Yleistä E3*-tietoutta

Vs: Yleistä E3*-tietoutta

ST sanoi
Ilmastoinnin remmin kiristinpyörän laakeri on 6203,suojattu.

Vaihtuu helposti ruuvipenkissä yms,ei tarvitse erikoistyökaluja.

Eipäs ole, vaan 6303 ellei sitten jossain kohtaa malli vaihdu.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Kääntyykö Dyn-4 Galantissa vastaavasti takarenkaat kuin tässä videolla, siis noin vähän, ennenkö kaveri vetää vissii "rajotinta" vasten ohjauksen? Luulisi että noin pienestä käännöstä ei kyllä ole mitään hyötyä nopeassa ajossa, niinkuin mainosvideolla on esitetty...

http://www.youtube.com/watch?v=9c9dxEnYh3Y

Pitäis vissiin itekin kokeilla, nostaa pukeille jne. :p
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Jahas, Ferreat tulossa postissa, niin yks tuttu sitte kertoi, että tiesithän että rosteriventtiilien kanssa pitää käyttää pronssiohjureita... ??? No en... :seina :seina

Jeps, eli sellasetkin pitää nyt sitte vielä hommata, voi nallekarkki! :mad:

Eikä siinä, en tiiä onko Ferreat pinnoitettu kovakromilla vai ei, mutta en sitä halua tapahtuvan, että sitten kun mahdollinen kromi kuluu pois, niin venttiilit leikkaa kiinni rautaohjaimiin...

Tiedoksi vaan muillekin rosteriventtiilien hommaajille. :peukku

Google kertoo lisää, OD:llä jonkinverran juttua tästä asiasta. Voihan ne hetken toimia ihan noinkin, mut ei tää 10tkm venttiilienvaihtoväli nappais enää tulevaisuudessa...
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Reilu 20 tkm olen ajanut Ferrean pakoventtiileillä ja vakio-ohjureilla ilman ongelmia. Nytkö sitä pitää alkaa pelkäämään koko ajan koska kone laukeaa?
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

ast sanoi
Reilu 20 tkm olen ajanut Ferrean pakoventtiileillä ja vakio-ohjureilla ilman ongelmia. Nytkö sitä pitää alkaa pelkäämään koko ajan koska kone laukeaa?
En tiiä. ;D

teen kyllä magneettitestin noille, että onko varsikin rosteria vai pelkkä lautanen. Tai sitte noissa on laadukas kovakromi varsissa?

Vois kysyä vielä US partsiltakin...

edit: US-partsin kanta asiaan.
US-parts sanoi
Kyseiset venttiilit ovat täysrosteria tietynlaisella karkaisulla tietenkin.
Aluperäisten rautaohjureiden kanssa ei ongelmia jos käytät normi venttiilinvarren kumeja ja ventt/ohjurin välys ei mene pakopuolella pienemmäksi kuin 0.035 - 0.040mm! Normi venttiilinvarrenkumi = orggistyylinen kumi! Ei siis mitään nylon/teflon tiivisteitä!

:driver
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Harri K sanoi
http://www.galantvr4.org/docs/homologation%20papers/VR4%20homologation%20papers.pdf

siittä lukemisen iloa :peukku

Kiitokset! Aivan mahtava dokumentti :)

Vähän kyllä ihmetyttää:

Type of suspension:
Front: Independent with coil spring - ok
Back: Double Wishbone with Trailing Arm and coil spring - WHAT?!

Lähinnä hämää toi "Double Wishbone" koska siinä on kyllä ylä ja alatukivarsi + trailing arm mutta ei ne mun mielestä mitään wishboneja ole. Yhdestä kohtaa kiinni apurungossa sisäpäästä.

