Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

lefaslayer

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2012
eli kun on neliveto päällä ja käännän täydet ja ajan hitaasti eteen tai taakse rengas muljuu ihmeellisesti?!vika vai ominaisuus?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

jos mä menen tolla gen1 lämpymään parkki halliin ja laitan 4L päälle ja vedän täydet oik/vas niin neliveto on jäykkä kun jako laatikossa ei ole tasaus pyörästöä, niin napero muljuu jonkun verran.
mun käsitys on gen3 että siinä saa valittua jakolaatikosta onkose jäykkä tai sitten avoin.!?
joku jolla on gen 3 voi kertoa paremmin.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

we18fi sanoi
jos mä menen tolla gen1 lämpymään parkki halliin ja laitan 4L päälle ja vedän täydet oik/vas niin neliveto on jäykkä kun jako laatikossa ei ole tasaus pyörästöä, niin napero muljuu jonkun verran.
mun käsitys on gen3 että siinä saa valittua jakolaatikosta onkose jäykkä tai sitten avoin.!?
joku jolla on gen 3 voi kertoa paremmin.

Joo eikös se näin mee, ei kannata kovin paljo kuivalla asfaltilla jäykällä nelikolla ajella, antaa jostain periks.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

Muistelen että nelivetotraktoreissa taitaa (ainakin joissakin malleissa?) olla tuollainen ratkaisu. Eli neliveto onkin jyrkkää kaarretta ajettaessa "kolmipyöräinen". Tässä tapauksessa pitäisi kai sitten vaihtaa jollakin konstilla tuota vetotapaa?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

fiatagri 100/90 on neliveto automattisella etu perä lukolla ja se oikein hyppii asvaltilla 4wd päällä jyrkkälle vinkkeliin ajettaessa ja se ei oikein tee hyvää 4wdeelle. ei ole ihme jos keulakurmaimella raskaasti nosteltaessa pitävällä alustalla että akselit katkeilee.
mua hirvittää ajaa 4h päällä maantie nopeuksessa,liukkaalla puskee ja pitävällä se paukkuu ja nuljuu.
olen ajatellut etta olis ihan sama laittaa se kaiser locker etu perään vetäsipähän ainakin joka rattaalla.

lekaseppä sanoi
Muistelen että nelivetotraktoreissa taitaa (ainakin joissakin malleissa?) olla tuollainen ratkaisu. Eli neliveto onkin jyrkkää kaarretta ajettaessa "kolmipyöräinen". Tässä tapauksessa pitäisi kai sitten vaihtaa jollakin konstilla tuota vetotapaa?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

SS lootissa ei oo väliä vaikka 4H:lla ajaa pitävällä alustalla.... jopa suosittelevat raskasta kuormaa vedettäessä :eek: Millaista tuo muljuaminen on, pyrkiikö se lyömään tyhjää vai tekeekö takapyörät muuten epämääräistä liikettä?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

nii joo että passaa niillä hitaalla ja nopealla lukitullakin nelkulla ajella vaikka asfaltilla? Vai Eikös siinä kolme oo nuita nelivetoasentoja? Ei oo tullu tuota ss loottaa tutkittua koskaan.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

Millä vetotavalla tarkalleen ajoit?

4H keskitasauspyörästö on auki ja saa käyttää asfaltilla. Mutta 4Hlc ja 4Llc ovat kiinteitä keskeltä, eli ei saa ajaa pitävällä, etu ja taka-akseli yrittää pyöriä samaa vauhtia ja voi muljua.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

Bazeeba sanoi
nii joo että passaa niillä hitaalla ja nopealla lukitullakin nelkulla ajella vaikka asfaltilla? Vai Eikös siinä kolme oo nuita nelivetoasentoja? Ei oo tullu tuota ss loottaa tutkittua koskaan.

Eiku 4H alueella vai lukiko tuossa edellisessä Lc jossaki ??? ??? Kolme asentoo niis SS:ssä on aina, 4H (saa ajaa myös pitävällä, ns. full time neliveto), 4HLc : liukaalla maantienopuksin ja 4LLc: ns. maastoajoa....
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

mki sanoi
Eiku 4H alueella vai lukiko tuossa edellisessä Lc jossaki ??? ??? Kolme asentoo niis SS:ssä on aina, 4H (saa ajaa myös pitävällä, ns. full time neliveto), 4HLc : liukaalla maantienopuksin ja 4LLc: ns. maastoajoa....
ei kyllä ole 4HLc tarkoterttu maantienopeuksiin.
tässä on nyt pajeron ovesta kopioitua tekstiä.

