-99 Galant madallus

Anderz

VR4-19T & Legnum
Liittynyt
27 Lokakuu 2004
Sijainti
Espoo
Pitäisi saada autoni vähän madallettu.
Tieetääkö joku millaisia sarjoja löytyy kyseiseen autoon ja mistä saa ostettu?
 
Varsinaisia valmiita madallussarjoja on varmaan aika vähän tarjolla... Jousivalikoimakin on aika suppea, mutta iskareitahan on sitten paremmin tarjolla.

Omaani madalsin -40mm, joka on aikalailla maksimi mitä voi tiputtaa. Ajovalojen alareunan pitää olla minimissään 50cm tien pinnasta ja tuolla madalluksella tulokseksi tuli 49,5 cm... Omat palikat hain Vantaan Hakkilan Harakiristä ihan järkihintaan. Iskareitahan löytyy moneen makuun - itse laitoin Monroen nesteiskarit alle noille jousille ja hyvin toimii. Syynä nesteiskareihin päätymisessä oli riittävän ajomukavuuden varmistaminen.

Madalluksessa kannattaa ottaa huomioon takapään camberien muuttuminen enemmän negatiiviseksi, jolla on iso vaikutus ajo-ominaisuuksiin. Varsinkin isommalla kuormalla camberit on useita asteita miinuksella ja samalla alkaa harituskin kasvamaan. Ja voin kertoa, ettei se ole kivaa liukkaalla tiellä... :seina Ja kun takapäässä ei ole varsinaista camberien säätöä, niin kulmien säätäminen vaatii pikkukikkailua. Säätäminen siis kyllä onnistuu, mutta asia kannattaa ottaa madallusvaiheessa jo huomioon.
 
Tehdasasennettu Eibach sarja alla eikä mitään ongelmia peränkään suhteen. Perä pudonnut vain aavistus "liikaa" verrattuna keulaan.
Ja tästäsyystä.... keula putoaa kesätassuille muutettaessa hieman vielä. Ajovalojen korkeus ;D .. no joo ;D
 
Aika vähissä nuo vaihtoehdot ovat.
(Harri ehtikin jo tähän väliin.)

*Eibach Pro-Kit jouset (6028.140)
*Koni iskarit 8040-1233 / 8040-1234 (S)

Viime syksynä kyselin paketista tarjouksen Kiiltovaunusta: Eibach+Koni Sport, hinta 920e.

Tosin itse lopulta tyydyin pelkkään iskareiden vaihtoon (Bilstein). Operaation jälkeen käytös muuttui selvästi paremmaksi. Tosin takaiskarit olivat aivan finaalissa.
 
Itsekin mietin just -40mm madallus, ja rengascenterissa eibach saa hintaan 300e pelkät jouset. Luulen että -40mm edessä ja -30mm takana olis paras vaihtoehto koska etupää on vähän ylempi. Mutta semmonen sarja en ole löytänyt.
Muuttuuko sit takapään camber paljon jos auton laskee 40mm?
 
Edessä sama, takana eri..
Auton käytös muuttui täysin kun vaihtoi ne alkuperäiset nesteiskarit kaasuihin. Huomattavasti parempaan suuntaan. Eibach ja Sachs on ainakin farkussa toimiva yhdistelmä.
 
Anderz sanoi
Luulen että -40mm edessä ja -30mm takana olis paras vaihtoehto koska etupää on vähän ylempi.
Itse laitoin -30 mm eibachit ja konin iskarit, eikä takana mitään ongelmia. Korkeus edessä ja takana on kaiken lisäksi sama. Jouset ei farmarissa sopineet paikoilleen jos alkuperäiset korkeuden automaattisesti säätävät iskarit olivat paikallaa joten sinne piti vaihtaa sedanin iskarit...
 
Tuleehan siitä hyvä tulos - Ei muuta kuin Gallu tonttiin! ::)


Hiukka OT, mutta raapaisee asiaa kuitenkin.. Harrille kysymys vain mielenkiinnosta:
Meinasitko tuolla ajovalokommentilla, että omassasi ei ole valojen korkeus sitä 50 cm maasta vai pidätkö tuota raja-arvoa höpöpuheena? ::) Puppua se ei ainakaan ole... Muutoskatsastuksessa siihen kiinnitetään huomiota, joten se kannattaa tsekata ennen konttorille menoa - Saattaa ottaa muuten vaan turhaan sitten pattiin, jos inssi pomppauttaa muutoskatsastuksen sen takia. :seina ::)

Mainintani peräpään camber ongelmista ei ollut tarkoitettu pirujen maalailemiseksi, mutta muutamassa gallussa on tullut probleemeja takapään kulmien kanssa, joten ajattelin pistää tietoa eteenpäin. Ralliart ja SimoP ovat ainakin itseni lisäksi painineet kyseisen ongelman kanssa.
 
No lähinnä höpönä sitä kyl pidin vain :)
Ei Lancerissa ainakaa mittailtu kuin lokarin ja keskiön välinen etäisyys, joka merkittiin otteeseen.
Eri asia on sitten näkeekö ne suoraan esim. ajovalojen tarkistuslaitteella, että ne on liian matalalla.
(juuri mitattu tulos, joka on alle 48cm maasta valon alle nytkin) ;)
Tiedän kyllä kaverinkin kuplavolkkarin, johon laitettiin isompaa kumia eteen, jotta valot nous ylemmäs.

Itse ei tarvinnut pohtia alustasarjan tyyppikoodejakaan, kun alusta on tehdasasennettu,jolloinka sitä ei nykyään merkitä enää rek.otteeseen ollenkaan. Eli vieläkin saan tontittaa, ja vasta sitten tulis merkintä.. jos muutoskatsastas ;D

Takapään camberista en tiedä. Mutta suoraan tuo menee talvellakin noilla 15"lla ja 17" kesällä. Ei kulumaa (tosin en kerennyt ajaa kuin 2kktta kesäkumeilla)
 
Jotenkin tuntuu hullulle tollaset korkeus säännöt...

mitenköhän esim. corveten valot? nehän olis sit ihan laitomat?

mä oon menossa katsastamaan säädettäville galanttia ja
alustavien kyselyiden mukaan ei tuu "korkeus" merkintöjä
vain merkintä että on säädettävät... ja niillä saa tonttiin kirjaimellisesti alustan... no ei ihan 50mm jää... :p

ihmettelen vain... ???
 
Joo kyllä toi ajovalojen korkeus on ihan soopaa ;D

Kyllä ne konttorilla mittaa lokarinkaaren ja pyörännavan välisen mitan, ainakin täälläpäin ;)

Pitipä äsken käydä mittaamassa Coltin ajovalojen korkeus ja mittanauha näytti 46cm :peukku


Tosta Gallun tiputtamisesta sen verran, ettei sitten kannata pelkki jousia vaihtaa, peräpää on nimittäin aivan ku vetelä p**ka jos pitää vakio eli alkuperäiset iskarit ;D
 
Soopaa tai sitten ei... ::)

Kysehän on siis tehdyn madalluksen muutoskatsastuksesta, eikä alkuperäisen mallin ajovalojen korkeudesta. Soittelin eilen neljään katsastuskonttoriin pk-seudulla varmistaakseni sen mitä minulta mitattiin Keravan A-katsastuksessa, ja kaikissa ilmoitettiin ykskantaan, että muutoskatsastuksessa ajovalojen alareunan tulee olla minimissään 50 cm maasta. Samalla tietenkin mitataan myös lokasuojan kaaren ja pyörännavan välinen mitta. En sitten tiedä miten tarkasti asiaan puututaan, mutta väitän silti soittokierroksen perusteella, että raja-arvo on olemassa.

Sitä en eilen hoksannut kysyä, että onko auton iällä merkitystä. Muistelen, että toisessa threadissa oli puhetta esim. tuv-papereiden tarpeesta -93 --> mallisista eteenpäin ja sitä vanhemmilta sitä ei vaadita.

Mutta jotta ei mene Esson puaripuheiksi tämä asia, niin laitan kyselyä AKE:n suuntaan ja heitän sitten vastauksen tänne... :p


EDIT: Jahas, AKE:sta tuleekin tämmöinen vastaus tällä hetkellä... ::)

"Hyvät asiakkaamme,

ajoneuvotekniikan ja katsastuksen sähköpostipalvelu on ruuhkautunut. Vastausaika sähköpostitiedusteluihin on tällä hetkellä noin 3 viikkoa.

Kiireellisiin ajoneuvoteknisiin ja katsastusta koskeviin kysymyksiin saa neuvoa ensisijaisesti katsastustoimipaikoilta AKEn internet-sivuilta löytyy lisätietoa mm. katsastusajoista ja käytetyn auton maahantuonnista (ks. myös Tullin sivut www.tulli.fi). "
 
Tuostahan noi madallutuksen nykyiset säännöt löytyvät: http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf

Sieltä löytyy näköjään selvästi tälläinen kohta: "Madalletun auton ajovalojen suuntaus sekä valaisimien ja heijastimien minimi-korkeusvaatimusten täyttyminen on tarkastettava muutoskatsastuksen yhteydessä."

Enpä  vain löytänyt tähän hätään aken sivuilta, että paljonko noi minimi-korkeusvaatimukset sitten ovat.
 
Kiitos AKE:n linkistä! :peukku

Tämä nyt varmaankin auttoi asiaa, ettei ihan potaskan puhujaksi vihjailla... ;D
 
No sehän oli mielenkiintonen dokumentti... Enkä kyl oo yhtään varma mitä siält tuli löydettyy  :)

Tälläst kasailin tohon:

5. GENERAL SPECIFICATIONS
5.8. The maximum height above the ground shall be measured from the highest point and the minimum height from the lowest point of the apparent surface in the direction of the reference axis.

6. INDIVIDUAL SPECIFICATIONS

6.1. MAIN-BEAM HEADLAMP

6.1.4.2. In height: no individual specifications.

6.2. DIPPED-BEAM HEADLAMP

6.2.4.2. In height: not less than 500 mm and not more than 1,200 mm above the ground.For category N3G (off-road) vehicles 6/ the maximum height may be increased to 1,500 mm.

6.3. FRONT FOG LAMP

6.3.4.2.. In height: minimum: Not less than 250 mm above the ground.

maximum: For M1 and N1 category vehicles not more than 800 mm above the ground; For all other categories of vehicles no maximum height.

However, no point on the apparent surface in the direction of the reference axis must be higher than the highest point on the apparent surface in the direction of the reference axis of the dipped-beam headlamp.

6.19. DAYTIME RUNNING LAMP

6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm.

Mitä noist nyt sitte pitäis ymmärtää... mulle ainakin noi englanninkieliset käsitteet tuottaa vähä hankaluuksii joten voi olla että jäi jotain huomaamattakin sieltä ja en oo noistakaan ihan varma että mikä tarkottaa mitäkin, suomentakaa please  ;)

Sitte yritin ettii Main-beam headlamp kohtaan liittyvää määritystä jostain mutta en löytänyt millään. Eli siinähän on tämä "no individual specifications". Tarkottaisikohan sitä että on olemassa joku yleinen määritelmä vielä niille korkeuksille.
 
:-[ Oolrait, myönnän erehrökseni :peukku
Sori vaan :) (noin ainakin pikaisesti luetun perusteella ;) )

Mutta ei taida katsastusmiehetkään olla ihan ajan tasalla, ei noita nimittäin kukaan oo ainakaan mulla tarkastanut ::)
 
6.19. DAYTIME RUNNING LAMP

6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm.

tossahan se .... 250mm matalin ja korkein 1500mm...

eli huuhaa toi 50cm... se on joillekin puoli jänniteellä toimiville
ajovaloille esim galantissa usa versiossa se DIM-DIP lamp juttu eli 6v on jännite valoissa...

näin mun käsitys... korjataa jos oon väärässä?

ps. BEAM on pitkät... ja olisko tossa lisä pitkät...?
 
En ole herneitä saati mitään suurempaa nenääni aiemmista kommenteista työntänyt, joten nou hätä... Piti vaan kaivaa jotain omaa sanaa vahvempaa näytille. Kielitaitoisemmat tehkööt käännökset, mutta tämä pruju nyt kuitenkin on se minkä perusteella AKE asiaa perustelee. Viime kädessä jokainen voi soittaa itse konttorille ja kysyä onko ajovaloille minimikorkeusvaatimuksia... :peukku
 
ihan suomeksi :

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

ja sama teksti:
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php

eli ajovalot ja "etuvalaisimet" ovat eri asia.
500mm on nykyään näköjään raja. Mutta eri asia kuka niitä mittailee. Käykää vain kysymässä niin takuulla mittaavat teiltäkin ;D

Ohessa vielä kuva kopioituna.
 
Harri K sanoi
eli ajovalot ja "etuvalaisimet" ovat eri asia.
500mm on nykyään näköjään raja. Mutta eri asia kuka niitä mittailee. Käykää vain kysymässä niin takuulla mittaavat teiltäkin ;D

En nyt lähde noissa tarkoissa teknisissä termeissä sen syvemmälle... ::) Koko kommentin alkuperäinen idea oli vain kertoa raja-arvon olemassa olosta ja että joissain konttoreilla ainakin asiaan kiinnitetään huomiota. Joten ei herneitä... Hyvä, että saatiin linkit suomeksikin! :peukku
 
Itselläni on vm.2002 gdi gallu ja nyt siinä on taotut jouset ja konin iskarit,todella hyvä setti. Tulossa olisi skunk2 säädettävä alusta amerikan pojilta. Ake vastasi kyseiseen sarjaan näin.
Alustan madallus vaatii jonkin verran todistuksia, jos auto on EY-tyyppihyväksytty (osat olivat 99:ä uudempaan autoon, joten tällaisesta lienee kyse). Osista täytyisi saada todistus niiden sopivuudesta kyseiseen autoon osien valmistajalta. DOT-, TÜV- tai e-hyväksyntää ei osille kuitenkaan vaadita. Auto olisi asennuksen jälkeen muutoslatsastettava, ja koska kyse on säädettistä jousista, lienee sallitut säätörajat lisätä rekisteriotteeseen muutoskatsastuksen yhteydessä.

Hannu Kuutti
Ajoneuvohallintokeskus


Elikkä hyväksyntöjä ei tarttee jos on vaan paperi jossa on mainittu,että sarja on tarkoitettu kyseiseen autoon.

Mitä ootte mieltä?
 
moro.tota oisko kellään mitään ideaa mikä olis tommoseen 2.5 98 galluun hyvä iskari kun madallettu 30mm orkkis mut alusta on hieman liian pehmeä eli laittakaa esimerkkejä jos tiedätte ja tietenki säädettävä olis plussaa mut ei taida saada.
 
No joo, kyllähän se kantavuus kärsii, kylpyhuoneen kaakelit kyytiin ja kyllähän oli perä niin maassa että hirvitti kun perillä katsoin, oli siinä kyllä painoakin...
 
Nyt löytyi madallus-sarja joka tiputtaa edestä -40 ja takaa -30mm.Valmistaja K.A.W. sivulla on myös galleria,jossa voi käydä kattomassa miltä oma ajokki "voisi" näyttää madalluksen myötä.Tosin katoin tuota EA korista ja on muuten Hieno :p mutta sitä olikin tontitettu ed -65 ja takaa-40mm.Jos joku tietää että kuka myy suomessa kyseistä merkkiä,niin voiskos pistää linkkiä. :peukku
 
Lukekaa myös tämä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=11095.0  :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom