Projektina -77 Celeste

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Dodiin, nyt saan aihetta olla innoissani, kävin tekemässä ehkä elämäni kaupat ja sain omistukseeni taas Mitsun, eli -77 Celesten. Celeste itsessään oli oikeastaan vain osa kaupasta.

Auto on harraste-entisöijältä ja Celeste on ollut pois liikenteestä nyt 14 vuotta. Myyjällä oli pihassa pari lähes 40 vuotta vanhaa Coronaa, joista toinen olikin jo entisöity museoautoksi. Syy myyntiin oli se, ettei aika oikeasti riitä.

Auton sisusta ja kori on valmiiksi purettu, joten ruosteetkin pääsi suoraan näkemään. Oikeastaan ainoat pahat paikat ovat lokarit, joista näkyy päivä läpi sisälle.

Se, mistä yllätyin eniten, oli että autossa tuli mukana lähes kaikki osat kahteen kertaan, eli toisen puretun Celesten tavarat. Ja tärkeintä on, että KAIKKI sisustan osat ovat priimakunnossa, pölykerroksen peittämänä vain. En osaa edes arvioida tavarakasan arvoa... Eikä kyllä ole tarvekaan :) Mukana tuli esimerkiksi:
2 moottoria (4G32 1.6 ST) x2
vaihteisto x2
ikkunat ja listat x2
sisusta täydellisenä x2
valot & vilkut x2
keulamerkit ym x2
jne.

Kaikki oikeastaan paitsi itse auton kori tuli vain yhtenä ;)

Halvalla sai, eikä harmita pätkääkään, itseasiassa ei ole pitkään aikaan ollut näin hyvää fiilistä ;D

Mutta kahtotaan mitä saadaan aikasiksi, projektin kestoaikaa en uskalla edes arvioida...

Keskustelut Celestä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13807.0

Kuvia löytyy tällä hetkellä osoitteesta http://autodb.fi/omat/celeste/ :)

Ajattelin näin jälkeenpäin alkaa pitää myös listaa (uusista) osista joita Celesteen on tullut haalittua ajan mittaan:
- Etuiskarit
- Etupään nivelet, raidetangon päät
- Kaasarin korjaussarja + kiihdytyspumpun kalvo
- Takapään kaikki puslat
- Jarrulevyt + palat + korjaussarjat
- Kardaanin ristikot
- Etupyörien laakerit
- Moottorin täydellinen tiivistesarja
- KK- ja runkolaakerit 13.10.

Kuva lisätty 8.10.2007.
 
Nyt on jopa pientä näkyvää saatu aikasiksi. Kaikkea pikkusälää olen puunannut puhtaaksi ja maalannut. Jarrukilvet, ilmanputsarin, pohjapanssarit, syylärin + kehikon, jarrutehostimen + kilkkeet. Jotain letkuohjureita ja muuta pientä on saatu myös uuden veroisiksi :peukku

Etupään mäkperssonit olivat tuossa purkauksessa, jarrulevyt ym kulutusosan heitin menemään. Purkaaminen niiden osalta tyssäsi siihen että en löytänyt jousipuristimia, eli en saanut niitä osiksi.

Tarkoitus olisi talven aikana saada vähän uutta osaa jo valmiiksi odottamaan, eli ainakin uudet jouset, iskarit ja jarrulevyt, joilla sitten saadaan etupään tolpat valmiiksi odottamaan kiinnitystä. Konehuone olisi tarkoitus tyhjentää kevääksi ja samaa tahtia laittaa osia alkuperäiseen kuntoon. Eli loppupeleissä sieltä löytyy enää vain lohko, joka sekin nostetaan pois hiekkapuhallusta ja maalausta ennen. Tänään kävin repimässä ilmanputsarin ja venttiilikopan kannen irti, ja jos ne kerkeisi tällä viikolla laittaa kuntoon. Sitten lisää osaa irti...

Moottoritilan huonohkoa kuntoa kertoo vaikkapa tämä kuva: http://www.autodb.fi/omat/celeste/PICT5197.JPG

Tähän mennessä suurimman yllätyksen huomasin kun irroitin venakopan kantta ja nokkia pyörittääkin ketju :eek: Käsittääkseni tuo tekniikka ei ole Celeissä/Lancereissa mikään yleinen?

