1G Eclipse päästö- ja tyhjäkäyntiongelmat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alaeerc
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Alaeerc

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2018
Tuollaiset lukemat tuli 1G Eclipsen päästötestissä. Mikähän voisi olla vialla? Ennen testiä ajettu moottori kunnolla lämpimäksi.
Autoon vaihdettu ilmanputsari, ilmamassamittari, tulpat, tulpanjohdot, lambda-anturi, katalysaattori, pakoputken vuodot korjattu. Vikakoodit luettu ja niitä ei ole.

kierroksilla 3380
lambda 0.976
CO 1.49
HC 171

CO2 13.84
O2 0.56
COcorr 1.49

tyhjäkäynnillä 1190
CO 2.89
HC 344

CO2 12.69
O2 0.83
COcorr 2.89
 
Viimeksi muokattu
Nyt tuli myös egr-venttiili putsattua sekä imusarja, molemmat olivat aika karstaiset. Tulpat myös todella mustat. Nyt tyhjäkäynti lähes kokoajan luokkaa 1400rpm. Ja pysähtyessä esim. Liikennevaloihin humppaa 1000-2000rpm väliä jonkun aikaa, kunnes tasoittuu...
 
Tyhjäkäyntimoottori saattaa olla viallinen.
Tyhjäkäyntimoottori saattaa olla viallinen.
Se on aika varmasti rikki. Mitattavista pinneistä tulee kaikista noin 40 ohmin lukemat (joka tietääkseni liian paljon). Tyhjäkäynnillä jos laittaa ilmastoinnin päälle niin kierrokset tippu, mutta ei nouse takaisin.

ps. uskaltaisikohan tälläisen moottorin tilata https://www.ebay.com/itm/New-Idle-Air-Control-Valve-IAC-Speed-Stabilizer-Mitsubishi-Eclipse-for-Elantra/351593201994?fits=Model:Eclipse&hash=item51dc96814a:g:6OQAAOSwHJVbQi84:rk:18:pf:0&vxp=mtr
 
Viimeksi muokattu
Päivitystä taas. Kävin mittaamassa päästöt tänään uudestaan, oikeanlaisella lambda-anturilla (vanha osottautui vääräksi). Päästöarvot parani huomattavasti, mutta ei vieläkään sallituihin arvoihin. (tyhjäkäynnillä (CO 0.55) (HC 240), kierroksilla (CO 0.54).
IMG_20181031_161814.jpg
 
Olikos jossain ohjeita sytytyksen perusennakon säätöön? Itse en ainakaan löytänyt, kun vanhan linkin joka ei enää toiminut...
Ja voiko rikkinäisellä tyhjäkäyntimoottorilla olla vaikutusta päästöihin? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu
Mun mielestä tk-motti vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin. Ota testiksi tk-motin liitin irti ja ajele, vaikuttaako mihinkään."hätätapauksessa" jos vain tk-motti on rikki, jätä liitin irti ja säädä tyhjäkäynti BISS ruuvilla kohdalleen (HUOM! BISS säätö vain jos tiedät mitä teet, varsinaisen vian korjauksen jälkeen tuo on säädettävä oikein uudestaan)

Paikkasit pakoputken vuodot, mutta tarkistitko pakosarjan? Jos on alkuperäinen valusarja, on varmasti halki keskeltä. Pakosarjasta vuotaa ilmaa lambdalle -> mittaa laihaa -> työntää aivan liian paljon bensaa koneeseen -> korkeat HC arvot. Kierrosten humppaus todennäköisesti johtuu vääristä seoksista ja tämä on yksi mahdollinen syy myös siihen.

Ja toki jos auto on seisonut pitkään ja yrität katsastaa vanhoilla bensoilla, ei onnistu. Tuoretta bensaa tankkiin ja KUNNOLLA kone lämpimäksi, sano vaikka inssillekin että koittaa penkissä toisen kerran ennen hylkäystä. Vähänkin kylmä kone tai katti ja päästöt on korkealla normaalistikin. Toki kun sulla humppaa valoissa niin jotain oikeatakin ongelmaa siellä varmasti on.
 
Olikos jossain ohjeita sytytyksen perusennakon säätöön? Itse en ainakaan löytänyt, kun vanhan linkin joka ei enää toiminut...
Ja voiko rikkinäisellä tyhjäkäyntimoottorilla olla vaikutusta päästöihin? :rolleyes:

Maadoitetaan tulipellistä se säätöliitin jonka jälkeen asetetaan nokan päässä olevaa anturia kääntämällä +5 -- +8 ennakoille. Siteeraan myös aiempia ongelmia (vanhat bensat) Seossuhteen muodostuminen on aikalailla oikein lambda ja CO2 arvon perusteella, nyt vaan vika on siinä ettei tavara pala kunnolla.

Jos pääsee kokeilemaan niin vanhat bensat voi sulkea pois kun haet vähän E85 tankkiin. maksimissaan 50/50 suhteessa. jos ei sittenkään mene läpi niin katti "tukkeessa / nokeentunut" niin ei päästöt tipu.
 
Mun mielestä tk-motti vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin. Ota testiksi tk-motin liitin irti ja ajele, vaikuttaako mihinkään."hätätapauksessa" jos vain tk-motti on rikki, jätä liitin irti ja säädä tyhjäkäynti BISS ruuvilla kohdalleen (HUOM! BISS säätö vain jos tiedät mitä teet, varsinaisen vian korjauksen jälkeen tuo on säädettävä oikein uudestaan)

Paikkasit pakoputken vuodot, mutta tarkistitko pakosarjan? Jos on alkuperäinen valusarja, on varmasti halki keskeltä. Pakosarjasta vuotaa ilmaa lambdalle -> mittaa laihaa -> työntää aivan liian paljon bensaa koneeseen -> korkeat HC arvot. Kierrosten humppaus todennäköisesti johtuu vääristä seoksista ja tämä on yksi mahdollinen syy myös siihen.

Ja toki jos auto on seisonut pitkään ja yrität katsastaa vanhoilla bensoilla, ei onnistu. Tuoretta bensaa tankkiin ja KUNNOLLA kone lämpimäksi, sano vaikka inssillekin että koittaa penkissä toisen kerran ennen hylkäystä. Vähänkin kylmä kone tai katti ja päästöt on korkealla normaalistikin. Toki kun sulla humppaa valoissa niin jotain oikeatakin ongelmaa siellä varmasti on.
Nyt pääsi taas auton kimppuun, joten päätin ottaa pakosarjan irti ja tarkistaa huolella onko halkeamia. Kuten voi arvata alapuolelta löytyikin halkeama :D. Tuntui olevan kuitenkin aika pinnassa (vielä), mutta voi toki olla että vähän vuotaa jo. Eniten oli kuitenkin vuotanut pakosarjan tiivisteen välistä, sillä yksi pinnapultti oli mennyt poikki. Laitoin peltipakosarjan tilaukseen jenkeistä, ja sitä odotellessa pitääkin saada katkennut pinnapultti taiottua pois. IMG_20181103_193552.jpgIMG_20181103_155432.jpg
 
Nyt pääsi taas auton kimppuun, joten päätin ottaa pakosarjan irti ja tarkistaa huolella onko halkeamia. Kuten voi arvata alapuolelta löytyikin halkeama :D. Tuntui olevan kuitenkin aika pinnassa (vielä), mutta voi toki olla että vähän vuotaa jo. Eniten oli kuitenkin vuotanut pakosarjan tiivisteen välistä, sillä yksi pinnapultti oli mennyt poikki. Laitoin peltipakosarjan tilaukseen jenkeistä, ja sitä odotellessa pitääkin saada katkennut pinnapultti taiottua pois.
Aika selkeä vuoto tosiaan ja hyvin todennäköinen syy hylkyyn. Tiiviste näyttäs huonolta just nelospytyn kohdalta, jonka haarassa myös lambda vaikuttaa. Oliko pinnapultti katkennut sisään vai jäikö yhtään tynkää näkyville? Uudet pinnapultit kannattaa laittaa myös tilaukseen, niitä taisi saada ihan timanttitiskiltäkin kohtuulliseen hintaan. Varaudu myös sovittamaan peltisatsia paikalleen, ei välttämättä ole ihan bolt-on.

Eikös tuossa kuuluisi muuten olla. BIS-säätöruuvi. Reikä oli tukittu!?
Joo eikös se tuossa tainnut olla, joku varmaan vetänyt silikonilla tms. umpeen jos on o-rengas mennyt säätöruuvista? Mutta ei sinun kannata tuohon koskea, korjaa se satsi ja katso miten toimii.
 
Aika selkeä vuoto tosiaan ja hyvin todennäköinen syy hylkyyn. Tiiviste näyttäs huonolta just nelospytyn kohdalta, jonka haarassa myös lambda vaikuttaa. Oliko pinnapultti katkennut sisään vai jäikö yhtään tynkää näkyville? Uudet pinnapultit kannattaa laittaa myös tilaukseen, niitä taisi saada ihan timanttitiskiltäkin kohtuulliseen hintaan. Varaudu myös sovittamaan peltisatsia paikalleen, ei välttämättä ole ihan bolt-on.


Joo eikös se tuossa tainnut olla, joku varmaan vetänyt silikonilla tms. umpeen jos on o-rengas mennyt säätöruuvista? Mutta ei sinun kannata tuohon koskea, korjaa se satsi ja katso miten toimii.
Pinnapultti on katkennut muutaman millin sisään. Kokeilen nyt alkuun porata reiän pultin keskellä ja lyödä sinne torxin ja vääntää auki, tai sitten vastakierretapilla. Uudet pinnapultit kävin hakemassa jo moottorihiomolta. Pakosarja tulee luultavasti ens viikolla, niin kokeillaan sitten miten sopii sinne.
 
Takaisin
Ylös Bottom