Vs: -92 Galantin vakionopeudensäädin
korsma sanoi
Tuota relettä kai tarkotetaan tuossa tepin edellä lainaamassa ulkomaankielisessä selostuksessa. Siinä vaan vika on eri: Virta menee päälle, mutta sammuu heti kun yrittää nopeutta asettaa. Tää kyllä toimii, jos vaan virran saa päälle.
Rele on CX-10N ja googlesta äkkiä pääteltynä semmosia saattais saada jostain jenkeistä tilailtua
Kaavioita olen wsm:stä kattellut, mutta ei oikein taito riitä itsellä niistä hahmottaa, että mitä kuuluis tehdä.
Olispa itsekin tajunnut lukea uudemman kerran tuon tepin tekstin niin olis tajunnu vähän paremmin miten tuo toimii. Noh, eipä tämä opiskelu hukkaan menny. Mun mielestä kyseessä on kuitenkin sama vika eri asteisena, eli sulla ja mulla ei välttämättä ole vielä niin paha vika kuin tuossa aiemmassa. Releen kontaktit hapettuu/karstoittuu minkä vuoksi johtavuus heikkenee ja läpikulkevan virran määrä pienenee / releen yli oleva jännitehäviö kasvaa. Eli jos relettä ei vaihda niin jossain vaiheessa se tekee samalla tavalla. Vaihtoon vaan
edit: ja jos kyseessä on tavallinen spdt rele niin niitä saa vaikka lähimmästä elektroniikkaliikkeestä tai netin kautta kouluelektroniikalta / partco:lta tilattua.
CX-10N releen tiedot datalehdellä:
- 14VDC 5A (koskettimien kuorman kesto), ei kovin merkittävä tässä tapauksessa
- 1 Form C (1C) koskettimien järjestely, ei merkitystä jos juottaa johdot väliin, mutta jos juottaa piirilevylle niin pinnijärjestys pitää olla oikein
- Rele on tavallinen autokäyttöön tarkoitettu SPDT (1kpl vaihtokosketin, myös korvaavassa releessä oltava vaihtokosketin ellei varmista ensin tarvitaanko sulkeutuva vai avautuva kosketin, näitä sanotaan usein SPST releiksi)
- Releen mitat 16x22mm, korkeus 16mm (pinnien etäisyys 12mm)
- "hiljainen" rele mut ei mitään merkitystä
- kelaresistanssi 500 ohmia, vetojännite 7,5V, päästöjännite 1V, ei niin tarpeellisia tietoja näin yksinkertaisessa tilanteessa
Jos pääset käsiksi releeseen niin kannattaa tarkistaa ylläoleva tiedot.
Esim. tämä rele voisi olla aika lähellä sopivaa
http://www.partco.fi/fi/saehkoemekaniikka/releet/piirikorttireleet/7484-jjm1-12v.html
Tai sitten
tämä rele, kelaresistanssi on lähempänä alkuperäistä, ei toki pitäisi olla tässä tapauksessa merkitystä