Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

ast sanoi
Kulutuksessa se ainakin voi näkyä. Muutenkin tuntuu että oma käyttökippo menee selvästi vähemmällä Nesteen dieselillä verrattuna muiden asemien tavaraan.

shellin ja esson diiselillä ainakin 2.3td kulki huonomin kuin teboilin tai nesteen diiselillä...
st1sen diiseli meni siiihen väliin... suurin ero olis neste vs shell sen tunti ihan persuksissa kummasta tankkas.

shellin diiselillä ahdot tippu 0.2bar.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Mistä vois kysellä näyttöä navigaattoriin? Siis suomesta? Ei kovin kaukaa kannaa näyttöä tilata ku tulee maksamaan enemmän ku navin arvo on
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Nyt kun on tullu noita kärryvaloja roplattua, niin tuli mieleen uusista autoista, joissa can väylä ja led polttimot jo vakiona. Esim. uudessa Passatissa sanoivat, että vetävät kärrylle sähköt sulakerasialta asti uudella johdotuksella, jotta peräkärryn kovasti virtaa kuluttaville polttimoille saadaan johtimet kestämään (se normi takavaloille tuleva lattakaapeli ei ilmeisesti kestä noin korkeita virtoja). Tuli mieleen nyt jälkeenpäin, että sulakkeethan on mitoitettu varmastikkin siten, että jos takavaloilla tapahtuu oikari, niin sulake palaa ennenkuin tuo lattakaapeli välillä käryää. Nyt kun kärrylle haaroitetaan samalta sulakkeelta sähköt joudutaan ilmeisestikkin sulakkeen kokoa nostamaan ja jos sen jälkeen tapahtuu oikari auton takavaloilla, niin tuleeko sitten tuo lattakaapeli käryämään kun on suurempi sulake? Vai onko tehty sulakerasialle jo omat sulakkeet perävaunua varten? Tuo jälkimmäinen tuntuu kyllä aika typerältä vaihtoehdolta jos on peräkärryvalmius tehty noin pitkälle, mutta ei ole samantien auton koontavaiheeessa jo tuota johtosarjaa vedetty takakonttiin asti vaan uuden auton sisusta pitää alkaa välittömästi purkamaan.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MVa~1 sanoi
Mistä vois kysellä näyttöä navigaattoriin? Siis suomesta? Ei kovin kaukaa kannaa näyttöä tilata ku tulee maksamaan enemmän ku navin arvo on

Veikkaisin, että nimenomaan jostain Kiinasta se kannattaa tilata. Rahti ei tollaselle paljon ole.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Joo, tuskin on itse näyttö kuin muutaman kympin arvoinen.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

VIeläkö keksis, että mistä sieltä kiinasta mitään löytää..

http://www.invertercentral.co.uk/qrySearch.asp?Search=AT043TN13&Adword=AT043TN13&model=AT043TN13&Campaign=Google-Panels-EU&country=UnitedKingdom

Ei pahan hintainen näyttö tuohon verkkoakupan 45€:n navigaattoriin.. ;D
Voi olla että kannattaa Suomesta metsästää rikkinäinen tuommonen tai sitten ostaa käytetty.. ei nekään maksa ku muutaman kympin..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Ebaysta voit löytää näytön tuurilla, muuten kannattaa unohtaa koska sopivaa ei tule löytymään järkevään hintaan yksittäiskappaleena. Ovat sen verran erikoista kamaa ja navit halpoja ettei kukaan pidä varastossa eikä ylipäänsä pysty ostamaan välttämättä samanlaisia näyttöjä kuin navigaattorivalmistaja. Yleensä noissa on jotain customia kun puhutaan noinkin isoista määristä mitä jotain navigaattoreita myydään.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

ast sanoi
Ebaysta voit löytää näytön tuurilla, muuten kannattaa unohtaa koska sopivaa ei tule löytymään järkevään hintaan yksittäiskappaleena.

Tähän tulokseen olen itsekkin tullut. Ebayssa oli muutama, mutta nekin oli sitten 20$ pintaan, että eipä nekään sitten ole kauheen viisaita ostoksia..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

ast sanoi
Huono sivutuki, liukas kangas ja kallistusmekanismi vaikuttaa halvalla tehdyltä.