Kuva:
images


Ton homologaatio dokkarin sivu 15 on myös kuva taka-alustasta, ja on identtinen ylläolevan kanssa. Mutta ei se mun mielestä double wishbone ole. Tämä olisi double wishbone:
rs3.gif


Tosin papereista löytyy jos jonkinmoista vartta taka-alustaan ja ainakin parissa niistä oli wishbone rakenne (alempaan varteen, ei siis silti double wishbone mitenkään). Ihan ei auennut mihin se toinen niistä sitten tulisi kiinni, jos semmoista käytettäisiin ;D

Myös melko kiinnostavaa on turvakaarien ratkaisut (en siis tiedä niistä mitään), kun näyttää olevan "pulttikaaret" tuossa 1988 mallissa.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Kerrotaanpas vähän Dynamic-4:n (Dynyn, Dyn-4 haun takia kirjoitin nämä) moottorin irroituksesta. (moottorin irroitus, kytkimen vaihto, kytkimen uusinta, jakolaatikon irroitus, kulmavaihteen irroitus)

Tuli tuossa Siis menneenä viikonloppuna Niko Päivisen kanssa irroitettua tuo Dynyn pata. Eihän se ihan noin vaan lähteny. ;D

Tarkoitus oli eka pelkkä moottori irroittaa, mutta kulmavaihdehan siellä on vauhtipyörän edessä. :p

Siitä päädyttiin sitten ottamaan koko voimansiirtopaketti irti. No, ei sekään ihan laulaen käyny, kun kulmavaihteen tumppi tulee niin pitkälle taaksepäin, joten päädyttiin sitte sekin vielä irroittamaan, kun koko hässäkkä roikkui jo liinojen varassa.

Eli jos dynystä lähtee moottori irroittamaan, niin ensimmäisenä voimansiirrosta ainakin kulmavaihde irti, se on 5 pultilla kiinni vaihdelaatikossa, ja ne pultit on tiukassa. Räikällä lähti irti, mutta jalan kanssa täytyi painaa, kun ei auton alla oikein muutenkaan tilaa ollut vääntää. ;D Ja kuskinpuolen vetoakseli pitää myös irroittaa. Alakautta plopsauttaa repsikan vetarin irti laatikosta, niin sen voi jättää paikalleen, kunhan pakettia vaan saa siirrettyä vähän sivusuunnassa jotta tumppi tulee irti laatikosta. Muista toki laskea öljyt ensin pois. :)

Vois mahtua konekin ilman vaihdelaatikkoa tämänjälkeen ylös, mulla oli nimittäin koko jakopää purettuna, eli siellä ei ollut mitään vesipumppua yms edessä, joten varaa runkopalkkiin päin oli konetta siirtää.

Otettiin kuitenkin laatikon kanssa ylös, liinat oli vielä aseteltu niin, että vaihdelaatikko jäi roikkumaan aika paljon, joten se vähän lyhensi tätä pakettia nostettaessa ylös.

Otan vaikka jokupäivä tästä vähän kuvia selvennykseksi. Osista siis ja kuinka ne on toistensa edessä/kiinni toisissaan.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Tuli eteen halvimmat tukilaakerit mitä ikinä nähny -> http://www.amazon.com/Febest-Mitsubishi-Bearing-Support-Mb505495/dp/B00C6MWD8C

Kokeilemisen arvoset lienee.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Mistäs kannattais tilata venttiilinnostimia Dohc moottoriin? Camskill? Linkki Camskilliin
Kiirekin toki olis, tarve ois ainakin 3, mut enempikin tietty voi ostaa jos sopivan hintasia. :)
Tossa löysinkin yhden ketjun täältä, missä noita oli eritelty, onko joku tuotenumero mikä tarkoittaa sitä 3mm reiällä olevaa tasuria? Joku näistä kaiketi?: MD149309, MD337687, MD377054?
Toisenkautta ois kiva OEM Mitsu, mut luulen et hinta taitaa olla sen verran taivaissa, että sen voi unohtaa, hyvä tarvike kelpaa varmasti hyvin. :)
Niitä pikkureikäisiä ei kait "kannata" laittaa, niitä oi täys 16 sarja, mutta viittiskö niitä sitten kolme tuonne koneeseen laittaa? :-X


Öljynsuodatin juttuja:

