Varaosa-auton tuonti Japanista

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Yleinen moro, ystävät!

Jonkin aikaa tullu roikuttua vain kuunteluoppilaana, mutta nyt ajattelin avata suutani - ehkä tästä topicista olisi apua muillekin saman asian parissa pähkäileville, vaikka valitettavasti merkki- ja mallitasolla tarkastellen väärän merkkisen parissa askartelenkin. (Kirjoitan juuri tänne siksi, että monimerkkiharrastajana, "sekakäyttäjänä", puuhastelen monenlaisten autojen parissa, vaikka Mitsu-kerholainen olenkin. Sallinette siis viittaukset "vääränmerkkiseen" japanilaiseen tämän kerran... :D )

Minulla on pitkään ollut haaveena tuoda Japanista auto varaosakäyttöön. Tavoitteena on hankkia Toyota Hiacen Japanissa myynnissä oleva luksusbussiversio, Super Grandia, ja purkaa siitä soveltuvilta osin tekniikkaa, sisustusta ja varusteita tavalliseen, Suomi-speksien mukaiseen 1993-malliseen automaattivaihteiseen diesel-Hiaceen. Etsittävässä autossa pitäisi olla 3-litrainen turbodieselkone, automaattivaihteisto, tupla-AC, bussisisusta sekä mahdollisimman paljon muuta varustusta (sähköliukuovet, sähkölasit, kattoluukku ym ym).

Perustelen itselleni hanketta seuraavasti:

- Japanissa myynnissä olevisssa autoissa on paljon sellaisia varusteita ja ulkoisia osia, joita ei Euroopan versioihin ole milloinkaan asennettu. Varaosa-auton hankinnalla saa "samassa paketissa" paljon harrastajan näkökulmasta mielenkiintoista palikkaa.

- Japanilaiset ilmasto- ja muut käyttöolosuhteet sekä sikäläinen verotus muodostavat yhtälön, jonka tuloksena Japanista ostettu käytetty auto on useimmiten hinnaltaan ystävällinen sekä kunnoltaan erinomainen.

- Japanista tuodun käytetyn auton saattaminen kilpiin ei _käsittäkseni_ näissä ikä- ja hintaluokissa ole teknis-taloudellis-juridisesti kannattavaa, joten lienee fiksumpaa tehdä niin, että purkaa haluamansa osat Japanin-tuonnista suomalaiseen autoon sen sijaan, että lähtisi konvertoimaan RHD-autoa vasenkätiselle ohjaukselle ja katsastamaan sekä verottamaan tuontiautoa.

- Kokonaiskustannuksissa auttanee se, että sekä varaosa- että alkuperäisautosta jää yli paljon käyttökelpoista, muille harrastajille hyödyllistä tavaraa.

Työnantajani harjoittaa maahantuonti- ja tukkukauppaa, mutta tuo käytännössä yksinomaan muualta Euroopasta. Avasin kuitenkin pelin ja kysyin työnantajani käyttämältä rahtiyhtiöltä mahdollisuuksia auttaa auton tuonnissa Japanista, ja nyt odottelen rahtifirman vastausta.

Japanissa on pilvin pimein firmoja, jotka ovat erikoistuneet käytettyjen autojen maastavientiin. Esimerkiksi hakusanoilla "used cars from Japan" löytyy Googlestakin pitkä rivi linkkejä, joista pääsee näppärästi eteenpäin. Kun sopiva auto löytyy, auto maksetaan proformalaskulla, jolloin firma hoitaa auton eteenpäin joko tilaajan rahdilla tai firman omalla sopimushuolitsijalla.

Raportoin tänne homman etenemisestä, mutta omat kommentit ovat myös hyvin tervetulleita!

t. Spezzi
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Terveppä terve Spezzi! Ei oo tosiaan ukosta kuulunut vähään aikaan mitään :)

Mä olen myös tuota varaosa-auton tuontia ruvennut miettimään, lähes samoista syistäkin vielä mitä tossa
kerroit.
Mitäköhän tommosessa hommassa tulee suomen päässä maksettavaa kun ei autoa ole koskaan tarkoitus rekisteröidä?
Tulli,alv??

Ilmoittele taas kun saat enempi asioita selville :)
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Tulli n.4,5% ja ALV. 22% ilmeisesti joutuu tässäkin tapauksessa maksamaan EUn ulkopuolelta tulevista vehkeistä.
Noi prossat lasketaan tavarasta maksetusta hinnasta rahteineen.
Toi tulli maksu saattaa olla jotain muutakin kun en löytäny muuta ku moottorit (jotka oli jotn 3% luokkaa)
ja koriosista toi 4,5%, eli voi olla jonkun verran ylikin luultavasti...
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Tulli on 10%, löytyy tullin sivuilta kohdasta auton tuonti EU-alueen ulkopuolelta ;) Ja tosiaan, tulli lasketaan CIF-hinnasta joka siis pitää sisällään kaikki auton roudaamiseen liittyvät kulut. ALV puolestaan lasketaan tullillisesta hinnasta, kuinkas muutenkaan...
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

tää on hiukan o-t mutta kuinka se on jos eu-maasta tuo varaosa-auton nii tarviiko sitä tullata ollenkaa ku ei tuu tieliikenteesee..? ihan näin mielenkiinnosta kyselen..
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

mikki87 sanoi
tää on hiukan o-t mutta kuinka se on jos eu-maasta tuo varaosa-auton nii tarviiko sitä tullata ollenkaa ku ei tuu tieliikenteesee..? ihan näin mielenkiinnosta kyselen..

Ei tarvitse.
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Yksi paikka auton hankkimiseen on www.ibcjapan.co.jp (tai suoraan huutokauppasivustolle www.idirect.co.jp). Kannattaa huomioida että Hiacen kokoinen kaappi ei ole ilmainen rahdattava. Kaksipaikkaisessa coupessa rahdin osuudeksi jäi noin 800 euroa, Hiacessa varmasti yli tonni. Lisäksi tuli 154 euroa huolintaliikkeen kuluja Hangossa. Rahtihinnoittelu menee auton tilavuuden mukaan (korkeus * leveys * pituus).

Jos siistin varaosapelin tuot niin voi olla että alkaa itkettää paloitella ruosteetonta koria ja siirtää osia läpimätään suomiraatoon ;D Sopivan kun valitset niin saatat saada myös sellaisen etuspoilerin jota ei joka jampalla tässä maassa olekaan :)
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Jani T sanoi
Terveppä terve Spezzi! Ei oo tosiaan ukosta kuulunut vähään aikaan mitään :)

Mä olen myös tuota varaosa-auton tuontia ruvennut miettimään, lähes samoista syistäkin vielä mitä tossa
kerroit.
Mitäköhän tommosessa hommassa tulee suomen päässä maksettavaa kun ei autoa ole koskaan tarkoitus rekisteröidä?
Tulli,alv??

Ilmoittele taas kun saat enempi asioita selville :)

Eikös sulle sopiva varaosa autonpätkä löydy japan moottorituonnista? Kato bongatut ilmoitukset klubipuolelta...
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

blobbari
ihan sika kalliit mivec clipit jos sitä tarkoitat. Ei kannata. + sähköjohdot poikki ja puuttuu elektroniikka boxeja.
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

blobbari sanoi
Eikös sulle sopiva varaosa autonpätkä löydy japan moottorituonnista? Kato bongatut ilmoitukset klubipuolelta...
Ei löydy ihan sopivaa settiä tuolta, pitkälti juurikin tästä
ihan sika kalliit mivec clipit jos sitä tarkoitat. Ei kannata. + sähköjohdot poikki ja puuttuu elektroniikka boxeja.
syystä ja toisaalta mun Coltiainen on ajettu "vasta" 165tkm eli pelkästään "sydämenvaihdosta" ei oo nyt kysymys, pitää saada tarpeeksi tehokas "sydän" kerralla ;)

Ja jos/kun ruvetaan tekemään niin tehdään sitten viimeisen päälle reilulla kädellä 8)
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Jani T sanoi
Ja jos/kun ruvetaan tekemään niin tehdään sitten viimeisen päälle reilulla kädellä 8)

Tossa puhut tai oikeestaan kirjoitat vähän mutta siaa ;D ;D
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Tähän mennessä tapahtunutta (koetin jo eilen kirjoittaa, mutta kone kaatui ja tekstit hävisivät...):

Työnantajani vakiorahdinkuljettejalta tuli vastaus: heillä ei ole vakiorutiineja auton tuomiseen Japanista, joten kehottivat kääntymään erään toisen huolintaliikkeen puoleen, jonne en vielä ole soitellut - sen sijaan tuttavan kautta otin yhteyttä kolmanteen kuriiri- ja huolintafirmaan, ja heillä mahdollisesti olisikin valmiuksia auttaa.

Kustannuksista:

Tässä tapauksessa minua kiinnostavien autojen hintapyynnit Japanissa ovat 2.000 eurosta ylöspäin. Rahteihin saa karkeasti varata sen 1.500. Ja tulli sekä arvonlisävero (kauppalaskun ja tullin yhteissummasta) on maksettava kaikesta, mitä tuodaan EU:n ulkopuolelta maahan. Erään tiedon mukaan tullimaksu olisi yli 2,5-litraisella moottorilla varustetusta autosta 22% - ja nämä on tosiaan maksettava aina, riippumatta siitä, tullaanko auto rekisteröimään tieliikenteeseen vai käyttämään osiksi.

Kannattavuudesta:

Tämä on tosi monisäikeinen juttu. Rakentelukohteena oleva auto tässä tapauksessa on hyväkuntoinen ja siisti, 1993-mallinen Suomi-Hiace, jossa on erikoisuutena automaattivaihteisto (ja okei, on siinä tummat lasit, xenonit, alut, karjapuskurit ja kirkasoptiikka-takavalotkin...). Auton reaaliarvo lienee nelisen tonnia. Eli onko vähäisintäkään tolkkua hankkia neljän tonnin autolle viiden tonnin varaosa-auto?

Eräs harrastajakaverini sanoi kerran, että kun purkaa osiksi hyväkuntoisen auton, saa paljon hyväkuntoisia osia. Ja näinhän se juuri on: vanhan ja väsyneen auton purkukynnys on melko matala, mutta huonokuntoisten osien asentaminen toiseen autoon ei yleensä ole kannattavaa. Ja kun sinällään hyväkuntoiselle autolle hankkii hyvän varaosa-auton, saa edelleen hyödynnettävää käyttökelpoista osaa sekä alkuperäisestä että varaosa-autosta.

Muita vaihtoehtoja:

Jos tavoiteltava lopputulos on erikoisempi, tehokkaampi ja varustellumpi auto, voi päämäärään pyrkiä montaa tietä, joista tämä on vain yksi. Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa haluttujen komponenttien saatavuus muuten on tosi vaikeaa: purkamoilla saattaisi pää pyöriä hetken aikaa, kun menisin kysymään Hiaceen digitaalimittaristoa... :D Eräs tapa olisi rakennella kaikki itse, niinkuin edistyneemmät harrastajat meidänkin kerhomme piirissä tekevät. Toinen vaihtoehto olisi valita toisenlainen tavoite ja vain tyytyä rakentelemaan mieluisiaan juttuja pikku hiljaa. Chrysler Voyagerin takasiipeä olen tuossa jo vähän visioinut... ;)

Erittäin houkutteleva ajatus olisi tietenkin Japanista tuotavan auton rekisteröiminen tänne. Käsittääkseni EU:n ulkopuolelta tuotavia autoja ei niin vaan kuitenkaan kilvitetä, mutta tässä kohtaa tiedoissani on vielä parantamisen varaa. JOka tapauksessa ohjauksen vaihto oikealta vasemmalle olisi kuitenkin pienempi homma kuin koko kattopellin vaihtaminen toiseen autoon. Mutta tähänastisten saamieni tietojen perusteella olen ollut kuitenkin siinä käsityksessä, että Japanin speksien mukaisen auton rekisteröiminen Eurooppaan ei teknis-taloudellis-juridisesti ole järkevää.

Kaikkein yksinkertaisinta olisi ostaa haluttu auto toisesta EU-maasta. Käsittääkseni erikoisempia Japanin-malleja on myyty jonkin verran mm. Venäjälle - ja näitä on ilmeisesti kulkeutunut myös Viroon. Super Grandian löytyminen jostain Tallinnasta olisi tietysti kuin lottovoitto: kolme kymppiä kouraan ja lipputiskille, paukkulaudalla lahden yli ja suu messingillä super-Hiostimella takaisin kotiin, kilvet kiinni ja kovaa ajoa.

Blobbari: kyllä pelkän koneen löytäisi varmasti helpommallakin, esimerkiksi samaa peruskonetta on ahdettuna mm. Hiluxissa (ja peräti Cressidassakin). Mutta kuten ast mainitsikin, tavoitteena olisi tosiaan saada rakenneltua jotain sellaista, mitä ei ihan joka nurkalla tule vastaan.

Ja takaisin päivän epistolaan, omaan merkkiime: samalla ajatusmallilla olen kiusannut itseäni myös mm. Mitsun Debonairia ajattelemalla. Mutta matematiikka ja mekanismit pätevät tähänkin, merkkiin ja malliin katsomatta.

Raportoin taas lisää, kun (jos) asia etenee!

t spezzi
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Tämmönen vastaus mulle tuli tänään Tullilta:

Hei!

Olen suunnitellut varaosa-auton hankintaa Japanista.

Mitä veroja tällaiseen
käyttöön haettavasta autosta joutuu maksamaan?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hei!.
Autosta joutuisi maksamaan maahantuonnin verot; tullin ja alvin.
Tullausarvo on hankintahinta+rahti, josta perittäisiin ensin tulli
10 %. Saatu tulli lisättäisiin arvoon ja kokonaissummasta
perittäisiin alv 22 %.


Ystävällisin terveisin
Ritva Heino-Värri (e-mail:ritva.heino-varri@tulli.fi)
Tullihallitus - Tullstyrelsen - National Board of Customs

Sähköpostitse annetut vastaukset ovat osa Tullin yleisneuvontaa
eivätkä ole sitovia verotuksen toimittamisessa tai tullimenettelyjä
sovellettaessa. Sitovan tiedon saa vain pyytämällä asiasta
maksullisen ennakkoratkaisun.
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Spezzi sanoi
Kaikkein yksinkertaisinta olisi ostaa haluttu auto toisesta EU-maasta. Käsittääkseni erikoisempia Japanin-malleja on myyty jonkin verran mm. Venäjälle - ja näitä on ilmeisesti kulkeutunut myös Viroon. Super Grandian löytyminen jostain Tallinnasta olisi tietysti kuin lottovoitto: kolme kymppiä kouraan ja lipputiskille, paukkulaudalla lahden yli ja suu messingillä super-Hiostimella takaisin kotiin, kilvet kiinni ja kovaa ajoa.

Vaikka löytäisit tuollaisen Tallinnasta, tai ihan mistä tahansa muusta EU maasta, joutuisit silti hankkimaan täsmälleen samat selvitykset kuin suoraan Japanista haetulle autolle. Huhupuheiden mukaan Toyotan maahantuoja suhtautuisi suhteellisen ymmärtäväisesti vastaavuustodistuskyselyihin, joten ottaisin yhteyttä sinnepäin. Ei Japanista tuodun auton rekisteröiminen ole mitenkään mahdotonta eikä välttämättä edes kallista. Erityisesti ennen 1.1.1992 ensirekisteröidyt menee kilpiin melkein heittämällä.
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

nokonzok sanoi
Erityisesti ennen 1.1.1992 ensirekisteröidyt menee kilpiin melkein heittämällä.

Mikäs sit tulee vastaan 1.1.1992 jälkeisis?
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Jani T sanoi
Ei löydy ihan sopivaa settiä tuolta, pitkälti juurikin tästä
syystä ja toisaalta mun Coltiainen on ajettu "vasta" 165tkm eli pelkästään "sydämenvaihdosta" ei oo nyt kysymys, pitää saada tarpeeksi tehokas "sydän" kerralla ;)

Ja jos/kun ruvetaan tekemään niin tehdään sitten viimeisen päälle reilulla kädellä 8)
tepi sanoi
blobbari
ihan sika kalliit mivec clipit jos sitä tarkoitat. Ei kannata. + sähköjohdot poikki ja puuttuu elektroniikka boxeja.

