Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Pitikin kirjoitella tänne jo aikaisemmin. Mulla on taas oireista päätellen vähintään 3 hehkua neljästä pimeänä, mahdollisesti kaikki neljä. Eli olisiko n. 3 kuukautta kestänyt Motonetin tarvikehehkut.

Kun näitä näyttää palavan aika liukuhihnalta niin nyt nousee kysymys, että mistä tämä johtuu? Tekisi mieli kokeilla noita toisen osanumeron orkkiksia (12V), mutta niilläkin on hintaa sen verran, ettei ihan huvikseen viitsisi kokeilla. Voiko hehkun ohjauksessa olla jotain sellaista ongelmaa, että se pukkaa liikaa virtaa tulpille ja siksi niitä poksahtaa? Mitään erityisen ihmeellistä ei mittauksissa taannoin selvinnyt, mutta mutta...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Jättää satunnaisesti jälkihehkua päälle, niin se riittää. Tyypillinen sähkövika, ei tietenkään ole "päällä" silloin kun mittauksia on tehty.

Mietin, saisikohan tuohon helposti kytkettyä jonkun ledin näyttämään, milloin hehkuille menee jännite? Näkisi kabiinista, jos joskus käykin niin, että 60 kilsaa ajettu ja vielä hehkutellaan -sillä saisi ainakin helposti/halvalla tehtyä pitemmän aikavälin diagnoosia sille hehkun ohjaukselle...?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Niko Päivinen sanoi
Mietin, saisikohan tuohon helposti kytkettyä jonkun ledin näyttämään, milloin hehkuille menee jännite?


Ei se kai sen hankalampi ole, kuin johto hehkukiskolta kabiiniin ja lamppu kii ja maihin.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Niko Päivinen sanoi
Jättää satunnaisesti jälkihehkua päälle, niin se riittää. Tyypillinen sähkövika, ei tietenkään ole "päällä" silloin kun mittauksia on tehty.

Mietin, saisikohan tuohon helposti kytkettyä jonkun ledin näyttämään, milloin hehkuille menee jännite? Näkisi kabiinista, jos joskus käykin niin, että 60 kilsaa ajettu ja vielä hehkutellaan -sillä saisi ainakin helposti/halvalla tehtyä pitemmän aikavälin diagnoosia sille hehkun ohjaukselle...?

Tuopa olikin hyvä ajatus, saatan jopa itse onnistua asennuksessa :) Releen naksu on ihan korvin kuultavissa ja usein on tullutkin rekisteröityä ko. ääni parin kolmen minuutin ajon jälkeen. En kuitenkaan niin säännöllisesti ole seurannut, että voisin poissulkea tuon Nikon ajatuksen päälle jäävästä jälkihehkusta.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Siis jos olis tullut esille ennemmi että jälkihehku jää naksumaan niin vika olis riaknosoitu ennemmi...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Niko Päivinen sanoi
Jättää satunnaisesti jälkihehkua päälle, niin se riittää. Tyypillinen sähkövika, ei tietenkään ole "päällä" silloin kun mittauksia on tehty.

Toi selittäis sen et timanttitiskiltä haetut kynttilät kesti vain 1,5vuotta
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Itse rakensin nappihehkun keinukytkimellä jossa valo. Näkee hyvin milloin hehkutus loppuu.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ledi ei kylläkään paljasta, jos on kyseessä onkin tilanne, jossa varsinainen päähehku jää päälle, mahdollisesti vielä rinnakkain jälkihehkun kanssa. Kaippa sekin on kytkennän puolesta mahdollista? Se ainakin käräyttäisi kynttilät aika nopeasti...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Itse kytkin juurikin niin että silloin kuin hehkuille menee virtaa niin valo palaa. Oli sitten pää tai jälkihehkutus päällä. Tosin mikä hehkutuksen vaihe on menossa niin sitähän toi kytkentä ei paljasta. Kojetaulussahan on kyllä valo joka kertoo päähehkutuksen tilan. Siis jos kaikki palikat on kunnossa.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

markop75 sanoi
Itse kytkin juurikin niin että silloin kuin hehkuille menee virtaa niin valo palaa. Oli sitten pää tai jälkihehkutus päällä. Tosin mikä hehkutuksen vaihe on menossa niin sitähän toi kytkentä ei paljasta. Kojetaulussahan on kyllä valo joka kertoo päähehkutuksen tilan. Siis jos kaikki palikat on kunnossa.

Tänään sain vihdoinkin kytkettyä valon myös omaan autoon. Ensimmäinen kokeilu takana ja lähes käyntilämpimällä koneella piti minuutin verran jälkihehkua päällä. Seurataan tilannetta. Tilasin myös ketjussa aikaisemmin puheena olleet Boschin Duratermit. Täytynee pikapuolin vaihtaa, alkaa pikkuhiljaa taas aamulla olemaan vähän vaivalloista.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Nyt reilun vuorokauden ajojen jälkeen uskaltaisin sanoa, että hehku toimii ihan oikein. Viileällä koneella lähdettäessä pitää jälkihehkun päällä 1-3 min. Ei syty kesken ajon eikä ole päällä jos moottori on kunnolla lämmin. Tuli myös varmistettua, että hehkun releiden naksumista on tosiaan tullut aikaisemmin kuunneltua, eli senkin suhteen homma oli ihan pulkassa.

Näillä puheillä uskallan ottaa tänään iltapuhteiksi hehkujen vaihdon. Boschin duratermit hankittu, näitä oikein erikseen myytiin sillä argumentilla, että kestävät jälkihehkun. Toisaalta niin kai niiden alkuperäistenkin pitäisi.

EDIT: Alkaa vissiin olemaan rutiini kohdallaan kun hehkut vaihtuu kolmeen varttiin puheineen :)
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Mistä löysit muuten noi hehkut? Ainoot duratermit mitä minä löysin oli vähän eri numerolla (ja siis vähän eri muotoinen), joten päädyin niihin motä motonet suosittelee pajerolle. Ohan nekin keraamisia, mut olis kiva tietää mistä boschit saa jos noi kulahtaa... :D
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Susihukka sanoi
Mistä löysit muuten noi hehkut? Ainoot duratermit mitä minä löysin oli vähän eri numerolla (ja siis vähän eri muotoinen), joten päädyin niihin motä motonet suosittelee pajerolle. Ohan nekin keraamisia, mut olis kiva tietää mistä boschit saa jos noi kulahtaa... :D

Tilasin hehkut firman nimissä suoraan tukusta. Autoasi-liikkeistä pitäisi kuitenkin löytyä. Nämä olivat ihan just eikä melkein ja nyt lähtikin taas oikein mukavasti aamulla käyntiin. Katsotaan miten pitkään kestää.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Sama homma, katotaan kauan kestää noi motonetin hehkut. Ohan ne keraamiset ja pitäis kestää jälkihehkun, mut edellisen omistajan jäljiltää oli samanlaiset ja tarkistaessani tilannetta huomasin et kaikki oli pimeinä... Ei ihmekkään ettei talvella käynnistynyt ilman webastoa :D
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Susihukka sanoi
Sama homma, katotaan kauan kestää noi motonetin hehkut. Ohan ne keraamiset ja pitäis kestää jälkihehkun, mut edellisen omistajan jäljiltää oli samanlaiset ja tarkistaessani tilannetta huomasin et kaikki oli pimeinä... Ei ihmekkään ettei talvella käynnistynyt ilman webastoa :D

Mullahan oli just tuollaiset Motonetin hehkut ennen näitä. Aikaisemmista viesteistähän sen voi tarkistaa, mutta olisko karkeasti pari kuukautta kestäneet.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ja pari kuukautta kesti mullakin :(

Nyt niitä duratermejä kiitos!
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Mulla kesti moponetin hehkut yhden kuukauden !
Sitten ostin mynäautosta jotkin toisen merkkiset japanilaiset
ne kesti lopputalven, nyt kun alkoi kylmät olivat nekin pimeenä.
Molemmat vakuuttivat niiden olevan mun autoon oikeat, 2.8.
Nyt paikalla timanttitiskiltä ostetut.