Listasin M-filterin öljynsuodattimet missä on sama kierre kuin 4G63:ssa: M20x1,5.
Kirjahan kertoo että oikea ois MH348. Halkaisija (d) 80mm, pituus (l) 72mm
No pitihän niitä vaihtoehtoja kartoittaa. Tässä ei ole nyt sitte huomioitu muita kuin oikea kierre, jokainen voi ite päätellä käykö autoon. Ite otin nyt MH3333:n, halusin mahdollisimman ison fyysisesti, jotta suodatuspinta-alaa riittää, kun kone on juuri menossa kasaan uusilla kaluilla, toki tuossa ei ole vielä varmaa, mahtuuko esim pakoputken kanssa tuo suodatin, mutta aika näyttää. Tuolla ois tarkoitus käytellä kone lämpöseksi ja vaihtaa sitten vielä kerran uudet öljyt. :)
Ja, olihan tuo MH3333:n suuresta koostaan huolimatta 50 senttiä halvempi kuin MH384 tai muut mitä sattui robbarin hyllyssä olevaan käypiä. ;D
Se ois ollu vielä kiva tietää mitä M-filtterin kirjassa olleet 1, 2, 3, 4 sarakkeet tarkoitti. 1 ja 2 oli jotain lukuja, pääasiassa jotain 40-70 väliltä, liekö jotain avautumispaineita tms? ja 3 ja 4 oli vain rukseja, hyvin harvan suodattimen kohdalla, mutta selitystä näille sarakkeille ei ollu missään...
*googletusta*, ahaa, eli 1 ja 2 on tiivisterenkaan ulko ja sisähalkaisija (no heh, loogista joo!), 3 on puhtaanpuolen venttiili (josta englanninkielinen teksti kertoo mun mielestä paremmin mitä se tarkoittaa: Anti-drain valve for filtered oil), 4 puhtaanpuolen putki. No, missään M20 kierteisessä ei ole 3 tai 4 kohdan puhtausjärjestelmää, eli meidän ei tarvi siitä välittää. ;D
Lisäsin nyt noi parin suodattimen tiivistekoot vielä sitte kun asia nyt selvis. Pitääpä täydentää vielä tuota, ja poistan sitten varmasti epäsopivat suodattimet, kun ehdin tarkastella kokoja paremmin.

Tässä nyt listaa ja koot:
MH348 d80 l72 tiivisteen koko 64/56
MH382 d66 l85
MH390 d95 l124
MH397 d95 l120
MH3305 d85 l85
MH3315 d95 l120
MH3322 d75 l105
MH3323 d90 l100
MH3331 d95 l72
MH3333 d75 l100 tiiviste 70/62
MH3343 d90 l125
MH3361 d95 l85
MH3362 d102 l125
MH3363 d66 l65
MH3369 d80 l72
MH3384 d75 l50
MH3385 d75 l85
MH3386 d66 l85 (tämä oli edellisen omistajan jäljiltä) Tiiviste 61/53
MH3387 d75 l70
MH3390 d66 l85
MH3396 d95 l95
MH3397 d66 l65
MH3401 d66 l75 *tässä ei ohitusventtiiliä
MH3417 d85 l75
MH3424 d80 l100
MH3426 d75 l85 *tässä ei ohitus- eikä tyhjäksivuotoventtiiliä
MH3427 d66 l75

Mut tosiaan tuollanen d102 kokonen suodatin ei varmaankaan mahdu edes tuohon Gallun suodattimen paikalle halkaisijansa puolesta. d75 tulee justiinsa sopivasti samaan tasoon tuon mutikan kanssa johon suodatin tulee kiinni :) Uskaltaisin väittää että vielä joku 90mm menee, ite tiivistysrenkaanhan koko ei järkyttävästi muutu vaikka suodatinmalli muuttuisi, lähinnä taitaa rajoittaa onko muuten fyysisesti tilaa laittaa kuin iso suodatin autoon. :)
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Pystyykö 8v 2.0 malliin sotkemaan jotenkin sohc kantta? dohc swappi ei kiinnosta johdotuksen puolesta mutta oishan 16v parempi kuin 8 ;D
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

T. Kiili sanoi
Pystyykö 8v 2.0 malliin sotkemaan jotenkin sohc kantta? dohc swappi ei kiinnosta johdotuksen puolesta mutta oishan 16v parempi kuin 8 ;D

6bolt lohkoon ei mutta 7bolt lohkoon joo
Joka tapauksessa 16v koneen männät pitää olla...
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Onko kukaan kokeillut että sopiiko gti dynamicciin etuvetoisesta galantista etu iskarit? meinaa kun puolet halvemmat kuin nelivetoiseen. Tarjoaa myös abs mallin autolle eri iskaria kun abs:ättömälle. Jos etuvetoisesta ei käy niin mikä ero on abs mallin iskarilla ja abs:ättömällä? Onko esim nelivetoisessa/gti mallissa jämäkämmät iskarit? Tietääkö joku myös että käykö jostain muusta mitsusta alustasarja tuohon galanttiin (esim. evo) kun ei ole tarjolla tuohon malliin kun 900e---> alustasarjoja eikä kehtais käyttikseen sijoittaa.. ;D
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Gallu82 sanoi
Onko kukaan kokeillut että sopiiko gti dynamicciin etuvetoisesta galantista etu iskarit? meinaa kun puolet halvemmat kuin nelivetoiseen. Tarjoaa myös abs mallin autolle eri iskaria kun abs:ättömälle. Jos etuvetoisesta ei käy niin mikä ero on abs mallin iskarilla ja abs:ättömällä? Onko esim nelivetoisessa/gti mallissa jämäkämmät iskarit? Tietääkö joku myös että käykö jostain muusta mitsusta alustasarja tuohon galanttiin (esim. evo) kun ei ole tarjolla tuohon malliin kun 900e---> alustasarjoja eikä kehtais käyttikseen sijoittaa.. ;D

On omassakin dynamicissa etuvetosen iskarit. Periaatteessa voi olla nelikkoon tarkoitetut jämäkämmät, kun on painoa muutama kilo enemmän, mutta tuskin käytännössä huomaat.
Absilliseen tarkoitetussa on pidike anturin johtoa varten.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

En ole satavarma, mutta minusta tuo ero abs ja ei abs iskarissa on se kierteentumppi mihin se abs anturin johto tulee kii. Jarruputki/letku tulee toiselle puolelle tolppaa ja ABS johto toiselle puolelle. Nippuside vois ajaa saman asian, ja kelvata jopa katsurille, siis johdon kiinnityksen tapauksessa.

Oman E39A VR-4:sen etuiskarit on MB808012 ja jouset MB573553 VIOLET-2 jousille tarjoaa myös sopivuutta E38 koriin.
ja takaiskarit MB515700 ja jouset MB584575 ORANGE-1 samoin myös takajousille tarjoaa sopivuutta E38 koriin.

Sitä en ymmärrä kun mulla on E38 vaparin takajouset tossa ja nuo kyllä on pikkusen pidemmät kun mitä oli paikallaan, on ny vähä racelookkia kun "perä pystyssä" kuljetaan. ;D
Eine kyllä orangea ollu nähnykkään mitkä sieltä tuli pois, vaan siniset.. Et ota noista ny tolkkua..

Toivottavasti en sotkenu sun iskarinhommauskuvioita enempää, itteäki aihe kyl vähä kiinnostaa kun eiköhän nuo AGX:t joku päivä heitä hanskat tiskiin.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

Onko 4g63 8venasessa samat momentit 4g37:n kanssa?
Pitäis kasata 4g37, mut en löydä mistää momentteja.
 
Vs: Yleistä E3*-tietoutta

4g* momentit:
 

Liitetiedostot

  • 4g3a.jpg
    4g3a.jpg
    87.2 KB · Lukukerrat 239
  • 4g3b.jpg
    4g3b.jpg
    52.4 KB · Lukukerrat 246
Takaisin
Ylös Bottom