Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
KUn ei kerran löydy 8venttiili 4g63 koneen jakopään koppaa, niin teen sit ite. Ajattelin, että opettelin samalla tekemään osia hiilarista. Ekaks pitää korjailla se olemassa oleva koppa niin, että siitä saa tehty muotin.

Nyt päästään siihen, missä otetaan vinkkejä vastaan. Muotin ajattelin tehdä kipsistä ja "lasikuituhötöstä". Sen sisäpintaan sitten ajattelin laminoida hiilarin, jolloin sit kun sen poistaa muotista, niin pitäis olla koppa. Ajatuksia?
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Kannattaa varmaankin vetää siihen kopanpäälle topcoat ennen kuin vedät siihen loput muotin tekoon tarvittavat jutut.... ;)
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Viestistä ei selviä aloittajan kokemusta lasikuidusta tekemisestä, joten tässä nyt pieni ja pikainen ohjeistus muotin tekemiseen. Hihihihiilikuidulla leikkimisestä ei allekirjoittaneella ole kokemusta, joten siihen en lähde ottamaan kantaa. Tässä on nyt oletettu, että osataan perusasiat kuidusta ja osataan lukea käyttöohjeet eri litkuille.

Topcoattia ei välttämättä tarvitse siihen muotitettavan kappaleen pintaan ennen muotin tekoa, perusteellisen hyvä vahaus muottivahalla on parempi vaihtoehto. Jää alkuperäinen kappale myös "koskemattomaksi".


Noh, siis. Muotin tekoon varmaankin pätee samat säännöt ja ohjeet kuin kusiluituun, eiku lasikuituun. Niitä löytää googlettamalla ihan tarpeeksi. Mutta muistutuksena:

Pese muotitettava kohde hyvin ja kuivaa
Vahaa muotitettava kohde muottivahalla hyvin, mielellään ainakin kolme kertaa
"Maalaa" vahattu muotitettava kohde Gelcoatilla kerran, maalaus onnistuu ruiskulla ja/tai pensselillä
Anna Gelcoatin kuivua tahmeaksi
Maalaa toinen kerros Gelcoattia
Anna kuivua tahmeaksi
Laittele Gelcoatin päälle lasikuitumattoa kuivana yksi kerros
Kostuta laiteltu lasikuitu hartsilla ja poista ilmakuplat välistä ilmaustelalla
Jatka lasikuidun laminointia parhaaksi tuntuvalla tavalla. Esikostutettuna tai kuivana ja hartsittaen sitten. Muista joka kerroksen käsittely ilmaustelalla ennen seuraavaa kerrosta.
Anna koko paketin kuivua mielellään ainakin yön yli ennen irroittamista.
Hio, pakkeloi, hio (ja maalaa Topcoatilla) ja hio muotin gelcoat puoli täydelliseksi. Muista tässä vaiheessa, kaikki epämuodostumat, kuopat, naarmut jne kopioituvat päinvastaisina kopioon. Eli mitä täydellisemmän pinnan teet muottiin, sitä vähemmän joudut hieromaan kopiokappaletta.
Vahaa viimeistelty pinta muottivahalla hyvin, mielellään ainakin kolme kertaa

Kaikenkaikkiaan hommaan tarvitaan siis:
Asetonia/rasvanpoistolitkua kappaleen ja muotin viimeiseen puhdistamiseen ennen vahaa
Rättejä. Puhdistamiseen, vahaamiseen, vahan kiilloittamiseen.
Muottivahaa. Monia erilaisia, saa samoista paikoista kuin kuitutarpeitakin, esim Kevra OY
Gelcoattia + kovetinta. Sama kovetin käy yleensä kuin polyesterihartsille.
Topcoattia + kovetinta. Sama juttu kuin Gelcoatissa yleensä kovettimen kanssa.
Polyesterihartsia + kovetinta.
Lasikuitumattoa. Perusmatto 300g/m2 sekamattoa. Toimii peruskäyttäjälle yhtä hyvin ja huonosti joka paikkaan. Useimmiten saa eroteltua kahdesta kerroksesta maton jolloin saa helpommin muotoutuvaa 150g/m2 mattoa
Mittakuppi/vaaka litkujen ja kovettimen tarkkaan sekoitteluun. Silmämääräisesti ja mutu-tuntumalla saattaa tulla liian nopeasti kuivuvia sekoituksia. Kannattaa suosia kertakäyttöisiä mittakuppeja tai kestäviä, joustavia, uusiokäytettäviä kuppeja. Näitä palaa monia.
Pensseleitä. Ja monta. Ihan täysin kertakäyttöisiä näissä hommissa, joten osta motonetistä/biltemasta niitä halvimpia mahdollisia.
Ilmaustela. Aivan ehdoton kuisluituhommissa. Jokainen laminoitu kerros tulee käydä tällä iki-ihanalla telalla läpi ennenkuin hartsi kovettuu. Poistaa tehokkaasti ilmakuplat kerrosten välistä.
Hiekkapaperia. Kappaleesta ja taidosta/tuurista riippuen paljon. Paklatun Gelcoat/Topcoat pinnan hiominen 80gritillä ei välttämättä fiksua. Saattaa tehdä enemmän tuhoa kuin hyötyä. 120grit ja siitä eteenpäin. Loppuhionta ennen vahaamista ~400gritillä, hifistelijät 800gritillä. Vaha hoitaa loput.

Homma riippuu sitten ihan täysin hiilikuidun laminoimisen tavasta. Jos meinaat jollain keinoa vakuumissa laminoida, veikkaisin että muottisi tarvitsisi olla vähän jämäkempi ettei muodot vääristy vakuumissa. Jos käytät perusnormaalia 300g/m2 sekamattolasikuitua, veikkaisin että ainakin kolme kerrosta laminoitua kuitua olisi hyvä olla muotissa. Mitä useampi, sitä jämäkempi.

Muotin tekemisessä pitää myös muistaa ottaa huomioon alkuperäisen kappaleen muoto. Jos alkuperäistä kappaletta ei voi irroittaa muotista jompaakumpaa rikkomatta, pitää muottiin rakentaa irroituslaipat, eli sopivan kokoiset liepeet ja sauma josta muotti saadaan purettua useampaan osaan ja kasattua uudestaan kasaan. Käytännössä laipat yleensä tehdään sopivan paksuiksi ja leveiksi että vastakkaiset laipat saadaan pultein ja mutterein kiinnitettyä toisiinsa. Laipasta vaan poralla läpi ja sopivan mittainen pultti aluslevyin reiästä läpi, aluslevy ja mutteri toiselle puolelle ja kiinni.

Siinäpä nyt ainakin muotin tekeminen noin pääperiaattein. Ei muuta kuin onnea ja kokeilemaan.

Nuita kaikkia tarveaineita ja työkaluja saa ainakin Kevra OY:ltä Vantaalta ja monista muistakin paikoista. Kevra myy yksityisille ja toimittaa matkahuollolla jos tarvitsee. Sieltä itsekkin olen hommannut paljon kamaa. Ja löytyy sitten hiilikuitumattoakin ja kaikkea muuta tarpeellista. Kurkkaa sivut ja ota heihin yhteyttä, homma toiminut ainakin mun kohdalla hyvin siellä. Kuitua ja hartsia sekä muita litkuja saa Pakcemiltä Klaukkalan paikkeilta ehkä vähän halvemmalla ainakin isoja eriä. Maksu vain käteisellä noudettuna, en tiedä toimittavatko yksityisille mihinkään. Löytyvät myöskin netistä.

Ja tätä nyt ei kannata pitää sitten mitenkään absoluuttisena totuutena, näin minä olen muotit tehnyt. Varmasti jollain on toisenlaisia käyttömieltymyksiä ja ohjeita ja tapoja. Tapoja varmasti on yhtä useita kuin tekijöitäkin, tässä on vaan niistä yksi esiteltynä.

EDIT: Nojoo. Olipas taas lyhyt selostus prkl ;D
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Ihan hyvä ohje ^^

Oletuksena tosiaan pidin, että alkuperäinen kappale on vahattu useampaan kertaan, jonka päälle sitten se topcoat/celcoat.
Coatin kun sivelee ensimmäisen kerroksen siihen päälle niin itse suosin ohutta huolellista kerrosta jotta ei jää turhia kuplia (turhaa hommaa muuten myöhemmin lisää).
Jos teet sen hilavitkutinkuidusta niin osta sitä ei vahvistettua mattoa. Se vahvistettu on ihan omiaan esim. konepellin tekoon mutta joihinkin pikku juttuihin se ei enään taivukkaan... :peukku
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Mistäs muuten kannattaisi alkaa kyselemään tota hiilikuitua? Lasikuidun kanssa on tullu pelattua paljonkin mutta en koskaan ole mitään tehnyt hiilikuidulla ja nyt ajattelin noita sisustan paneeleita vähän ehostaa.
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Varsinkin jos on tarkoitus jättää hiilikuitu näkyviin, niin matriisina käytetään silloin epoksia, ei polyesteriä. Epoksin telausastia pitää olla mieluummin laakea kuin korkea, koska seos lämpiää kovettuessaan ja lämpiäminen taas nopeuttaa kovettumista (joka lämmittää seosta -> oravanpyörä), seoksen turhaa lämpenemistä tulee välttää (ja tarkkailla).

