Yleinen moro, ystävät!
Jonkin aikaa tullu roikuttua vain kuunteluoppilaana, mutta nyt ajattelin avata suutani - ehkä tästä topicista olisi apua muillekin saman asian parissa pähkäileville, vaikka valitettavasti merkki- ja mallitasolla tarkastellen väärän merkkisen parissa askartelenkin. (Kirjoitan juuri tänne siksi, että monimerkkiharrastajana, "sekakäyttäjänä", puuhastelen monenlaisten autojen parissa, vaikka Mitsu-kerholainen olenkin. Sallinette siis viittaukset "vääränmerkkiseen" japanilaiseen tämän kerran... )
Minulla on pitkään ollut haaveena tuoda Japanista auto varaosakäyttöön. Tavoitteena on hankkia Toyota Hiacen Japanissa myynnissä oleva luksusbussiversio, Super Grandia, ja purkaa siitä soveltuvilta osin tekniikkaa, sisustusta ja varusteita tavalliseen, Suomi-speksien mukaiseen 1993-malliseen automaattivaihteiseen diesel-Hiaceen. Etsittävässä autossa pitäisi olla 3-litrainen turbodieselkone, automaattivaihteisto, tupla-AC, bussisisusta sekä mahdollisimman paljon muuta varustusta (sähköliukuovet, sähkölasit, kattoluukku ym ym).
Perustelen itselleni hanketta seuraavasti:
- Japanissa myynnissä olevisssa autoissa on paljon sellaisia varusteita ja ulkoisia osia, joita ei Euroopan versioihin ole milloinkaan asennettu. Varaosa-auton hankinnalla saa "samassa paketissa" paljon harrastajan näkökulmasta mielenkiintoista palikkaa.
- Japanilaiset ilmasto- ja muut käyttöolosuhteet sekä sikäläinen verotus muodostavat yhtälön, jonka tuloksena Japanista ostettu käytetty auto on useimmiten hinnaltaan ystävällinen sekä kunnoltaan erinomainen.
- Japanista tuodun käytetyn auton saattaminen kilpiin ei _käsittäkseni_ näissä ikä- ja hintaluokissa ole teknis-taloudellis-juridisesti kannattavaa, joten lienee fiksumpaa tehdä niin, että purkaa haluamansa osat Japanin-tuonnista suomalaiseen autoon sen sijaan, että lähtisi konvertoimaan RHD-autoa vasenkätiselle ohjaukselle ja katsastamaan sekä verottamaan tuontiautoa.
- Kokonaiskustannuksissa auttanee se, että sekä varaosa- että alkuperäisautosta jää yli paljon käyttökelpoista, muille harrastajille hyödyllistä tavaraa.
Työnantajani harjoittaa maahantuonti- ja tukkukauppaa, mutta tuo käytännössä yksinomaan muualta Euroopasta. Avasin kuitenkin pelin ja kysyin työnantajani käyttämältä rahtiyhtiöltä mahdollisuuksia auttaa auton tuonnissa Japanista, ja nyt odottelen rahtifirman vastausta.
Japanissa on pilvin pimein firmoja, jotka ovat erikoistuneet käytettyjen autojen maastavientiin. Esimerkiksi hakusanoilla "used cars from Japan" löytyy Googlestakin pitkä rivi linkkejä, joista pääsee näppärästi eteenpäin. Kun sopiva auto löytyy, auto maksetaan proformalaskulla, jolloin firma hoitaa auton eteenpäin joko tilaajan rahdilla tai firman omalla sopimushuolitsijalla.
Raportoin tänne homman etenemisestä, mutta omat kommentit ovat myös hyvin tervetulleita!
t. Spezzi
Jonkin aikaa tullu roikuttua vain kuunteluoppilaana, mutta nyt ajattelin avata suutani - ehkä tästä topicista olisi apua muillekin saman asian parissa pähkäileville, vaikka valitettavasti merkki- ja mallitasolla tarkastellen väärän merkkisen parissa askartelenkin. (Kirjoitan juuri tänne siksi, että monimerkkiharrastajana, "sekakäyttäjänä", puuhastelen monenlaisten autojen parissa, vaikka Mitsu-kerholainen olenkin. Sallinette siis viittaukset "vääränmerkkiseen" japanilaiseen tämän kerran... )
Minulla on pitkään ollut haaveena tuoda Japanista auto varaosakäyttöön. Tavoitteena on hankkia Toyota Hiacen Japanissa myynnissä oleva luksusbussiversio, Super Grandia, ja purkaa siitä soveltuvilta osin tekniikkaa, sisustusta ja varusteita tavalliseen, Suomi-speksien mukaiseen 1993-malliseen automaattivaihteiseen diesel-Hiaceen. Etsittävässä autossa pitäisi olla 3-litrainen turbodieselkone, automaattivaihteisto, tupla-AC, bussisisusta sekä mahdollisimman paljon muuta varustusta (sähköliukuovet, sähkölasit, kattoluukku ym ym).
Perustelen itselleni hanketta seuraavasti:
- Japanissa myynnissä olevisssa autoissa on paljon sellaisia varusteita ja ulkoisia osia, joita ei Euroopan versioihin ole milloinkaan asennettu. Varaosa-auton hankinnalla saa "samassa paketissa" paljon harrastajan näkökulmasta mielenkiintoista palikkaa.
- Japanilaiset ilmasto- ja muut käyttöolosuhteet sekä sikäläinen verotus muodostavat yhtälön, jonka tuloksena Japanista ostettu käytetty auto on useimmiten hinnaltaan ystävällinen sekä kunnoltaan erinomainen.
- Japanista tuodun käytetyn auton saattaminen kilpiin ei _käsittäkseni_ näissä ikä- ja hintaluokissa ole teknis-taloudellis-juridisesti kannattavaa, joten lienee fiksumpaa tehdä niin, että purkaa haluamansa osat Japanin-tuonnista suomalaiseen autoon sen sijaan, että lähtisi konvertoimaan RHD-autoa vasenkätiselle ohjaukselle ja katsastamaan sekä verottamaan tuontiautoa.
- Kokonaiskustannuksissa auttanee se, että sekä varaosa- että alkuperäisautosta jää yli paljon käyttökelpoista, muille harrastajille hyödyllistä tavaraa.
Työnantajani harjoittaa maahantuonti- ja tukkukauppaa, mutta tuo käytännössä yksinomaan muualta Euroopasta. Avasin kuitenkin pelin ja kysyin työnantajani käyttämältä rahtiyhtiöltä mahdollisuuksia auttaa auton tuonnissa Japanista, ja nyt odottelen rahtifirman vastausta.
Japanissa on pilvin pimein firmoja, jotka ovat erikoistuneet käytettyjen autojen maastavientiin. Esimerkiksi hakusanoilla "used cars from Japan" löytyy Googlestakin pitkä rivi linkkejä, joista pääsee näppärästi eteenpäin. Kun sopiva auto löytyy, auto maksetaan proformalaskulla, jolloin firma hoitaa auton eteenpäin joko tilaajan rahdilla tai firman omalla sopimushuolitsijalla.
Raportoin tänne homman etenemisestä, mutta omat kommentit ovat myös hyvin tervetulleita!
t. Spezzi