1G Eclipse käyntihäiriö?!

Slawi

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2015
Moikka, hommasin vasta muutamia viikkoja takaperin ekan autoni, 1G Eclipsen. Mitää häikkää ei ole ollut, mutta tänä viikonloppuna Mitsu on käyttäytynyt oudosti.

Kylmänä koko moottori toimii normaalisti ja tyhjäkäynti 900rpm, lämpimänä tyhjäkäynti seilaa hyvin nopeasti 1300-1500 rpm ja kun ajaessa nostaa kaasun ylös, auto nykyäisee voimakkaasti, paljon terävämmin kuin normaali moottorijarru. Tuntuu myös, että tehot ovat hieman kateissa. Mistä kannattaisi ensimmäisenä etsiä vikaa? Yritän ottaa videota käyntihäiriöstä huomenna..

Lueskelin netistä, niin ehdoteltiin imuvuotoa, tk-moottoria, lämpötila-anturia ja ECUa ??? Jos jollakulla olisi epäilys mitä osaa lähtä vaihtelemaan niin voisiko vaikka linkata jostain sivun mistä tilailla sopivia osia? Olisi kiva saada auto nopeasti takaisin tienpäälle. Kiitos vastaajille etukäteen!
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Joo-o, tuohon vikaan voi olla tuhat ja yksi syytä mutta kannattanee lähteä ihan perusasioista tutkimaan osa kerrallaan ::). Onko vikakoodeja tarkistettu? Jos ei ja oikean mallin diagnostiikkapistoke löytyy niin EHKÄ pystyt ne tämän ohjeen avulla tarkistamaan: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0 Mikäli ei löydy niin sitten ei. Mikäli koodeja löytyy niin ainakin voisi useamman noista edellämainituista ehdotuksista varmistaa.

Sanoit että myös tehottomuutta on, oletko tarkastanut missä kunnossa ilmansuodatin on?
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Vaihdoin uuden suodattimen juuri, ei ollut minkäänlaista vaikutusta käyntiin. Tuossa vielä tänään kuvattu video ongelmasta, sain latailtua Youtubeen..

E: löysin tälläisen linkin netistä, oireet mätsäävät täysin joten taidan kallistua kaasuläppäkotelon ja tk-moottorin puolelle. Aloitan niiden puhdistamisella, jos ei auta ni osaisiko joku neuvoa mistä löytäisi uuden tk-moottorin? Taitaa joutua tilaamaan ulkomailta. Ebaysta löytyi uskomattoman halvalla, 20-50 dollaria, uskaltaako tuolta tilata, kun ei ole oikein takeita että osa on toimiva tai ylipäänsä oikea?

E2: tk-moottori ja läppäkotelo putsattu, auto toimi hetken täydellisesti (johtuneeko siitä, että moottori ehti jäähtyä) n. 5km ajolenkin jälkeen sama ongelma ilmeni taas. Löysin ebaysta tämän, näyttäisi olevan täysin samanlainen ja sopii listan mukaan, tosin toimitus voi kestää arviolta kuukauden ja pelkkä toimitus maksaa n. 40e ::) Kenelläkään tietoa löytyisikö lähempää? Tarvitsisin pikaista apua, niin tiedän tilaanko sen tuolta ebaysta.

E3: tk-moottorin putsauksen jälkeen kävi ajoittain liian matalaa tyhjäkäyntiä ja kierrosten pomppimista. Ajoin myöhemmin illalla vielä n. 100km lenkin jonka aikana ei ollut minkäänlaista häikkää vaan moottori kävi täydellisesti ja nätisti 950rpm :eek: olisiko ecu mahdollisesti opetellut itse tyhjäkäynnin uudestaan? Jos vika olikin vain jumittunut ja karstoittunut tk-moottori?
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

kantsii jos ebaystä tilaa niin katsoa feedbacki, irtse olen sieltä paljon tilaillut ja vain yksi tuote kiinnasta ei ole tullut ja sekin oli vaan parin euron menetys :)
itsellä on normaali tyhjäkäynti muuten mutta kun esim. risteykseen tultaessa polkasen kytkimen pohjaan niin kierokset nousevat hetkeksi seilaamaan 1300-1500 kieroksiin, siihen kohti missä automaatti ryyppy itsellä nostaa kierrokset, epäilisin ryypyssä olevan ehkä jotain.. ja ota myös huomioon että dokki koneet vähän tahtoo vanhemmat seilata tyhjäkäynnillä (ei siis paljoa kummiskaan)

ps. itse katsoin tuon ebay tuotteen ja kehotan tilaamaan jos on halvin, suomessa käytetystäkin tk-moottorista saa maksaa hyvän summan ja tuo kun uusi on. + suomesta ei pahemmin sexlipseen saa osia näköjään kun jokaseen liikkeeseen mentäessä ei löydy tietokoneeltakaan mahdollista tilata osia taikka sitten aivan tähtitieteelliset luvut!
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Joo, tuolta siis tilaan jos häikkää vielä ilmenee. Nyt auto toimii kolmatta päivää moitteetta. Toivon siis hartaasti että vika lähti tiehensä pelkällä putsauksella ;D

E: juu ei se häikkä kauaa pysynyt poissa. Yritän vielä suihkutella tkmotin sisään elektroniikan puhdistussuihketta, jos ei ole apua niin laitan sen uuden tilaukseen. Ajelen sitten siihen asti idle switch irti, tyhjäjäynti 2krpm ;D
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Slawi sanoi
Ajelen sitten siihen asti idle switch irti, tyhjäjäynti 2krpm ;D

Aika korkealla on tyhjäkäynti, omassa dynamicissa (missä siis karkeasti ottaen sama kone ja sama tk-motti) tk-motin liitin irti tk-kierrokset jotain 1400-1500. Olisikohan joku mennyt ruuvailemaan tyhjäkäyntiruuvia kaasuläppäkotelosta?
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Tuon tyhjäkäynnin kannattaisi säätää kohdalleen, eise tk-moottorikaan ihan kaikkee pysty.
Toisekseen voisin lyödä vetoa, että lähes kaikki osat saa eclipseen suomestakin, varsinkin moottorin osat, kun noita koneita kuitenkin on normi-galanteista lähtien.
Omassakin (vaikkakin 2g turbo) on purkugalantista haettuja sähköosia jne. Väittäisin jopa käytetyn ehjän oem osan oöevan jopa parempi, kuin kiinalaisen kopion.
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

tommyz sanoi
Tuon tyhjäkäynnin kannattaisi säätää kohdalleen, eise tk-moottorikaan ihan kaikkee pysty.
Toisekseen voisin lyödä vetoa, että lähes kaikki osat saa eclipseen suomestakin, varsinkin moottorin osat, kun noita koneita kuitenkin on normi-galanteista lähtien.
Omassakin (vaikkakin 2g turbo) on purkugalantista haettuja sähköosia jne. Väittäisin jopa käytetyn ehjän oem osan oöevan jopa parempi, kuin kiinalaisen kopion.

niin muttei eclipse nimikkeellä, ja liikkeeistäkin (ainakin täällä) aina kaikki loppu ja joutuu ulkomailt tilaa, tuos uuen ilmanputsarinkin tilasin nii tuli saksasta liikkeeseen ja ebaysta ois varm,aa saanu ilman postikuluja halvemmalla :D

suosittelen siis ebayta enemmän jos on ns "good seller" ja positiivinen feedbäkki :)

kyllähän suomesta siis osat saa mut helpoiten ja halviten menee ku ite sielt ulkomailt ne tilaa :D kun ei niitä 1G GS eclipseen löyä hyllystä ainakaan hämeestä :D
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Kyllä tuota BISS ruuvia on ilmeisesti sörkitty ::) ruuvasin kokonaan kiinni, tyhjäkäynti vieläkin yli 2k idle switchin ollessa irti. Kotkan motonetistä ainakin löytyi ilmansuodattimia ihan hyllystä kun hain reknrolla, maksoikin vain n. 10euroa. :)
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

TuplaNokka sanoi
niin muttei eclipse nimikkeellä, ja liikkeeistäkin (ainakin täällä) aina kaikki loppu ja joutuu ulkomailt tilaa, tuos uuen ilmanputsarinkin tilasin nii tuli saksasta liikkeeseen ja ebaysta ois varm,aa saanu ilman postikuluja halvemmalla :D

suosittelen siis ebayta enemmän jos on ns "good seller" ja positiivinen feedbäkki :)

kyllähän suomesta siis osat saa mut helpoiten ja halviten menee ku ite sielt ulkomailt ne tilaa :D kun ei niitä 1G GS eclipseen löyä hyllystä ainakaan hämeestä :D

Ei voi muuta sanoa kuin että onpas hämeessä p**kat varaosamyyjät. Lappeenrannassa Osasilla kun kävin kyselemässä jakopään, jarrujen ja alustan osia niin löytyi oikeastaan kaikki mitä tarvitsin ja ihan Eclipsen nimellä. Osa tavaroista oli hyllyssä ja loputkin olisi saanut tilaamalla seuraavaksi päiväksi.

Tuohon alicen 2g USDM Eclipseen olen tilaillut jenkeistä kamat kun siihen ei suomitiskiltä juuri mitään löydy oikein (eivät ohjelmat tajua että on olemassa jenkkiversio missä aivan eri kone jne) ja siinä kyllä ebay on ollut ihan kelpo apuväline, mutta nykyisillä dollarin kursseilla rohkenen vahvasti epäillä että 1g Eclipsen kanssa selviäisi jotenkin halvemmalla tilaamalla joka nippelin erikseen ebayn kautta. Ennemmin vaikka Rockauto.comista enemmän roinaa kerralla niin säästää ainakin postikuluissa, jossei jotain osaa Suomesta löydy kohtuuhintaan.
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

DaJackal sanoi
Ei voi muuta sanoa kuin että onpas hämeessä p**kat varaosamyyjät. Lappeenrannassa Osasilla kun kävin kyselemässä jakopään, jarrujen ja alustan osia niin löytyi oikeastaan kaikki mitä tarvitsin ja ihan Eclipsen nimellä. Osa tavaroista oli hyllyssä ja loputkin olisi saanut tilaamalla seuraavaksi päiväksi.

Tuohon alicen 2g USDM Eclipseen olen tilaillut jenkeistä kamat kun siihen ei suomitiskiltä juuri mitään löydy oikein (eivät ohjelmat tajua että on olemassa jenkkiversio missä aivan eri kone jne) ja siinä kyllä ebay on ollut ihan kelpo apuväline, mutta nykyisillä dollarin kursseilla rohkenen vahvasti epäillä että 1g Eclipsen kanssa selviäisi jotenkin halvemmalla tilaamalla joka nippelin erikseen ebayn kautta. Ennemmin vaikka Rockauto.comista enemmän roinaa kerralla niin säästää ainakin postikuluissa, jossei jotain osaa Suomesta löydy kohtuuhintaan.

Siis juu, en itekkää tykkää hämeen normi varaosa liikkeist yhtää, itselläkin DSM 1G jenkkimalli 4g63 koneella, koneeseen vielä saa osia kun hakee esim. Lancer nimikkeellä mutta alatukivarret ja ohjaus osat yms. Suoraa vaa ulkomailta.. säästyy vaivaa ja rahaa : D
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=82.0

Hämeessä on myös nuita Club membereille alennuksia myöntäviä varaosaliikkeitä joista löytyy sitä palvelualttiutta.
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

itsellä on normaali tyhjäkäynti muuten mutta kun esim. risteykseen tultaessa polkasen kytkimen pohjaan niin kierokset nousevat hetkeksi seilaamaan 1300-1500 kieroksiin, siihen kohti missä automaatti ryyppy itsellä nostaa kierrokset, epäilisin ryypyssä olevan ehkä jotain..

Jos en ihan höpöä kerro, niin ei kai ruiskukoneissa ole ryyppyä? Veikkaisin että viallinen osa on FIAV (Fast idle air valve), joka toimii "ryyppynä" eli nostaa kierroksia itsestään koneen ollessa kylmä. Mötikkä, mihin menee kasa johtoja läppäkotelon etupuolella. (korjatkaa jos olen väärässä)
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Slawi sanoi
Jos en ihan höpöä kerro, niin ei kai ruiskukoneissa ole ryyppyä? Veikkaisin että viallinen osa on FIAV (Fast idle air valve), joka toimii "ryyppynä" eli nostaa kierroksia itsestään koneen ollessa kylmä. Mötikkä, mihin menee kasa johtoja läppäkotelon etupuolella. (korjatkaa jos olen väärässä)
Ainakin 2g:ssä kaasuläpän alla, siihen menee pari vesiletkua. Etupuolella vois olla esim tps?
 
Vs: 1G Eclipse käyntihäiriö?!

Moikka taas, nostetaas vanha lanka eloon.

Viime keväänä tyhjäkäynnin seilaus loppui itsestään. Tästä alkutalvesta kun on ollut viileämpää ilmaa niin olen huomannut, ettei tyhjäkäynti sittenkään toimi normaalisti. Moottorin käydessä kylmänä tyhjäkäynnin pitäisi olla siinä 1500rpm paikkeilla, itselläni oli niin matala että pakkasilla kylmäkäynnistäessä koko auto tärisi, kun moottori kävi n. 500-700rpm. Moottorin lämpimänä kävi normaalisti 750-900rpm.

Epäilykset kääntyivät tietysti siihen tyhjäkäyntimoottoriin. Kävin äsken hakemassa Motonetistä yleismittarin ja siinä tk-mottia testatessa vika löytyikin: 1 ja 2 pinnistä ei antanut resistanssia lainkaan (käämi poikki?). Muista pinneistä kuitenkin sen n. 30 ohmia. Laitoin tk-moottorin liittimit paikoilleen ja starttasin auton, ja vanha vika heräsi eloon. Viat siis seuraavanlaiset:
1. käynnistys, 3000rpm ensimmäiset viisi sekuntia
2. tyhjäkäynti humppaa 1000-1500rpm
3. bensa haisee & savuttaa
4. nykii ajossa kun kaasun laskee

Eli siis tyhjäkäyntimoottoria metsästämään. Mitsun oma osa kustantaa n. 300euroa, mutta ebaysta löytää esimerkiksi johonkin Hyundaihin 2.0 DOHC koneisiin tarkoitettuja, vastaavan näköisiä mötiköitä, murto-osalla alkuperäisen hinnasta. Olisiko kellään tarkempia tietoja mitkä palikat sopii ja mitkä ei?
 
Takaisin
Ylös Bottom