Kummankin (epoksi tai polyesteri) kanssa kunnollinen hengityssuojain + sopivat hansikkaat ja muut suoja-asusteet. Varsinkin epoksille voi herkistyä ihokosketuksen kautta niin, että hommaa ei voi enää koskaan tehdä "allergian" puhkeamisen jälkeen.
Jos käyttää jotain ei-kertakäyttöisiä työvälineitä, jotka voivat sotkeutua hartsiin (esim. saksia), ne voi puhdistaa ennen epoksin lopullista kovettumista asetonilla.

Kaikkeen mittaamiseen ehdottomasti vaaka.

Sopivaa epoksia ja sopivaa kovettajan määrää ja sopivaa kerralla sekoitettavan hartsin määrää valitessa pitää huomioida kappaleen koko, telaajien määrä sekä tietenkin se, onko kappale tarkoitus säkittää vai ei. Noin pienissä kappaleissa ei yleensä vielä tule ongelmia, mutta isommissa voi tulla.

Kangasta valitessa tulee kiinnittyy huomiota ennen kaikkea kankaan taipuisuuteen (koska kyseessä ei ole tässä kohtaa mikään kuormitettu osa). Nurkkiin ja kiinnikekohtiin voi laittaa lisäkankaita taustalle.

Muottia voi jäykätä tekemällä putkesta tai uretaanista sopiviin kohtiin ripoja, joiden päälle lammataan lisäkankaat. Jos kappaleessa on ainostaan pienet vastapäästöt, voi koittaa jättää muotin reunat sopivan joustavaksi, jolloin säästyy moniosaisen muotin tekemiseltä.
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Rupeshan niitä muidenkin ohjeistuksia tulemaan :)

Hiilikuitua ja kaikkia tarveaineita ja työkaluja kannattaa kysellä http://www.kevra.fi/ Sijaitsee Vantaalla Myyrmäen ja Tammiston välissä. Myyvät yksityiselle ja lähettävät matkahuollolla jos et pääse noutamaan.

Hiilikuidun laminoimisesta löytyy Googlellakin hyviä ohjeita joilla pääsee alkuun. Ne kannattaa lueskella tarkkaan ja sitten ei muuta kuin kokeilemaan :peukku
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

JasoX sanoi
Mistäs muuten kannattaisi alkaa kyselemään tota hiilikuitua? Lasikuidun kanssa on tullu pelattua paljonkin mutta en koskaan ole mitään tehnyt hiilikuidulla ja nyt ajattelin noita sisustan paneeleita vähän ehostaa.

Comprocksista.

http://www.comprocks.com/

Tosiaan joo kannattaa ostaa "Ei särkymätöntä" hiilarimattoa jos tekee pieniä kappaleita, vittumaista hommaa kun ei tahdo taipua.

Tuossa omat muutamat osat jotka tehty "särkymättömästä" matosta.

http://betray.suntuubi.com/?cat=16&page=1
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Hyviä ohjeita ja hyvä, kun materiaalitkin löytyy läheltä (Vantaa/Klaukkala akselilta). Lasikuituhommia olen pari subi-koteloa tehnyt, eli jotain kokemusta on, mutta velho en ole. Hiilaria en ole koskaan tehnyt. Vielä.

Oliks siinä kipsi/lasikuitutökötti-muotissa jotain vikaa, kun sitä ei kukaan enää mun jälkeen ottanut puheeksi. Autoteollisuudessa kuulemma käyttävät paljon ja myös muotoilusavea...
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Mä en ole itse kuullut kipsi-lasikuitumuoteista. Muotoilusavesta kylläkin. Mutta veikkaisin, että tuon kokoisessakin kappaleessa ihan pelkkä lasikuitumuotti on todennäköisesti helpoin tehdä ja kestävin.

Kipsi itsessäänhän ei juurikaan vääntelyä kestä. Ja sen vahvistaminen kuidulla tietysti auttaa, mutta miksi käyttää kipsiä siinä tilanteessa kun joutuu kuitua jokatapauksessa laminoimaan. Gelcoatti kappaleen ja muotin välissä tekee tasaisen pinnan ja on varmasti kestävämpi pinnoite kuin kipsi.

Muotoilusavi taas, noh, vähän sama juttu kuin kipsin kanssa. Autoteollisuudessa käytetyt muotoilusavet on hyviä, mutta eivät pelkästään itsessään toimi. Vaativat jonkinmoisen kappaleen jonka päälle savea lätkitään ja siitä muotoillaan. Tosin en tiedä yhtään kuinka helposti tämmöisestä savikappaleesta sitten muottia otetaan, mutta luulisin ettei itsessään toimi muottimateriaalina kovinkaan hyvin. Sen verran vähän mitä itse olen nähnyt savea käytettävän niin sitä on käytetty kappaleen muokkaamiseen, siitä sen jälkeen otettu muotti ja muotilla kopio.

Pieniin osiin kipsi voi toimia ihan hyvin. Mutta itse olen ainakin tottunut kuidusta suoraan tekemään muotteja, kestääpähän ainakin jos ensimmäinen kopion teko menee keturalleen.
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Ok, teen muotin lasikuidusta. Miten hyvin siitä kuidusta saa tehtyä jyrkät ja syvät muodot, esimerkiksi kopassa olevat ajoitusmerkit ja tekstit. Eli kopioituuks noi muottiin kunnolla? Toinen asia on tietty se, et kopioituuks ne sitten siihen hiilariin. Muutoin tämä on slevä homma.
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Terävät muodot (kirjaimet, nuolet, pisteet) on hankalia silloin kun kuidut on tarkoitus jättää näkyviin, itse ehkä miettisin jopa niiden poistamista mallineesta.

Hartsilla ne saa tietty kopioitumaan, mutta kuidut ei taivu niiden yli nätisti. Eli tämä on ongelma on läsnä käytännössä ainoastaan silloin kun kuidut on tarkoitus jättää näkyviin, eli silloin kun mitään hartsikasautumia ei voida peittää maalilla.
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

No muottiinhan ne tekstit ja ajotusmerkit sun muut kopioituu melko hyvin tuolla gelcoatilla. Saattaa hiukan vääristyä tai muuttua mössöksi, mutta jotenkuten kopioituu kyllä. Mutta sitten siihen hiilikuitukopioon tuskin kopioituu mitenkään muulla kuin hartsikasautumalla jos silläkään. Eli jälkihommina maalaten taitaa mennä helpoiten jollei kellään niksiä siihen ole.
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Wolfie sanoi
No muottiinhan ne tekstit ja ajotusmerkit sun muut kopioituu melko hyvin tuolla gelcoatilla. Saattaa hiukan vääristyä tai muuttua mössöksi, mutta jotenkuten kopioituu kyllä. Mutta sitten siihen hiilikuitukopioon tuskin kopioituu mitenkään muulla kuin hartsikasautumalla jos silläkään. Eli jälkihommina maalaten taitaa mennä helpoiten jollei kellään niksiä siihen ole.

Tämä on siinä mielessä oleellinen tieto, että jos näyttää, että niitä merkkejä ei siihen hiilariin saa järkevästi, niin ne kannattaa hioa mallista pois jo ennen muotin tekoa. Varmaan tosiaan parempi välttää turhan jyrkkiä/pieniä muotoja
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Jos tuolla gelcoatilla on mahdollista saada ne merkinnät aikaseksi, niin voiko sitä käyttää vain osittain valmiissa kappaleessa. Jos siis käyttäisi merkkien kohdalla? Ei jäisi kuidut näkyviin, mutta voihan sen maalata siistiksi ja niin, että näkee, että on merkkien kohdalla tarkoituksella yksivärinen. Vai toimiiko tuo Gelcoatti edes hiilikuidun kanssa? Mulle ihan tuntematon aine, mitä nyt sillointällöin kuullut puhuttavan.. ;D Ja jonkin näköinen idea on miten se toimii..
 
Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan

Hyvin yksinkertaistettuna, Gelcoat on vähän niinkuin kittipinta, paitsi että se maalataan muottiin/kappaleeseen ennenkuin aletaan kuiduttamaan.
Hapettomassa tilassa Gelcoat kuivuu ja siitä tulee ihan kuin tiukkaa kittiä. Irtoaa kappaleesta/muotista kun toinen kappale on vahattu, ei tartu vahaan.
Pirun hauskaa tököttiä :) Märkämuodossa näyttää ihan paksulta maalilta. Samanlailla juoksevaa ja sitä saa eri väreissä suoraan. Voisi kai sitä sävyttääkin jos tahtoo.

Tuota osittaista gelcoattaamista kappaleeseen en suosittele. Se peittää hiilikuidun kuvioinnin ihan suoraan. Melkein parhaiten saisi varmaan merkinnät jälkikäteen hiilarin pintaan maalamalla/tarroilla tjsp. Ja koska tavara käyttäytyy märkänä kuin maali ja kuivana kuin kitti niin on hiukka hankala semmoista osittaista touhua harrastaa. Se on kaikki tai ei mitään :)

Siitä, että toimiiko gelcoat edes laisinkaan kuidun kanssa, en tiedä. Miksipä ei toimisi. Hiilikuidun kanssa käytetään epoksihartsia, mutta kyllä gelcoat kestää polyesterihartsinkin. Kysymällä liikkeestä varmaan selviäisi.
 
Takaisin
Ylös Bottom