90-lancerin vaihdelaatikon räjäytyskuva

Petterik

New Member
Liittynyt
14 Helmikuu 2005
Sijainti
Pori
No nyt se sitten alko. laatikko rohisemaan. eli sattusko jollain olemaan koneella kyseiseen autoon vaihdelaatikon räjäytyskuvaa/-kuvia. että osais purkaa ja ehkä kasatakkin vielä ::)
 
eli vika on paikallistettu nyt oikean puolen vetoakselin laakerivikaan, vaihdelaatikon puolelle. moottorin kuormituksen lisääntyessä rohina kasvaa.

eli tietääkö joku tarviiko tossa ottaa koko loota käteen vai saisko sitä jotenkin siitä paikanpäältä vaihdettua?

korjaamo-oppaasta ei selvää kuvaa siitä ole eli kunnollinne räjäytyskuva olisi enemmän kuin tarpeeseen
 
multa löytyy PDF filuna KM201 vaihteiston täydellinen purku ja kasaus operaatio.. ei ole paha asia purkaa.

mulla itselläni on myös hajonnut noita laakereita tuosta omasta vaihteistosta, myös tuo vetoakselin laakeri...

pitääkö se meteliä silloin kun antaa moottori jarrua? mikäli näin on niin sitten se on pääteakselin laakeri joka sieltä on hajonnut..

mutta tässä sulle pahimpaan hätään jotain ohjeita:

* Vaihteisto irrota
* laatikko maahan niin että kytkinkoppa on maahanpäin
* vaihteiston päätykoppa irti
*siinä on kaksi ratasta jossa on mutterit jotka täytyy saada auki, myös 5. vaihteen ja pakin siirrin löytyy tästä. siirtimestä etsi pieni musta holkki jonka lyöt jollain (esim pienen porakoneen kiristys avain) irti. nyt kun mutteritkin on auki, nostat toisesta akselista jossa on synkronirenkaat, löytyy semmoinen juttu missä on kolme pientä kiilaa reunoissa, merkitse tarkkaan ennenkuin purat sen, se täytyy tulla oikein päin koska muuten saattaa pakin ja 5. vaihteen käyttäminen olla "tahmeaa", sen alta nousee irti se siirtimen tanko oli kiinni, nostetaan pois, siitä tulee myös yksi neulalaakeri ja lukkosokka ja lopuksi yksi ratas.
* toinen ratas lähtee irti varovasti nostamalla kahdella talttameisselillä tai sitten ihan ulosvetäjällä, Varovasti koska rattaasta saattaa voimalla lähteä pieniä paloja irti.
* etsi laatikon kyljestä 3Kpl pultteja, löytyy nätissä rivissä laatikon sivusta, avaa ja ota varovasti jouset ja kuulat pois.
* nyt voit irroittaa laatikon keskeltä pultit, (12mm avain) ja kun kaikki pultit on irrotettu, nostetaan keskiosa irti, saatta tarvita varovasti kammeta ruuvimeisselillä, suositeltavaa suojata ruuvari esim ilmast. teipillä jottei rikota laatikon tiivistepintaa.
* jos koppa irtosi suosiolla näet edessäsi kolme akselia rattaineen ja planeettapyörästön.
* Tässä vaiheessa voit vaihtaa oikean puolen laakerin mikäli se on särkynyt koska se jäi siihen irronneeseen puoleen.
* mikäli muita laakereita tarvitsee vaihtaa, puretaan ensin laatikosta siirtimet pois ja siirtimien vierestä, laatikon pohjalla on semmoinen musta levy josta löytyy yksi kuusiokanta pultti ja pari tavallista 12mm avaimella avattavaa, tämän purkamisen jälkeen otetaan sen mustan levyn vieressä oleva "tanko" jossa kartiokanta, ratas ja pultin reikä irti, vain nostamalla. näiden osien irroittamisen jälkeen voidaan keskittyä irroittamaan siirtimiä, siitä en muista tarkkaan, mutta siirtimien irrotuksessa kannattaa varoa, jos ne menevät väärin niin sitten vaihteisto ei toimi oikein ja aina vaihdettaessa 5. -> 4sella täytyy käyttää 3.vaihteen kautta koska laatikko ei toimi oikein..

infoan lisää kun muistan..
 
kiitoksia tästä. tosiaan jos sulta sattuu löytymään sen kuva koneelta nii lähetä ihmeessä s-postiin. kun ei sitä koskaan tiedä mitä se laatikko on syönyt ja kuinka paljon sitä joutuu purkamaan.

mutta enköhän näillä eväillä jotain saa aikaseks :peukku
 
toivotaan, ne kuvat yms oli eräässä vaiheessa yleisessä jaossa tuolla hmaservicen sivuilla, harmi kun sivusto on nyt muuttunut joten sieltä niitä ei ulos enää saa..

ja tosiaan, niissä muttereissa on sitten myös semmoiset "lukitukset" jotka täytyy jollain taltalla tms lyödä "auki" muttereissa on semmoiset kolot joihin ne ns. pakotetaan jos vaikka mutteri jäisi löysäksi niin se varmistaa sen ettei ne lähde irti...

Toivottavasti sulla on mennyt vaan se yksi laakeri, mutta suositeltaa olisi nyt samalla avauksella vaihtaa kaikki laakerit, laakerien hinnat on n. 20e kpl suurinpiirtein SKF:n mallistosta, vanha laakeri mukaan ja mittaamaan. tilanteen mukaan, itse vaihtanut joka avauskerralla osan laakereista jos on korvaavia ollut saatavilla.
 
Takaisin
Ylös Bottom