2H normaaliajo
4H normaaliajo ja ajo liukkaalla tiellä
4HLc ajo vaikeissa olosuhteissa mutaisella tai jäisellä tiellä
4LLc hidas ajo vaikeissa olosuhteissa.

ja tätä samaa ei sitten sovelleta karvalakkilootiin,missä on vain 4H ja 4L asennot,ne on karvalakissa samaa tarkoittavat,ku ss lootan HLc j LLc asennot.
hämäävästi on kyllä sotkettu ss lootaan siirtyessä nuo merkinnät,ja jätetty tarkoittamaan eri asiaa,eri autoissa,tai samassa mallissakin,riippuen kummalla lootalla osti.sitä ennenhän pelkkä 4H tai 4L oli synonyymi kiinteälle nelikolle,ilman keskitasuria.tämä mitsun epälooginen tapa voi olla joku peru vanhoista totutuista merkinnöistä,joista ei tekniikan kehittyessä haluttu luopua.

mutta jos palataan alkuun,niin mulle ei kyllä selvinny,mitä tuolla muljuamisella aloittaja oikein tarkoitti ?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

4H päällä olen koko talven ajellut. ajelin tossa pihalla yksi päivä ovi auki ja katsoin kuskin eturengasta niin ihan hiljaa kun menin eteen päin täydet käännettynä nii tietyssä kohdassa se "muljahtaa" / heilahtaa. olen nyt vältellyt tuota tappiin asti kääntämistä.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

Edelleen jää hiukka epäselväksi..
Joko sulla on jotain hämärää vetonivelissä(tai toisessa), tai sitten runkovika renkaassa?
Mulla on kerran ollut ihan kunnon heitto renkaan rungolla, eikä haitannut/tuntunut ajossa muuten, mutta kävelyvauhdissa muljahteli ihmeellisesti. :eek:
Sitten tulikin kiire vaihtaa kumi kun heiton huomasi. ::)
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

onko sulla aluvanteet?
ota ratas pois ja meeterin mitalla ja vatupassilla mittaa on vanteessa kieroutta.
josse on vain tietyssä kohdassa niin voisko renkaan pinta kuviossa olla mutka ja se muliauttais ripustuksia. onko gen 3 mosessa ohjauksessa jonkin lainen rajotin mutteri niin kun gen 1 kkösessä?
kuuluuko sulla autosta normaali ajossa mitään kummallisia ääniä?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

on alumiini vanteet ja pari kk sitten kävin putsauttamassa vanteen kun vuosi ilmaa vanteen ja kumin välistä, samalle ne myös mittasivat painotukset uusiksi joten ei voi kierokaan olla. normaali ajossa ei kyllä huomaa mitään. voisin kuvata joku päivä pätkän tuosta muljumisesta.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

jep se on muuten hyvä idea!

lefaslayer sanoi
on alumiini vanteet ja pari kk sitten kävin putsauttamassa vanteen kun vuosi ilmaa vanteen ja kumin välistä, samalle ne myös mittasivat painotukset uusiksi joten ei voi kierokaan olla. normaali ajossa ei kyllä huomaa mitään. voisin kuvata joku päivä pätkän tuosta muljumisesta.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

Muljusikos se ennen sitä vanteenputsausta? Jos ei niin teeppä pikakoe laske siitä renkaasta ilmat pois ja katso vetääkö renkaan kieroksi, jos vetää on runko rikki.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

lefaslayer sanoi
4H päällä olen koko talven ajellut. ajelin tossa pihalla yksi päivä ovi auki ja katsoin kuskin eturengasta niin ihan hiljaa kun menin eteen päin täydet käännettynä nii tietyssä kohdassa se "muljahtaa" / heilahtaa. olen nyt vältellyt tuota tappiin asti kääntämistä.
Olisko raidetangon päässä välystä? Mulla teki tuota "heilahtelua" kans, raidetangon sisempi nivel oli ihan finaalissa. Siellä ei oo tukivarsissa rajottimia, vaan hammastanko ajaa semmosta virkaa, eli kun hammastanko on ääripäässän ulkona niin raidetangon nivelet antaa periks (jos välystä) ja rengas heilahtaa... semmonen vielä, raidetangon sisempi nivel on jousikuormitteinen, jousi painaa nivelpalloa siemmän nivelen runkoon, ts. välyksen löytäminen on hankalaa, mut kyl sen löytää.
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

mki sanoi
Olisko raidetangon päässä välystä? Mulla teki tuota "heilahtelua" kans, raidetangon sisempi nivel oli ihan finaalissa. Siellä ei oo tukivarsissa rajottimia, vaan hammastanko ajaa semmosta virkaa, eli kun hammastanko on ääripäässän ulkona niin raidetangon nivelet antaa periks (jos välystä) ja rengas heilahtaa... semmonen vielä, raidetangon sisempi nivel on jousikuormitteinen, jousi painaa nivelpalloa siemmän nivelen runkoon, ts. välyksen löytäminen on hankalaa, mut kyl sen löytää.
reilu kuukausi sitten katsastin auton ja meni läpi ilman huomautuksia. olisi kyllä luultavasti siellä huomanneet tuon väljyyden ?
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

lefaslayer sanoi
reilu kuukausi sitten katsastin auton ja meni läpi ilman huomautuksia. olisi kyllä luultavasti siellä huomanneet tuon väljyyden ?
No.... ostin tuon mun Pajen, katsastettuna.... eivät olleet huomanneet.... Vasta nelipyörä suuntauksessa sanovat että ei pysty kun on liikaa välyksiä.

Ei mulla ainakaan oo enää luottoo katsastusviranomaisiin, pakollinen veronmuotoinen maksu tuo käynti nykyään on :seina
 
Vs: Pajero 3.2did.renkaat muljuvat ?

Olin tänään kamera kädessä kuvaamassa mutta kas kummaa eipä enään muljunutkaan rengas...pakkasta oli tosin vain -3 joten olisiko siellä aikasemmin ollut jotain sitten vaan jäässä ?
 
Takaisin
Ylös Bottom