-89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Lyödääs tänne tämmöstä kyselyä.
On toi putkiston muuttaminen alkanu kummitelemaan mielessä,josko sen isommaksi muuttais ja jättäis ton varmasti tukkosen katin poies välistä.
Mitä nyt tossa samankuulosia lankoja lueskellu niin mistä tavarasta kannattaa vääntää?
Ja mitä tuo katin poistaminen nyt yleensäkkään vaikuttaa muutakuin pomppamisen leimalla,sehän ei siis ole ongelma koska aina sen voi takasin laittaa.
Ilmeisesti originelli putki on 2 tai 2.25" eli jos sille 2.5" tielle menis ja jättäis yhden vaimentajan sinne perälle.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
Lyödääs tänne tämmöstä kyselyä.
On toi putkiston muuttaminen alkanu kummitelemaan mielessä,josko sen isommaksi muuttais ja jättäis ton varmasti tukkosen katin poies välistä.
Mitä nyt tossa samankuulosia lankoja lueskellu niin mistä tavarasta kannattaa vääntää?
Ja mitä tuo katin poistaminen nyt yleensäkkään vaikuttaa muutakuin pomppamisen leimalla,sehän ei siis ole ongelma koska aina sen voi takasin laittaa.
Ilmeisesti originelli putki on 2 tai 2.25" eli jos sille 2.5" tielle menis ja jättäis yhden vaimentajan sinne perälle.

Viimetalvena väänsin ihan motonetin 2.5" paloista galanttiin racing putken. Eli yksi vaimennin taakse. Kuitenkin kannattaa muistaa pieniä perusasioita. Eli putken etupäässä pakokaasu on vielä lämmintä ja vaatii enemmän tilaa ja se jäähtyy aika nopeasti. Eli sinne etupäähän pitää myös tehdä isompi rööri. Eli suosittelisin aloittamaan DB:n tekemisestä ensin. Sitten jos intoa vielä löytyy niin loppupätkä. Kannattaa myös tehdä katille paikka sinne. Eli pätkä laipoilla johon katin saa helposti bolt on paikalleen.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Ilotalo sanoi
Viimetalvena väänsin ihan motonetin 2.5" paloista galanttiin racing putken. Eli yksi vaimennin taakse. Kuitenkin kannattaa muistaa pieniä perusasioita. Eli putken etupäässä pakokaasu on vielä lämmintä ja vaatii enemmän tilaa ja se jäähtyy aika nopeasti. Eli sinne etupäähän pitää myös tehdä isompi rööri. Eli suosittelisin aloittamaan DB:n tekemisestä ensin. Sitten jos intoa vielä löytyy niin loppupätkä. Kannattaa myös tehdä katille paikka sinne. Eli pätkä laipoilla johon katin saa helposti bolt on paikalleen.

Jep,näin oli tarkoitus että katti laipoilla kiinni.
Minkä kokosta db putkea kannattaa hake jos jostain 3" supisteella 2.5 ja loppuun yksi vaimennin?
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Kyseessä on siis vapaasti hengittävä gti?
Kyllä 3" putki on aivan liian iso vapariin jo :)
2.25"- 2.5" riittänee mainiosti.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Harri K sanoi
Kyseessä on siis vapaasti hengittävä gti?
Kyllä 3" putki on aivan liian iso vapariin jo :)
2.25"- 2.5" riittänee mainiosti.

Joo vaparina vielä mennään,aloin itekki jo miettimää notta eiköhä se 3" oo turhan iso kun evoon sellanen jo väännettin.
Eli eiköhän sillä 2.5" mennä etiäppäin.
Mites toi vastapaine tollasella putkistolla jossa ei oikeestaan muuta kuin perässä vaimennin vai onko orggis pakosarja sen verran tukkonen että riittää :)
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
Joo vaparina vielä mennään,aloin itekki jo miettimää notta eiköhä se 3" oo turhan iso kun evoon sellanen jo väännettin.
Eli eiköhän sillä 2.5" mennä etiäppäin.
Mites toi vastapaine tollasella putkistolla jossa ei oikeestaan muuta kuin perässä vaimennin vai onko orggis pakosarja sen verran tukkonen että riittää :)

Jos sillä vastapaineella oikeasti edes olisi jotain merkitystä niin ero on näissä vehkeissä niin minimaalista että anna mennä vaan.

Mulla on vr4:ssa samanlainen putki kuin Ilotalo mainitsi tuossa yllä. 2.5" alusta loppuun..alkuun voisi varmaan 3" db olla hyvä, mutta nykyisiin 270hp/370Nm spekseihin olen ihan tyytyväinen(toistaiseksi ;)).
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

mulla vois jopa olla jossain ite väännetty 2.5tuumanen putki dynyyn, ei kyllä mitää muistikuvaa missä kunnossa ja millanen räpellys se oli...
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

jooonas sanoi
mulla vois jopa olla jossain ite väännetty 2.5tuumanen putki dynyyn, ei kyllä mitää muistikuvaa missä kunnossa ja millanen räpellys se oli...
Koita kahtella jos löytyy vielä,kyllä itellä miggi käsissä pysyy.
Ja Danille vielä että itekki tuota vastapaine hommaa epäilin ja kokeilu mielellä tässäkin ollaan joten antaa mennä :peukku
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
Koita kahtella jos löytyy vielä,kyllä itellä miggi käsissä pysyy.
Ja Danille vielä että itekki tuota vastapaine hommaa epäilin ja kokeilu mielellä tässäkin ollaan joten antaa mennä :peukku

Minä en vieläkään ymmärrä koko vastapaine asiaa. Sen ymmärrän, että jos putki ahdistaa ja ahdetussa avataan hukkaportti niin sillon pakokaasut menisivät helpointa reittiä eli hukkiksen läpi. Sitten, kun pistetään hyvin virtaava putki ja pikkasen parannetaan ahtimen virtausta niin loppuu hukkiksen virtaus ja ahdot karkaa. Sillon pitää vaan parantaa hukkiksen virtausta. Se että essonbaarissa puhutaan vastapaineesta ei mulle riitä selitykseksi tälle asialle. Jotain konkreettisempaa pitää olla todisteena. :)
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Ilotalo sanoi
Minä en vieläkään ymmärrä koko vastapaine asiaa. Sen ymmärrän, että jos putki ahdistaa ja ahdetussa avataan hukkaportti niin sillon pakokaasut menisivät helpointa reittiä eli hukkiksen läpi. Sitten, kun pistetään hyvin virtaava putki ja pikkasen parannetaan ahtimen virtausta niin loppuu hukkiksen virtaus ja ahdot karkaa. Sillon pitää vaan parantaa hukkiksen virtausta. Se että essonbaarissa puhutaan vastapaineesta ei mulle riitä selitykseksi tälle asialle. Jotain konkreettisempaa pitää olla todisteena. :)

Aikalailla sama-asia, meni pahasti yli pään
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
dp käsittääkseni,pieni typo eli downpipe

dodii, sit minäkin olen kartalla... mut eikös se ole turbottomissa enemmänkin kollektori eikä downpipe?
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Tuollasen tein joskus, mutta oli vielä laitettava 1 pitkä pönttö lisää ;D
 

Liitetiedostot

  • 8.3.07.063.jpg
    8.3.07.063.jpg
    23.8 KB · Lukukerrat 315
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Mitsubisimään sanoi
Tuollasen tein joskus, mutta oli vielä laitettava 1 pitkä pönttö lisää ;D

just toi pätkä, jossa kaksi pakosarjalta tulevaa putkea yhdistyy yhdeksi, eihän se ainakaan downpipe ole ???
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Ei se putkisto mitään vastapainetta tarvitse. (Miten minkäännäköinen vastusvoima voisi tässä tapauksessa olla hyvä asia?) Pakokaasut vaan pitää onnistua poistamaan mahdollisimman nopeasti = tehokkaasti, ja siksi röörin pitää olla sopivasti mitoitettu.

Esimerkki (ei itse keksimä, vaan muualta kuultu, mutta hyvä): Vesiletkusta tulee vettä hitaasti nopeudella x. Laita sormi letkun pään eteen. Vesi pääsee pois ahtaammasta raosta. Veden poistumisnopeus x kasvaa. Liian pieni rako alkaa ahdistaa siinä vaiheessa kun se aiheuttaa vesiletkun sisälle merkittävästi suurempaa painetta (= riittävän elastisella materiaalilla tämän huomaisi siitä, kun letku pullistuu). Siinä vaiheessa rakoa pitää suurentaa = putkistoa avartaa.

Kyllä se 2.5" on hyvä halkaisija tuon kokoluokan vaparikoneelle, ja riittää maltillisilla ahdoilla urpokoneellekin.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Sama suomeksi: laita tupakkiholkki persiisee viikoks ja kokeile kuinka pakopuoli toimii ;D
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Jos sitä sais aikaseks liikuttaa persettä parisataa metriä ja hakea putkea.
Mutta siitä lisää huomenna :peukku
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

No nyt on suora putki ja aivan saatanan kovat äänet.
Eipä tuö läpivirtaava simmonnssi vaimenna kauheasti.
Jatketaan huomenna
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
No nyt on suora putki ja aivan s*aatanan kovat äänet.
Eipä tuö läpivirtaava simmonnssi vaimenna kauheasti.
Jatketaan huomenna

mulla on 3kpl vaimentimia... 2" vaimentimet keskellä ja perässä 3" niin pysyy melut ihan kohtuuksissa, ja hengittää vapariksi
ihan tarpeeksi...
110,2kw penkitetty 106kw koneesta muutoksina peltisarja ja tuo putkisto...
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Mr mmc sanoi
mulla on 3kpl vaimentimia... 2" vaimentimet keskellä ja perässä 3" niin pysyy melut ihan kohtuuksissa, ja hengittää vapariksi
ihan tarpeeksi...
110,2kw penkitetty 106kw koneesta muutoksina peltisarja ja tuo putkisto...
Pitänee ettiä jostai vaimennin tonne väliin.
Jos vaikka jollakin kivalla ihmisellä olisi tarjota välivaimenninta? :D
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
No nyt on suora putki ja aivan s*aatanan kovat äänet.
Eipä tuö läpivirtaava simmonnssi vaimenna kauheasti.
Jatketaan huomenna

Heittäkää vit*** ne läpivirtaavat vaimentimet. Sinne taakse yksi kunnollinen pönttö, jos sit on ongelmia niin joku tollanen välille.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Ilotalo sanoi
Heittäkää vit*** ne läpivirtaavat vaimentimet. Sinne taakse yksi kunnollinen pönttö, jos sit on ongelmia niin joku tollanen välille.
Kokeillaa eka semmosella,löyty jo duunistaki sopiva :peukku
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Pitäis kanssa putkea alkaa tekemään kun vanha vuotaa jo parista paikkaa. Aikaslailla tuollainen varmaan tulis mikä "mitsubisimäänin" kuvassa on.
Ei kai tuossa pakosarjan vaihdossa ole kovinkaan hyvä teho/hintasuhde (vakio pakosarja siis tämän näköinen). Sitten vielä jos laitetaan peltipakosarja ilman mitään lämpöeristeitä niin konehuoneen lämmöt nousee. Lisänä vielä vapaavirtaussuodin mikä imee ilmaa siittä pakosarjan vierestä niin tehoja on vähemmän kun lähtötilanteessa.
Mitä tulee tuohon putken kokoon niin ei kai sitäkään järkeä ole tarpeettoman isoksi tehdä. Ajatellaan että 10kg putkistossa turhaa painoa ja sitten koria kevennellään kevennys reijillä muutaman gramman per reikä ;D

Mittailin vanhaa putkea. Näkyy olevan 2,25" alku pätkä ja ekan vaimentajan jälkeen jatkuu 2" putkena. 2,25" varmaan riittäis, mutta osia ei välttämättä löydy niin hyvin kun 2,5" koossa.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Olisko kenelläkään tietoa että minkä mallinen ja kokonen gti galantin putken joustokappale mahtaa olla? ja millä se on kiinni? pitäis omasta vaihtaa ja onko se tosiaan että rälläkällä pois ja hitsaten kiinni?
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

P.Kaunisto sanoi
Olisko kenelläkään tietoa että minkä mallinen ja kokonen gti galantin putken joustokappale mahtaa olla? ja millä se on kiinni? pitäis omasta vaihtaa ja onko se tosiaan että rälläkällä pois ja hitsaten kiinni?
jotenkin on muistikuva että olis 1.75",ite laitoin 2" jouston.
toi on kyllä sellane sekameteli putki että varmaks en mene sanomaa että onko jotain kohtaa siinä joustossa mistä sen saa välistä ilman rälläkkää
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
jotenkin on muistikuva että olis 1.75",ite laitoin 2" jouston.
toi on kyllä sellane sekameteli putki että varmaks en mene sanomaa että onko jotain kohtaa siinä joustossa mistä sen saa välistä ilman rälläkkää

meni ihan hyvin paikalleen vaikka oli vähän isompi toi uus jousto? pitikö putkea irrottaa mistää että sait hitsattua uuden jouston paikalleen?
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

P.Kaunisto sanoi
meni ihan hyvin paikalleen vaikka oli vähän isompi toi uus jousto? pitikö putkea irrottaa mistää että sait hitsattua uuden jouston paikalleen?

oli putki irti pakosarjalta sen aikaa että heppasin kiinni siihen välii.paksumpaa saumaa tietty saat vetää ja kannattaa mitata se väli tarkkaan että ei väännä suuntaa tai toisee downpaippia,tuleehan siitä tietty venyä sarjalle asti
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

AneemineN sanoi
oli putki irti pakosarjalta sen aikaa että heppasin kiinni siihen välii.paksumpaa saumaa tietty saat vetää ja kannattaa mitata se väli tarkkaan että ei väännä suuntaa tai toisee downpaippia,tuleehan siitä tietty venyä sarjalle asti

mahtaakohan ton pakosarjan irrottamisesta mennä herkästi tiiviste vaihtokuntoon?
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

P.Kaunisto sanoi
mahtaakohan ton pakosarjan irrottamisesta mennä herkästi tiiviste vaihtokuntoon?

Taitaa olla helpointa, kun viet kulkineen pajalle. Siellä tulee kuntoon.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

P.Kaunisto sanoi
mahtaakohan ton pakosarjan irrottamisesta mennä herkästi tiiviste vaihtokuntoon?
ei siis pakosarjaa tarvitse irrottaa vaan downpipe pakosarjasta,3 pultilla kiinni. minulla ainakin aukes ihan hyvin
ps.oli siis ajatuskatko edellisessä viestissä
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Ilotalo sanoi
Taitaa olla helpointa, kun viet kulkineen pajalle. Siellä tulee kuntoon.

oli tarkotus, mut lähimmillä pajoilla ei ole hitsausvälineitä. appiukolle vien ja siellä laitetaan autoa, mut haluan nyt ite ensin ottaa hommasta selvää ennen ku teen sille mitään
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Ne vastapaineetha on 2tahtimiesten juttuja. näin oon ainaki ymmärtäny jos en oo ymmärtäny väärin. ;D
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

P.Kaunisto sanoi
Olisko kenelläkään tietoa että minkä mallinen ja kokonen gti galantin putken joustokappale mahtaa olla? ja millä se on kiinni? pitäis omasta vaihtaa ja onko se tosiaan että rälläkällä pois ja hitsaten kiinni?
-89 etuveto GTi galantissa on ainakin 55millistä ja joustopätkä 27cm pitkä. Biltemassa esim on 57mm ja pituus 305mm jonka pitäis käydä ainakin tuohon omaan hyvin. Pakosarjasta putki irti ja edestä tukikumi pois niin voi olla että pystyy sen verran väännättämään putkea että pystyy hitsaamaan uuden osan kiinni. Omassa oli se liitos mikä siellä keskellä autoa on niin aivan umpiruosteessa. Ei toivoakaan saada pultteja auki.

Onko tietoa onko tuo lämpösuoja semmosta peltimäistä/muotonsa pitävää? Ajattelin jos tuosta tekisi pakosarjan lämpösuojan kun vanha on vähän hapantunut.

http://www.tommyrace.fi/thermotec-cool-pakopesan-lamposuoja-p-1156.html
http://www.rallynuts.com/heat-management/thermo-tec-exhaust-box-body-protector.html
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

samisami2 sanoi
-89 etuveto GTi galantissa on ainakin 55millistä ja joustopätkä 27cm pitkä. Biltemassa esim on 57mm ja pituus 305mm jonka pitäis käydä ainakin tuohon omaan hyvin. Pakosarjasta putki irti ja edestä tukikumi pois niin voi olla että pystyy sen verran väännättämään putkea että pystyy hitsaamaan uuden osan kiinni.

iso kiitos tästä! :peukku auttaa huomattavasti :driver
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

samisami2 sanoi
-89 etuveto GTi galantissa on ainakin 55millistä ja joustopätkä 27cm pitkä. Biltemassa esim on 57mm ja pituus 305mm jonka pitäis käydä ainakin tuohon omaan hyvin. Pakosarjasta putki irti ja edestä tukikumi pois niin voi olla että pystyy sen verran väännättämään putkea että pystyy hitsaamaan uuden osan kiinni. Omassa oli se liitos mikä siellä keskellä autoa on niin aivan umpiruosteessa. Ei toivoakaan saada pultteja auki.

Onko tietoa onko tuo lämpösuoja semmosta peltimäistä/muotonsa pitävää? Ajattelin jos tuosta tekisi pakosarjan lämpösuojan kun vanha on vähän hapantunut.

http://www.tommyrace.fi/thermotec-cool-pakopesan-lamposuoja-p-1156.html
http://www.rallynuts.com/heat-management/thermo-tec-exhaust-box-body-protector.html

linkkien kuvissa olevat näyttävät siltä että muodossa eivät kykene pysymään ilman apuja.sanoisin noiden olevan sellasii lasikuitu maton tapaisia muotoiltavia mattoja.voin toki väärässäkin olla mutta siltä kuvissa näyttävät
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

Dynamicin takapöntöstä kyse.

Onko pöntön kiinnikkeet 3kpl samoissa kohdissa etu- ja takavetosissa? Etuveto GTi:n vaimentajaa kun olisi saatavana helposti, nelikkoon ei varmaan mistään.
Pöntöltä keulaan päin putki on toki erilainen, mutta se on melko helposti muokattavissa sopivaksi.
 
Vs: -89 Dynamic 4 GTI pakoputkistoa

No nyt tiedän ja voin sen kertoa:

Ei ole edes yksikään kiinnike samassa kohtaa etu- ja nelivetoisessa. Helpommin tulee dynamicciin takapönttö vaikka kokonaan irto-osista rakentamalla, kuin etuvetosen pöntöstä muokkaamalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom