PHEV MY16 CHARG/SAVE nappula ja kylmäkäynnistys

Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
1
#1
Tuli hankittua oheinen tuote. Muutama kysymys ajatus tämän autoon käyttöön liitten. Varmaan vastaukisa foormuista löytyy, kysympä uudelleen. Eli miten käytätte tuota lataus (chrg) tai lataus (save) nappulaa, Jos on esim. pidempi ajamatka edessä n. 200 km. Kannattaako ajaa akut tyhjille ja antaa sen jälkeen hybridin ja moottorin hoidella matkatekoa?. - Vai painella välillä Save tai lataus nappulaa säästääkeen ajoakkuja matkatekoa varten ? JA toinen vähän mieltä askarruttava seikka. Nyt kun alkaa kelit olemaan alle 10 +/-0 asteen välillä, niin olen ikäväkseni huomannut, että moottori tahtoo käynnistyä harvasa kerta, vaikka olen käyttänyt sisätilan lämmitintä, niin omaa säköistä, kun ulkoistakin! ECo- nappulaa olen käyttänyt, myös ja kabiinin lämpötilan pyynnin olen myös säätänyt maltilliseen lukemaan +15. Vaikutusta näillä toimilla en ole saanut. Onko muuta mahdollisuttaa kun alkaa ruuvamaan PHEV Boxia kehiin? Nimi. epätietoinen
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
190
#2
Save nappulan suurin hyöty on et jos jätät ajoakkuun pari kilsaa rangea saat hieman enemmän tehoa kiihdytyksiin kuin jos range on vain viiva. Se latailee ne sitten takas kiihdytyksen jälkeen itekseen. Sun ei siis tarvii painaa SAVEa pois että saat teho hyödyn.
Paina fan off ja ECO päälle käynnistäessä niin polttis ei käynnisty. Kannattaa aina esilämmittää tai viilentää mikäli verkkovirtaa on käytettävissä.
Lukaise vaikka nämä alkuun:
http://mitsubishiclubfinland.com/bb...isin-strategia-pidemmässä-matka-ajossa.61094/
http://mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/bensan-säästö-lanka.61996/
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
190
#3
Chargea olen käyttänyt vain hinatessa tai kärryn kanssa.
Alunperinhän Save on tarkoitettu että virta riittää suurkaupunkien alueilla jossa polttomoottorilla ei saa ajaa.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
47
#4
Bensamoottori on taloudellisimmillaan "suoravedolla" eli yli 70km/h nopeuksissa. Jos on selvää että sähkö ei riitä koko matkaan, kannattaa ehkä nopeat pätkät ajaa Savella tai Chargella niin on sitten virtaa hitaampaan köröttelyyn.
 
Liittynyt
30 Elokuu 2019
Tykkäykset
1
Sijainti
Keskisuomi
#6
Onko tietoa akun lisälämmitimestä,miten toimii käytännössä?On kuulema lisävaruste.Luultavasti tullut 2019 mallisiin.
 
Viimeksi muokattu

Wilmeri

Member
Club Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tykkäykset
13
#7
Minä lataan chargella akut aina täyteen *jos* tiedän että määränpäässä ei saa ladattua. Jos saa ladattua niin savella ehkä voi tosiaan jättää jonkun km matkan, mutta muuten kannattaa sähkö käyttää ajamiseen.
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Tykkäykset
4
#9
5. Jos raskas kärry, kannattaa chargella pitää akun varaus kunnossa, muuten voi tulla äkkistoppi. Raskaalla tarkoitan jotain reilun tonnin painoista kärryä.[/QUOTE]

Miten tuota charge toimintoa kannattaa käyttää, ajaessa painaa päälle kun kärryä vetää? Kannattaako myös käyttää ihan normaalissa ajossa?
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
22
#10
Chargella vaan jos tarttet virtaa esim.lämmitykseen määränpäässä. 5km reservi rangessa riittää hyvin 20min lämmitykseen. Maantiellä itse pidän 5-10km Range reserviä ja ajalen Savella. Ohituskiihtyvyys on parempi, kun akustossa on virtaa reilusti. Akku ei ole ikinä tyhjä, vaikka range - - näyttäisikin.
 

Piuhahev

New Member
Club Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Tykkäykset
2
#11
Sen verran myyjä sanoi että tässä mallissa ei ajaessa voi ladata akkua ajon aikana tai se ei lataudu. ihmettelinkin että puhuukohan tuo nyt mitä sattuu tai ei tiedä mitä myy. Liike vielä mitsun jälleenmyyjä. Eli chargella saa ajaessa ladattua normaalisti akkua , olipa se ajo sitten polttomoottorilla tapahtuvaa ajoa tai sähköllä?

Millä nimellä tuo phevin Sisätilaa lämmittävä lisävaruste on? Jos ruotsi manuaalista osaa saada selvää? Oliko niin että jos se tuossa on, niin siihen on jokin koodi jossain ja appi play kaupasta ja sitä rataa?
Chargella siis latailee moottorillaan akkua. Ilmankin latailee sitten jarrutuksesta. Jos ei ole kova kuorma päällä (lämmitys, kiihydytys jne) niin sarjahybridinä eli lataa akkua ajon ohessa, sitten hetki sähköllä ja taas uudestaan. Save-napilla pyrkii pitämään akun latausta sillä tasolla milloin sitä painaa ja menee sen jälkeen sarjahybridinä. Jos oikein kovasti polkaisee niin menee rinnakkaishybridinä eli sekä sähkö- että polttomoottori vievät autoa eteenpäin.

Sisätilanlämmitin löytyy helpoiten auton omasta settings-valikosta, siellä pitäisi olla "remote climate control" jonne voi laittaa vakiolämmitys/jäähdytysajat. Kännykällä voi sitten napautella tarpeen mukaan muulloinkin päälle mutta app ei kyllä hirvittävän toimiva ole - omassa käytössä ainakin yhteyden saamisessa on välillä turhia hankaluuksia. Auto piuhaan toki mahdollisimman usein, etenkin jos sisätiloja lämmittelee/jäähdyttelee ennen ajoa.
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Tykkäykset
4
#12
Väännetäänpä rautalangalla vielä, eli kun lähden kärryn kanssa ajamaan. Niin laitanko save nappulan päälle, kun on akut täynnä. Jos iso mäki tai ohitus, niin otanko save nappulan pois päältä että auto saa sarjahybridin käyttöön, vai osaako auto käyttää molempia tehoreservejä vaikka save olisi päällä?
Jos charge on päällä, niin lataa vain? Tätä ei liene kannata käyttää jos isoon mäkeen ajaa kärry perässä?
 

TiPee

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Tykkäykset
0
#14
Osaa käyttää molempia tehoreservejä jos voimaa tarvitaan lisää (mäki, ohitus yms) vaikka save olisikin päällä
Charge päällä mennään bensalla ja samalla lataa akkua, paitsi esim. ylämäessä jossa pienentää lataustehoa/ei lataa ollenkaan riippuen siitä kuinka paljon voimaa tarvitsee tuon mäen nousuun ja tarvittaessa ottaa lisää voimaa akusta

Eli ei ole väliä vaikka ajatkin charge päällä kärryn kans mäkeä ylös, auto osaa itse huolehtia lataako moottori akkua vai antaako senkin energian renkaille suoraan

ps. itse ajan kaikki isommat mäet/pidemmät nousut aina charge päällä vaikka akussa vielä mehua olisikin (olipa kärry perässä tai ei)
Nuo mäet vaatii paljon energiaa ja imasee akun nopeampaa tyhjäksi. Näin toimimalla käytän mäen nousuun bensaa ja samalla lataan akkua ja alamäet B0:lla, näin riittää enemmän mehua akussa käytettäväksi tasaiselle jossa kulutus on pienempää
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
190
#15
Kärryn kanssa akkua ei kannata ajaa ainakaan ihan tyhjäksi. En myöskään ajaisi täydellä akulla vaan antaisin kulua noin puoleen, koska silloin on vielä hyvin tehoa käytettävissä ja pääsee hyödyntämään kärryn alamäissä tuomaa tehokasta regenerointia.
 

hansa

New Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2020
Tykkäykset
4
#16
Charge oli päällä suurimman osan ajasta kun kärryn kans ajelin.
Hyvinhän tuo kelkan painoinen kärry huilasi perässä ja isommat mäetkin nousi ihan vaivattomasti.
Kyllä tästä autosta pikkuhiljaa rupiaa tykkäämäään enemmän.
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
11
#19
Raskaan kärryn kanssa save ei pysty pitämään akun varausta vakiona, vaan palkki laskee. Kun se laskee alle Mitsun asettaman rajan, ajo loppuu ja sitten lataillaan hetki tien varressa. Tästä syystä charge hyvissä ajoin pohjaan ennenkuin palkista sininen häviää.

Raskas kärry = lähellä 1500 Kg maksimia.
 

Esal

New Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
0
#21
Verraten siihen, että phev vie omassa vetokäytössä 9 -11 l/100 km, ollaan vielä voiton puolella. Vastaavankokoiset pelkät dieselit ja bensat ovat hörpänneet 14 - 17 l/100 km.
No johan sitten on kuluttanut, olisko ajotavalla jotain syytä asiaan?
Oma 2 auto BMW X5 3.0 d vie seka-ajossa tankkauksista laskettuna 7,5-8,5 vuoden ajasta riippuen. Mukana vielä Webasto.
 

TiPee

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Tykkäykset
0
#22
Kyllä omanikin vie asuntovaunua vetäessä tuon saman 9-11l/100km (charge lähes kokoajan päällä, lähtö täydellä akulla, ei välillä pysähdytty lataamaan), aikaisempi (pelkkä) bensa koneinen auto, niin kulutus pyöri noin 13-15l/100km samaa asuntovaunua kiskoessa, että siihen nähden tuo kulutus on ihan kohtuullinen
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
11
#23
No johan sitten on kuluttanut, olisko ajotavalla jotain syytä asiaan?
Oma 2 auto BMW X5 3.0 d vie seka-ajossa tankkauksista laskettuna 7,5-8,5 vuoden ajasta riippuen. Mukana vielä Webasto.
1500 Kg vaunun kanssa? Ihan en usko.

Itselläni 2 vuoden ajalta keskikulutus phev:llä 2,7 l/100 km. Sisältää myös ne korkeakulutteiset vaunun kiskomiset.

Maaston jyrkkyys sitten vaunun kanssa noin ylipäätään merkkaa kulutukselle todella paljon.
 

Esal

New Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
0
#24
1500 Kg vaunun kanssa? Ihan en usko.

Itselläni 2 vuoden ajalta keskikulutus phev:llä 2,7 l/100 km. Sisältää myös ne korkeakulutteiset vaunun kiskomiset.

Maaston jyrkkyys sitten vaunun kanssa noin ylipäätään merkkaa kulutukselle todella paljon.
Jaa joo, mitään kärryä ottanut huomioon, sitten menisi ties mitä.

Phev:llä menisi pienellä, mutta kun joka kauppareissulla paluu menee bensalla. Varsinkin jos vaimo mukana, ei oikein tykkää palella autossa ilman lämmitystä. Aina ei kehtaa kertoa kaikille tätä sähköautoilun puolta.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
47
#26
Phev:llä menisi pienellä, mutta kun joka kauppareissulla paluu menee bensalla. Varsinkin jos vaimo mukana, ei oikein tykkää palella autossa ilman lämmitystä. Aina ei kehtaa kertoa kaikille tätä sähköautoilun puolta.
Jos esilämmitys toimii niin auton voi jättää puhisemaan kauppareissun ajaksi, kyllä on lämmintä. :)
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
47
#28
Yllättävän vähän se sitä vie, on siinä usein varaa kikkailuun. 4kw lämppäriähän ajaa akun käytettävissä olevalla 8kwh kapasiteetilla kaksi tuntia putkeen. Eli esim varttitunnin lämmitys vie 12.5% varausta.

Lisäksi virtaa säästyy liikkeelle lähdettyä kun auto on valmiiksi lämmin, muutenhan se sähkölämmitin pauhaa maksimiteholla ajon aikana.
 

Esal

New Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
0
#29
Jos sähkölämmitin on siellä 4-4,5 kw niin 12kwh akullisissa moottori käytännössä käy ellei lisäpalikalla sitä ole estetty.
Tuo että lämmittää kaupassa käynnin aikana ei oikein pelaa ainakaan omassa kun akun kapasiteetti on jo mennyt aika pieneksi. Jos pikalaturissa toimisi lämmitys samanaikaisesti siinä olisi ideaa.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
47
#30
Jos sähkölämmitin on siellä 4-4,5 kw niin 12kwh akullisissa moottori käytännössä käy ellei lisäpalikalla sitä ole estetty.
Hmm, en tuota nyt oikein ymmärtänyt? Kyllä minä ainakin ajan 20km työmatkaa 100% sähköllä talvellakin. Sen esilämmityksen se toki vaatii, molempiin suuntiin.

Tuommoista "lisäpalikkaa" ei harmillisesti ole vielä keksitty, olisi kyllä ihan tarpeellinen. Nyt vaatii vähän turhaa näpräystä tuon lämmityslaitteen kanssa ettei "pyydä liikaa".. PHEVboxin mukana tuleva ICEHeaterStop mainostaa tuossa auttavansa mutta Suomen oloissa on lähinnä haitaksi, ei siis estä polttomoottorin käynnistymistä oikeasti ja pienentää lämmitystehoa.
 
Ylös Bottom