Miten on mahdollista että tollasia saa myydä.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

hapero62 sanoi
Mun Pajerossa (2,8TD) oli myös armotonta "aamujäykkyyttä" käynnistyksen kanssa jo parin asteen pakkasessa. Kävi hehkuttelun ja sahauksen jälkeen parilla pytyllä ja putkesta tuli meetvurstia pihalle hanki mustana ja tienoo savussa. :eek:
No, eilen kyllästyin tähän hain Motonetistä uudet hehkut (14.90e/kpl) ja tänä aamuna lähti hyvin käyntiin ilman röhinöitä. :peukku Saa nähdä, kuinka kauan nämä kynttilät sitten kestää..

No niin, testattu on ja Motonetin hehkut kestivät sen kesän, eli puoli vuotta. Vein kynttilät takaisin liikkeeseen ja asiallinen myyjä antoi hyvityksen, minulla oli esittää myös mittausarvot ja -aika tulppiin tulevista sähköistä. Eli rele on ok jne.
Kuuleman mukaan palautuksia ei ole hehkuista tullut, joten ilmeisesti pajerokansa kärsii nahoissaan huonolaatuisen varaosan/tavaran.
Tulpan pitää kestää kauemmin kuin puoli vuotta, jos auton hehkupuoli on muutoin kunnossa.
Kuittikin löytyi nopeasti heidän järjestelmästä, kun muistin suunnileen ostopäivän ja -paikan. Palvelu oli hyvin asiallista kaikkiaan.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

hapero62 sanoi
Kuittikin löytyi nopeasti heidän järjestelmästä, kun muistin suunnileen ostopäivän ja -paikan. Palvelu oli hyvin asiallista kaikkiaan.

Tähän liittyen, kannattaa liittyä motonetin kanta-asiakkaaksi. Sillon löytyy kaikki kuitit omalla nimellä, eikä tartte säilytellä papereita.
Helpottaa sen kerran kun jotain paskaa tulee ostettua ja paperit just sillon hukassa. ;D
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

JJ90 sanoi
Tähän liittyen, kannattaa liittyä motonetin kanta-asiakkaaksi. Sillon löytyy kaikki kuitit omalla nimellä, eikä tartte säilytellä papereita.
Helpottaa sen kerran kun jotain p*skaa tulee ostettua ja paperit just sillon hukassa. ;D
Kannatan. Tällä konstilla ittekkin sain kuitin kun paperiversion olen jo kauan aikaa sitten hukannut. Ja viekää ihmeessä ne takas sinne hyvitystä vaatien, ehkä sielläkin tajutaan vaihtaa toisen merkkisiin hehkuihin kun tarpeeks tulee palautuksia...

Katotaan nyt kauanko nuo Boschit kestää, mut toivo ainakin elää että pidempään ;D
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Motonetin hehkut Part II
Revitään taas haavat auki. Jouduin syksyllä pakon edessä ottamaan toistamiseen Motonetin hehkutulpat(en kovapäisyyttäni, vaan sunnuntai ja seuraavana aamuna pitkä reissu). Nyt nämäkin hajosivat sopivasti juuri Joulun alla kestettyään aika tasan kolme kuukautta.
Hehkutulppien vaihtokonkarina operaatiossa ei mennyt kauaa, mutta tällä kertaa tilalle laitoin Boschin Durathermit. Saa nähdä sitten kestoiän näille tulpille, on nämä ainakin pari päivää toimineet hyvin. :) Hessumobiilista sain Boschit tilattua.
Sain hyvityksen Motonetistä näille hajonneille hehkuille. Jotain on todella pahasti pielessä noissa tulpissa... ???
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

hapero62 sanoi
Sain hyvityksen Motonetistä näille hajonneille hehkuille. Jotain on todella pahasti pielessä noissa tulpissa... ???
Todellakin, niin moni on sanonut aivan samaa. Kunhan kaikki vaan kiikuttais ne risat tulpat takas tiskille niin kyllä ne Motonetissakin pian siihen joutuis reagoimaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom