Sisätilan esilämmitys

Liittynyt
31 Heinäkuu 2017
Tykkäykset
0
#1
Hei,
onko tietoa miten toimii sähköinen sisätilan esilämmitys?
itselläni on 2014 PHEV ja monitoiminäytön valikoista löytyy Remote Climate Control ja sieltä ajastusasetukset.
Jos laitan ajastuksen päälle pvm ja klo aina ja mode-valintaan lämmitys tai etulasin lämmitys, niin ajastettu aika kun tulee, niin mitään ei
tunnu tapahtuvan. Pitäisikö esim. puhalluksen aktivoitua? Esilämmityksen kestoa ei ole mainittu missään vain aloitusaika on asetuksissa määriteltävissä. Entä onko lämmityksen lämpötilaa mahdollista muuttaa?
Vai onko niin että asetusvalikko on, mutta koko lämmitin puuttuu tästä omasta kulkineesta?
 

TepiA

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2017
Tykkäykset
0
#3
Vs: Sisätilan esilämmitys

Moi,
Saitko esilämmityksen toimimaan?Minulla myös 2014 PHEV navi ja samoin olen yrttänut valikosta saada lämmitystä ajastettua mutta ei ole onnistunut. Pitäisikö toimia manuaalisesti asetettuna vai pitääkö aina asettaa etäohjattuna? Mulla tuontiauto ja langattoman järjestelmän tunnukset puuttuvat. Voiko hollannin autosta puuttua lämmitin vaikka valikossa on?
 
Liittynyt
31 Heinäkuu 2017
Tykkäykset
0
#4
Vs: Sisätilan esilämmitys

Moi,

en ole saanut toimimaan, luulisi että manuaalinen asetus toimisi myös ilman etäohjausta.
Ne joilla esilämmitys toimii niin käynnistyykö teidän autossa puhallin? Nyt tosiaan ei omassa tapahdu mitään.
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
3
#5
Vs: Sisätilan esilämmitys

Hetken se ilmeisesti vastuksia kuumentelee ja muutaman minuutin kuluessa käynnistyy puhallin.

Tuota voi testata autossa sisälläkin istuen. Ajastus päälle, autosta virrat pois ja ovet lukkoon kaukosäätimellä. Lämmitin ei käynnisty, jos autoa ei ole lukittu.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
2
Sijainti
Tampere
#6
Vs: Sisätilan esilämmitys

Toimii ajastus ainaki mulla heti ekana aamuna oikein. Kyseessä vm. 2015 tuontiauto.
 

J-M

New Member
Liittynyt
4 Marraskuu 2018
Tykkäykset
0
#7
Samaa ihmettelen minäkin. Ei lähde lämmitys päälle vaikka ovet lukossa. Pitääköhän olla latauksessa että toimii?
 

Webtrap_86

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Tykkäykset
17
Sijainti
Lahti
#8
Vs: Sisätilan esilämmitys

Mulla tuontiauto ja langattoman järjestelmän tunnukset puuttuvat. Voiko hollannin autosta puuttua lämmitin vaikka valikossa on?
On tuonti autoja tullut vastaan mistä uupuu kokonaan ns talvivarusteet. mm. evremote ja ja se itse lämmitin.

selvinnee kun käyt merkkiliikkeessä pyytämässä ev remoten salasanaa.
 

Mje

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2018
Tykkäykset
0
#9
Samaa ihmettelen minäkin. Ei lähde lämmitys päälle vaikka ovet lukossa. Pitääköhän olla latauksessa että toimii?
Ei tarvi olla piuhas, mutta ovet kyllä varmaan pitää olla lukossa, ja se täppä laitettuna siihen huurunpoisto merkkiin että lähtee puhaltaan.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
12
#14
Kyllä minulla muuten toimii vaikka olisi ovet lukitsematta, ainakin tuon Android-sovelluksen kautta käynnistettynä. Kaukosäädinmodilla se lukitsee ovet samalla kun lähtee pöheltämään.

Semmoinen ihmetyttänyt, tuo ei tunnu käyttävän "töpselisähköä" lainkaan vaikka olisi piuhassa. Jos on siis yön yli ollut latauksessa ja aamulla esilämmittää, niin laturi vilkuttaa koko prosessin ajan vihreää eli "akku täysi".. Luulisi että lähtisi uudestaan lataamaan kun virtaa menee?
 

jussi666

PHEV -16
Club Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
4
#16
Kyllä minulla muuten toimii vaikka olisi ovet lukitsematta, ainakin tuon Android-sovelluksen kautta käynnistettynä. Kaukosäädinmodilla se lukitsee ovet samalla kun lähtee pöheltämään.

Semmoinen ihmetyttänyt, tuo ei tunnu käyttävän "töpselisähköä" lainkaan vaikka olisi piuhassa. Jos on siis yön yli ollut latauksessa ja aamulla esilämmittää, niin laturi vilkuttaa koko prosessin ajan vihreää eli "akku täysi".. Luulisi että lähtisi uudestaan lataamaan kun virtaa menee?
Aha? Meikäläisen laturi kyllä alkaa näyttämään, että syötetääs virtaa kun laitan höheltimen päälle? En ole kyllä sen kummemmin asiaa edes funtsinut.

edittiä: Pakko oli käydä testaamassa ja kyllä meikäläisellä tuntuu lataavan kun laitan cabiinin lämpiämään.
Kuva 1: Akku täysi
Kuva 2: Laitoin hörpöttimen päälle
Kuva 3: latausvalo syttyi kojetaulussa
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
12
#17
Mutta oliko charge timer käytössä?

Minulla siis oli charge timer 00-15 ajalle, että töistä tullessa ei heti lähtisi lataamaan.

Aamukasilta jos laittaa lämmitykseen, akku on sen mielestä täysi ja ei lähde lataamaan. "Waiting for charge" lukee.

Ilman timeria toimii kuten kuvailit.

Ratkaisin ongelman nyt erillisellä ajastimella mikä katkoo laturin sähköjä..
 

jussi666

PHEV -16
Club Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
4
#18
Mutta oliko charge timer käytössä?

Minulla siis oli charge timer 00-15 ajalle, että töistä tullessa ei heti lähtisi lataamaan.

Aamukasilta jos laittaa lämmitykseen, akku on sen mielestä täysi ja ei lähde lataamaan. "Waiting for charge" lukee.

Ilman timeria toimii kuten kuvailit.

Ratkaisin ongelman nyt erillisellä ajastimella mikä katkoo laturin sähköjä..
Hah joo sori hyppäsin kiireissäni tuon seuraavan viestin yli enkä huomioinut tuota Ctimeria
 

Tume_T

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2015
Tykkäykset
0
Sijainti
Sodankylä
#19
Pitäiskö tämän ajastuksen toimia minkä kellonajan mukaan? Mulla on sellainen ongelma, että vaikuttaisi vähän siltä, että auto haluaa alkaa lämmittämään ennen säädettyä aikaa. En ole vielä asetuksia ehtinyt tutkia tarkemmin, mutta ensimmäisenä tuli mieleen aikavyöhyke ja kesä/talviaika säädöt. Kellonaika näkyy oikein näytössä. 2014 vuoden hollannista tullut outlander kyseessä.

Ja saakos uudemmalla MMCS:n softaversiolla siihenkin näkyviin ne valinnat kuinkapitkään lämmitys on päällä, muistelisin, että olisin jossain kuvan sellaisesta nähnyt. Ohjelmisto versio minulla näkyi olevan tuossa U. Wlan salasana myöskin vielä hukassa niin ei voi wlanin yli tuota säätää. Pitäisi varmaan ehtiä auto käyttää liikkeessä josko saisivat tuon wlan salasanan tongittua esille ja samalla tuon softan päivittää josko siihen olisi tullut päivityksiä.
 

Webtrap_86

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Tykkäykset
17
Sijainti
Lahti
#20
Pitäisi varmaan ehtiä auto käyttää liikkeessä josko saisivat tuon wlan salasanan tongittua esille ja samalla tuon softan päivittää josko siihen olisi tullut päivityksiä.
Käytä ihmeessä näissä ollut nyt noita recaleja ja osa koskenut nimenomaan ev remoten ohjelmistoa, sitä mukaan jos se päivitetään niiin silloin saat mukaan uuden wlan salasanan. Turha pähkäillä onko vikaa vai jos ei ole varmat asiat ensin tarkastettu/päivitetty.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
1
#21
Onko noi päivitykset porukalla olleet maksullisia vai kuuluko johonkin kamppikseen? Mielelläni kysyisin paikallisesta merkkiliikkeestä, mutta en tiedä onko siellä ihmisiä töissä puhelimen tai tietokoneen ääressä kun ei saa millään konstilla yhteyttä. Luokattoman surkeaa palvelua ainakin Hartikaisen toimesta.
 
Liittynyt
24 Huhtikuu 2019
Tykkäykset
0
#23
Aikani Saksan ja Hollannin tarjontaa seuranneena olen todennut monen vähän ajetun autoehdokkaan menevän hylkyyn, kun penkinlämmittimen napit puuttuvat ja siten myös sähköinen lisälämmitin. Jos nyt kuitenkin ottaisin muuten hyvän yksilön ilman näitä talvivarusteita ja laittaisin ite Webaston kauko-ohjaimella ja penkinlämmittimet, niin mitenkäs paljon huonompi lopputulos tästä tulisi?
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
12
#24
Liittyykö nuo penkinlämmittimet ja sisätilan lämmitin jotenkin toisiinsa, en tiennyt että nappien puuttumisesta voisi jotain päätellä.

Kyllähän tuo sähkölämmitin hyvä on. Tehoa on 4kw eli samat kuin Webastossa. Melko turhaa hommaa bensalla lämmitellä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
72
#25
Aikani Saksan ja Hollannin tarjontaa seuranneena olen todennut monen vähän ajetun autoehdokkaan menevän hylkyyn, kun penkinlämmittimen napit puuttuvat ja siten myös sähköinen lisälämmitin. Jos nyt kuitenkin ottaisin muuten hyvän yksilön ilman näitä talvivarusteita ja laittaisin ite Webaston kauko-ohjaimella ja penkinlämmittimet, niin mitenkäs paljon huonompi lopputulos tästä tulisi?
Kannattaa katsoa myös Suomen tarjontaa. Hinnat on todella alhaalla ja et välttämättä säästä paljoakaan hakemalla autoa ulkomailta.

Liittyykö nuo penkinlämmittimet ja sisätilan lämmitin jotenkin toisiinsa, en tiennyt että nappien puuttumisesta voisi jotain päätellä.
Ei liity suoranaisesti mutta nuista halvimmissa malleissa joissa ei ole edes penkinlämmittimiä harvemmin löytyy myöskään EV-remotea.

Kyllähän tuo sähkölämmitin hyvä on. Tehoa on 4kw eli samat kuin Webastossa. Melko turhaa hommaa bensalla lämmitellä.
Ei se nyt ihan nuinkaan mene. Webasto on optimoitu tuottamaan lämpöä ja tekee sen tehokkaammin kuin tuo sähkölämmitin. Sähkölämmitin on tietenkin paras valinta jos on mahdollista lämmittää auto verkkovirralla, etenkin jos voi ladata samalla 16A teholla, jolloin range ei kärsi ainakaan paljoa. Sähkö taas on hyötysuhteeltaan parempi tapa liikuttaa autoa ja onkin hyvä jos se voidaan käyttää lämmityksen sijaan auton liikuttamiseen. Tehoakin Webastossa voi olla 5kW toisin kuin nuissa pienten autojen 4kW malleissa. Webaston kaukokäyttö on myöskin huomattavasti paremmalla tasolla kaikkien vaihtoehtojensa(ThermoConnect, ThermoCall ja kaukosäätimet) puolesta. Ainoa huono puoli Webaston käytössä on auton pieni 12V akku jonka riittävyys huolettaa minua.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
1
#26
Kyllä tässä sähkölämmittimessä on webasto on nähden etuna nopeus. Tuo puhaltaa käytännössä heti lämmintä. Lisäksi käyttää myös toisinpäin sitten viilennykseen oikeasti ilmastointia eikä vain ulkoilman puhallusta sisään.

Webastojen/eberien kaukokäyttö on taas sitten ihan oma juttunsa...ja etunsa.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
12
#27
Joo ja kyllä mä näkisin että sähkölämmittimen hyötysuhde on oltava hyvin lähelle 100%. Tehohan menee lämmöksi väkisin kaikki, ja kun letkut ja itse lämmitin on lattiassa niin hukkalämpökin menee hyödyksi.

Webasto lämmittää moottoriakin, joka on hyvä tai huono asia riippuen siitä onko moottoria tarve käynnistää vai ei..

Toisaalta taas, jos moottorin joutuu käynnistämään, siitähän saa lämpöä "ilmaiseksi" liikevoiman ohella. Mahdollinen esilämmitykseen käytetty teho (sähkö tai bensa) on silloin käytetty turhaan. Jos tietää että EV range ei tule riittämään, kannattaa polttomoottori käynnistää heti matkan alussa kun lämmitystarve on suurin.

Mulla noin 25km työmatka ja kyllä vielä -10C pakkasilla selvisi 0.0L kulutuslukemalla koko reissun. Hassulta tuntuisi tässä kohtaa alkaa bensaa kuluttamaan webastoon..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
72
#28
Kyllä sähkölämmitin on nopeampi mutta jos itse saan aikaiseksi lisättyä Webaston autooni niin kytken sen vain sisäkiertoon lämmittämään sisätilat. Silloin se puhaltaa lämmintä jo alle viidessä minuutissa. Riippuen tietenkin missä lämpötilassa sitä käytetään.
Zuikkiksen matka on niin lyhyt että hänelle Webastosta tuskin olisi paljoa hyötyä mutta jos työmatka on sähkörangen rajoilla niin Webaston avulla voidaan mahdollisesti välttää polttomoottorin turha kylmäkäynnistys ja tehdä matka turvallisesti lasit kirkkaina ja mukavassa lämpimässä tilassa. Lisäksi auto saadaan nopeasti ja tehokkaasti lämpimäksi myös tilanteissa jossa suoraa sähköä ei ole saatavilla ja akuston virta halutaan käyttää auton liikuttamiseen. Ainahan ei ole mahdollista ladata.
 
Ylös Bottom