1,8 TD: lisää ahtoja ja EGR

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
*Aika makeet nää uudet foorumin menut...* :)

Asiaan. Tuli tuossa eilen vähän tutkittua Galant TD:n (E34, käyttöönotto 11/91 eli käytännössä kai vuosimalli 1992) konepellin alusia. Olen ajanut tällä autolla nyt seitsemisen tuhatta. Edelliseen E14-Galantiini (TDIC 1987) verrattuna tämän on tietenkin _paljon_ laiskempi, ja ilmeisesti vie kakkua aavistuksen enemmän.

Olen asentanut tähän E34:eeni ahtopainemittarin. Vakioahdot olivat 0,55 baaria. Nyt siirsin säätötangon lyhyimpään mittaansa, mutta silti paineet eivät nousseet kuin 0,7 baariin. (E14:ssa ei painemittaria ollut, mutta silti paineet nousivat niin, että imusarjassa oleva ylipaineventtiili avautui joka kerran kiihdytettäessä.) Huomasin myös sen, että ahtopaineen nostamisen jälkeen kone alkoi hyytyä kiihdytettäessä 3700 kierroksen kohdalla. Eli jokin siellä ahdistaa; ehkä ilmanputsari, imutorvi tai kenties ahdin itse.

Autossa on myös EGR, pakokaasujen takaisinkierrätys, joka kahden sähköisesti ohjatun venttiilin avulla ja alipainetoimisen työsylinterin toimesta syöttää pakosarjasta pakokaasuja imuilman joukkoon. Pakokaasut syötetään imusarjan päähän juuri ennen kannen imukanavia. Tehon ja hengityksen kannaltahan tämä on niin hoopo järjestelmä kuin vain voi olla. Tarkoitus onkin deaktivoida tuo ensi tilassa.

Kiihdytettäessä auto pöläyttää mustaa savua aika ajoin. Myös tasanopeudella se silloin tällöin päästää melkoisen mustan pilven. Eli olisikohan EGR:n ansiosta imukanavat niin tukossa, että kulkupuoli ahdistaisi sen takia? Se selittäisi myös mustan pöläyttelyn sekä ainakin edelliseen autoon verrattuna korkeamman polttoaineen kulutuksen. (Edellinen vei ajotavasta riippumatta vakiot 6,4 litraa sadalla, tämä lähemmäs seitsemää. No - ei se paljon ole sekään, mutta tehoa ja taloudellisuutta ei ole ikinä tarpeeksi... )

Nyt marssijärjestys on seuraava:

1. EGR:n deaktivointi (alipaineletkujen tulppaus)
2. Imusarjan vaihto (tarkoitus vaihtaa samalla, kun asennan intercoolerin).

Raportoin sitte taas lisää!
 
EGR deaktivoitu. Olipahan urakka, meni ainakin 60 sekuntia... ;D Pakokaasun kierrätyskanava, venttiilit ym on toistaiseksi paikoillaan, mutta järjestelmää ohjaavat alipaineletkut on tukittu. Silmämääräisesti arvoiden näyttöisi siltä, että mustien savupilvien pölähtelyä ei enää esiintyisi! :D Varmaaan imusarja ja -kanavat on vielä ihan tervassa, mutta täytyy vaihtaa immu sitten, kun saa sen IC:n rakenneltua.

Meno kuitenkin hyytyy edelleen yläkierroksilla. Ilman kuormaa jaksaa kiertää, mutta ajossa hyytyy siten, että 5-vaihteella melko tarkkaan 3650 kierroksen kohdala, 4:lla jossain 3900:n kohdalla ja 3:lla vähän yli 4.000 kiekan. Hyytyy tosi terävästi. Kokeilin ajaa tilapäisesti myös ilmanputsarilta tuleva imuputki irrotettuna, ei vaikutusta - eli ainakaan ilmanputsari ei ahdista. Teoria: kun kerran paineita on vähän nostettu, mutta syötön määrään ei koskettu, niin meneekö se laihalle kuormitusalueen yläpäässä? (En ole ihan varma, mutta tuntuu kuin kone kävisi aavistuksen lämpöisempänä kuin ennen.) Toinen teoria on sitten se, että jos kerran imukanavat on EGR:n jäljiltä tukossa, niin ahtimen ja imusarjan välillä ei ilma kulje kunnolla. Mutta silloinhan sen pitäisi pöläytellä mustaa katkua...

Seuraava steppi taitaa olla ahtimen hukkaportin tangon säädön palauttaminen alkuperäiseen asentoonsa. Jos kone nyt kiertää taas kuormitettuna kunnolla, niin on helppo päätellä, että nostetulla ahtopaineella on asian kanssa jotain tekemistä. Sitten sen jälkeen se IC kiinni ja uudet kokeilut.

