4g63 16v jakopään työkalut

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Tulipa tämmöinen aihe mieleen kun tuumailin tuota kohta eteen tulevaa jakohihnan vaihtoa tuohon GTi Dynamicciin. Tulihan tuo aikoinaan parikin kertaa purettua ja kasattua kun remppasin edellisen koneen turbotettuun, mutta tuli nyt mieleen että homman voisi tehdä vähemmällä vaivalla ja suuremmalla varmuudella.. Mukavuudenhalu senkun lisääntyy. ;)

Tämä samahan pätee kaikkiin 4g63 16-venttiilisiin, lähtien sieltä '88 Gti Galantista ja samat työkalut ja lähes samat osatkin lienee ihan sinne Evo ysiin asti. Ainakin nelosessa oli vielä samat rojut, ainoa ero on jakopään kiristinrullan osanumero Galant vs. Evot, onko kellään tietoa mikä ero siinä tarkkaan ottaen on ja sopisivatko kuitenkin ristiin?
Tasapainohihna, sen kiristin, jakohihna ja sen ohjainrulla ovat siis tismalleen samat 16v Galantissa ja Evoissa.

Eli nuo Mitsun orkkis erikoistyökaluthan löytyy jotakuinkin kohtuulliseen hintaan Camskilliltä:
Kiristinrullan esikireyden säätö http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p12857
Automaattikiristimen kasaan puristus http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p12840

Jälkimmäinen on varsin helppo itsekin tehdä, mutta ensinmainittu on kyllä kätevä olla valmiina. Tällä työkalullahan siis säädetään jakohihnan kiristinrullan esijännitys oikeaksi jolloin automaattikiristin toimii oikein ja hihnan kireys pysyy vakiona läpi koko käyttöiän. Kuinkahan monta venttiiliremppaa on aiheutettu esim. virheellisellä esikiristyksellä..? Syyttäisin helpostikkin tuota ennemmin kuin itse hihnaa jos vaikka 40tkm kohdalla tuho käykin vaikka piti kestää yli tuplat siitä.

Lisäksi vielä tarvitaan tietysti tarkka momenttiavain tuonne 2Nm alueelle, eli Bilteman tai Motonetin tarjoomukset ei tässä paljoa lämmitä. Toivottavasti kukaan ei kuvitellut että Bilteman "0-210Nm" avain olisi käyttökelpoinen tähän. ;D

Jonkinlaisen etsinnän jälkeen hoksasin että polkupyörissähän käytetään pieniä momentteja, joten edullisin löytämäni sopivalla asteikolla oleva avain olisi tämä (Park Tool TW-1, 49e sis. postit):
http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL7256&listpos=0

Samaa pientä momenttiavaintahan voi hyödyntää sitten myös esim. perien ja kulmavaihteiden laakerivälysten tarkistamiseen, eli hyödyllinen kapine myös muuta pientä tarkempaa hommaa puuhasteleville..

Ohjeistus jakohihnan vaihtoon ja erikoistyökalujen käyttöönhän löytyy mm. täällä:
http://www.dsm.org/tsbs/tbelt/tbelt.htm

Niin joo, ja jopa Galanttiin vaikka ei edes se yksi rulla sopisi niin silti kannattaa Camskillin jakopääsetti ostaa, on sen verran edullinen ja pitäisi olla myös laadukas. Ei paljoa Motonettiä kannata rahoittaa: http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p17455
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

Muuten,just pari päivää sitten töissä tulostelin autodatasta noita Gti:n jakopääsydeemeitä ja niissä ohjeissa mainitaan kiristinrullan työkalun numeroksi MD998752 ja siinä näyttäisi olevan itsessään momentti-asteikko viisarilla. Mutta veikkaan että tuo camskillin työkalu on parempi vaihtoehto jos vaan on hallussa tarkka momenttiavain.

Ei muuten tuokaan työkalu näytä kovin kummoiselta askarrella vaikka ite. :)


Prätkäsälää myyvistä puljuista voi myös löytyä tarkkoja momenttiavaimia noin pienille momenteille jos vaan oikein muistan.

Niin ja se momenttiavainhan ruuvataan takaisin nolliin käytön jälkeen.<-- tuo ihan vinkkinä jos ei joku tiennyt. ;)

Motonetista sain taannoin samanmerkkisen (dayco) nokkahihnan mitä tuo camskill myy paketissaan,siinä vaan ei ole mitään "hi-temp" merkintää hihnassa tai pakkauksessa. Onkohan noissa sitten eroja?

Olispa mitsubishin insinööri aikoinaan suunnitellut tuon dohc:n vapaasti pyöriväksi...
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

MD998752 on korvattu myöhemmin tuolla työkalulla MD998767 joten samoja ovat.

Kyllä se momenttiavain on erikseen oltava, kuvassa näkyy molemmat mutta tekstistäkin käy ilmi, että itse työkalu on vain tuo adapteri ja momenttiavain pitää olla omasta puolesta.
Eihän tuo kummoisen näkönen adapteri ole, mutta 40 eurolla(kaan) en jaksaisi silti itse omaa tehdä.
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

Itseasiassa tuosta mitsun viisarimomenttityökalusta tuli heti mieleen värkit joilla joihinkin autoihin kiristetään kattotelineitä... ;D En yhtään ihmettele että tuosta työkalusta on tehty päivitetty versio.
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

Mulla on tommone itse tehty erikoisavain ja leveys säädettävät nastat extrana :peukku käy Moneenmuuhunkin kun vain tähän tiettyyn rullaan kätevä kyllä kannatan :peukku
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

Ebaysta näkyy löytyvän varsin halvalla: http://cgi.ebay.co.uk/Mitsubishi-Tool-MD998767-4G61-4G63-T-4G64-4G67-4G93-/330435034785?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4cef767ea1

Samalla myyjällä 5 puntaa kalliimmalla setti jossa on myös se kierretankotyökalu. Sillä lienee vähemmän käyttöä mutta sen verran vähän maksoi niin menköön jos jostakin syystä sattuisi joskus tarvitsemaan. :)
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

Voisko joku kertoa mitä tuo tekee?, vai kertoiko jo?, joo pistää esikiristyksen ok, mutta siis mihin tuo tulee ja miten sitä käytetään?
 
Vs: 4g63 16v jakopään työkalut

Jakohihnan kiristinrullassa on kaksi reikää joihin noi tapit menee ja työkalulla + pienellä momenttiavaimella kiristetään rullaa vääntämällä hihna oikeaan kireyteen.

Saman voi tehdä toki ihan hyvin vaikka kärkipihdeilläkin, mutta sitten pitää vaan varmistaa että jakohihnan kireys tuli oikein. Korjaamokirjassa on ilmoitettu mikä on oikea hydraulikiristimen männän ulkonema uudella hihnalla kun konetta on hieman pyöritelty ja annettu seistä 15min (jotta varmasti kiristin on tullut ulos sen mitä se haluaa).
Ilmeisesti kireys olisi myös silloin kohdallaan jos kiristimen lukitusreiässä olevan tapin, kuusiokoloavaimen tms. saa vedettyä pois kevyesti samalla kun vääntää sitä hihnapyörää.

Pääasiallinen hyöty on siis että vähällä vaivalla hihnan kireys on varmasti oikea ensimmäisellä yrittämällä. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom