4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
En haulla löytänyt minkäänlaisia arvoja, paljon tuollaisessa moottorissa pitäisi olla venavälykset ja sytkän ennakko ???

Auto on siis Galant Sigma 1600GL 1980, mut nokille on ilmeisesti vaihdettu Celesten tekniikka ??? koska kävin eilen kysymässä sytkäosia tuohon, ja Galantin kuvaston mukaan olis tullut esim. virranjakajan kansi kiinni ruuveilla ja pyörijä oli täysin erilainen, kun taas celesten kohdalta löytyi oikeat osat. Please, nopeaa apua, maanantaina pitäis lähteä reissuun tuolla...
 
nostokurki sanoi
En haulla löytänyt minkäänlaisia arvoja, paljon tuollaisessa moottorissa pitäisi olla venavälykset ja sytkän ennakko ???

Auto on siis Galant Sigma 1600GL 1980, mut nokille on ilmeisesti vaihdettu Celesten tekniikka ??? koska kävin eilen kysymässä sytkäosia tuohon, ja Galantin kuvaston mukaan olis tullut esim. virranjakajan kansi kiinni ruuveilla ja pyörijä oli täysin erilainen, kun taas celesten kohdalta löytyi oikeat osat. Please, nopeaa apua, maanantaina pitäis lähteä reissuun tuolla...
onko kone ketjujakopäällä?

tiedot galant 1974-80 (celeste 1600ST 1977-81)

sytty:

katkojan kärkiväli 0,5mm(0,45-0,55mm)
nokkakulma: 49-55*(49-53*)
sytytys puolan vastus 1,4ohm(1,35+-0,13ohm)
ensiövastus 3,5ohm(1,4+-0,14ohm)
kondensaattorin kapasitanssi 0,15uF(0,22uF)
ennakko: alipaineletku irti 5*/700rpm(5+-1*/700rpm)
keskipakoennakko(ilman alipainetta ja perusennakon säätöä) 6-10*/2000rpm(0*/1000rpm)
10-14*/3000rpm ---------------
18-22*/4400rpm(20*/4400rpm)
tulpat: NGK BPR 5ES
venttiilivälykset kuumana: IMU 0,15mm, PAKO 0,25mm
puristuspaine:9-11,5 bar
öljynpaine: 0,8-3,5 bar/rpm(1,5-3,5 bar)

kaasutin

tyhjäkäyntinopeus: 700+-50rpm
CO tyhjäkäynnillä: 2,5+-0,5 CO%
HC tyhjäkäynnillä: 800/500 ppm(500/400ppm)
polttoainepumpun syöttöpaine 0,26-0,36 bar

kiristysmomentteja

kansi: 90-100Nm (I: 69-74Nm, II 15min käynnissä, III78-83Nm)

runkolaakerit: 75-85Nm(49-54Nm)
kk-laakerit: 45-50Nm(31-34Nm)
vauhtipyörä: 130-140Nm(125-135Nm)
tulpat: 25-30Nm(20-30Nm)
ajopyörät: 70-80Nm

yllättävän paljon on eroja celesten ja galantin tiedoissa vaikka molemmissa 4g32...
 
kyl siinä remmi on, ja vissiinkin jopa yksi tasapainoakselikin. Ei ole hirveästi tietoa noista koneista, eikä myöskään hajua että minkä koneen se edellinen omistaja on nokille lyönyt... Celesten syttyosat siihen ainakin kävi.
 
sitähän tässä haettiin ;D

Paljon kiitoksia, pitääpä huomenna mokomat säätää kohdilleen! :peukku
 
nostokurki sanoi
kyl siinä remmi on, ja vissiinkin jopa yksi tasapainoakselikin. Ei ole hirveästi tietoa noista koneista, eikä myöskään hajua että minkä koneen se edellinen omistaja on nokille lyönyt... Celesten syttyosat siihen ainakin kävi.

Se kone on 1980-mallisesta A161-Galantista, mulla on jossain sen auton tyyppikilpi, otin varaosien ostamista varten talteeen... Tosin en sitten tiedä oliko siihen Galanttiin vaihdettu kone joskus.
Ja kyllä niitä tasapainoakseleita on kaksi..
 
Laffi sanoi
Se kone on 1980-mallisesta A161-Galantista, mulla on jossain sen auton tyyppikilpi, otin varaosien ostamista varten talteeen... Tosin en sitten tiedä oliko siihen Galanttiin vaihdettu kone joskus.
Ja kyllä niitä tasapainoakseleita on kaksi..

ahaa, ok. Kiitoksia tiedosta :) galantin mukaan tosin ei löytynyt oikeita osia, sigmasta puhumattakaan. Ihmettelinkin että mikä se tyyppikilpi oli hansikaslokerossa :D

vaihdoitko muuten hihnat samalla kuin koneen vai muistanko väärin?
 
Hihnat on vaihdettu kahteen kertaan, kun varmuuden vuoksi ostin hihnat, kun öljypumpun akselistefa alkoi ekan vuotaa jos ne hihnat olisivat öljyyntyneet.

Hmm... mikähän kuvasto siellä varaosaliikkeessä oli käytössä, kun ainakin Motonetin mukaan Celestessä ja Galantissa on samat virranjakajan kansi ja pyörijä.
Jossain 70-luvun alun Galantissa näyttäis nuo osat olevan erilaiset.

Samoin siinä edellisessä koneessa oli ihan samanlaiset osat. Itse asiassa se kone oli täysin samanlainen, paitsi kaasutin oli eri näköinen (eri merkkinen).
 
Vs: 4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

jatketaas hieman, paljonko pitäisi venttiileihin ottaa välystä lisää jos säätää kylmänä?
 
Vs: 4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

Haynes ja tehtaan manuaali molemmat ilmoittavat välyksen pelkästään kuumana (0,15 ja 0,25).

Säädä vaikka aluksi vähän reilut nuo ja tarkasta kuumana?

Säädä samaan ja tarkista kuumana?
 
Vs: 4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

Eikös kylmänä säädetä vähän pienemmiksi välykset ??? ???

Edittiä: Alfamerin Colt/Lancer käsikirja sanoo, että lämpimänä pakov.0.25mm, imuventtiilit 0.15mm ja vastaavat arvot kylminä: 0.17 ja 0.07mm
 
Vs: 4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

hmmm.... niin se taitaa olla. Taisin muistella jotain työntötankokonetta. Alumiinikantisessa OHC:ssa välys suurenee, mutta valurauta-työntötankokoneessa pienenee.

Siinä tapauksessa säätäisin noihin "hot" arvoihin ja tarkistaisin kuumana.
 
Vs: 4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

Tjoo, niin taidan tehdäkin. Eipähän kanna ainakaan koko ajan...

Lämpimässä koneessa nimittäin välyksiä ei ollut yhtään, kylmässä taisi parissa pytyssä mennä juuri ja juuri 05 liuska väliin. Eli lie "vähän" turhan pienet ollut... Syy, miksi en lämpimänä säätänyt, oli yksinkertaisesti rakotulkin puute. Tai siis vajavainen rakotulkki, miten sen haluaakin ilmaista. Välystä ei joka tapauksessa löytynyt.

Ja miksi en sitten käyttänyt myöhemmin konetta lämpimäksi ja säätänyt? No turkanen, eihän sitä nyt ilman venttiilikoppaa passaa käynnistellä :)
 
Vs: 4G32 v.välykset&syttyennakko?!?

Ratsun140y sanoi
kiristysmomentteja

kansi: 90-100Nm (I: 69-74Nm, II 15min käynnissä, III78-83Nm)

runkolaakerit: 75-85Nm(49-54Nm)
kk-laakerit: 45-50Nm(31-34Nm)
vauhtipyörä: 130-140Nm(125-135Nm)
tulpat: 25-30Nm(20-30Nm)
ajopyörät: 70-80Nm

yllättävän paljon on eroja celesten ja galantin tiedoissa vaikka molemmissa 4g32...

Kumpiakohan noista vois soveltaa -81 vuotiseen galanttiin(uudempi korimalli) vai onko siihen taas jo vaihtunu jotain...
 
Takaisin
Ylös Bottom