Mutta ainakin itselle sopi perusmallinen muotoilu kohtuu hyvin, paremmin kuin moninkertaisesti maksavassa toisessa Sparcon penkissä.

Ei varsinaiseen sporttikäyttöön pääasiassa tuon liukkaan kankaan vuoksi.

Pitänee pistää harkintaan nuo jakkarat. Duunissa just tutkailin uuden rangerin penkkejä,ne olisi just hyvät mutta tuskin niitä saa ees yhtä penkkiä noiden sparcojen hinnalla. :-X
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Onko autossa lampunpesurit pakollisia? Siis jos on ollut tehtaalla asennettuna ja jostakin syystä on suuttimet hävinny välille. pelkät letkut törröttää keulassa.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MVa~1 sanoi
Onko autossa lampunpesurit pakollisia? Siis jos on ollut tehtaalla asennettuna ja jostakin syystä on suuttimet hävinny välille. pelkät letkut törröttää keulassa.

ei kai, paitsi jos on xenonit. Ei ainakaan kukaan ole tullut niitä vaatimaan missään katsastuksissa vaikka oon poistanut melkein joka autosta ne. Ja aika tiuhaanhan noita poistellaan muutenkin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Miksi en pysty maksamaan Soneran laskua (liittymä) Nordean tililtä.?

Muistelisin että monasti muulloinkin ollut sama ongelma,herjaa että tarkasta tilinumero.

Sonerallahan on ainakin 2kpl tilinumeroita yksityisasiakkaiden laskutukseen,ja se toinen toimiikin (eli Tele Finlandin liittymä),mutta tämän toisen kanssa aina tappelua.

Eikä Nordean verkkopankki anna edes tallentaa kys tilinumeroa..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

ST sanoi
Miksi en pysty maksamaan Soneran laskua (liittymä) Nordean tililtä.?

Muistelisin että monasti muulloinkin ollut sama ongelma,herjaa että tarkasta tilinumero.

Sonerallahan on ainakin 2kpl tilinumeroita yksityisasiakkaiden laskutukseen,ja se toinen toimiikin (eli Tele Finlandin liittymä),mutta tämän toisen kanssa aina tappelua.

Eikä Nordean verkkopankki anna edes tallentaa kys tilinumeroa..
Istuuko se nordean tilinumero tähän tarkisteeseen:
Tilinumeron konekielinen muoto, eli se muoto, jota ihmisten ei ole
tarkoitus lukea, muodostetaan selväkielisestä muodosta seuraavasti.

* Mikäli tilinumero alkaa `1', `2', `31', `32', `33', `34', `35',
`6' tai `8', tilinumero täydennetään vasemmalta lukien kuuden
numeron jälkeen siten, että 14 numeroa täyttyy.

* Mikäli tilinumero alkaa `4' tai `5', tilinumero täydennetään
vasemmalta lukien seitsemännen numeron jälkeen siten, että 14
numeroa täyttyy.

Esimerkiksi tilinumerot `123456-785' ja `12345600000785' merkitsevät
samaa tiliä, ja tilinumerot `432456-781' ja `43245670000081'
merkitsevät samaa tiliä.

Tilinumeron tarkiste lasketaan tilinumeron konekielisen muodon 13
ensimmäisestä merkistä vasemmalta lukien. Kukin numeromerkki
kerrotaan painoarvolla 2 tai 1 siten, että oikeanpuolimmaisin
kerrotaan painolla 2 ja vierekkäiset merkit kerrotaan eri painolla.
Näiden tulojen numeromerkkien summa vähennetään pienimmästä kyseistä
summaa suuremmasta, kymmenellä jaollisesta luvusta. Tämä erotus on
tilinumeron tarkiste, joka merkitään tilinumeron viimeiseksi eli 14.
merkiksi.

Lähde: http://users.tkk.fi/~jautero/faq/sao-faq.txt
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Hu huh, vaihtaa pankkia, niin ei tarvi miettiä noita numeroita, että mikä alkaa millä, ja merkkaa mitä ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Esimerkki. Tilinumerona 123456-12345
Konekielisenä aina 13 merkkiä + tarkiste, eli nollia väliin:
1 2 3 4 5 6 0 0 1 2 3 4 5 ... tähän päälle nuo kertoimet/painoarvot eli: (1*2 + 2*1 + 3*2 + 4*1 ...jne)
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 ... seuraavalla rivillä summat.
2 2 6 4 10 6 0 0 2 2 6 4 10 = yhteensä 2+2+6+4+10+6+0+0+2+2+6+4+10 = 54, tästä vähennetään 50 (pienin 10 jaollinen) = 4
Eli mun logiikan mukaan tarkistenumero tilinumerolle 123456-12345 on 4 eli koko tililnumero tarkisteineen 123456-123454

eli jos otat sen soneran tilinumeron, otat siitä viimeisen numeron pois, lasket sille tarkisteen ja vertaat sitä siihen viimeiseen poistamaasi numeroon. Pitäisi täsmätä?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kyllä käy muuten tosi kätevästi :kuningas
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MVa~1 sanoi
VIeläkö keksis, että mistä sieltä kiinasta mitään löytää..

http://www.invertercentral.co.uk/qrySearch.asp?Search=AT043TN13&Adword=AT043TN13&model=AT043TN13&Campaign=Google-Panels-EU&country=UnitedKingdom

Ei pahan hintainen näyttö tuohon verkkoakupan 45€:n navigaattoriin.. ;D
Voi olla että kannattaa Suomesta metsästää rikkinäinen tuommonen tai sitten ostaa käytetty.. ei nekään maksa ku muutaman kympin..

minulla periaatteessa ois yks ylimääränen ehjä näyttö.. Jos on siis photonavista kyse.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Tyhmä kysymys sumuvaloista ja tavallaan liittyy mitsuun (anteeksi siitä)

Omassa koslassa on sumuvalot ja ne saa päälle kun ajovalot on päällä. jos pistän pitkät päälle sumarit sammuu ja jos ei valoja ole lainkaan päällä ei mene sumaritkaan.

Oikeestaan ikinä en ole noita tarvinnut, mutta rupesin äsken miettimään että kuuluuko sumareiden toimia tolla tavalla?

Ja toinen tyhmä kysymys että missä noissa gti galanteissa on se orkkis sumareiden katkaisija? omassa on jotkut hellan molot ja katkaisija ratin alla vas puolella (entisen omistajan jäljiltä)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Tuo sumarit ja pitkät voisi johtua siitä ettei tule liikaa valotehoa keulan eteen, eikös niitä pitkiä käytetä pimeässä silloin kun halutaan nähdä keulaa pitemmälle ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

P.Kaunisto sanoi
Ja toinen tyhmä kysymys että missä noissa gti galanteissa on se orkkis sumareiden katkaisija? omassa on jotkut hellan molot ja katkaisija ratin alla vas puolella (entisen omistajan jäljiltä)

Se katkasija mistä sulla nyt toimii takasumari, sen paikalla on samassa tilassa kaksiosanen katkasija jossa on erikseen etu- ja takasumari.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Slider sanoi
minulla periaatteessa ois yks ylimääränen ehjä näyttö.. Jos on siis photonavista kyse.
LÖysin jo näytön, kiitos vain tarjouksesta.

Mikäs oli semmonen nettisivusto, josta näki vanhoja sivuja? Pitäis yks nettiauton "kadonnut" myynti-ilmoitus tarkistaa, mutta esim. http://web.archive.org/web ei ole vuoden 2007 jälkeen tallessa sivuja nettiautosta..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Koita katsoa olisiko googlen välimuistissa sitä.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

tuo googlen välimuistihan se olikin. Kiitos. Ja löytykin kaikki mitä pitikin..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Tämmöinen tyhmäkysymys tuli vain mieleen, kun ei noita autojen dynotuksia ole tullu itsellä merkittävästikkään harrastettua ja täällä vaikuttaa porukka dynottelevan autoja lähes päntiöinnään :). Eli olen kuutioinut etenkin dynosta tulevaa vääntöarvoa, että siihenhän vaikuttaa aikareilusti käytetty vaihe millä mitataan vai ymmärsinkö aivan oikein? Millä vaihteella se huuatus pitää tehdä, jotta saadaan vertailukelpoiset tulokset?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MitsuMi sanoi
Tämmöinen tyhmäkysymys tuli vain mieleen, kun ei noita autojen dynotuksia ole tullu itsellä merkittävästikkään harrastettua ja täällä vaikuttaa porukka dynottelevan autoja lähes päntiöinnään :). Eli olen kuutioinut etenkin dynosta tulevaa vääntöarvoa, että siihenhän vaikuttaa aikareilusti käytetty vaihe millä mitataan vai ymmärsinkö aivan oikein? Millä vaihteella se huuatus pitää tehdä, jotta saadaan vertailukelpoiset tulokset?

Dyno tietää auton välityssuhteen vertaamalla rullien pyörimisnopeutta moottorin pyörimisnopeuteen. Jotkut mittaavat myös voimansiirron häviöitä alasrullauksen aikana joten se pystyy hävittämään vaihteen vaikutuksen tuloksista laskennallisesti. Yleensä mitataan mahdollisimman "suoralla" vaihteella eli sellaisella jonka välityssuhde on lähimpänä 1:1 välitystä. Useimmiten tämä vaihde on nelonen. Tällöin voimansiirron häviöt ovat pienimmillään. Takavetoisissa on tyypillistä että nelosella välitys on 1:1 ja voima menee suoraan yhtä akselia pitkin vaihteiston läpi. Muilla vaihteilla voima kiertää sivuakselin kautta.

Turboautoissa isommalla vaihteella saadaan moottorille enemmän kuormaa mikä vaikuttaa turbon heräämiseen ja ahtopaineisiin eli tulokset voivat muuttua vaihteen mukaan sen vuoksi.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

No yhden kerran olen käyttäny GDI:n tekulla 8 vuotta sitten huuatuttamassa ja silloin jäi mieleen tuo vaihteiden ero 4 ja 5 vaihteen suhteen. 4 vaihteella GDI:n huippuväännöt olivat muistaakseni 215 ja 5 vaihteella 224. Tehtaan arvo on 223, joten siitä tuli mieleen, että kuinka luotettavia nuo arvot ovat, kun eri vaihteella tulee erilaisia arvoja. Eli onko se luotettava arvo, kun sanotaan, että sillä vaihteella millä saadaan parhaat arvot, niin se on oikea tulos?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Onkohan tuo Peter Johnson eksyny väärälle foorumille How´s it going topiikkinsa kera ::)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MitsuMi sanoi
Onkohan tuo Peter Johnson eksyny väärälle foorumille How´s it going topiikkinsa kera ::)

Heh. :D

Noita botteja on ollu liikenteessä nyt ihan huolella muillakin foorumeilla.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

KerroKerro kuvastin kuinka saan autoni tai akkani kuvan tohon rohviilii???????????? Auton kanssa osaan näprätä mut tietokoneen kans iha tumpelo. nimim.Räpsinkö turhaan :palvo
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

ripe74 sanoi
KerroKerro kuvastin kuinka saan autoni tai akkani kuvan tohon rohviilii???????????? Auton kanssa osaan näprätä mut tietokoneen kans iha tumpelo. nimim.Räpsinkö turhaan :palvo
No se on helppoa kuin heinänteko. Meet profiiliin ja valitset ulkoasun muokkausta ja sieltä täppä lataan tiedoston koneeltani ja ei muuta kuin browse:lla haet kuvan. Lopuksi talleta uudet asetukset. :peukku Jotensakin näin se muistaakseni meni.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MitsuMi sanoi
No yhden kerran olen käyttäny GDI:n tekulla 8 vuotta sitten huuatuttamassa ja silloin jäi mieleen tuo vaihteiden ero 4 ja 5 vaihteen suhteen. 4 vaihteella GDI:n huippuväännöt olivat muistaakseni 215 ja 5 vaihteella 224. Tehtaan arvo on 223, joten siitä tuli mieleen, että kuinka luotettavia nuo arvot ovat, kun eri vaihteella tulee erilaisia arvoja. Eli onko se luotettava arvo, kun sanotaan, että sillä vaihteella millä saadaan parhaat arvot, niin se on oikea tulos?

Esim. dynoissa on eroja väkisinkin mutta eikö just tuo vitosella otettu veto pidä kutinsa aika hyvin verrattuna tehtaan antamiin lukemiin? Olettaen että autoa ei ole hiplailtu? Ja jos hiplataan niin aina parempi että käytetään samassa dynossa kuin edelliselläkin kertaa. :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MitsuMi sanoi
No se on helppoa kuin heinänteko. Meet profiiliin ja valitset ulkoasun muokkausta ja sieltä täppä lataan tiedoston koneeltani ja ei muuta kuin browse:lla haet kuvan. Lopuksi talleta uudet asetukset. :peukku Jotensakin näin se muistaakseni meni.
???????????????????????????????????????????????????????? :seina näinkö
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Aina on sanottu ettei jäätiellä saa ajaa kovaa kun se jää voi hajota, kun jään alle tulee aaltoja jen jne, ja sitten jää voi hajota takana tulevan alla.

No sitten on kaiken mualiman jääsprinttiä ja vaikka mitä ajoja, niin miks se jää ei silloin hajoa ??? Vaikka siellä jäällä on satoja autoja vielä painona.

Eikös tuon syyn takia jään olisi pitänyt jo räjähtää tuhannen pillun päreiks kun kankkunen teki sen ennätyksen nastarenkailla jää tiellä.

Ja sitten sanotaan ettei jääteillä saisi kaahata :eek:
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

On vähän pksummat jäät silloin kun kisoja järjestetään. Tuo jään hajoaminen aallon voimasta on mielestäni enemmänkin teoreettinen, mutta on kait se ihan mahdollista. Vaarallisintahan se on silloin, kun se aalto ei kerkeä auton edestä pois, vaan auto saavutaa sen aallon. Silloin kai on olemassa jonkinmoinen riski, että jää hajoaa.. On kai tuota itsekkin tullut ajettua yli 100km/h noin 20cm paksulla jäällä, eikä ole ikinä jää hajonnut..
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Minulla on muistikuva, että jäänhajoamiselle autonalla on riippuvainen auton nopeudesta siten, että kriittinen nopeus on se kun aalto jäänalla etenee samaa vauhtia kuin auto. Ja jos ajat luenpaa tai hitaampaa kuin mitä aalto etenee jäänalla, niin vaara jäänmurtumiselle pienenee ja mitä suuremmaksi auton ja aallon nopeusero menee, niin sitä pienempi riski murtumiselle. Aallon nopeuteen jäänalla taas vaikuttaa vesistön syvyys ja pohjan muoto, joten vaikea sanoa mitä vauhtia se aalto etenee jäänalla milloinkin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

MitsuMi sanoi
Minulla on muistikuva, että jäänhajoamiselle autonalla on riippuvainen auton nopeudesta siten, että kriittinen nopeus on se kun aalto jäänalla etenee samaa vauhtia kuin auto. Ja jos ajat luenpaa tai hitaampaa kuin mitä aalto etenee jäänalla, niin vaara jäänmurtumiselle pienenee ja mitä suuremmaksi auton ja aallon nopeusero menee, niin sitä pienempi riski murtumiselle. Aallon nopeuteen jäänalla taas vaikuttaa vesistön syvyys ja pohjan muoto, joten vaikea sanoa mitä vauhtia se aalto etenee jäänalla milloinkin.

Juurikin näin olen itsekkin käsittänyt. Eli sama kriittinen piste kuin veneen ajaminen "plaanissa" eli ns aallonharjalla. Kun ajetaan tätä kriittistä nopeutta eli aalto kulkee auton alla, aalto aiheuttaa väännön auton renkaiden välissä, eli aalto nostaa jäätä ylöspäin kun taas renkaat painavat sitä alaspäin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kävin tänään ostamassa muijalle farkku primeran ja siinä on jonkin verran ilmeisesti koiran kynnen naarmuja ovessa ja konepellissä niin minkälainsella käsittelyllä niihin voisi puuttu.Väri on metallin hohto ja naarmut on syviä.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Aina puhutaan, että kun menee nuoskalle niin sitten alkaa katot tippumaan ja puut kaatumaan, mutta minulle on jäänyt epäselväksi, kuinka on mahdollista, että jos aine muuttuu kiinteästä olomuodosta toiseen kiinteään olomuotoon eli (pl. kaasu ), kuinka sen paino voi kasvaa. Ymmärrän kyllä, että jos sataa esim. vettä niin nuoska sitoo sitä itseensä.