Jatkan harjoittelua ja raportointia... :)
 
Dieselissä ei ole samanlailla laiha/rikas seosta kuin bensa vehkeissä, eli ei se "laihaseos" nosta moottorin lämpöä vaan korkeammasta ahtopaineesta johtuva korkeampi ahtoilman lämpötila ja kovempi viritys. Ku on nuita ahtamattomia dieseleitä turbotettu, niin niissä tulee heti lämpövaivoja jos ei jäähdytystä paranna. Tahtoo omaki lämmetä liikaa jos ajaa yli 120, ahtoja 1,4bar ja syötöt liki täysillä.
Dieselissä voi kylläkin syntyä Ylitäytös(ei pala enää kunnolla), jos syöttöjä pistetään ihan älyttömästi. Sen voi todeta siten, että kiihdyttää kaasu pohjassa ja alkaa hiljoksiin nostamaan kaasupoljinta, niin jossakin vaiheessa tuntee kun kosla alkaa vetämään paremmin, etenkin ahtamattomissa sen huomaa selvästikin.
 
Tottahan Nettijussi muuten töriset: dieselissä ei (ainakaan tavanomaisissa henkilöauton rakenteissa) kuristeta ilmanottoa, kuten bensakoneessa, vaan ilmaa on tarjolla "rajattomasti" ja itse soosin määrällä sitten säädellään tehonmuodostusta. Kiitos siis tarkennuksesta!

Täytyy nyt seuraavaksi nikertää se intercooleri tonne keulille. Jos löytäis jostain sopivasti vaikka Saab 9000:n patterin, se olis ainakin miehekkään kokoinen. Tuo E14:n patteri on sellainen kannettavan tietsikan kokoluokkaa, isompikin kyllä vois olla.

Nettijussi: ihan kunnon ahdot sinulla... ;D Miten kansi ja kansipahvi on kestäneet? 2,3-litrainen kone siis?
 
Joo, 2.3 välijäähdytetty tehopakkaushan se tässä. Vuosi sitten heinäkuussa vaihoin "pahvin" ku pääsi keittämään, sen jälkeen ei ole ollu mitään ongelmia, siis ainakaan toistaseksi :p
 
Nettijussi: toivotaan, että kone kestää sinulla jatkossakin! :)

Yleistä huomiota omasta Galantista: yläkierroksilla hyytyminen poistui eilen, kun vaihdoin polttoainesuotimen. Samantyyppisiä oireita oli edesmenneessä E14:ssä joskus dieselfilsun tukkeuduttua, mutta siinä oireet olivat voimakkaammat ja pahentuivat aika jyrkästi, joten vaikka nytkin epäilin mm. tuota suodatinta, en sitä ensi toimenpiteenä vaihtanut. Mutta nyt tosiaan pelaa!

Tämän hetken status koneen kohdalta on siis se, että ahdot on palautettu melkein vakiotasolle (oli alun perin 0,55, nyt 0,6 bar), syötön tai ahtopainetta haistelevan savutuksenestolaitteen asetuksiin ei ole koskettu ja välijäähdytintäkään ei vielä ole asennettu. EGR on kuitenkin poiskytketty, ja tuntuu siltä, että EGR:n poiskytkennällä ja savutuksen lakkaamisella on jonkinmoinen yhteys; aiemmin ajossa tapahtunutta mustien savupilvien pölähtelyä ei enää esiinny.

Tällä mennään nyt jonkin aikaa eteenpäin, kunnes ehdin vääntää sen välijäähyn kiinni. Jatkan ropaamista ja raportointia!
 
Lisää raportointia:

Ilman EGR:ää on ajeltu nyt muutama viikko ja ehkä kolme ja puoli tuhatta kilsaa. EGR:n poiskytkennällä oli selvästi auton toimintaan parantava vaikutus: tasakaasulla ajettaessa ja kiihdytettäessä auto ei enää työnnä mustaa pilveä pakoputkesta, ja takapuskurikaan ei enää likaannu samaa tahtia kuin ennen. ;D

Kun ostin auton heinäkuussa, huomasin siinä jännän ilmiön: tasakaasulla ajettaessa se alkoi ikään kuin itsekseen himmaamaan, ja sitten, kun kaasua painoi, niin lähti kuitenkin heti. Se teki maantieajosta aika kulmikasta. Tuokin ominaisuus jäi pois EGR:n deaktivoinnin myötä. Iilmeisesti EGR jotenkin pulsseittain syötti pakokaasua imusarjaan, jolloin myös teho ja vääntö aaltoilivat.
 
Takaisin
Ylös Bottom