-88 L200 puhti poissa

MotoJussi

New Member
Liittynyt
13 Marraskuu 2006
Tulinpa hyvälle mielelle kun löysin tämän palstan!

Googlen kanssa koittanut etsiä vinkkejä ja asiaa L200:n kanssa elämisestä: Aika vähiin on jäänyt ...

Ostin keväällä -06 vuoden 1988 L200:n, joka on siis 2.5 litrainen vapari. Pitkä lava ja kolmelle regattu, lasikuituinen koppa lavan päällä. Väri o valkea ja karu karjarauta keulilla. Sopii hyvin motskarin kuljettamiseen. Veto tapahtuu vain takapyörillä.

Kesällä oli ajossa normaalisti ja kulutus oli siivot n.10. Toveri kertoi että motarilla otti lasiin 140. Ei savuttanut.

Nyt sitten syksyllä alkoi ongelmat: alkoi laturin kautta mennä sähköt maihin, 2.3A, eikä laturi antanut sähköä. Uus laturi motonetistä ajoon, ni ratkesi... Samalla uudet öljyt ja filsu sekä laturin hihna. Ainiin; mikäs siinä laturin pumppujutussa on idea? Mitä se tekee?

Pahempi oli äkkiä alkanut rankka savutus ja puolipalaneen diiselin katku, sekä tehon puute. Eilen vaihdoin uudet ruiskusuuttimet, ilmanputsarin, diiselputsarin. Savutus väheni oleellisesti, mutta auto ei ota kuin 115 mittariin.

Ruiskusuutinten vaihto paransi hieman puhtia, mutta tuo 115 (105 todellista) on liian vähän.

Mitä voisi tehdä seuraavaksi tehojen takas saamiseksi?

Mitsulla on ajettu 293 000 km, eikä taida sotkea vesiä ja öljyjä (koputtaa puuta).

Muita havaintoja;

aski pitää meteliä ja vaihdekeppi heiluu kuin hullun ... no vaihdekeppi, heikkomielisen ... no, vaihteistossa.

Kytkin pitää painaa aivan lattiaan, muuten ei irrota kunnolla.

Puhaltimesta toimii vain kaksi nopeinta asentoa.

Oikean oven avain kateissa.

Pintaruostetta alustassa.

Melkein kaikki mittariston valot pimeinä.

Startti rääkäisee noin joka viides kerta.

Vinkkejä tehon puutteen korjaamiseen, kiitos!

MotoJussi & California K
 
Aattelisimpa, että vetelee ilmoja  ;) Eli läpinäkyvä putki suodattimen ja pumpun väliin, niin sillä se selviää.

Saattaapa olla vaihteiston laakerointi edessä.

Kytkimen toiminta hmmm... normaali  ;D

Puhaltimen etuvastuksesta katkennu yks vastuslanka.

Startinkehä ongelma sama ku Pajeroissa....aika paljon löytyy täältä asiaa siitä.
 
nettijussi sanoi
Aattelisimpa, että vetelee ilmoja  ;) Eli läpinäkyvä putki suodattimen ja pumpun väliin, niin sillä se selviää.

Saattaapa olla vaihteiston laakerointi edessä.

Kytkimen toiminta hmmm... normaali  ;D

Puhaltimen etuvastuksesta katkennu yks vastuslanka.

Startinkehä ongelma sama ku Pajeroissa....aika paljon löytyy täältä asiaa siitä.

Joo, katoin koko palstan läpi ennenko läksin kyselemään, ja aika tutulta kuulosti mm. startinkehä-asiat.

Tuo ilman imeminen ei todellakaan tullut mieleen. Tsekkaan kyllä, iso kiitos ideasta.  :peukku

Mitenkäs tuo vaihdekepin heilunta; onko siinä jotain joka voi mennä väljäksi ja jonka saa vaihdettua yläkautta?  ???

Eilen kävin a) polttamassa karstoja b) mittaamassa huiput  :p ja sen tuloksena alkoi sitten moottori tai vaihteisto kolista runkoa vasten  :seina. Helsinki - Järvenpää - Helsinki nelosella nasta laudassa motaria pitkin. Huiput paranivat kyllä hiljakseen, mutta ei paljoa.

Kävi mielessä että kun yksi tai useampi suutin pissi tai ruikki miten sun sattuu, niin kone on varmaan aika täys karstaa siltä osin... Mitenkähän ne sais avaamatta pois ...  ???

MotoJussi & California K & Smart Roadster & Mitsu  L200
 
m,

vaihdakepin päässä (alapäässä) oleva muovinen kuppi P***ana (?), pääsee heliumaan, vaihdetaan yläkautta, laatikon yläkansi (+kepit) n. 10 llä pultilla kiinni. Kato että ei pääse likaa irrotus ja kiinnit. vaiheessa laatikkoon (kannattaa pestä kunnolla "alakautta" ennen kuin irroittelee. [Näin ainakin pajerossa].

kolistaa: tai pakoputki ;)

t:eko_mies
 
MotoJussi sanoi
Pahempi oli äkkiä alkanut rankka savutus ja puolipalaneen diiselin katku, sekä tehon puute. Eilen vaihdoin uudet ruiskusuuttimet, ilmanputsarin, diiselputsarin. Savutus väheni oleellisesti, mutta auto ei ota kuin 115 mittariin.

Noin. Kävin tänään avaamassa venttiilikopan. Kaikki keinuvivut olivat ehjiä ja joka venttiilillä oli välys. Vähän oli kiirettä niin en käynyt säätämäään (0.25 on oikea arvo), mutta 0.15 - 0.20 oli joka paikassa.

Olin ajatellut että keinuvipu voisi olla poikki tai sitten joku venttiili kantaisi. Näin siis ei näköjään ole. Alkaa käydä vaihtoehdot vähiin:

1) mäntiä tai renkaita rikki (en oikein jaksa uskoa)

2) venttiilien ajoitus pielessä

3) pumpun ajoitus pielessä

4) pumppu rikki

5) Jaa'a?

Kertokaapa viisaammat:

Ykkösen voisi tsekata ottamalla hehkutulpat irti ja mittaamalla "ihan tavallisella" puristuspainemittarilla että kaikki ovat about samoissa?

Kakkonen mysteeri; millä tarkastetaan että jako on kohdallaan? Mulla ei ole mitään ohjeita. En tiedä kuinka vanha jakopään hihna, en tiedä kuinka vaihdetaan. Ohjeita?

Kolmonen mysteeri; Millä tuon voi tsekata? Tai säätää?

Nelonen: Ensin "Taalaa tiskiin" ja sitten huima miettiminen että miten pumppu vaihdetaan...

Onhan tässä vaihtoehto että vie pajalle ja sanoo että korjaavat. Mieluusti kuitenkin oppisi jotain matkan varrella ja ehkä säästäisi rahojaan.

MotoJussi & California K
 
tää ei nyt iha satavarmaa tietoa ole, mutta eikös 2 saa kohillee merkeillä? löytyy kyllä pyöristä merkit..
mielestäni 3 kohtaan tarttee sellasen spesiaali vehkeen, eli ei kotikonstein...
4 lainaa jostain pumppua... kamala hommahan siinä on mutta tulee rassaus tutuksi, ja samalla vaihtaa hihnat ja kiristäjät...

kaukaa haettua, mutta ittellä ainakin menohalut väheni kun laitoin pakon edessä reilusti liian ahtaan äänenvaimentimen. ei kulkenu eikä kiertänyt
 
m,

pumpun vaihto suht yksinkertainen (ja pumpun ajoituksen säätäminen). Nykyään asa heittokellojakin halvalla (8-10 e tallinnasta, n. 30 e suomesta). ainut mikä tarvii tehdä on väliadapteri mittauspisteeseen / pultille.

en muista kierteen kokoa, mutta ottaa sen irti ja vie pultti liikkeeseen -> ostaa pultin + mutterin -> juottaa/hitsaa jatkon -> sorvaa/poraa ø3 tapille rei´än ja ø8 heittokellon rungolle -> lukitusruuvi ja se ø3 jatkotappi. Siinä se.

pumpun vaihto n. 1 - 3 h paikasta ja tekijän ammattitaido(ttomuude)sta , siis ite tehtynä. Pelkä ajoituksen säätö/tarkastus 1 - 1½ -"- .

t:eko_mies

ps. normaali/yleensä: 9° JYKK = 1.00±0.03
 
Aina "paranee" ...

Tuumasin että jotain ideaa puristuksista saisi puristuspainemittarilla. Eipä ollut diiselille tarkoitettua niin kokeilin bensakoneen mittarilla.

Hehkut pois, solenoidista piuha pois ja herkkä pyöräytys kertaa neljä.

Joka sylinteri potkaisi mittarin tappiin, eli jotain puristukseen viittaavaa siellä pitäisi olla...

Kävin ostamassa RVS-tech diiselpumppu-liejun, seurasin ohjeita ja ajoin hki-riihimäki-hki. Talla pohjassa koko matkan, eikä valitettavasti mikään muuttunut mihinkään... Nyt on huippunopeus noin 95 tasamaalla, ylämäet (jopa moottoritien!) tiputtaa vauhdin jopa alle kahdeksankymmenen ...

Jakopään hihnan ja tasapainohihnan oisin vaihtanut mutta talliin ei sit tänään sopinut.

Taidan, p**k**e, viedä mitsun huoltoon ja pyytää vaihtamaan hihnat (ja kattomaan ajastukset kohdalleen!) + mittaamaan puristukset.

Savuttaa ja puhti on vieläkin poissa ...

Lisäksi laturin hihna vinkuu (Luulisin että motonet myy liian pitkiä, säätö tapissa ja silti löysä). Pakoputki kolisee alustaa vasten ...  :driver melkoin audiovisuaalinen ilmestys esmes duunin parkkihallissa  :peukku

MotoJussi & California K

edit: Joo. Huolto tilattu Alppilan Autohuoltoon. Kattotaan mitä kivaa löytyy... Kerron sit kun kaikkia kuitenkin hirmusti kiinnostaa :) Niin, laturin hihnan vinkunaan auttoi kun laittoi kiinnityspultin ja mutterin ei-siihe-laturin-korvan-reikään vaan siihen uraan, laturin ja moottorin väliin, silleen et pitää laturin kaukana koneesta. Ei silti riittänyt. Mut mut... jos siihen laittais ison mutterin tms antamaan vielä vähän lisää työntöä koneesta poispäin.
 
Hihnan pituuksista (huom. vaihtolaturin lyhyempi kiinnityskorvake):
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?PHPSESSID=8965fa3f8bdbeb8a93f5ec32e625b219&topic=14313.msg88610#msg88610
 
eko_mies sanoi
kerro, MotoJussi, sit kuinka paljon kustansi hihnojen vaihto pajalla...

Just soittivat Alppilan Autohuollosta.

Ei ollut hihna hypännyt vaan jotain paljon ikävämpää. Kampiakselin pään (boorit?) ja hihnapyörän vastaavat ovat korkanneet ja liikahtaneet eli ajoitus on mitä sattuu.

AA ei halunnut ryhtyä korjaamaan kysymättä, "oikein" korjaaminen olisi helevetin kallista. Ei ole "nyrkkipaja" se. Kaveri kuitenkin kertoi nähneensä vastaavia, jotka on laitettu kasaan sähköliimalla.

Seuraavaksi pitää hakea auto pois (tukka pystyssä, voi kilahtaa hetkenä minä hyvänsä) ja etsiä joku paja joka pistää ajoitukset kohdalleen ja anniskelee sopivasti sähköliimaa hihnapyörän ja akselin liittämiseksi.

Ehdotuksia liimaustyön suorittajiksi? Asun Helsingissä.

MotoJussi & California K

edit: kuulin just et hihnapyörä ois tod näk valurautaa ja hitsautuu huonosti teräksiseen akseliin. Ehdotuksia? Kokemuksia?
 
Mitkähän mahtaa olla huiput kyseisellä autolla jos kaikki on kunnossa? siis meinaan nopeutta! Lueskelin tuon ketjun läpi ja itsellä on samaa tahmeutta kyseissä autossa...(max nopeus 115km/h) mutta käynnisttyy hyvin ja ei juurikaan savuta paitsi kylmänä käynnistettäessä...
 
McGladius sanoi
Mitkähän mahtaa olla huiput kyseisellä autolla jos kaikki on kunnossa?

Ehh, enpä itse asiassa itse ole edes kokeillut.

Frendille lainasin viime kesänä. Se sit lainas jollekin frendilleen ja tää kertoi frendilleni joka kertoi mulle et "Hyvin kelas 140 mittariin". Näin siis vaikka on korkea lasikuitukoppa lavan päällä, korkeutta about 2 metriä.

Mitä lienee todellista, en tiedä, on ole GPS:n kanssa mitannut.

Huvittavinta on että tuo frendin frendi - juttu on ihan totta :)

Enpä tiedä mikä ois autossasi vikana.

Filtterit (diesel, ilma) vaihdettu tällä vuosituhannella?
Miljoona kilometria mittarissa?
Suuttimia jumissa, pumppu kulunut, kone yksinkertaisesti väljä? Venttiilit vuotaa (kantaa?)
Ilmavuotoja alipainepuolella diesel-putkistossa?

On monen monta syytä joista yksikin riittää ettei moottori anna parastaan...


Ainii. Onko miten veemäinen homma vaihtaa ilmapuhallin ? Tänään alkoi haista hassulta huollosta kotio ajaessani ja mietin että auto alkaa kylmetä ...

No flektihän se oli hyytynyt ja talvi just tulossa pahasti päälle ...

MotoJussi & California K
 
Ilmanputsari vaihdettu juuri..ajettu 380000km pumpusta ei tietoa eikä suuttimista liiemmin... polttoainesuodin vuosi sitten, uus ois tossa kunhan viittis laittaa paikalleen....melkoselta suhnulta vaikuttaapi silti  ;D eli sen 115km/h ottaa just kunhan vain riittää suoraa tai on alamäkeä tarpeeksi... :nykii
 
MotoJussi sanoi
eko_mies sanoi
kerro, MotoJussi, sit kuinka paljon kustansi hihnojen vaihto pajalla...

Just soittivat Alppilan Autohuollosta.

Ei ollut hihna hypännyt vaan jotain paljon ikävämpää. Kampiakselin pään (boorit?) ja hihnapyörän vastaavat ovat korkanneet ja liikahtaneet eli ajoitus on mitä sattuu.

AA ei halunnut ryhtyä korjaamaan kysymättä, "oikein" korjaaminen olisi helevetin kallista. Ei ole "nyrkkipaja" se. Kaveri kuitenkin kertoi nähneensä vastaavia, jotka on laitettu kasaan sähköliimalla.

Seuraavaksi pitää hakea auto pois (tukka pystyssä, voi kilahtaa hetkenä minä hyvänsä) ja etsiä joku paja joka pistää ajoitukset kohdalleen ja anniskelee sopivasti sähköliimaa hihnapyörän ja akselin liittämiseksi.

Ehdotuksia liimaustyön suorittajiksi? Asun Helsingissä.

MotoJussi & California K

edit: kuulin just et hihnapyörä ois tod näk valurautaa ja hitsautuu huonosti teräksiseen akseliin. Ehdotuksia? Kokemuksia?


Miten mahdollista ?
Ne hihnapyörät on kiilauralla + kiilalla !! ??
onko se tosiaan 4D55, 4D56(x) kone ?, ne hihnapyörät (kampiakselinpäässä) taitaa olla ihan tangosta koneistettuja, ainakiaan niissä ei ole yhtään kohtaa jossa olisi valun merkkejä... en tosin ole sitä (vielä) hitsaillut..
itseasiassa sen hitsaaminen kiinni ei ole oikein jatkoa ajatellen viisasta: ei saa irti enää koskaan, esim stefan vaihtoa tms. varten. Siinä on se pultti (170 Nm?), jolla ne hihnapyörät on "kasassa"..

?? ??

t:eko_mies
 
eko_mies sanoi
Miten mahdollista ?
Ne hihnapyörät on kiilauralla + kiilalla !! ??
onko se tosiaan 4D55, 4D56(x) kone ?, ne hihnapyörät (kampiakselinpäässä) taitaa olla ihan tangosta koneistettuja, ainakiaan niissä ei ole yhtään kohtaa jossa olisi valun merkkejä... en tosin ole sitä (vielä) hitsaillut..
itseasiassa sen hitsaaminen kiinni ei ole oikein jatkoa ajatellen viisasta: ei saa irti enää koskaan, esim stefan vaihtoa tms. varten. Siinä on se pultti (170 Nm?), jolla ne hihnapyörät on "kasassa"..

?? ??

t:eko_mies

En oo itte nähnyt tuota paikkaa ikuna, mutta eipä minulla ole mitään syytä epäillä tietoasi. Perhana kun ei ole paikkaa missä tuota voisi avata :I

Tämä käy jännittäväksi...

Hitsaamisessa on toki omat haittapuolensa.

Edit: 16.01.2007

Viimein oon saanut hankittua uuden stefan (vaihdetaan samalla vaikkei vuodakaan) ja kiilat (2 kpl?!) sekä tän palstan Miskalta hihnapyörän. Kaapissa on odottamassa hihnat ja kiristäjät. Lähipäivinä pitäis päästä tutun sähköliimaaja/asentajan kanssa ronkkimaan paikat "kuntoon". Ehkä tästä vielä auto tulee ...
 
Vs: Re: -88 L200 puhti poissa

MotoJussi sanoi
Viimein oon saanut hankittua uuden stefan (vaihdetaan samalla vaikkei vuodakaan) ja kiilat (2 kpl?!) sekä tän palstan Miskalta hihnapyörän. Kaapissa on odottamassa hihnat ja kiristäjät. Lähipäivinä pitäis päästä tutun sähköliimaaja/asentajan kanssa ronkkimaan paikat "kuntoon". Ehkä tästä vielä auto tulee ...

No eipä ehtineet frendit auttaa. Tänään sitten kiertelin sininen usva perässä Tattarinsuon pienteollisuusaluetta ja löysin pajan joka otti ongelmalapsen vastaan.

Lupasivat turvautua hitsaamiseen vasta viimeisenä keinona, annoin silti siihenkin luvan. Varoittivat että materiaali kärsii eikä ole enää niin kestävä. Tottahan se on, mutta luotan hullun tuuriin ja sihen ettei tuossa päässä akselia ole niin isoja voimia...

Miskan hihnapyörä ei sit ollut ihan odotettu, mutta koittavat tehdä siitä alkuperäisestä kalun.

Ensivaikutelma korjaamosta ihan OK, kerron lisää kun saan auton sieltä pois.

MotoJussi
 
Vs: Re: -88 L200 puhti poissa

MotoJussi sanoi
Ensivaikutelma korjaamosta ihan OK, kerron lisää kun saan auton sieltä pois.

Jip jip huraa!

Auto on taas ehjä!

Starcar System Tattarinsuolta harrasti teknomagiaa ja vaihtoi hihnat, hihnankiristäjät ja kaksi hihnapyörää kampiakselin päästä. Hakivat vielä romikselta nuo hihnapyörät.

Koko homma 400 euroa. Hihnapyörät kustansivat 80 euroa, purkaamolta.

En tiedä, mutta luulisin että pelkkä hihnojen ja kiristäjien vaihto olisi 150-200 euroa.

Vaihtoivat siis kaksi sisintä hihnapyörää. Niistä oli kiilojen kolot kuluneet todella (!!!) väljiksi. Yritän saada valokuvan aikaan, otin pienemmän talteen.

:driver

394 000 kilometriä oli auton mittarissa kun tämä temppu tehtiin.

MotoJussi & California K (& Smart Roadster & Mitsu L200)


edit: surkeita kuvia pari osoitteessa http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/mitsuhihna/
 
Takaisin
Ylös Bottom