Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Harri85

New Member
Liittynyt
28 Elokuu 2011
Saksasta tuli tälläinen pajero pariviikkoa sitten hommattu, muuten auto on toiminut todella hyvin paitsi että välillä tuntuu olevan vähän tehot hukassa..

1 ja 2 vaihteella kun lähtee kiihdyttämään, niin veto loppuu jo 3000:ssa siitä ylös päin kierrokset nousee tahmeasti. Kolmoselle kun vaihtaa, niin sitten yleensä vääntää kyllä 3000:n ylikin hyvin mutta välillä sama ilmiö tulee esiin.
Myös maantienopeuksissa (4 ja 5 vaihteella ajettaessa) 3000 kohdalla huomaa pienen väännön häviämisen, mutta hetkellisesti.
Se tässä tuntuu oudolle, että 4 ja 5 vaihteilla auto tuntuu kiihtyy huomattavsti paremmin kun 1 ja 2 vaihteella. Eli vääntöä tuntuu löytyvän kyllä koneesta.

Moottorin vikavalo ei ole vilahtanut eikä jäänyt palamaan kertaakaan.
Hakua on tullut käytettyä ja EGR:stä siellä oli jonkin verran juttua. Jos tulppaan EGR:n, niin syttyykö moottorin vikavalo? Voiko tulppaaminen aiheuttaa muuta häiriöö koneessa, kun katselin että EGR:n kelloon tulee letku? Koitin hakea netistäkin, mutta en löytänyt varmaa tietoa onko, että tässä muuttuvasiipinen turbo??
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Guugle antaa tosiaan vaihtoehtoja ahtimella, tf035 VGT:n kanssa tai ilman. Sport on jotenkin huonosti eritelty noissa listoissa, eli joutuu hieman arvailemaan.

http://www.dieselevante.it/turbochargers.asp?idfam=TF035%20VGT

Jos ahtimet menevät kuten muissakin samanikäisissä 4D56 koneisissa, niin VGT ahdin voi löytyä sieltä pellin alta. Oireet ainakin kuulostavat siltä. Jos kyse on VGT:n temppuilusta, niin tehon vaihtelu johtuu siipien jumittamisesta tai ohjainventtiilien huonosta toiminnasta.

Lisäksi on jäänyt jotenkin sellainen vaikutelma, että koko tuo VGT on vähän keskeneräinen rakennelma: itse ohjainlaite on herkkä reagoimaan yliahtoon (joka helposti tulee pienestäkin viiveestä ohjainsiipien toiminnassa), jolloin itse ohjainlaitekin ryhtyy tiputtamaan tehoja. Ikäänkuin ohjainlaite ja säätöventiilit eivät ehjänäkään pysyisi ahtimen toiminnan mukana, koska esim. STT:n boksi väittää pystyvänsä poistamaan/lieventämään näitä sikailuja (silloin kun mitään mekaanista vikaa ei vielä ole)

Varmuuden ahtimen tyyppiin saisi kun selvittäisi runkonumeron avulla sen varaosaohjelmasta.
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Ei tuu vika ilmotusta ku tulppaa egr:n, ainakaan vm-03 l200:ssa joka ilmeisesti kutakuinkin samalla tekniikalla. Letku kellolta pois ja pultti letkun päähän. Sellasta pientä nakutusta pitää tyhjäkäynnillä jostain niistä egr:n magneetti venttiileistä tuon jälkeen..
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Jos haluaa tehdä vimosen päälle EGR-poiston, niin sokea tiiviste. Silloin venttiili voi elää omia aikojaan siellä, ja konehuoneessa kaikki näyttää orggikselta.

Syttyykö vikavalo vai ei, riippuu siitä valvooko ECU EGR-kanavaa venttiilin jälkeen (eli riippuu käytännössä vuosimallista). Jos ECU valvoo kanavaa, on melko sama miten poiston tekee, jonkinlainen huijaus pitäisi järjestää sille valvonnalle (jota hoitaa yleensä lämpöanturi).
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Vika koorjantunut EGR:n tulppaamisella.
Vesileikasin töissä sokeantiivisteen yhdysputken ja EGR:n väliin, alipaineletkuun laitoin m4 pultin tulpaksi. Testilenkin jälkeen ei ollut tehon häviämistä millään kierrosalueella havaittavissa eikä moottorin vikavalokaan syttynyt :peukku
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Eipä tätä iloo kauaa kestänyt ;D Nyt täytyy alkaa selvittämään mikä turbo tuolla pellin alla on, koska auto lähtee varsinkin kylmä ihan mukavasti. Aika ajoin myös lämpöisenä tehoja löytyy..

Lisäksi kylmien kelien tultua auto joutuu sahaamaan että lähtee käyntiin.
Onko muka 100tkm ajetut hehkut jo vaihto kunnossa?? Vai onko vika jossain lämpötila-anturissa??
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Onhan polttoainesuodatin puhdas?
Omassa 1G:ssä teki jäätäessä sitä että 3000rpm asti pelasi niinkuin pitikin ja sitten puutui.. Sama ilmiö kävi tuossa hiljattain kun suodatinta veti tukkoon... soppa loppui kolmessa tonnissa. Uudella suodattimella taas toimii niinkuin pitääkin...
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

vm-03 l200:seen ei auttanu tuohon sahaukseen hehkujen vaihto ml.100tkm ja alkuperäiset hehkut vaihdettiin. Uskoisin että tuo sähköohjattu syöttöpumppu aiheuttaa tuon sahaus efektin. Tämä myös sellainen että 1 ja 2 vaihteella ei kiihdy oikein mihkään isommilla vaihteilla sitten sillai kai kun pitääki.
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Polttoainesuodatin on vaihdettu reilu kk sitten.
Nyt kun oikeen on tullu testailtua autoa, niin kylmänä tämä kyllä lähtee niinkuin pitää, eikä tehonhäviämistä ilmene, mutta kun kone lämpiää hieman, niin alkaa 1 ja 2 vaihteella ja 3000 kohalla tehot oleen hukassa..

Tämä käynnistys ongelma on tullut tosiaan vasta kylmien kelien mukana, autoa ei siis joudu sahaamaan aina, vaan silloin kun se on seissyt pisemmän aikaa ja kone on kylmä.. Kai se täytyy koittaa mitä hehkujen vaihto vaikuttaa..
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Holaa! nytkun sain tuon Sportti Pajen (2006 2.5 tdi) ajoon niin ohituksessa ylämäkeen viskas moottorin vikavalon päälle ja tehot katos totaalisesti. Auto stoppiin ja startti ja vikavalo ei palanut enään. Vaan nyt huomannut että ei se jaksa vetää yli 3000rpm.
Juuttuvasiipisen ahtimen ongelmako?
Tälläinkö säätö auttaa:
http://www.pocuk.com/forums/viewtopic.php?t=126771&postdays=0&postorder=asc&start=0

lower bolt - if you screw this inwards it gives you more boost at low revs (i.e faster acceleration low down in the revs.)

Top bolt - this is the one that gives all of us problems 'OVER-BOOST', to get more boost you have to unscrew this bolt out so the pivot arm travels further which in turns closes the vanes inside the turbo housing to direct gases onto the spool at a shallower angle which makes high boost, obviously if you screw it to far out the ecu detects that the boost is getting to high hence the kangarooing and poor boost pressure, so for a quick fix to get rid of the over-boost and kangarooing for anyone who wants to know is to screw the top bolt inwards only a fraction at a time and please bare in mind that you will be in and out of your car at least 20 times adjusting the bolts, as you have to do it a quarter of a turn at a time - THAT IS THE KEY
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

Oliko noista mitää kuvaa mikä pultti ja pultti...
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

tuossa linkissä on kuvat. Ensimmäisel sivulla on EGR juttua kuvissa sekä viimeiset 2 kuvaa myös ekalla sivulla näyttää niitä ahtimen kyljes olevia pultteja.
Parhaat kuvat pulteista on kuitekin 4 sivulla.
Nyt meen egr:n putsaan ensin sekä MAP-anturin ja katon onko sillä vaikutusta. Ja koitan myös evoscannil lukee onko siel overboost vikakoodi muistissa eculla.

edit: egt pesty puhtaaksi, ei ollut kovin paha, toki putsaus hyvää teki.
Mappi myös pesastu ja vikakoodit nollattu.
Testilenkillä pelasi moitteitta vaikka kuinka rääkkäsin. Sitten päivällä myöhemmin taas ei vedä yli 3000rpm ja tasaisella 50-60kmh ajolla nykii.
Nyt ahtopainesolenoidin kimppuun seuraavaksi...
 
Vs: Pajero sport -02 2.5td tehot hukassa

yli 1500km Viron reissu takana. Auto pelas hienosti, kunhan ei paina kaasua pohjaan jolloin "ahdin sakkaa" ja meno pysähtyy 3200rpm kohdalle 2-4 vaihtella.
Reissun jälkeen sain vasta tuon Forte Diesel Turbo Cleaner aineen ja sen kumosin puolillaan olevaan tankkiin ja ajoin tyhjäksi. Nyt 200km ajettu toista tankkia ja tänään muutos oli jo selvä, nyt se alkaa vetään myös yli 3000rpm! Tulossa 2 lisäpurkkia jotka myös kumoan ensviikolla tuonne.
 
Takaisin
Ylös Bottom