-98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

A

adastra

Guest
Nyt tulee paha kysymys, johtuen siitä, että olen uusi näiden autohommien kanssa ja minulla on kaikki termit täysin hukassa.

Eli olen tässä huomannut että kun laitan Galan tulille niin moottorista päin kuuluu sellainen ikävähkö vähän metallinen nopea kirskunta. jos oikein sen paikansin niin ääni tulee moottorin kyljessä olevasta hihnasta.
se kuulostaa siltä kuin siihen pitäisi lisätä öljyä ja nopeasti.
Ääni sitten katoaa noin 5min päästä käynnistyksestä ja auto käy mukavasti.
Ääni ei tosiaan kuulu ohjaamon puolelle ollenkaan, eli sillno sei huoleta :D

Voiko tämä mahdollisesti olla sellainen asia josta kannattaa olla huolissaan.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Toki kannattaa olla huolissaan. Luultavasti apulaitehihnan kiristimen laakeri on lähes vainaa...
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

no perskeles.. Pitääpäs viedä huoltoon. kiitoksia!
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Kuuluuko ääni ainoastaan silloin kun ilmastointi on päällä? Jos näin, niin mahdollisesti magneettikytkin/laakeri menossa.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Uge: saako tuota laakeria erikseen (käykö myös 8gen vr4:siin?). Itselläni rohistaa vähän.
Paljonkos vaikuttaa ilmastoinnin täyttö/öljymäärä kompressorin ääniin? (menossa vaihtoon nesteet just vai pitääkö laakeri vaihtaa ensin?)
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Eipä taida saada, tulee koko kytkin. Just yhdellä kaverilla hajos tuo. Tietenkin mallilla vois löytyä laakerikaupasta. Se on semmonen laakeri jossa aika iso sisäreikä suhteessa ulkohalkaisijaan.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

uge sanoi
Se on semmonen laakeri jossa aika iso sisäreikä suhteessa ulkohalkaisijaan.
Niin,onhan noita volvoissa yms muissakin,eli voisikin löytyä tarvikkeena sopivilla spekseillä..
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

EI ole minun galassa ilmastointia, Minusta se tulee siitä jostain moottorin sivusta ,
Tänä aamuna koko ääntä ei edes kuulunu ja moottori kehräsi muakvasti.

Pitää varmaan käyttää merkkihuollossa, tosin kuuleman mukaan siellä olisi viikkojen jonot (seinäjoki) .
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Offtopic:ia viel vähän..jos purkaa tuon kytkimen niin tuleeko nesteet pihalle ilmastoinnista?
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Harri K sanoi
Offtopic:ia viel vähän..jos purkaa tuon kytkimen niin tuleeko nesteet pihalle ilmastoinnista?
Ei. Kytkin kaikkiin LHD/RHD Galant/Legnum malleihin -99.07.1 asti MR315791 n. 180e, siitä eteenpäin MR500233 n. 340e.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

No niin , nappasin kuvan äänen aiheuttajasta.. siellä se vinkui ja kitisi tänäkin aamuna. se on tämä remmi joka siellä pyörii;
 

Liitetiedostot

  • 21062011.jpg
    21062011.jpg
    55.9 KB · Lukukerrat 471
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

adastra sanoi
No niin , nappasin kuvan äänen aiheuttajasta.. siellä se vinkui ja kitisi tänäkin aamuna. se on tämä remmi joka siellä pyörii;
Vaiha suosiolla uusi remmi siihen, niin ei tarvi niin tiukalle kiristää kuin jotain vanhaa ja liukkaaksi kulunutta remmiä. Säästää kiristimen ja apulaitteiden laakereita, kun ei tarvi liian tiukalle kiriä.

edit. näyttäis äkkiseltään olevan vielä helppo vaihtaakkin, kun ei ole vieressä muita hihnoja tiellä, kuten on noissa ilmastoiduissa malleissa. Niin ja laita jäähdyttimen paisuntasäiliön korkki kiinni ;)
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

joo xD mä laitan sen kiinni.. taidan käydä sen tässä sit vaihtamassa niin saa mielenrauhan.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Kuinka kireällä remmi on nyt? Oikea kireys laturin ja kampiakselin puolesta välistä mitattuna, uudella hihnalla 490-686 N voimalla painamalla antaa hihna periksi 6,8-8,0 mm. Käytetyllä vastaavat luvut 343-441 N ja 10-12 mm.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

uge sanoi
Kuinka kireällä remmi on nyt? Oikea kireys laturin ja kampiakselin puolesta välistä mitattuna, uudella hihnalla 490-686 N voimalla painamalla antaa hihna periksi 6,8-8,0 mm. Käytetyllä vastaavat luvut 343-441 N ja 10-12 mm.
Meinaatko, että kovettunut ja kulunut hihna luistaa vähemmän kuin uusi ??? Kyllä minulla on ainakin tähän mennessä uusi hihna pystynyt pyörittämään apulaitteita löysemmällä kuin vanha ja kiillottunut hihna. Alussa on pitänyt vain uutta kiristellä tiheämpään kun venyy.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Minä mistään autoista mittään tiiä, mutta ossaan lukia. :) Eli Galant Work Shop Manualissa noin lukee...
Ja sen vähän mitä ite olen noita hihnoja asennellu, niin ei ole tarvinnut kiristellä jälkikäteen. Eikä ole mitään hajonnutkaan liian kireän hihnan takia että vissiin tuurilla sattunut kohalleen.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Kuulostaapa hankalalta.. Veis suosiolla mitsubishi huoltoon niin saavat laittaa.. Lähetin alkuviikosta 2 sähköpostia Seinäjoen Autoseinille, jossa on mitsuhuolto. Ei minkäänlaista vastausta. Citroen aikana vastaus tuli tunnin kahden viiveellä. Meen hermot tällasen kanssa.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Koita kurikan saarakkalaa jos merkkihuoltoon kaipaat. eihän sinnekkään pitkä oo
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Joo, vois kyl, eihän sinne tosiaan ole kuin se 30km tästä.
 
Vs: -98 V6 Galant, raastava ääni käynnistyksen jälkeen

Tänä aamuna ääni taas kuului mutta k uajoin pari kilsaa niin katos :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom