Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

Pa-je-ro

New Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2013
Tervehdys.

Minulla kulkuneuvona vm.2001 gen3 2.5td aj.250tkm ja manuaalina. Hevosia hulppeat 99.
Nyt viikonajan moottorin lämpömittari seilaillut edes takaisin. Välillä mittari punaisella tapissaan n.100km ja sitten heilahtelee normaaliin tai 3/4 lämpöihin.
Epätoivoisena vaihdoin jo lämpötila-anturin ja termarin, kummatkin alkuperäisiä.
Ei muuttunut ongelma miksikään.
Nesteet ei häviä. Keittämisenmerkkejä ei havaittavissa. Pakkaskestävyys ok. Käynti normaalia, ei vaaleeta tai tummaa putkenpäästä. Puhaltaa kuumaa sisälle normaalisti. Sähköinen lisäflekti ei lähde pyörimään.
Jäähdytysjärjestelmästä tulee vähän nestettä pois kun ajon jälkeen kuumana avaa korkkia.
Koneen olen pyörittänyt lämpimäksi ennen ajoa ja jälkikäyttänyt myös.

Minun äly ei nyt riitä tässä ongelmassa. Tiedän, että ko. koneessa kansiviat tyypillisiä, mutta luulisi tuon keittävän jos lämmöt huitelee tapissa.
 
Vs: Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

mittaristossa feelua?
taitaa sieltä mittariston takaa juotokset katkeilla tms tai niinkuin galantissa että kiristelet mittariston takaa niitä ruuveja ni alko toimii lämpömittari normaalisti
 
Vs: Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

AneemineN sanoi
mittaristossa feelua?
taitaa sieltä mittariston takaa juotokset katkeilla tms tai niinkuin galantissa että kiristelet mittariston takaa niitä ruuveja ni alko toimii lämpömittari normaalisti

Olen lueskellut 3.2 moottoristen "isolohko mallien" mittarivioista.
Itse olen tottunut seurailemaan moottorinlämpöjä ajonaikana, ja tämmöinen vika todella veemäinen.

Eilen kävin tarkoituksella ajamassa n.20km lenkin metsäautoteitä tehden kovia kiihdytyksiä, jotta saisin lämmöt nousemaan koneessa. Välillä tarkastelin tilannetta konehuoneessa. Alavesiletku läpeää, eli uusi termari aukeaa,
mutta mitään hälyttävää ei ole nähtävissä vaikka lämmöt seilasi 3/4 - max väliä.

Jos vika on mittaristossa niin se pienempi paha, mutta olisiko mahdollista jos kannentiivisteestä puuttuu pieni pala ja paine pääsee sotkemaan lämpömittarin toimintaa?
 
Vs: Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

Lämpömittarin anturi ei välitä paineesta vaan lämpötilasta.
Kokeilepa seuraavalla kerralla, kun virhenäyttö ilmenee, kopauttaa mittariin tai kojelautaan mittarin vieressä nyrkillä. Jos sillä palaa normaaliksi, on vika kosketushäiriö mittaristossa. Jos ei, on todennäköisempi vika lämpömittarin anturissa. Kyllä niissäkin vikoja joskus on, ei tosin kovin yleisesti.
 
Vs: Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

Nyrkillä kun mittaristoa voitelee, niin lämpömittariin saa eloa.

Onko tietoa, minkä verran nämä normaalisti keräävät painetta jäähdytysjärjestelmään?

Juuri tuli n.200km työreissulta ja konehuonetta tutkiskelin pyöritellen tyhjäkäynnillä pihassa.
Lämpömittari punaisen rajalla. Vesiletkuissa painetta, mutta ei kivikovat ja kun käydessä ajonjälkeen korkin avaa niin n.desi tulee nestettä ulos. Paisuntasäiliössä ei ole ollut eloa missään vaiheessa.

Pirullinen vika tämä. Täytyy varmaan merkkiliikkeen puoleen kääntyä ja toivoa, että vika mittarissa.
 
Vs: Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

Korkissa taitaa lukea paine, jolla päästää nestettä paisuntasäiliöön.
Kyllä sieltä aina tulee nestettä ulos, mikäli lämpöisenä käydessä avaat korkin, vaara vain on polttaa itsensä. Jäähtyessään taas imee paisuntasäiliöstä itsensä täyteen.

Olis kannattanu toivoa että vika anturissa, halvempi ja helpompi vaihtaa, kun mittariston purkaminen ja korjaaminen. ;D

Kyllähän tuo viittaisi kosketushäiriöön siä mittaristossa. En ole näissä pienissä vehkeissä purkanutkaan, mutta isommissa riittää monasti agentti WD-40 suhauttaminen liittimiin.
Kosteus aiheuttaa helposti korroosion poikasta. Tällaisena talvena varsinkin, kun lämpötilat sahaa plussalla ja miinuksella koko ajan ainakin meilläpäin. Ilman suhteellinen kosteus pysyy aika korkealla.
 
Vs: Pajero gen3 2.5td "lämpöongelma"

ktalvio sanoi
Korkissa taitaa lukea paine, jolla päästää nestettä paisuntasäiliöön.
Kyllä sieltä aina tulee nestettä ulos, mikäli lämpöisenä käydessä avaat korkin, vaara vain on polttaa itsensä. Jäähtyessään taas imee paisuntasäiliöstä itsensä täyteen.

Olis kannattanu toivoa että vika anturissa, halvempi ja helpompi vaihtaa, kun mittariston purkaminen ja korjaaminen. ;D

Kyllähän tuo viittaisi kosketushäiriöön siä mittaristossa. En ole näissä pienissä vehkeissä purkanutkaan, mutta isommissa riittää monasti agentti WD-40 suhauttaminen liittimiin.
Kosteus aiheuttaa helposti korroosion poikasta. Tällaisena talvena varsinkin, kun lämpötilat sahaa plussalla ja miinuksella koko ajan ainakin meilläpäin. Ilman suhteellinen kosteus pysyy aika korkealla.

Syylärinkorkissa merkintä 0.9. Varmaankin baareja.

Lämpötila-anturi ja termari tuli jo aikaisemmin vaihdettua ja orkkismallia.

Nyt kun nyrkillä innostuin voitelemaan kojetaulua, niin ainakin nelivedonmerkkivalot heräsi henkiin :peukku!
Lämpömittari kylläkin elää omaaelämäänsä.
Minunpuolesta soutakoon tuo mittari. Kylmänä pelaa kumminkin hetken normaalisti. Ilmeisesti sisätilanlämpö vaikuttaa mittariin.
 
Takaisin
Ylös Bottom