Keskustelu aiheesta täällä
 
Pikkusen edistyny. Mutta asiani ei sitä koske. Joku tietäväinen voisi kertoa, saako noita kylki- ja perämerkkejä vaikka Veholta tilattua vielä? Ja mikä on hintaluokka? Tuli vaan mieleen, sen takia kysyin täältä enkä ole vielä soitellut mihinkään 8)
 
Mitään ihmeempää kuvaamisen arvosta ei nyt ole tapahtunut, mitä nyt tänään askartelin keulamerkkiä parempaan kuntoon. Jos jollain on ideoita, miten saisi tuon kromipinnan kiiltämään uutuuttaan, ehdotuksia voi antaa.

Tässä kuitenkin pieni muutos:
http://autodb.fi/uploads/upload/keulamerkki.jpg
 
Vihdoin saatiin Celesten ruosteiset iskarit ja jarrusatulat antautumaan. Kiitos diamanten ja veradan putkipihdeille ;D

Metrimitan putkipihdeillä tosiaan aukes iskarit ja samaa syssyy lähti männätki jarrusatuloista. Jarrut oli kyllä paljon pahempi nakki kuin iskarit, tais kaikenkaikkiaa 2-3 tuntia vierähtää.

Mutta nyt pääsee iskaritolpat ja jarrusatulat pistää kuntoo ja odottamaa ens kesää... :)

Kuvia on täällä:
http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=album&var2=1
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Ekaa kertaa projekti nytkähti kunnolla eteenpäin. Saatiin Celeste tuohon alakerran talliin, ja kyllä lupaavasti näyttäs siltä että parin viikon sisään saadaan motti irti. Sen jälkeen auto lähtee tuonne Heinolan suuntaan hitsattavaks ja maalattavaks, joka olis tarkotus tehdä kesän aikana, että pääsee sitten syksyiltoina kasaamaan autoa.

Pitää ruveta pistämään vähän juttua tuonne autotalli-puolellekin, kun tässä on tavoitteena saada käytettyä tuon pienen kerrostalon tallin tila 110%:sti hyödyksi.

Kyllä muuten meinas hermot mennä kun saatiin Celeste tuohon kerrostalomme pihalle niin keskellä pihaa päätti lyödä jarrut lukkoon... ;D Tukki koko pihatien :p Kaverin Omegalla vedettiin auto sitten väkisin oikein päin, köysi keulaan kiinni ja vedettiin takaviistosta ;D

Päivän kuvat. Hiukan huonolaatuisia kun oli jäänyt kamera väärille asetuksille (lue: lähikuvaus) ;D

http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=album&var1=auto_talliin/&var2=1

Ainiin. Sain myös vähän osteltua tavaraa autoon. ~32 euroa makso täydellinen uusi kytkinsetti via huutonet, levy, asetelma ja laakeri :eek: Sain myös varaosakirjan josta löytyypi kaikki numerot ko. autoon. Mitäs muuta... hmm... hiekkapuhalsin hillittömän kasan osia, ja maalasin. Jarrua, napaa, iskaria jne... niist ei oo viel kuvia :)

Ja edit 2. Piti kertoa noista ruosteista kun pääsi ekaa kertaa kunnolla kolistelemaan. Voi jeesus! Saa varata sen 1-2 neliötä peltiä ;D Siellä on joku harri hitsari paikkaillut pari kohtaa parilla pellin palalla ja pistehitsauksella ;D Reikää on varmaan sen puol neliötä kaiken kaikkiaan.

On muuten pieni auto tuo Cele, ei ole penkkejä niin en mahtunut kyykkyyn sisään ohjaamaan autoa. Elopainoa siis kuitenkin vain se 90 kg itselläni ;D
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Lähti Celestä tänään konekin irti sitten, huomenissa pukkiin kiinni ja ihmettelemään. Ite autossa ei ole enää alustan lisäksi muuta kuin jarrujen purkaminen.

Kone puretaan alkutekijöihin, joten kulutusosat, kuten laakerit ym vaihdetaan. Yllättävän helpost lähti kaikkinensa irti.

Kuvia lisää huomenna :) Btw, kiitos tepille nosturin lainasta :peukku

main.php
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Alkaa vähän hahmottumaan aikataulut ja suunnitelmat. Ajattelin nyt sitten listata pääasiat mitä autolle tulee kuluvana vuonna tapahtumaan.

Moottori

Moottoriin vaihdetaan laakerit, männänrenkaat jne kuluvat osat, sylinterit hoonataan ja kaikki osat pesetetään. Sitten lohko maalataan mustaksi, ferrex taitaa ainakin olla lohkoon sopiva mattamusta. Lasikuulapuhallus tulee samaan ja näinpä koneesta saadaan uutta vastaava.

Vaihteisto

Vaihteistoon vaihdetaan laakerit, lisäksi myös koko kytkinsetti uusitaan. Uusi levy on sentin verran vanhaa isompi halkaisijaltaan, mutta tuntuu silti mahtuvan vauhtipyörälle ihan hyvin. Lienee näitä normaaleja eroja orkkis- ja tarvikeosan välillä. Asetelmakaan ei tietty ole täysi kopio, mutta vastaava. Löytyi koko setti joku aika sitten huutonetistä. Niin kuin muuten autokin... ;D


Kori

Kori viedään täältä Tampereelta Heinolaan tässä kevään aikana, jolloin alkaa armoton hitsaaminen. Varmaan myös saan opetella koritinauksen. Maalaus on vielä hiukan auki, että saanko jonkun maalaamaan auton vai opettelenko itse. Se taito pitää kuitenkin saada jossain vaiheessa niin Celeste olisi hyvä aihio siihen. Muutamakin epäonnistunut maalaus tulee halvemmaksi kuin ammattimaalarilla käyttäminen. Ja olisi ainakin itse tehty. Vaivaa tosin on paljon enemmän ja aikaahan sekin vie.

Muuta

Satunnaisia korin osia on vielä haussa. Esimerkiksi olen yrittänyt etsiä huoraportaita takalasiin, mutta heikoin tuloksin. Ovat usein museoautoissa kiinni, eivät irto-osina. Myös oikeanpuoleinen Engelmannin peili pitäisi löytää. Samoin sisustaan pitäisi löytää ne keskikonsolin 3 lisämittaria. Edellämainitut ehostukset eivät ole este MR:lle. Orkkismankkakin on vielä hukassa.

Johdotuksien kanssa olen toistaiseksi vielä vähän epävarma, pitäisikö vetää kokonaan uudet johdot vai käydä vanhat läpi ja vetää paljon siistimmän ulkonäön antava kutistesukka päälle.

Jarruputkia pitäisi alkaa taittelemaan jo valmiiksi, olis jees kun ne olis sitten valmiina jo odottamassa kiinnittämistä varten.

Jos näette / kuulette, että Celesten pisteosia olisi myynnissä, niin ilmoitelkaa mulle HETI :peukku
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Nonnih, pääsiäislauantaina lähtee Celeste Heinolan suuntaan, ja toivottavasti saataisiin hitsaukset samana vkl:na käyntiin.

Alakerta saatiin loppuun asti purettua tänään, vihdoin. Ja ehkäpä tossa ens viikolla viedään osat koneistukseen :) Niillähän ei sinällään ole kiirettä, kun mottia ei ennen syksyä ainakaan saada kiinni :)

Alkaa auringon paistaessa täpinät auton laittamisesta yltymään.. lääh! Pakko saada kesäks nollakasi kilpiin tuo!
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Noh, tänään aikaansaatua... kansi purettu, jarrutehostin ja kardaani irrotettu. Kyl siin jotai muutaki tuli tehtyä mut ei muista ny. Kaasariki lähti irti imusarjasta. Pienen tappelun jälkeen.

Ainii... ja hitto. Otin kuvan Celesten ruostevauriosta. Ilokseni huomasin, että en ole yhtään liioitellut ruosteen määrää. Tai nyt on päässyt käymään niin että reiät on syrjäyttänyt ruosteen! Jipii!

http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=imageview&var1=Kori%2F03042007192.jpg&var2=1

Nii juu ja kone lähtee huomenna koneistamolle 8)
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Pitkästä aikaa jotain uutta. Niko teki suurpalveluksen ja kävi hakemassa Celesten pois, paaliin meni...


...


.....


......


........


.........

No ei sentään! Niko tarjosi Celelle kyydin Heinolaan, jossa pääsen vihdoin näyttämään rälläkkää sille! Prum! ;D

http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=imageview&var1=yleiskuvia%2FIMG_4936.jpg&var2=1
http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=imageview&var1=yleiskuvia%2FIMG_4937.jpg&var2=1
http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=imageview&var1=yleiskuvia%2FIMG_4938.jpg&var2=1
http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=imageview&var1=yleiskuvia%2FIMG_4939.jpg&var2=1
http://www.autodb.fi/omat/celeste/main.php?cmd=imageview&var1=yleiskuvia%2FIMG_4940.jpg&var2=1

:peukku
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Moottorin hilut viety koneistamolle (Häihälälle Sarankulmassa Treella). Tuli vähän kehujakin että hyvässä kunnossa, ei mitään jälkiä sylintereissä. Kunhan saadaan osat sieltä pois niin voi niputtaa moottorin ja pistää nurkkaan odottmaan loppuautoa.

Muuta aikaansaatua: irto-osia maalailtu, kardaani niputettu (kannatinlaakeria vailla), etutolpat maalattu, jarrut kasassa. Etutolpat saadaan kokonaan nippuun kun saan uudet pultit, jotka ovat tilauksessa. Kun moottori on nipussa, alkaa taka-akselin puhaltaminen ja maalaaminen.
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Soitteli tänään sieltä koneistamolta kaveri ja kertoi että muuten ihan jees mutta moottori on porattu joskus ylikokoon millin verran. Ja muuten ihan sama mulle mutta kun ylikoon renkaat maksaisivat Vemixillä 235 euroa :seina Noh, pitää yrittää metsästää jostain muualta vastaavan kokoiset :mad:
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Onpa muuten vaikea urakka tuo männänrenkaiden löytäminen. Nyt näyttäisi siltä että renkaat saadaan kuitenkin, ilmeisesti Nissan Laurelista. Rengaskoon kun pitäisi olla niinkin ihmeellinen kuin 77.9 x 2,2,4. Laurelissa on 78, mutta paksuudet täsmäävät, eli pitäisi passata hyvin :)
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Moottoria odotellessa sain taas laskettua ilmoille jokusen säkin hiekkaa ja tuloksena hiekkapuhalletut tukivarret, taka-akseli, vetarien laipat ym. Jotain pientä jäi puhaltamatta, ne viedään Tamcorrolle käsiteltäväksi samalla kun moottorin osia viedään kuulapuhallukseen.

Taka-akseli ja muita edellä mainittuja osia sain maalailtua Ferrexillä jo. Tulipa nätin näkönen takamötikästäkin kun se ruosteinen akseli muuttui siistiksi mattamustaksi. Siitä on hyvä jatkaa sillä, että jarrurummut ja -kilvet puhalletaan ja maalataan ja laitetaan kasaan. Sitten tehdään jarruputket. Vielä ennen kasausta perä pitäisi avata ja tarkistaa (=puhdistaa) puhalluksesta sinne menneet hiekat. Vaikka kuinka tuntuu tiiviiltä niin varmana on menny tavaraa sisälle asti.

Ja mitäs sitte... Etuakselia aletaan kasailemaan. Nivelet kaikki onkin jo hyllyssä, nyt vaan pitää puhallella osia pikkuhiljaa. Saa sitten maalattua ja laitettua kasaan. Alusta valmistuu tän talven aikana kokonaan ja on sitten odottelemassa koria kun se joskus saadaan parsittua kasaan.

Alustasta vaihdetaan tai puhalletaan+maalataan joka ikinen osa mitä löytyy. Yllättävän paljon tekee jo se, että vaihtaa uudet mutterit ja pultit, vaikka vanhat olisivat periaatteessa käyttökelpoisia. Jokainen mutteri tuntuu vain olevan tilaustavaraa: osakierteisyys, kovuusluokka ja erikoiset mitat tekevät vähän hankalaa. Noh, huomenissa hakemaan eka satsi niitä pultteja mitä tilasin. Saa etutolppia kasailla sitten.