Eikö lumi vain tiivisty kelin mennessä plussan puolelle? Eli siis jos ei sada vettä niin katoilla ei pitäisi olla hätää?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Veikkaisin että vastaus löytyy ilman suhteellisesta kosteudesta. Kun pakkanen antaa periksi, ilman kosteus nousee jonka lumi imee itseensä.

Teorian todenperäisyydestä ei ole mitään takeita, tuli vaan mieleen :)
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

GSR sanoi
Veikkaisin että vastaus löytyy ilman suhteellisesta kosteudesta. Kun pakkanen antaa periksi, ilman kosteus nousee jonka lumi imee itseensä.

Teorian todenperäisyydestä ei ole mitään takeita, tuli vaan mieleen :)
Mielestäni asia on juurikin näin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

GSR sanoi
Veikkaisin että vastaus löytyy ilman suhteellisesta kosteudesta. Kun pakkanen antaa periksi, ilman kosteus nousee jonka lumi imee itseensä.

Teorian todenperäisyydestä ei ole mitään takeita, tuli vaan mieleen :)

Totakin ajattelin,

Mutta tuntuu edelleen oudolta, että vedestä koostuva aine imee itseensä niin paljon kosteutta, että paino nousee dramaattisesti. Ettei tässä vain olisi kyseessä tuo Spede Pasasen keksintö = Säädettävä paino
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kapteenivamma sanoi
Aina puhutaan, että kun menee nuoskalle niin sitten alkaa katot tippumaan ja puut kaatumaan, mutta minulle on jäänyt epäselväksi, kuinka on mahdollista, että jos aine muuttuu kiinteästä olomuodosta toiseen kiinteään olomuotoon eli (pl. kaasu ), kuinka sen paino voi kasvaa. Ymmärrän kyllä, että jos sataa esim. vettä niin nuoska sitoo sitä itseensä.

Eikö lumi vain tiivisty kelin mennessä plussan puolelle? Eli siis jos ei sada vettä niin katoilla ei pitäisi olla hätää?

Johtuu kait siitä että ilmakehän vesihöyryn asettuessa pysyvästi kiinni jo sataneeseen lumeen sen vesiarvo nousee ja täten painokin.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

JasoX sanoi
Johtuu kait siitä että ilmakehän vesihöyryn asettuessa pysyvästi kiinni jo sataneeseen lumeen sen vesiarvo nousee ja täten painokin.

Jos laitetaan kuiva pesusieni pakkasella pihalle, kuinka paljon sen paino nousee nuoskalle mentäessä?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kapteenivamma sanoi
Jos laitetaan kuiva pesusieni pakkasella pihalle, kuinka paljon sen paino nousee nuoskalle mentäessä?

Ei se niin toimi ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kapteenivamma sanoi
Totakin ajattelin,

Mutta tuntuu edelleen oudolta, että vedestä koostuva aine imee itseensä niin paljon kosteutta, että paino nousee dramaattisesti. Ettei tässä vain olisi kyseessä tuo Spede Pasasen keksintö = Säädettävä paino

Lumen kiderakenne tiivityy kosteuden kasvaessa, pakkaslumessa on enemmän ilmaa kuin suojalumessa. Vertaa pakkaslunta suojalumeen, jos otat kourallisen molempaa niin kumman saat puristettua pienemmäksi. Neste kun ei puristu kokoon.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Veikka sanoi
Ei se niin toimi ;D

:D No ei tietenkään

Mutta olen edelleen sillä kannalla että, nuoskalumi painaa "käytännössä" samanverran kuin pakkaslumi. Jos otamme kilon pakkaslunta niin ei se paina 2 kiloa sillon kun lämpötila nousee plussan puolella.

Jos jollain on faktatietoa niin todistakoon, että olen väärässä ;D
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

GSR sanoi
Lumen kiderakenne tiivityy kosteuden kasvaessa, pakkaslumessa on enemmän ilmaa kuin suojalumessa. Vertaa pakkaslunta suojalumeen, jos otat kourallisen molempaa niin kumman saat puristettua pienemmäksi. Neste kun ei puristu kokoon.

Kyllä, kilo höyheniä muodostaa suuren kasan kun taas kiloon ei montaa tiiltä mene, mutta paino on silti tuo kilo
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kapteenivamma sanoi
Kyllä, kilo höyheniä muodostaa suuren kasan kun taas kiloon ei montaa tiiltä mene, mutta paino on silti tuo kilo

Olet oikeilla jäljillä, kunhan vaihdat tilavuuden vakioksi etkä painoa. Koska siitähän tässä on kysymys. Huono esimerkki mutta heitetään kuitenkin: kumpi painaa enemmän, kuutio kuivaa pumpulia vai kuutio märkää pumpulia? Kysymyshän on tuon lumen kanssa siitä että vakiotilavuudessa kosteus syrjäyttää ilman.
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

GSR sanoi
Olet oikeilla jäljillä, kunhan vaihdat tilavuuden vakioksi etkä painoa. Koska siitähän tässä on kysymys. Huono esimerkki mutta heitetään kuitenkin: kumpi painaa enemmän, kuutio kuivaa pumpulia vai kuutio märkää pumpulia? Kysymyshän on tuon lumen kanssa siitä että vakiotilavuudessa kosteus syrjäyttää ilman.

Voi olla, että tämä aihe menee minun "pineviljelijä järkeni" ylitse :D

Jos täytämme kuution pakkaslunta, ja laitamme sen vaakaan, seuraavaksi tuomme kuution esimerkiski sisälle sulamaan, kun lämpötila + nollan on tuosta kuution tilavuudesta täynnä enää esimerkiksi 1/10 osa , koska lumi on tiivistynyt, mutta kun tuo tiivistyminen johtuu tuosta sulaneesta pakkaslumesta niin kuinka sen paino voi muuttua kun aine muuttaa ainoastaan olomuotoaan lumesta --> vedeksi?

Mitenkä muuten aihetta sivuten, kaikkihan tietävät, että jää on kiderakenteensa vuoksi veden tiheyttä pienempi, ( muutenhan järvet jäätyisivät pohjasta) Mutta jos laitamme vesilasiin 1dl vettä ja laitamme sen vaalle, jonka nostamme pakkaseen. Keveneekö tuo lasi veden muututtua jääksi?
 
Vs: Puolityhmiä kysymyksiä Vol II (ei mitsuihin liittyviä!)

Kapteenivamma sanoi
Mitenkä muuten aihetta sivuten, kaikkihan tietävät, että jää on kiderakenteensa vuoksi veden tiheyttä pienempi, ( muutenhan järvet jäätyisivät pohjasta) Mutta jos laitamme vesilasiin 1dl vettä ja laitamme sen vaalle, jonka nostamme pakkaseen. Keveneekö tuo lasi veden muututtua jääksi?
Ei kevene jos viet sen yöksi vaikka -20 asteen pakkaseen ulos. Mutta sitten kun tuo pakkanen lauhtuu -5 asteeseen, niin sen vesilasin paino nousee, koska jään pinnalle alkaa muodostua kuuraa ilmankosteuden kohotessa (jää sitoo ilmassa olevaa kosteutta) eli tähän perustuu lumenpainon nousukin katolla. Tästä syystä teiden pinnatkin ovat kuuranvuoksi liukkaita kun pakkanen lauhtuu. Tai näin ainakin itse kuutioin asiaa käytännön tasolla, mutta korjatkaa tätä minun hajatelmaa jos vaikuttaa aivan umpikierolta ;D

edit Jos tässä nyt aletaan tarkemmin miettimään niin kyllähän tuo lasi taitanee pakkaseen viedessä keventyä, koska ulkona olevaan kuivaan pakkasilmaan mahtanee haihtua lasista vettä jäätymisen yhteydessä. Jos näin ei tapahtuisi, niin kyseessähän olisi loppumaton vedenlähde. Nyt tässä alkaa kyllä jo itekkin ihmetellä noita omia teorioita :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom