-91 galant ei starttaa

badluck

New Member
Liittynyt
8 Tammikuu 2009
Sijainti
Turku
Tänään tapahtui mahdottomuus, galant ei enää käynnistynyt :eek:

Auto on 91 galant gti royal. Lähdin tänään töistä ja auto toimi normaalisti, matkan varrella tankille ja ei enää tapahtunutkaan mitään kun piti lähteä. Kun yritin startata ei kuulunut mitään ääntä, startti ei pyörinyt, eikä mikään valo syttynyt. Yritin startata noin 10 kertaa ja pikkuhiljaa rupesi kojetaulun valot syttymään.
Joka yrityksellä kojetaulun valot kirkastuivat vähän. Startti ei kuitenkaan pyörinyt kertaakaan.

Työnsin auton sitten pois siitä mittarilta kun rupesi jo jonoa kertymään ja yritin vielä kerran startata. Tällä kertaa kojetaulun valot syttyivät ja kuului pieni ``sirinä``, kuin jokin yrittäisi yhdistää.

No ei muuta kuin kävellen kotiin mukavassa vastatuulessa ja lumisateessa. Myöhemmin menin taas koittamaan ja ei kuulu pihaustakaan startattaessa. Hinaamalla auton sain sentään käyntiin. Nyt auto on sentään omalla parkkipaikalla, kun ei uskaltanut jättää huoltiksen pihaan yöksi.

Mikä siis neuvoksi?? Itse epäilen että startti olisi lauennut, mutta minkä takia valotkaan eivät palaneet aluksi? Toinen vaihtoehto mitä itsellä tulee mieleen on virtalukon pohja. Myös akun maakaapeli kävi mielessä, joten koitin maadoittaa koneeseen ja varmuuden vuoksi vielä koriin, mutta ilman tulosta. Vikakoodit lukemalla selviäisi ehkä jotain, mutta kun ei millään tarkene ulkona.

Starttia en päälipuolin katsottuna löytänyt mistään, että voisi sen testata antamalla suoraan virtaa. Missä päin se mahtaa sijaita?

Virtalukon pohjastakin käsittääkseni saa käymään kun yhdistää jotkin johdot, mutta mitkä?

Ulkona vaan niin perkeleen kylmä ettei millään viitsisi autoa rukata, mutta pakkohan se on :seina
 
Vs: -91 galant ei starttaa

Minul oli aikanaan ihan samanlaisia oireita,startti oli MINULLA sökö,muutaman kerran sain starttia putken päällä koputtamalla "heräämmään" glsi ,edestä katsottuna keskelt vähän vasemmalle siel kytkinkopan/vaihdelootan päällä.
 
Vs: -91 galant ei starttaa

Katso ne isot sulakkeet mitkä on akun lähellä, niiden pohjissa on ollut monilla hapettumaa ja tehnyt samanlaista oiretta :)
 
Vs: -91 galant ei starttaa

Galantti toimii taas kuin unelma. Akku oli sökö ja käynnistyksen esto.

Akkua en osannut aluksi edes epäillä kun ei lähtenyt käymään edes kaapeleilla. Käynnistyksenesto ei tullut mieleenkään kun lähti kerran hinaamalla käyntiin, hälytin toimi ja keskuslukko toimi.

En sitten tiedä, mistä ne kummatkin ovat menneet samaan aikaan ja vanha akkukin oli vain 1,5 vuotta vanha, eikä mitään oireita huonosta kunnosta ollut ennempää. Onkohan se akku antanut jonkun virtapiikin käynnistyksenestolle kun on hajonnut ???

No pääasia että toimii taas ;D ;D
 
Vs: -91 galant ei starttaa

myös löysät akunnavat tekee moise, itteläkin oli kerran true genuine wtf hetki kun muuten sähköt pelas, mutta kun yritti startata niin katos kaikki sähköt (Aivan kaikki).. sillon oli + akun napa löysällä..
 
Vs: -91 galant ei starttaa

Tarkastin kyllä navat aivan ensimmäiseksi ja kyllä ne mielestäni olivat kunnossa. Ihmetytti kun pistin akun lataukseen niin otti noin 3 sekunttia 4 ampeeria vastaan ja sitten ei enää mitään. Kokeilin monta kertaa ottaa laturin pois ja pistää takaisin eikä ottanut enää virtaa.
Laturi tuli testattua toiseen autoon ja toimi hyvin.

Viimeksi kun olin autolla liikenteessä ennen akun ostoa lähti hyvin hinaamaalla käyntiin. Puhallin päällä ja stereot päällä. Ajoin 60 kilometriä ja kun sammutti auton ei ollut enää virtaa edes ajovaloihin. Sisävalot paloivat vain erittäin himmeesti. Kuitenkin koko matkan kaikki toimi normaalisti eikä mun käsittääkseni pelkkä auton laturi anna niin paljon virtaa.

Ihmetyttää että miten virtaa tuli auto käynnissä tarpeeksi mutta ei muuten?
 
Vs: -91 galant ei starttaa

badluck sanoi
Ihmetyttää että miten virtaa tuli auto käynnissä tarpeeksi mutta ei muuten?
GTI:ssä on VÄHINTÄÄN 90A laturi,tai sitten 110A,eli kyllähän tuo tehonsa puolesta riittää..
 
Vs: -91 galant ei starttaa

badluck sanoi
Tarkastin kyllä navat aivan ensimmäiseksi ja kyllä ne mielestäni olivat kunnossa. Ihmetytti kun pistin akun lataukseen niin otti noin 3 sekunttia 4 ampeeria vastaan ja sitten ei enää mitään. Kokeilin monta kertaa ottaa laturin pois ja pistää takaisin eikä ottanut enää virtaa.
Laturi tuli testattua toiseen autoon ja toimi hyvin.

Viimeksi kun olin autolla liikenteessä ennen akun ostoa lähti hyvin hinaamaalla käyntiin. Puhallin päällä ja stereot päällä. Ajoin 60 kilometriä ja kun sammutti auton ei ollut enää virtaa edes ajovaloihin. Sisävalot paloivat vain erittäin himmeesti. Kuitenkin koko matkan kaikki toimi normaalisti eikä mun käsittääkseni pelkkä auton laturi anna niin paljon virtaa.

Ihmetyttää että miten virtaa tuli auto käynnissä tarpeeksi mutta ei muuten?

Auton laturihan pitäisi olla se millä ajetaan normiajossa, ie. laturi tuottaa aivan kaiken virran.. ja akulta sitten otetaan / tuetaan menoa jos on vikaa laturin tuotossa tms..
 
Takaisin
Ylös Bottom