4g63:n kaasuläppäkotelot

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Omassa -97 Eclipsessä (4g63 vaparikoneella) on vakiona 54 millinen kaasuläppäkotelo. Olen yrittänyt selvittää miten saisin sen vaihdettua isompaan. Löysin tällaisen artikkelin jossa neuvotaan käyttämään vanhemman (91-94) Eclipsen kaasuläppäkoteloa:
http://www.roadraceengineering.com/2gtbswap.htm

Ok, näyttää ihan helpolta. Vaikeaksi se vain osoittautuu kun yrittää löytää jostain tuo sopiva kaasuläppäkotelo. Gallun GTI mallissa pitäisi olla sama kotelo noilta samoilta vuosilta kuin Eclissä. Niitäkään ei tunnut löytyvän mistään.

Sensijaan löysin Saksasta EVO8:n kotelon, joka näyttää hyvin samalta. Ainoastaan jäähdytysputken on käännetty eri suuntaan ja TPS liitin sojoittaa toiseen suuntaan. Osaako joku sanoa, meneekö se samoihin reikiin tuon oman kaasuläppäkoteloni kanssa? Oman osanumero on MD327108 (AC54-333, ks. liite), jossa siis tuo 54 on reijän koko. Tuo EVO8:n kotelo on 1450A001 (AC60-756, ks. http://i2.ebayimg.com/04/i/000/d4/bf/e9e2_1.JPG ). Kun tietäisi mitä tuo AC-lyhenne tossa tarkoittaa, niin se voisi kertoa meneekö samoihin reikiin. Entäs elektroniikan kanssa, pitääkö vaihtaa päittäin TPS tai muita osia?

Yksi vaihtoehto olisi porata tuota omaa vain isommaksi. Kokemuksia kellään?
 
Vs: 4g63:n kaasuläppäkotelot

Palataanpas tähän suosittuun aiheeseen. Nyt on pöydällä oma kaasuläppäkotelo (-97 4g63 eclipse) sekä -89 gti gallusta nykäisty kotelo (kiitos Uitolle :peukku). On vain pari pienehköä ongelmaa.

Ensinnäkin TPS menee kyllä reikien puolesta päittäin vaihtoon, mutta akselikiinnitys ja kaikki muukin on täysin erillaista. Omassa TPS:ssä on nelipaikkainen liitin, mutta gallun versiossa on kolmejohtoa. Lisäksi gallun versiossa on toisella puolen yksijohtoinen painike, joka kertee milloin kaasu on täysin kiinni. Onko kellään tietoa saisinkö nämä gallun alkuperäiset sensorit jotenkin johdotettua tämän oman nelinapaisen liittimen tilalle? Löysin netistä jotain tietoja mitä sieltä oman auton TPS-liittimestä pitäisi näkyä, mutta mistään en ole saanut selville, mitä noista gallun liittimistä pitäisi tulla.

Tyhjäkäyntimoottori on lähes samanlainen, mutta oma on pikkaisen isompi, mutta menee samaan reikään. Koitan ainakin, jos toimisi sellaisenaan. Toimintaperiaate tyhjäkäyntimoottorissa on kuitenkin sen verran yksinkertainen.
 
Vs: 4g63:n kaasuläppäkotelot

Sulla se kaasulapan on/off on integroitu siihen potikkaan. Yleismittarilla katsot molempien toiminnan ja sen mukaan johdotat. Pitäisi onnistua.
 
Vs: 4g63:n kaasuläppäkotelot

Joo, kattelin äsken yleismittarilla ja saattais onnistua. Jopa multa :peukku
 
Vs: 4g63:n kaasuläppäkotelot

Noniin, nyt on johtojen värikooditus selvitetty:
Galantin 60mm TPS (myös 1g eclipse turbo)
1 vih/pun - 5v virta
2 vih/valk - TPS ulostulo
3 vih/musta - maadotus
4 Erillisjohdin kaasuläpän toiselta puolen, musta - IPS (kaasu täysin kiinni)

Oma 2g, 54mm TPS (myös turbo 2g)
1 vihr/kelt 5v virta
2 rusk/pun - TPS ulostulo
3 kelt/pun - IPS
4 musta - maadotus

Maadotus ja virta lienee selvä, johdot voidaan liittää suoraan. Tuo IPS näyttää toimivan kummassakin samalla tavalla, eli kun kaasuläppä on täysin kiinni, tuo liitin on maadotettu, ts. maaliittimen ja ton liittimen vastus menee nollaan, muutoin se on täysin auki.

Mittasin sitten tuon vastuksen yleismittarilla (astettettu 20 kOhmiin) ulostulon ja virtaliittimen välistä ja sain seuraavaa.

54mm:
kaasu 0 % auki - 4.97
~45 % auki - 2.88
99 % auki - 0.05

60mm:
0% auki - 4.97
~50 % auki - 2.34
100 % auki - 0.14

Siis täytyy nyt huomauttaa, että 60 millistä mitatessa TPS liitin oli vain höllästi kiinni ja vääntelin sitä läppää ja mittasin välillä. Sanokaapas nyt joku oonko kauhean väärässä, mutta siis musta toi näyttää nyt siis siltä, että voin ihan suoraan kytkeä noi johdot parittain ilman mitään muutoksia?

Täytyy myöntää, etten tiedä elektroniikasta yhtään mitään (enkä höyrypannuista :p).
 
Vs: 4g63:n kaasuläppäkotelot

Yleensä kaasuläppäpotentiometristä mitataan lähinnä muutoksen kulmakerrointa ei niinkään absoluuttisia arvoja. Joissain tapauksissa tosin tuo erillinen maadoittava "kaasuläppä kiinni" tieto otetaan suoraan potentiometristä silloin kun keskinastan jännite on alle tietyn arvon. Tässä siitä ei vaikuttaisi olevan kyse, joten tuo on tuskin kovin tarkka edes potentiometrin säädöstä.

Uskoisin toimivan, mutta en katsellut sähkökaavioita eli kytkentöjen oikeellisuudesta saat vastata itse :)
 
Vs: 4g63:n kaasuläppäkotelot

Nyt on paikallaan uusi kotelo. Ja lähtihän se käyntiin pienten asiaan liittymättömien ongelmien jälkeen. Pientä häikkää on ilmeisesti kun kierrokset putoaa heti normaalille tyhjäkäyntiluvuille vaikka kone oli kylmä. Luulis sen alkuun pitävän hetken korkeampia kierroksia. Ei CEL-valoa, joten ainakin nyt voi olla tyytyväinen 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom