3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

lekkeri

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2010
3.2 DiD pajerosta hävis vedot kesken ajon. Kytkin kyllä tuntuu ottavan ja vaihde menee päälle, mutta kun kytkimen päästää ja laittaa kaasua niin kuuluu semmonen ilkeä rolottava ääni. Mikähän lie menny rikki?
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Kytkin levystä keskiö rikki ...
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Paljonkohan mahtaa olla korjauskustannukset? Huomenna olis vietävä auto pajalle.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Soittelin huoltoon, niin villillä veikkauksella arvelivat jopa vauhtipyörän olevan rikki. Tälle viikolle ei tuntunut edes huoltoaikaa saavan.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Missäpäin asustelet?
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Ok... Ja nythän ei ole kyseessä mikään volkkari josta hajoilee vauhtipyörät....
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Niin, ilmottelen sitte mikä oli vikana.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Jahvetti sanoi
Ok... Ja nythän ei ole kyseessä mikään volkkari josta hajoilee vauhtipyörät....
Vaan 3,2Di-D Pajero josta hajoilee vauhtipyörät. Ei olis ihan eka kerta vaikka hajoaiskin. Vissiin on kans jotakin kaksoismassajuttuja tuossakin kun hajoilee. Ja saattaa muuten olla uusi kytkin timanttitiskillä vähemmän kallis kuin tarvikkeena, mutta halpa ei sielläkään. >:( Näin ainaki Rovaniemellä tuossa about vuosi sitten..
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Tuo on Volvoissakin se "ikuinen riesa" - eikä mitään hyötyä. Tyypillinen insinööritieen epäkeksintö ;D.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

lekaseppä sanoi
Tuo on Volvoissakin se "ikuinen riesa" - eikä mitään hyötyä. Tyypillinen insinööritieen epäkeksintö ;D.
Kyllä siitä on hyötyä,tullut ajettua sekä jäykällä että kaksoimassavp:llä varustettua 850 2,5TDi:tä ja kyllähän tuon huomasi kummassa on jäykkä pyörä ja kummas vakio,liikkeelle lähtiessä täristää ja tietyllä kierrosalueella myös. Itse sanoisin että yhtäturha keksintö kuin nämä mitsun tp-akselit.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

MVa~1 sanoi
Vaan 3,2Di-D Pajero josta hajoilee vauhtipyörät. Ei olis ihan eka kerta vaikka hajoaiskin. Vissiin on kans jotakin kaksoismassajuttuja tuossakin kun hajoilee. Ja saattaa muuten olla uusi kytkin timanttitiskillä vähemmän kallis kuin tarvikkeena, mutta halpa ei sielläkään. >:( Näin ainaki Rovaniemellä tuossa about vuosi sitten..
Enpä tule sitten koskaa 3.2DID pajeroa hankkimaan ku siihen on tuollainen klonkkari VAG imutaatio pitänyt rakentaa... PRKL....
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Jahvetti sanoi
Enpä tule sitten koskaa 3.2DID pajeroa hankkimaan ku siihen on tuollainen klonkkari VAG imutaatio pitänyt rakentaa... PRKL....
No nuo 3.2DiD on alkanut kuullostaa niin pommeilta etten itsekkään sellaista ikinä hankkisi,muttei tuo kaksoismassa pyörä ole se suurin syy.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Nuhapumppu sanoi
No nuo 3.2DiD on alkanut kuullostaa niin pommeilta etten itsekkään sellaista ikinä hankkisi,muttei tuo kaksoismassa pyörä ole se suurin syy.

Eipä niin onhan siinä kaiken maailman jakopää onkelmat ja jne
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Täytyy heittää tähän vastaheitto. Noin 100 tkm on tullut tuommosella did pajerolla taitettua ja ei pahaa sanottavaa. Kaksoismassapyörä taitaa aiheuttaa ongelmia manuaaleissa mut automaatissa ei sitä tietääkseni ole. Jakopääongelmia on näissä 3 gen vehkeissä lähinnä siitä johtuen että kiristimien ja laahaimien kuntoa ei ole seurattu jonka seurauksena ketju on päässyt katkeamaan.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Nuhapumppu sanoi
No nuo 3.2DiD on alkanut kuullostaa niin pommeilta...
Autofoorumeita kun lukee, niin melkeenpä joka vehkeessä tuntuu olevan vain vikaa. Mistähän johtuu? Foorumille kirjoitetaan, kun apua tarvitaan. Aika vähissä on foorumia aktiivisesti käyttävät esim. 3G Pajeroiden omistajat, jotka raportoivat onnellisista kilometreistään. Vaikka niitäkin takuuvarmasti löytyy. Aika moni kirjautuukin foorumille vasta sitten, kun jotain häikkää sattuu kohdalle. Noita 3G:tä koskevia juttuja kun on muutenkin vähän ja niissäkin muutamassa on kyse vioista, niin helpostihan sen voi väärinkin ymmärtää. Eikä nämä nyt tietysti uusiakaan ole ja käyttäjiäkin on monenlaisia.

Tuo jakoketjun ohjain asia on mielenkiintoinen ja kiinnostaa itseänikin. Kysehän ei ole mistään odottamattomasta esim. 2.5td:n jako-tai tasapainoakselin hihnan katkeamiseen verrattavasta ongelmasta. Se ketjun yläohjain ei kulu hetkessä ja sen kunnon pysty tarkistamaan helposti ja halvalla. Itse tarkistin ja vaihdoin noin 150tkm rullanneen ohjaimen, joka ei käytännössä ollut kulunut ollenkaan ja olisi oletettavasti palvellut myös seuraavatkin 150tkm. Eri asia voi tietysti olla, jos autoon on tehty jakopääremontti jollain 20 punnan kiinalaisilla osilla, jotka NÄYTTÄÄ samanlaisilta.

Itse jakopäähän tuossa on ihan mahtava, ei mitään remmejä mihinkään suuntaan. Nokkakeppejä lukuunottamatta kaikki pyörii hammaspyörien välittämänä, syöttöpumppu, molemmat tasapainoakselit, alipainepumppu, ohjaustehostimen pumppu ja tietty ö-pumppu. Aika vähällä tuo pelkkiä nokka-akseleita pyörittävä jakoketju pääsee ja normaalisti autostaan huolehtimalla ongelman voi välttää täysin.

Syöttöpumpuistakin on ollut puhetta. Tällä hetkellä vallitsevan käsityksen mukaan syöttöpumpun ikää lyhentää polttoaineen epäpuhteudet ja startilla ilmaaminen (tai sahaaminen). En tiedä mahtaako maahantuojalla suomessakin olla nykyään suositus suodattimen vaihtoväliksi 7500km, kuten joissain muissa maissa, joissa NP Pajeroita on paljon. Mutta niin menetellen aika tehokkaasti estää sen paskan ja veden pääsyn syöttöpumpulle asti. Suodatinhan on 3G:ssä niin iisissä paikassa, että sen vaihtaa ihan muutamassa minuutissa. Ei tartte purkaa coolereita yms. tieltä pois, kuten aikaisemmissa malleissa.

Suutinkärjet kannattaa kanssa huollattaa ajoissa. Suoraruiskun monireikäiset ja vaiheittain avautuvat suuttimet vaatii väähän enämpi huomiota, kun tappisuuttimet.

Tuo kaksoismassavauhtipyörä on näin AT miehelle vähän vieras ;D. Suuren kansan tietoisuuteenhan ne tuli vasta, kun siitä tehtiin volkkarin "keksintö". Todellisuudessahan noita on käytetty jo 80-luvulla ja aika vähissä on nykydieselit, joista sitä ei löydy. Onko yhtään? Taitaa hiilarinormit vaatia niin matalia käyttökelpoisia moottorin pyörimisnopeuksia, ettei niihin päästä ilman kaksoismassaa. 3.2 DI-D kun on sitä jytyä tyhjäkäynnistä alkaen, jo ennen ahtojen nousua, niin ihmekkös se jospa joskus antaa periksi. Ei se kytkin huonolle hävinnyt. Minkäs matkaa kesti, jos saa olla utelias?

Automaatissa on kuuspulttinen vetolevy. Kait senkin rikki jotenkin saa. Vaati vaan vielä enämpi sitä jytyä ;D.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Tuskinpa tämä 3 gen -pajeron jakopää se surkeempi on kuin 1 ja 2 -Gen pajeroiden; 90 tuhannen välein kun tekee tietyt hommat jakopäässä, ei tarvitse pelätä jakopääremonttia - ammattikorjaajalla ei kauaa aikaa mene jonkin kiristimen ja laahaimen vaihtotyössä. Varmasti tämäkin Pajero -malli kestää tavallista ajoa 500 000 kilometriä ilman isompia remontteja. Enkä usko tuohon vauhtipyöränkään hajoamiseen mitenkään mallivikana. Yksilöitähän mahtuu aina joukkoon.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Pientä väliaikatietoa. Vauhtipyörä siitä anto periksi, samalla laitetaan uus kytkin sekä vaihetaan se kiristin ja laahain, niin saadaan auto kerralla kuntoon.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Kävitkös kyselemässä kytkinpakettien hintoja? Että vieläkö alkuperäinen on huomattavan paljon edullisempi ku tarvike?
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Nyt on pajero taas ajokunnossa. Elikkäs siihen uusittiin vauhtipyörä, kytkin ja jakopäähän yläohjain ja kiristin. Mittarissa oli n.185 000 km, kun vauhtipyörä sano sopimuksen irti.
 
Vs: 3.2 DI-D Pajeron kytkin (selvisi -vauhtipyörä hajalla)

Olen joskus aiemmin jo kirjoitellut tuosta asiasta, kerrataan kuitenkin vielä.
Itsellä oli tuollainen 3.2 -01 Pallero josta laukesi tuo kaksoismassavauhtipyöräsysteemi.
Meni palasiksi kovalla pakkasella kesken ajon, itse en ollut kyllä edes paikalla mutta matkanteko loppui kuulemma kerralla, uskon kyllä sen.
Remontin jälkeen aloin pitää silmallä sitä sieltä tarkistusluukun kautta ja siellä oli ihmeellisesti vettä kopan pohjalla aina.
Siitäpä se ajatus sitten lähti ja tarkemmin katseltuna huomasi että vesi tulee ilmastoinnin huohotinletkusta josta se valuu kotelon saumasta sisälle ja jää sinne kytkinkopan pohjalle jossa talvella jäätyy ja kesällä saa aikaan sen kuvaillun kytkimen ravistuksen.
Kaikki voi kuvitella mielessään mitä saa aikaiseksi koneen käynnistäminen samalla kun kytkinasetelma on jäässä, jotain siinä pruukaa särkyä...
Ongelma poistuu kun kopan yläpuolella olevaan putkenpätkään laittaa jatkon joka ohjaa ne valumavedet kopan sivulle alas asti.
Itse ajoin sillä remontin jälkeen ongelmitta täysillä tehoilla (+195 hp/495nm,) 150tkm,as.vaunuakin vedettiin n.20tkm.
Tarvitsijalle tallista taitaa löytyä kyseiseen autoon kytkimeen vähänkäytetty levyasetelma.
 
Takaisin
Ylös Bottom