Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
tässä pähkäillyt pienessä päässä miten lasketaan vai meneekö ihan kokeilemalla
noi jousen jäykkyydet?
eli jos etupään paino on "xxx"kg ja takapään "yyy"
ja siihen käyttötarkoitus (rata, katu, sora) tms.

miten sovelletaan nämä lbs taulukot jousen jäykkyyksistä?
joku prosentti määrä painosta plus miinus?

eli mitenkä tarkalleen ottaen toi punnitus/jousen valinta toimii?
tähän mennessä olen vain kokeilemalla valinnut jousia...

ja sitten tukivarsista ja jousituksen muutoksista, ite meinaan
asennella galanttiin (etuveto) vat-linkin että saan
sen pitkän poikkituen pois
ja samalla estän taka-akselin sivusuuntaisen heilumisen jousto tilanteessa...
olettamukseni mukaan vasemmalle kurvatessa tavallaan taka-akseli karkaa auton alle jopa 20mm... tämä poikki tuki vetää siis jousen painuessa pohjaan akselia vasemalle...
kokemuksesta huomasin että oikealle pystyy kanttaamaan pikkasen kovemin kuin vasemalle... perä irtoaa vasemalle kurvatessa helpomin :nykii

mitäs mieltä olette?
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

Jousen jäykkyyttä ei pysty suoraan painosta sanomaan, koska jousituksen geometria vaikuttaa tarvittavaan jäykkyyteen. (Esim. kuinka kaukana tolpan kiinnitys on pyörän navan keskipisteestä ->vipuvarsi.) Yhtä tärkeää kuin jousen jäykkyys, on vetävillä pyörillä jousituksen liikevara. Käytännössä vähänkin jäykemmillä jousilla tarvitaan progressiivisuutta, jotta liikematka säilyy. Coil-overeilla apujousia. Jos joku lähtökohta kokeiluille pitäisi etsiä, niin jenkkien DSM autocross sivuja selailemaan vaan..

Sanoisin, että jousien valitseminen kokeilemalla valitseminen on ihan hyvä tapa. Taulukot ovat muutenkin vähän suuntaa antavia, eivät kaikki saman mallin autot ole välttämättä painoltaan tai painonjakaumaltaankaan samanlaisia -toisissa voi olla painavampi moottori, toisissa humppavehkeitä takakontissa jne jne.

Watt-linkki etuvetoiseen: no, itse en näkisi tuota vaivaa, vaan ennemminkin panostaisin sopivan takavakaajan (ehkä jopa säädettävän) etsimiseen ja asentamiseen:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=20926

Takavakaaja ei tuo sisäpuolen pyörää maahan, päinvastoin, mutta se pitäisi korin kallistuksen paremmin hallinnassa ja etupää ei pohjaisi noin rankasti (kts. apparin etupyörän alle). Jos takapyörä nousee kantatessa ilmaan sen takia, että toisen etukulman sisäänjoustot on melkein käytetty samoin kuin toisen takakulman ulosjoustot, niin kyllä vakaajapuoleen pitäisi panostaa. Watt-linkki ei tuota ongelmaa ratkaise. En muutenkaan pidä (Galantissa) takapään pidon puutetta ongelmana, vaan etupään pidon puutetta (yllättäen, etuvetoisessa.)

Sopivan levyinen vakaaja kun vaan löytyisi jostain vehkeestä, niin noin sen saa kiinni:

http://www.dsmtuners.com/forums/articles-suspension-brakes/190699-1g-fwd-suspension-techniques-rear-sway-bar-install.html

Jousitusta sinällään voisi (E33 Galantissa) tiputtaa ja jäykentää maltillisesti, kunhan pitää huolen, ettei etutukivarret mene omituiseen asentoon, ja että edessä riittää sisään- ja ulosjoustomatkaa vielä (tärkeää lukottomassa autossa).

Muuten E3# Galluun haluaisin kokeilla tuon takavakaajan lisäksi kolmea muutosta:

-etutukivarsiin, varsinkin takimmaisten puslien tilalle, uretaanipuslat
-apurungon kumipuslat pois, apurunko kiinteämmin kiinni koriin
-koneen liikkeitä vaimentamaan kaasupumput

Eteen olikin jo pari ratakäyttöön hyväksi havaittua muutosta:
-pystykallistumaa 1-1,5 astetta
-auraukset nollaan
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

Nuo jousen jäykkyydet sekä vakaajien tarve on sitten muuten myös hyvin voimakkaasti rengas- ja alusta (asvaltti, sora, lumi/jää) riippuvainen: E3# Galluun jääratakäyttöön+piikkirenkailla ei tarvitse tehdä kuin nuo edellisen viestin lopussa mainitut etupään kulmamuutokset. Todella hassun hauska lift-oversteer menijä vakio alustalla jäällä (piikeillä huom.) :)
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

Itse en ole mikään tietäjä mutta mietin myös sitä vat- linkkiä mun suzukissa. Siinä on saman tyyppinen taka akseli ja se ainakin omasta mielestä ärsyttävästi muiluaa jos kaarteessa on jotain heittoja/töyssyjä+ rengas hinkkaa lokarin laitaan.
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

niin tuo käyttäytyminen mua ainakin ärsyttää...
toiseen suuntaan erilainen kuin toiseen ja muuta järkevää selitystä en keksi kuin
toi poikki tanko...
ja tuo etuve e33 syö toista takaiskaria nopeemin kuin toista ja etupäässä päin vaistoin...
eli kaikki viittaisi siihen epä symmetriseen joustoon minkä toi poikki tanko aiheuttaa..
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

Oiskohan se vat-linkki muutos mitenkään katulaillinen?
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

mitsuposo sanoi
Oiskohan se vat-linkki muutos mitenkään katulaillinen?

on laillinen jos tukivarret on jostain autosta alkuperäiset.
itse käytän joko lancerin takatukivarsia tai jotain vastaavia ;)
 
Vs: Säädettävä alusta, tukivarsi/jousitus muutoksia, kokemuksia pohdintaa.

lisää infoa jos jotakuta kiinostaa...
eli 88-92 etuveto galantin taka-akselin jousittamaton paino ilman renkaita/vanteita
ja ilman iskareita

ON 47,7KG :seina :seina ihan jumalaton :seina

paikalla siis jarrut+jarrulevyt +panhard tanko (ja abs mallin)
 
Takaisin
Ylös Bottom