Jos huomenna näppäis pari kuvaakin pitkästä aikaa. Olen tällasta taustatyötä vaan tehnyt niin ei oo jaksanut ottaa kuviakaan, kun ei ketään kuitenkaan säväytä nähdä jotain iskareita ja maalattua kardaania ;D
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Taka-akseli ekaan kertaan maalattuna, taustalla on vielä öljypohja ja vetarit. Kuvaan en jaksanut raahata jarruosia, etutolppia jne :p
 
Vs: Projektina -77 Celeste

"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään." :p

No, äsken kävin vähän pöllyttämässä ruostetta pois, ja tein päätöksen jota oon nyt muutamaan otteeseen jo miettinyt; tuo kori lähtee paaliin ja etsin edes hitsauskunnossa olevan korin tilalle. Pelkästään helman pituudelta tuli käsittämätön määrä ruostepaskaa maahan kun kolkotteli jonkun aikaa rengasraudalla. Takaa ainakin toinen pyöräkotelo on käytännössä irti, apukuskin puoleinen lattia täys mätä jne. Eli ihan toivotonta, edes hullu ei lähde tuollaista aihioksi ottamaan.

Otan korista kaiken irti lähtevän talteen, ja luulen, että kun lasit nyppään irti, koko auto luhistuu kasaan :p
 
Vs: Projektina -77 Celeste

"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään." TAAS :eek: No, Legnum vienyt aikaa, mutta nyt alkaa alkuinnostus laantumaan ja veri vetää Celesten kimppuun entistä useammin.

No, huijasin edellisessä viestissä. Ei se kori menny paalii. Ostin toisen vissii melkei yhtä ruosteisen Celesten viel lisäks ni on kaksin sitä iloa. Meinasin tänää Wlooffyn kanssa jutellessa josko toisesta tekis museovehkeen ja toisesta jonkun vähän pirteemmän Celesten, turbon vaikka. No, katotaa.

Sain tosiaan ostettua (no en oo vielä hakenut mutta kaupat sovittu) '76 Celesten samanlaisilla L-takavaloilla kuin tääkin. Hinta ei päätä huimaa, oon aika tyytyväinen. Mukaan tuli jotain uusia osiakin, katotaan tarkka lista kun viikon päästä meen auton hakemaan. Mutta Wlooffy tuon auton mulle vinkkasi ja teki samalla elämästäni paljon valoisampaa 8)

Ja vaikka en oo tänne kirjotellukaan, niin kyllä jotain on silti Celen kanssa tapahtunut. Moottori alkaa näyttämään moottorilta (tepille kiitos välysmittauksista) ja saa kohta sen pistää tallin nurkkaan odottamaan autoa ympärilleen. Alustan osat alkavat olemaan valmiita; puslia ja muita pikkuhiluja on ostettu vuoden aikana varmaan sadoilla euroilla :p Vielä pitäs perä aukasta ja putsata ne hiekat, joita varmaan hiekkapuhalluksessa on sisään päässyt.

Mut se kivoin homma on vielä alottamatta. Pitäs kori saada parsittua. ETA: 1-2 vuotta, riippuen työstä ja koulusta. Miggi on vihdoin (porukoiden) tallissa, kiitos GSR:lle. Sit vaan varras tekemään niin saa pyöritellä Celesteä ja alottaa ne peltihommat.

Mutta tässä vielä pari kuvaa tän hetken parista saavutuksesta, on sitä muutakin sitten saatu aikaan kuin nämä :)

Kattokaa vaikka; pölyä pinnassa kun maanneet niin pitkään valmiina tallissa :)
_medium.jpg


_medium.jpg
 
Vs: Projektina -77 Celeste

Kävin tekemässä kaupat siitä -76 Celestestä mistä puhuin. Hitto. Siinä on sisusta kuin tehtaalta lähtiessä, täytyy ottaa kuvia kun saan auton kotipihaan. Tänään kävin vasta hakemassa kaikki irto-osat talteen ja Nikon kanssa haetaan Celeste jouluaattona kuusen alle. Mutta sisusta on kyllä sellasessa kunnossa että huhuh... ei sitä raaski alkaa purkamaan.

Mutta tässä kuvia osista joita tänään hain mukaani. Lähes kaikki tosiaan Mitsun orkkisosia. Noita pikkuhiluja pusseissa oli varmaan 60-70 pussukkaa. Jouluaattona autoa haettaessa saan vielä jotain pientä.

http://to.pic.fi/kuvat/Celeste/Celeste%20II/
 
Takaisin
Ylös Bottom