankulutus voi harhauttaa ihmisiä tekemään aivan idioottimaisia päätöksiä muka "säästön" nimissä. Eikö ihmisillä muka ole enää pienintäkään kykyä tehdä yksinkertaisia kannattavuuslaskelmia? Itse ajan 30tkm/v, eikä minulle olisi taloudellisesti tippaakaan kannattavaa vaihtaa autoa uuteen pienempien bensakulujen takia. Toki uudessa autossa on sitten monia muita (muiden mielestä) hyviä puolia, mutta ne ovat asia erikseen.
 
Vs: Outlander PHEV

Samaa mieltä DaJackalin kans. Lähteny pahemmin mopo käsistä. Onhan se toki ihan kauheeta jos auto kuluttaa polttoainetta ::). No enpä pysty muutenkaan käsittämään täysin tuota asiaa ja siksipä ajelenkin tyytyväisenä päivittäin evolla, viidettä vuotta putkeen...
 
Vs: Outlander PHEV

Basbarduu sanoi
ja siksipä ajelenkin tyytyväisenä päivittäin evolla, viidettä vuotta putkeen...
Tää on kyllä ihailtavaa. Sitäpaitsi, väitän että tästä nauttiikin enemmän :peukku
 
Vs: Outlander PHEV

Eipä tuota tiiä millonka kuolee ni parempi pitää hauskaa siihen saakka. Ei mua ainakaan kaduta ollenkaan että rahaa kuluu enemmän ku jollain toisella autolla. Sitä varten sitä rahaa hankitaan että voi tehdä kivoja asioita. Jossain vaiheessa saattaa toki mieli muuttua mukavuudenhaluisempaan suuntaan mut se on sen ajan murhe.
 
Vs: Outlander PHEV

Basbarduu sanoi
Eipä tuota tiiä millonka kuolee ni parempi pitää hauskaa siihen saakka.

Tuo on kyllä ihan totta. :peukku

Ja eihän tuo PHEV:n toiminta pakkasilla ole nyt ns. kiveen hakattu. Voi ne sieltä jonkun päivityksen tehäkkin?
 
Takaisin
Ylös Bottom