4g63:n jakohihnan kiristäminen

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Huomasin jakohihnan vaihdon jälkeen, että hihnapa onkin löystynyt. En ole vielä ehtinyt katsomaan tarkemmin, mutta äänistä päätellen siellä liikkuu nyt kiristinrulla (ohjainrulla tms). Tässä mun koneessa on oheisen kuvan mukainen epäkeskorulla ohjaimena, mutta niitä on näissä 4g63-koneissa muitakin systeemejä. Ongelmana on, että en saa rullaa sellaiseen asentoon, että rulla kiristäisi hihnaa riittävästi ennenkuin kiristän rullan pultin paikalleen. Rullan pulttia kun kiristää, niin se kääntää epäkeskoa siihen suuntaan, että hihna löystyy. Olen tietty ottanut hydraulisen kiristimen pois ennen tätä rullan säätöä. Hyrd.kiristimen voi laittaa paikalleen vasta kun hihnan saa riittävän kireälle epäkeskorullan kanssa, muutoin hydr.kiristin aukeaa liikaa (ohje sanoi jotain 3,5-4,5mm). Rullassa on kuvan mukaisesti kaksi pientä reikää joiden avulla sitä voisi säätää, jos olisi mitsun joku spesiaalityökalu, mutta esim. kärkipihdeillä siitä ei saa otetta.

Onko kellään ideoita/kokemuksia miten tämä epäkeskorulla saadaan kireäksi paikalleen? Sitähän ei voi laittaa miten sattuu, kun se mm. ottaa kiinni vesipumppuun, jos sen laittaa väärään asentoon. Huomasin tämän kun yritin vääntää rullan toista kautta siten, että rullan pultin kiristäminen kiristäisi myös hihnan. Miksi koneessa yleensäkin on sekä hydr.kiristin että epäkeskokiristin? Eikö toinen riittäisi?

Ajattelin sitäkin, että voisiko siihen laittaa toisesta 4g63-koneesta napatun ohjainrullan, joka ei ole epäkesko ja käyttäisi vain hyrd.kiristimen antaman kiristysvivun. Tosin en vielä tiedä kuinka hyvin tällainen rulla mahtaa mennä sinne ja kuinka paljon hydr.kiristin avautuu silloin, tai ottaako rulla silloin suoraan kiinni vesipumppuun.
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Tuiisa sanoi
Miksi koneessa yleensäkin on sekä hydr.kiristin että epäkeskokiristin? Eikö toinen riittäisi?

Tuo epäkesko on käsitykseni mukaan ihan sitävarten että sillä suoritetaan esikiristys sille remmille, kun se hydr. kiristin on lukittu pohjaan. Jossei esikiristystä tee niin sen hydraulisen keksinnön säätövarat loppuu heti alkumetreillä.
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Lukaseppa tuo läpi: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20127.0
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Tunari-82 sanoi
Lukaseppa tuo läpi: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20127.0

Noo, eipä tuossakaan tosiaan ole keksitty oikein ratkaisua epäkeskorullan säätämiselle. Hitsivehkeillä sais jotain varmaan aikaan.

Nyt kun jakopää on auki, niin huomasin, että epäkeskorulla on sen verran liikahtanut, että hydr.kiristimen ulostulo on nyt 6mm, kun pitäisi olla siinä neljän kieppeillä. Ihme juttu, että vaikka kuuden millin jälkeen pitäisi olla säätövaraa vaikka kuinka paljon, niin hydr.kiristin ei sitä hihnaa vedä kireäksi. Vipuvarsikin toimi hienosti kun sitä silloin viimeeksi asentelin, joten se ei ole siitä kiinni.
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Kiristin hihnan nyt niin, että otin hydr. kiristimen pois ja sokan paikalleen. Sitten löysäsin kiristysrullan pulttia noin neljänneskierroksen. Laitoin avaimen pulttiin kiinni ja toisen pään avaimesta vesipumppua vasten siten, että kun löin alhaalta epäkeskon kireämmälle niin pultti ei päässyt avautumaan lisää. Rulla meni näin neljänneskierroksen ylikireäksi, mutta kun väänsin pultin takaisin kiinni sen neljänneskierroksen, niin se epäkesko pyörähti löysempään suuntaan juuri sopivasti. Sitten laitoin hydr.kiristimen pulteillaan takaisin reikiin ja napsautin alhaalta päin vipuvartta niin, että hydr.kiristin meni paikalleen pohjaan. Kiristin pultit siitä ja totesin, että nyt vipuvarsi painaa sopivasti hydr.kiristintä ja sain sokan helposti pois. Kun kaikki oli kireänä paikallaan mittasin hydr.kiristimen välyksen ja se oli oikea. Sitten pyöritin kampiakselia pari kierrosta ja totesin, että kireällä pysyy ja välys on sama. Lopuksi vielä pidin autoa hetken käynnissä ja totesin, että hyvä tuli. Se epäkeskon asento tuntuu olevan tosi tarkka.
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

-Eka hydr.kiristin kasaan ruuvipenkissä(kiristimen männän tulisi vapaana olla 12mm pitkällä) ,tai sellaisella pitkällä M8 jenkatangolla kiristämällä ja sokka reikään(esim.pieni pora 1.5mm)>hydr.kiristin takasin paikalleen.
-Tarkasta että merkit on kohillaan,kokeile ruuvimeisselillä lohkosta löytyvästä pultilla tulpatusta reijästä että tasapaino akseli on oikeassa asennossa.
-Laita remmi päälle
-Aseta ne epäkeskossa kiristin rullassa näkyvät pienet reijät noin klo.7 kohdalle ja siitä kiristät hihnan kääntämällä rullaa vastapäivään mitsun erikois työkalulla MD998767 tai sitten tässä oma versio sellaisesta http://smg.photobucket.com/albums/v318/made-82/?action=view&current=Kuva-0009.jpg (taustalla se pitkä M8 jenkatanko)
Ohjeen mukaan tuota kiristin rullaa pitäisi kääntää momenttiavaimella 5Nm voimalla ja sitten hellittää kunnes momenttiavain näyttää 3Nm ja sitte kiristää lukituspultti siihen.
Itse olen kyllä kiristänyt tuon aina näppituntumalla,kun ei ole noin tarkkaa viisari momenttiavainta.
Kuten tässä onkin jo ollut puhetta niin tuo rulla tuppaa lähteä pyörimään mukana,kun kiristää lukituspulttia,joten siitä kannattaa pitää vastaan.
-Nyt kun kiristinrulla on lukittu,pitäisi hydrauli kiristimen sokan lähteä ihan kevyesti vetämällä pois reijästä,mikäli ei lähde on hihna liian kireällä tai löysällä.
-Pyöritä konetta räikällä kampiakselin päästä,kunnes merkit on taas kohdallaan ja tarkista hihnan kireys
-Sopivan kireyden voi vielä koittaa tarkastaa mittaamalla että hydraulisylinterin mäntä on sopivasti pitkällä,pitäisi olla 3.8-4.5mm,mittausta on melko hankala suorittaa kun tila on niin ahdas.

Tämä ohjeen on kirjoittanut vasta kahden evon jakopäärempan tehnyt henkilö,jonka nimimerkistäkin voi päätellä jotain,apuna on ollut englanninkielinen korjaamokäsikirja ja peruskoulun sääli vitonen englannista ;D
Jos jotain on dramaattisesti väärin niin korjatkaa.
Tuola näyttäisi olevan kuvien kanssa ohjetta 4g63 jakopää remppaan http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-2G.html
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Tunari-82 sanoi
-Tarkasta että merkit on kohillaan,kokeile ruuvimeisselillä lohkosta löytyvästä pultilla tulpatusta reijästä että tasapaino akseli on oikeassa asennossa.

Tuo on helpompi tarkistaa siten, että laittaa kohdistusmerkin ylöspäin ja jos tasapainoakseli pyörähtää vapaana vastapäivään, niin se on oikein päin, jos taas myötäpäivään niin se on väärin päin ja sitä pitää pöyräyttää 360 astetta. Ei tartte alkaa aukomaan niitä reikiä hankalasta paikkaa.
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Tuiisa sanoi
Tuo on helpompi tarkistaa siten, että laittaa kohdistusmerkin ylöspäin ja jos tasapainoakseli pyörähtää vapaana vastapäivään, niin se on oikein päin, jos taas myötäpäivään niin se on väärin päin ja sitä pitää pöyräyttää 360 astetta. Ei tartte alkaa aukomaan niitä reikiä hankalasta paikkaa.

Aika hyvä vinkki jos pitää paikkansa :peukku
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

Tuiisa sanoi
Tuo on helpompi tarkistaa siten, että laittaa kohdistusmerkin ylöspäin ja jos tasapainoakseli pyörähtää vapaana vastapäivään, niin se on oikein päin, jos taas myötäpäivään niin se on väärin päin ja sitä pitää pöyräyttää 360 astetta. Ei tartte alkaa aukomaan niitä reikiä hankalasta paikkaa.
Siitä oli videoki jossain internetin syövereissä,mutta en nyt löytäny sitä mistään.
 
Vs: 4g63:n jakohihnan kiristäminen

J. Puhakka sanoi
Aika hyvä vinkki jos pitää paikkansa :peukku

Joo, ihan hatusta näitä vedän. :D

http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-2G.html ->
NOTE that there is an easier way to do this. Simply rotate the mark on the oil pump sprocket until it is pointing straight up, and let it go. If the sprocket rotates towards (counterclockwise) the timing mark on the engine, the oil pump sprocket is aligned correctly. If it rotates away (clockwise) from the mark, spin the sprocket a full turn and test again, and it should properly rotate towards the mark now. Now line the mark on the sprocket back up with the mark on the engine. This avoids having to remove the rear access bolt entirely.
 
Takaisin
Ylös Bottom