No tarkempia tietoja ei tosiaan tuosta ole. Ja hintaakaan ei ole ilmoitettu.
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

blobbari sanoi
No tarkempia tietoja ei tosiaan tuosta ole. Ja hintaakaan ei ole ilmoitettu.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14292.0

Tuolla o :)
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Kiitos kaikille tähän asti neuvoista, vinkeistä, kommenteista ja uusista näkökulmista! :D

Nyt tuli ensimmäistä indikaatiota rahdin hinnasta: suuruusluokka 2.000 USD pitäisi kaiketi varata laivarahtiin Japanista Helsinkiin.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat kaikkiaan sitä luokkaa, että ymmärrän hyvin, miksi useimmat tätä suunnitelleet ovat luopuneet koko hommasta ja valinneet toisen tien tavoitteeseensa.

Noista Japanin-tuliaisista vielä sen verran, että silloin tällöin netissä ja liikenteessä näkyy kuitenkin Suomen kilvissä olevia erikoisempia japanilaisvehkeitä - vieläpä sellaisia, joissa kuskin paikalla ei istu ketään, mutta hantin paikalla on ratti ja polkimet. Eli kyllä porukka suoraan Japanista tuotuja autoja on kuitenkin jollain kilpiin pistänyt.

Jatketaan tuumailua, googlettamista ja kyselemistä...
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Spezzi sanoi
Kiitos kaikille tähän asti neuvoista, vinkeistä, kommenteista ja uusista näkökulmista! :D

Nyt tuli ensimmäistä indikaatiota rahdin hinnasta: suuruusluokka 2.000 USD pitäisi kaiketi varata laivarahtiin Japanista Helsinkiin.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat kaikkiaan sitä luokkaa, että ymmärrän hyvin, miksi useimmat tätä suunnitelleet ovat luopuneet koko hommasta ja valinneet toisen tien tavoitteeseensa.

Noista Japanin-tuliaisista vielä sen verran, että silloin tällöin netissä ja liikenteessä näkyy kuitenkin Suomen kilvissä olevia erikoisempia japanilaisvehkeitä - vieläpä sellaisia, joissa kuskin paikalla ei istu ketään, mutta hantin paikalla on ratti ja polkimet. Eli kyllä porukka suoraan Japanista tuotuja autoja on kuitenkin jollain kilpiin pistänyt.

Roro-rahti hinnoitellaan tilavuusperusteisesti. Oman autoni tilavuus rahtikirjassa oli 8.668 m^3 ja rahtihinta noin 700-800 euroa + kulut Suomessa. Hiace näyttää olevan noin 15.5 m^2 http://www.epoi.com/m3_table.html

Vanhempien henkilöautojen (pakettiauto?) rekisteröinti on oikeastaan aika yksinkertaista, ainoastaan päästötason todistaminen tuottaa vaikeuksia (ei pidä aliarvioida, voi olla hyvin hankalaa ja kallista). Ratin ei tarvitse olla vasemmalla puolella. Ongelmat alkavat vasta 1.1.1993 jolloin pitää alkaa todistaa jarruja ja melua. Valojen tulee olla E- tai DOT-hyväksyttyjä joten niitä voi joutua vaihtamaan. Ajovalojen pitää olla oikeanpuoleiseen liikenteeseen sopivat kuvioltaan eli ne on aina vaihdettava. Kantavuutta voi joutua jollain todistamaan tai tyytyä vähempiin istumapaikkoihin koska Japanissa kokonaismassa merkitään eri tavalla rekisteriotteeseen kuin euroopassa.

Onko hommassa sitten järkeä? Suomessa ja Euroopassa yleisen ja edullisen kaluston kohdalla yleensä ei, erikoisemman ehkä. Boonuksena saattaa saada hyvänkin yksilön (tai sitten ei, tosin ihan katastrofeista en ole kuullut).
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Hyvää juhannuksenjälkeistä aikaa! :)

Palaisin vanhaan aiheeseen uusin ajatuksin.

