ajotietokone -90 ruisku lanceriin

Petterik

New Member
Liittynyt
14 Helmikuu 2005
Sijainti
Pori
eli nyt on alkanu pyörimään päässä semmonen ajatus kun ajotietokoneen jälkiasennus!

ladakerhon sivuja lueskellessa satuin näkemään tälläsen jutun http://www.ladakerho.net/info/muut/projekti.htm#003

eli ruiskulatikoihi saa jälkiasennettua ajotietokoneen ja mietein vaan että onkohan ruiskumitsuissakin (-90 lancer) samanmoisia mahdollisuuksia kytkeä tollasta vehjettä sinne pistorasiaan? onko ketään tehnyt omaa ajotietokonetta tai soveltanut jotain tyyliin kyseistä?
 
Re: ajotietokone

vähän riippuu mitsun mallista. ei varmaan saa tota käymään ky se on bossiin tarkotettu.. mut mut on semmosii ecu:ja mitä voi tietokoneella säätää ja kattoo koneen arvoja ja silelin..
 
Re: ajotietokone

Silleen kait vois ajotietokoneen tehdä että: "ryöstää" tiedon antureilta ja mittailee suuttimien aukioloaikaa, vaikkapa AVR:llä tai PIC:llä. Pistää sen laskemaan erinnäissiä asioita ja tulostaa jollekin LCD näytölle..

Mitä lienee ecu siihen sanovan, kun järjestelmässä on "ylimääräistä roinaa", sitä ei voi tietää :D
 
No mitäs tommottisen sitten pitäisi osata näyttää?

Vaihtoehtoina on tosiaan mittailla johdoista sitä sun tätä tai vaihtoehtoisesti diagnoosiliitännän kautta kysellä eculta asioita ja näyttää ne sitten näytöllä.
 
OT:

Kysymys Eskulle: mitäs se ECU osaisi näyttää jos väsäisi tuommoisen "Petterik":n tai "kesu":n haaveileman systeemin ???

Ei itsellä tarvetta mut ihan mielenkiinnosta kyselen :)
 
No osaahan se kertoa vaikka mitä. Tosin ne kerrottavat asiat ovat hetkellistä tietoa, eli esimerkiksi suutinten aukioloaika, lämpötilat (vesi&ilma), ilmamäärä, lambdan jännite, nakutussumma, kierrosluku, kiihdytysrikastuksen määrä, tyhjäkäyntimoottorin asento, sytytysennakko, ilmanpaine, kaasupolkimen (okei, läpän) asento, vaihde vapaalla/ei, ... mitähän vielä. Varmasti unohtui montakin. Sitten tietysti vikakoodit, jotka eivät ole hetkellisiä, vaan muistissa pysyviä.
Noista jos haluaa vaikkapa kulutuslukemia, niin pitää laskea auton nopeudesta (ecu tietää kyllä senkin, en ole varma osaako se kertoa sitä, vaikka ei se ole ongelma kuitenkaan) ja suuttimien aukioloajasta hetkellinen kulutus ja siitä sitten vielä pitäisi pistää jonnekin korvan taakse tiedot kumulatiivisten tietojen laskemiseksi. Ja tuo ei edes kunnolla toimi, koska mitsuissa bensanpaine säätyy alipaineen mukaan, joten tuolla tavalla laskut menevät ihan männikköön.

..vai menevätkö?? Joku viisas voisi selittää, pitääkö tuo alipainesäätö itseasiassa bensan virtauksen suttimesta vakiona riippumatta alipaineen määrästä, vai väheneekö bensan määrä suuremmalla alipaineella.
 
virtausmääristä en osaa sanoa mutta ei se ainakaan laske painetta kun siinä on tuota alipainetta, nimenomaan perustuu siihen että siellä jakotukin päässä on semmoinen kalvojousi hässäkkä jota alipaine sitten vetää kiinnipäin ja sulkee sitä bensalinjaa jotta paine kasvaa kun ajetaan korkeimmilla kierroksilla,

OT

tästä tulee vielä tarkemmat raportit kun mulle tulee toinen ÖP anturi+mittari ni koitetaan kestääkö se mittailla bensanpainetta ;D
 
Thegr8one sanoi
nimenomaan perustuu siihen että siellä jakotukin päässä on semmoinen kalvojousi hässäkkä jota alipaine sitten vetää kiinnipäin ja sulkee sitä bensalinjaa jotta paine kasvaa kun ajetaan korkeimmilla kierroksilla,

Bensanpaineen säädin miinustaa perusbensanpaineesta imusarjan alipaineen. vaparissa paine ei nouse peruspainetta enempää. Kun kaasuläppä aukeaa niin alipaine vähenee imusarjassa jolloin bensanpaine "nousee"

Turbossa sitten se nousee peruspaineen ylitse aina ahtopaineen mukaan.
 
...eli tarkoittaako tuo sitten sitä, että alipaineen määrästä riippumatta suuttimesta aikayksikköä kohti virtaava bensamäärä pysyy vakiona?

Jos nimittäin noin on, niin sen kulutusmittarin voisi hyvinkin toteuttaa kyttäämällä noita aukioloaikoja ja nopeutta. Sitten vielä bensamittarin kyttäys ja kalibrointitaulukko sen antamille arvoille, arvot taulukkoon vaikkapa 10 litran välein, niin saadaan melko tarkka. Pääsee sitten tekemään käkättimen, joka kertoo kauasko olemassaolevalla bensamäärällä vielä pääsee..

Tuon kun vielä yhdistäisi vakionopeussäätimeen, joka pitäisi nopeuden taloudellisimpana mahdollisena... (hitot rajoituksista/muusta liikenteestä)
 
Esku sanoi
...eli tarkoittaako tuo sitten sitä, että alipaineen määrästä riippumatta suuttimesta aikayksikköä kohti virtaava bensamäärä pysyy vakiona?
Edit: Kirjoittelin nyt jotain, ei jaksa ajatella enään kun oon jo ihan sekaisin mitenkä "ilmanpaine" yms vaikuttaa noihin. Mutta eiköhän paineeron (suihkutusmäärän) pidä olla kokoajan sama että ecu osaa todellakin ruiskauttaa oikean määrän polttoainetta koneeseen...



Paineerohan pysyy samana kokoajan.... Mutta onko se noin simppeliä.

kaasuläppä kiinni:
bensanpaine 3
+
Imusarjan paine 0.5
paine-ero = 3.5

kaasuläppä auki:
bensanpaine 3.5
+
imusarjan paine 0

Paine-ero = 3.5

ahdettu auto 1bar paineella:
bensanpaine 4.5
-
imusarjan paine 1
paineero = 3.5
 
Toihan sitten selittää sen, miksi tuossa yksipisterutkussa ei ole alipaineen mukaan säätyvää bensanpainetta, kun ei siinä ennen kaasuläppää (missä se suutin siis on) ole mitään alipainehia..

Voipi siis subarun rutkuunkin tehdä vastaavan mittavälineen ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom