Tuiisa
New Member
- Liittynyt
- 11 Heinäkuu 2005
Huomasin jakohihnan vaihdon jälkeen, että hihnapa onkin löystynyt. En ole vielä ehtinyt katsomaan tarkemmin, mutta äänistä päätellen siellä liikkuu nyt kiristinrulla (ohjainrulla tms). Tässä mun koneessa on oheisen kuvan mukainen epäkeskorulla ohjaimena, mutta niitä on näissä 4g63-koneissa muitakin systeemejä. Ongelmana on, että en saa rullaa sellaiseen asentoon, että rulla kiristäisi hihnaa riittävästi ennenkuin kiristän rullan pultin paikalleen. Rullan pulttia kun kiristää, niin se kääntää epäkeskoa siihen suuntaan, että hihna löystyy. Olen tietty ottanut hydraulisen kiristimen pois ennen tätä rullan säätöä. Hyrd.kiristimen voi laittaa paikalleen vasta kun hihnan saa riittävän kireälle epäkeskorullan kanssa, muutoin hydr.kiristin aukeaa liikaa (ohje sanoi jotain 3,5-4,5mm). Rullassa on kuvan mukaisesti kaksi pientä reikää joiden avulla sitä voisi säätää, jos olisi mitsun joku spesiaalityökalu, mutta esim. kärkipihdeillä siitä ei saa otetta.
Onko kellään ideoita/kokemuksia miten tämä epäkeskorulla saadaan kireäksi paikalleen? Sitähän ei voi laittaa miten sattuu, kun se mm. ottaa kiinni vesipumppuun, jos sen laittaa väärään asentoon. Huomasin tämän kun yritin vääntää rullan toista kautta siten, että rullan pultin kiristäminen kiristäisi myös hihnan. Miksi koneessa yleensäkin on sekä hydr.kiristin että epäkeskokiristin? Eikö toinen riittäisi?
Ajattelin sitäkin, että voisiko siihen laittaa toisesta 4g63-koneesta napatun ohjainrullan, joka ei ole epäkesko ja käyttäisi vain hyrd.kiristimen antaman kiristysvivun. Tosin en vielä tiedä kuinka hyvin tällainen rulla mahtaa mennä sinne ja kuinka paljon hydr.kiristin avautuu silloin, tai ottaako rulla silloin suoraan kiinni vesipumppuun.
Onko kellään ideoita/kokemuksia miten tämä epäkeskorulla saadaan kireäksi paikalleen? Sitähän ei voi laittaa miten sattuu, kun se mm. ottaa kiinni vesipumppuun, jos sen laittaa väärään asentoon. Huomasin tämän kun yritin vääntää rullan toista kautta siten, että rullan pultin kiristäminen kiristäisi myös hihnan. Miksi koneessa yleensäkin on sekä hydr.kiristin että epäkeskokiristin? Eikö toinen riittäisi?
Ajattelin sitäkin, että voisiko siihen laittaa toisesta 4g63-koneesta napatun ohjainrullan, joka ei ole epäkesko ja käyttäisi vain hyrd.kiristimen antaman kiristysvivun. Tosin en vielä tiedä kuinka hyvin tällainen rulla mahtaa mennä sinne ja kuinka paljon hydr.kiristin avautuu silloin, tai ottaako rulla silloin suoraan kiinni vesipumppuun.