4g63 jakopään remppa

Slawi

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2015
Moikka taas Mitsunistit! ;D

Suht tuore Eclipse-kuski täällä taas kirjoittelee. Ostin -93 2.0 16v Eclipsen kesäautoksi ja kesän päätyttyä olis jakopään remontti tiedossa. Huoltokirjan mukaan viimeksi vaihdettu 133k kohdalla ja nyt mittarissa 170. Ajan puolesta vaihtoväli meni jo pari vuotta sitten. Yritin selailla motonetin varaosavalikoimaa, mutta Eclipselle ei ole omaa varaosalistaa. Mutta Gti Galantissahan on sama kone, joten Galantin jakohilut käyvät melko varmasti myös Eclipseen. Meneekö Galantin listan 2.0 16v osat? Voisiko joku linkkailla osia?

Samalla varmaankin vaihtoon lähtee kiristimet, rullat, tasapainoakselin hihna ja vesipumppu. Tuolta motonetistä saisin vielä sen 10% alennuksen ostosten loppusummasta. Samalla ostaisin uudet moottori- ja vaihteistoöljytkin niin saisi ihan hyvän parinkympin alennuksen.

Tässä samalla kysyn, että mitä vaihteistoöljyä suosittelette tähän autoon? Harvoinhan noita vaihteistoöljyjä vaihdetaan, mutta tässäkään tuskin koskaan on vaihdettu, joten uudet öljyt voisivat olla asiaa.

Myös ilmastoinnin puhaltama ilma on jotenkin tunkkaista ja raskasta, onko kellään kokemuksia ns. puhdistusvaahdoista, jota suihkutellaan kennolle tappamaan kaikenmaailman bakteerikasvustot? Ei olisi paha sijoitus (n. 10e) ja voisi ilmastoinnistakin tulla raikkaampaa ilmaa käsittelyn jälkeen.
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Slawi sanoi
Yritin selailla motonetin varaosavalikoimaa, mutta Eclipselle ei ole omaa varaosalistaa. Mutta Gti Galantissahan on sama kone, joten Galantin jakohilut käyvät melko varmasti myös Eclipseen. Meneekö Galantin listan 2.0 16v osat? Voisiko joku linkkailla osia?

Periaatteellisesti käy, mutta neuvoisin unohtamaan sen motonetin ja tilaamaan suoraan jenkeistä (vaikka valuuttakurssit ovatkin tällä hetkellä aika heikot sitä ajatellen). Esim. Rockautosta löytyy kaikki mitä tarvitset ja usein vieläpä Mitsun omalla osanumerolla varustettuna (varmistaa sopivuuden).

Tarvitset seuraavat osat:

Jakopään setti (jakohihna, tasapainoakselin hihna, kiristinrullat molempiin ja jakohihnalle yksi ohjainrulla):GATES Part # TCK167 PowerGrip Premium OE Timing Belt Component Kit; 5 Components (2 Belts, 2 Tensioners, 1 Idler) €50.75
HydrauliAutomaattikiristin: BECK/ARNLEY Part # 0241194 €64.16 (kannattaa harkita myös OEM-osan MD308586 hommaamista, maksaa tuplat mutta ainakin kestää)
Vesipumppu: BOSCH Part # 97121 €23.94 tai GATES Part # 42163 €24.84 (molemmissa mukana tiiviste, Gatesissa myös O-rengas)
Laturin hihna: Tämän voi ostaa vaikka sieltä Motonetistä tms, 4-rivinen ja pituus 990mm

Samassa yhteydessä kannattaa vaihtaa tulpat ja johdot:

BOSCH Part # 09083 OE Spark Plug Wire Set €21.26
DENSO Part # 4502 Platinum TT €2.01/kpl (vaihtoehtoisesti käy mitkä tahansa NGK:n BPR6E-sarjan tulpat, mutta itse laittaisin nuo kun NGK:n laatu on viime aikoina ollut vähän mitä on)

Slawi sanoi
Tässä samalla kysyn, että mitä vaihteistoöljyä suosittelette tähän autoon? Harvoinhan noita vaihteistoöljyjä vaihdetaan, mutta tässäkään tuskin koskaan on vaihdettu, joten uudet öljyt voisivat olla asiaa.

Delta-auton tiskille oman tyhjän kannun kanssa ja pyydät kannuun 2,5 litraa Mitsun omaa Diaqueen-vaihteistoöljyä. Paras valinta kaikkiin Mitsun manuaalilootiin, tahtovat olla nirsoja lootaöljyistä nämä kapistukset. Maksaa n. 20€/ltr (hinta riippuu paikkakunnasta ja neuvottelutaidoista).

Slawi sanoi
Myös ilmastoinnin puhaltama ilma on jotenkin tunkkaista ja raskasta, onko kellään kokemuksia ns. puhdistusvaahdoista, jota suihkutellaan kennolle tappamaan kaikenmaailman bakteerikasvustot? Ei olisi paha sijoitus (n. 10e) ja voisi ilmastoinnistakin tulla raikkaampaa ilmaa käsittelyn jälkeen.

Kyllä tuollaista uskaltaa kokeille, sijoitus ei ole iso eikä se mitään riko. Suosittelen sellaista patruunaa, mikä toimii niin että ensin laitetaan ilmastointi täysille ja sitten viskataan se patruuna kranaatin tavoin ovesta sisään ja ovi kiinni -> odota ~10min.
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Jakohihnan hydraulikiristin on suomesta aika huonosti saatavissa, tutustu esim. amerikan rockauto.comin valikoimiin. Tai briteistä Camskill.
Gti Galant ja evojen 1-3 osat käyvät.

Vaihteistoissa omissa autoissa Redline mt-90, vaan taidetaan täällä nykyään enemmän jotain Castrollia suositella, tai mitsun omaa Diaqueenia.

Ilmastoinnin puhdistusaineilla ei tee mitään, jos kennosto on täynnä koivunlehtiä, neulasia, ym. homehtunutta pönttää. Hanskalokeron takaa vaan purkamaan.
Kuva oman Galantin ilmastoinninkennosta, on epäselvä mutta kertoo asian:
 

Liitetiedostot

  • Kuva0113.jpg
    Kuva0113.jpg
    90.2 KB · Lukukerrat 701
Vs: 4g63 jakopään remppa

Kiitos vastanneille! Jonkun aikaa englanninkielisiä DSM-foorumeja selanneenani tulin siihen tulokseen, että merkittävää eroa ei ole Diaqueenin ja Redlinen välillä ole, mutta kun ovat suurinpiirtein samanhintaisia niin taidan kallistua OEM-tuotteeseen.

Varmaankin siis huomenna tai ylihuomenna käyn Deltassa kyselemässä. Totakin öljyä on tietääkseni erilaisilla viskositeeteilla, niin mikä mahtaisi olla "se oikea"?

Ilmanraikastuspanos testattu, vaikutus suurinpiirtein samaa luokkaa kuin wunderbaumilla, pari päivää ilma oli raikkaampi kun vahva keinotekoinen omenanhaju leijui sisäilmassa ;D Pitänee katsella tuota ilmastoinnin korjausta myöhemmin.

Yllättävän halpa pulju tuo rockauto, mikä ei tietenkään haittaa köyhää opiskelijaa. Jos vaan toimittavat kunnon tavaraa. Laitetaan osaa tilaukseen heti kun palkka kilahtaa tilille. Mahtaakohan jäädä tullin näppeihin, kun kuitenkin hieman arvokkaampaa lastia ollaan tilaamassa? ::)

Millanen urakka tuo täysi jakopäänremppa mahtaa olla jos ei ole aiemmin neljä-gee-kuuskolmosia duunannut ??? Ja miten on porukka pitänyt nokkapyörät paikallaan hihnan asennuksen aikana? Löysin netistä siihen tarkoitetun hienon työkalun, alumiinisen kapulan, joka tökättiin rattaiden väliin. Oli kyllä sen verran tyyris metallinpala (50e) että jää kyllä tilaamatta ;D

Kiitti ja kuitti.
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Itse toteutin pyörien paikallaanpidon kuten kuvassa... Ei ehkä se paras tapa mutta toimii. Toki jos kääntää liian rajusti avainta niin nokka sitten pyörähtää...! Suosittelen tutustumaan etukäteen jakopään eri työvaiheisiin netistä löytyvästä manualista, sen voi ensikertalainen sössiä monella tapaa :) :peukku


 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Slawi sanoi
Ja miten on porukka pitänyt nokkapyörät paikallaan hihnan asennuksen aikana?
Itse olen nähnyt lukittavan ihan merkkiliikkeessäkin kahdella nippusiteellä pyörät toisiinsa kiinni :)
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

MitsuMi sanoi
Itse olen nähnyt lukittavan ihan merkkiliikkeessäkin kahdella nippusiteellä pyörät toisiinsa kiinni :)

Idea tuossa on se, että kasausvaiheessa merkkien kuuluu olla yhden hampaan ajoissa... Mutta jos sen nippareilla saa pysymään niin miksi ei.. Toki itse laitoin hihnan sitten yhdillä nippareilla vielä kiinni kun aloin pujottaa alaspäin, sillä merkkien välissä kuuluu olla tietty määrä hampaita.
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Olin jo tilaamassa rockautosta, mutta toimituksen hinta järkytti minut täysin :nykii Toimitus olisi maksanut saman verran kuin osat. Pidättäydyin alkuperäisessä suunnitelmassa ja kävin motonetin tiskillä, ja säästin (ainakin omasta mielestäni) ;D pitkän pennin. Tosin motonetin kiristin tarkoittaa ilmeisesti pelkkää kiristimen rullaa... Mistä mahtaisi löytää tämän varsinaisen automaattikiristimen?

Kävin myös Deltan tiskillä, avutonta porukkaa ja vain ihmettelivät sormi suussa kun kysyin Mitsun vaihteistoöljyä. Kävin sitten hakemassa viereisestä Neste-huoltamosta Nesteen omaa öljyä, saa sitten nähdä mitä vaihteisto tykkää. ::)
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Ei saa motonetistä hytikkakiristintä (vai värinänvaimenninko se oikeasti oli). Itse iskenyt eepain halppiksia pariin koneeseen ja vastoin odotuksia myös kestivät (toisella ajettu nyt 20tkm ja toinen kuoli kk-laakereihin 30tkm rempan jälkeen) joten jos vähän riskillä... Jotain kiristintä sai ainakin myös fixukselta ainakin 5v-sitten.

Ei ole tuo 4g63:sen jakoremppa mikään mahdoton tehdä (ainakaan galluun), itse tein ensimmäisen jakopääni nimenommaan tuohon ja lopulta onnistuinkin (kun ensin oli nyrkkipaja tehnyt vituiksi)..

Mutta tuon tekemisestä löytyy kasapäin tietoa netistä ja myös täältä foorumilta (multakin tredi sen ensimmäisen ihmettelyyn) ja oompa jossain mitsun manuskassakin ohjeen nähnyt.


EDIT: Ja niin, eihän tuo muuten mikään monimutkainen ole mutta sen hihnan saaminen sopivaan kireyteen ja merkeilleen on oma hommansa. Yläpää jotenkin kiinni (vaatii pari kokeilua että saa nuo merkit oikein) ja muistaa että tuo automaattikiristin ei tosiaankaan kiristä jos on rullasta päin persettä. Jotenka ensin käännellä rullasta kireyttä kohilleen niin menee helpommin :peukku
 
Vs: 4g63 jakopään remppa

Jakohihnan kireys on oikea silloin, kun hydraulikiristimeen pystyy laittamaan sokan takasin reikään. Ellei pysty, epäkeskorullaa käännettävä vähän tarvittavaan suuntaan (kääntö pultista ja parista naulanpätkästä tehdyllä erikoistyökalulla, tai taitettupäisillä seger-pihdeillä), odoteltava ja tarkistettava uudelleen.
 
Takaisin
Ylös Bottom