Kerkesin jo haudata ajatuksen luksus-Hiacen, Super Grandian, tuomisesta Japanista, koska kokonaiskustannukset karkaavat homman kiinnostavuuteen nähden kohtuuttomiksi. Parin tonnin auton loppuhinta omassa pihassa olisi helposti kuusi tonnia - ja siinä sitä olisi sitten varaosa-autolla hintaa. :eek:

Eilen kuitenkin välähti, että näitä samoja malleja on viety paljon myös Englantiin - joka sattuu olemaan EU-maa. Näin ollen - käsittääkseni - Japanin speksien mukaisen auton voisi hakea Englannista huomattavasti järkevämmällä hinnalla, jolloin auton maahantuonti olisi yhtä helppoa ja suoraviivaista kuin tuonti vaikkapa Saksasta. Tällöin voisi olla mielekästä ajatella koko hommaa toisin päin: ei toisikaan varaosa-autoa, vaan varsinaisen "lopputuloksen", johon sitten vaihtaisi vasemmanpuoleisen ohjauksen, maksaisi siitä verot ja hakisi suomalaiset kilvet.

Ohjauksen vaihtaminen puolelta toiselle vaatii toki oman askartelunsa. Korissa on ilmeisesti läpiviennit valmiina mm. ohjausakselille, ja näitä peruspalikoita tälläiseen Suomessa yleiseen autoon saa oikeastaan joka romikselta. Eksoottisempaa väkertelyä vaatinevat mm. keskikonsolin ja etupenkkien sovittaminen sekä tuontimallin kojetaulun varusteiden (LCD-mittaristo ym) vääntäminen tavalliseen eurokojetauluun.

Hyvä linkki autojen etsimiseen Englannista on esimerkiksi www.autotrader.co.uk.

Terv. spezzi
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Jos japsituonti on rekisteröity SVA:n avulla Englantiin ei sitä saa suomessa yhtään sen helpommin kilpiin kuin suoraan Japanista tuodessakaan. Suomessa SVA:lla ei ole vessapaperin vertaakaan arvoa.

Toki jos kyse on uutena Englannissa rekisteröidystä niin sitten pitäisi helpottaa.
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

ast sanoi
Jos japsituonti on rekisteröity SVA:n avulla Englantiin ei sitä saa suomessa yhtään sen helpommin kilpiin kuin suoraan Japanista tuodessakaan. Suomessa SVA:lla ei ole vessapaperin vertaakaan arvoa.

Toki jos kyse on uutena Englannissa rekisteröidystä niin sitten pitäisi helpottaa.

Ei auta, koska uudetkin menevät SVA tai ESVA menettelyllä kilpiin. Kaikkien EU-sääntöjen vastaisesti nuo eivät ainakaan toistaiseksi kelpaa Suomessa. Jonkun rohkean pitäisi lähteä vääntämään. Lisäksi Britteihin tuotaessa on maksettu samat tullit ja melkein samat alvit kuin Suomeenkin tuotaessa. Muutenkin briteissä käytetyt autot säilyttävät arvonsa paljonparemmin kuin Japanissa, eli ei sieltä sen halvempi ole. Todennäköisesti kalliimpi. Lisäksi kuljetuskulut ovat Briteistä käytännössä kalliimmat kuin Japanista.

Jos lähtökohta auton hinnalle on 2000 euroa niin se maksaa kotipihassa suunnilleen 4000 euroa, ei 6000.

EDIT: En löydä mistään Japsien sivuilta Toyota Super Grandia. Löytyy Grand Hiace ja Granvia ilman lisämääreitä. Granviaakin on tehty vasta 1995 alkaen. Pystytkö tarkentamaan?
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Kiitos tarkennuksista ja kommenteista!

Hiacen mallimerkinnöistä: tässä ollaan kyllä tosi kaukana Mitsukerhon asioista, mutta toivottavasti kanssaharrastajilla riittää kärsivällisyyttä asian puimiseen täälläkin - kiitos siitä! Super Grandia -mallimerkintä on käsittääkseni käytössä ainakin Filippiineillä, mutta yleisemmin nähtävästi käytetään mallimerkintää Super Custom. Eli hakusanaksi Googleen Toyota Hiace Super Custom, ja sitten alkaa jo tapahtua. Minua kiinnostavat vuosimallit 1990 - 1996, mutta Super Custom -versiota on ollut myös edellisestä Hiacesta (siitä kulmikkaasta, mitä Suomessa myytiin vm. 1983 - 1989).

Jatketaan tuumailua... :)
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Tässä muuten mielestäni hyvä linkki tälläisen auton esittelyyn:

http://autospeed.drive.com.au/cms/A_2039/article.html

T. spezzi
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Spezzi sanoi
Tässä muuten mielestäni hyvä linkki tälläisen auton esittelyyn:

http://autospeed.drive.com.au/cms/A_2039/article.html

T. spezzi

Nuitahan näyttäs olevan järkyttävät määrät myynnissä :nykii
Ja osa vielä nelivetoja, miehekkäitä vetoautoja olisivat ;D
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Itsehän olin noin 2v sitten hakemassa evo1:stä Englannista. Asia oli jo niin pitkälle sovittu, että laiva ja lentoliput oli maksettu. Vaan yksi asianhaara pisti perumaan reissun (ei ois pitäny perua, sillä autosta löytyi se puuttuva merkintä 1kk myöhemmin)

Eli auton haku Englannista :
- Lento britteihin a100e (halpalento jonnekipäi)
- bussi/junamatka pääpaikalle muutama kymppi
- Autolla Newcastle Upon Tyne:en ja sieltä Göteborgiin (2henkee+auto ~450e oli sillon)
http://www.aferry.to/dfds-ferry-ferries.htm
- Sieltä ajamalla Tukholmaa ja lautalla Suomeen.

Iha yhtä helppoo ku Saksasta haku. (Ps voit ajaa Englannin kilvil Ruotsissa ihan hyvin... ja palautat postitse kilvet englantii myyjälle)
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

eli minkä firman kautta minun kannattaisi tuoda jos haluisin auton japanista ? maksoin taannoin supran tuonnista 2800 elbooo tällä kerralla voisin tulla itse hakemaan auton hankosta yms hoitaa tullaukset jne . osaatteko sanoa halvimmat ? en mielellään maksais uudestaan tota hintaa jos rahti tosiaankin on vain 800 ... jos ehkä hankkis evo 3:sen :) pientä neliveto kuumetta takavedon lisäks :D
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Olisi sinänsä mielenkiintoinen tietää mitä firmoja on porukka käyttänyt, noita kun on yksi miljoona tarjolla kun vaikka googlesta kurkkaa. Ja aikas pitkälle kaikissa on samat välikäsi/kulu taksat.

-k-
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Eli tässä ei kysellä ilmeisestikkään varaosa-auton tuontia?
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Sama kai tuoko sieltä ehjän auton, vaiko varaosa moisen?

Itse olen ainakin haaveillut tuovani jotain varaosiksi.

-k-
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Jänniä ja jänniä..

Tuossa taannoisella jaappanin reissulla vaan huomasin että sinnekkin on raijjattu minejä(oikeita vanha koppaisia siis). Ja kun asiaa sen jälkeen tutkiskelin, niin moiset ei siellä ihan kauheita näyttänyt maksavan.. ottaen huomioon kunnon, iän ja että jokaisessa oli myös ilmastointi. Olisi kohtuu mu.. *köh* siis auton jatke. Muuta tietysti, ruisku tekniikka, ehjä kori radalle jne..
Saisihan moisia tietysti myös englannista, mutta heti ensimmäisenä se 2000+km "ralliauton" ratissa ei vaan miellytä. Olisihan sekin tietysti jonkinmoinen kesäreissu.

-k-
 
Vs: Varaosa-auton tuonti Japanista

Kimmo_ sanoi
Saisihan moisia tietysti myös englannista, mutta heti ensimmäisenä se 2000+km "ralliauton" ratissa ei vaan miellytä. Olisihan sekin tietysti jonkinmoinen kesäreissu.

-k-

nohhh mutta niin kuin sanonta menee . jotkut tykkää muhkummasta :) ... siis ihan rallia varten jos pääsis harjoittelee . ei perse oikein enää kestä maksaa valtiolle sakkoja. mielummin ajaa suljetuilla sorateillä evon kanssa :D tyylinsä toki kullakin käyttää omat rahansa :)
 
Takaisin
Ylös Bottom