APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

medre

New Member
Liittynyt
7 Lokakuu 2009
Tervehdys!
Sain vinkin tällaisesta palstasta kun tuli hommattua tuo vanha 1989 Pajero 2,5 l. TD.
Tarina menee niin, että auto ei suostunut lähtemään käyntiin eräänä aamuna.
Ei kun tarkistamaan (hyvin vähäisillä autotekniikan tiedoillani).
Aluksi selvisi, että letku naftapumpulta suihkupumpulle vuoti > uusi letku, ilmaus ja lähti kuin lähtikin käyntiin.
Ja lähti vielä uudelleenkin, mutta sitten sanoi taas sopimuksen irti.
Nyt selvisi, että polttoainesäiliö vuotaa ainakin vähän > säiliö on märkä ja tiputtelee pikku hiljaa tippoja.
Kun naftapumpun ilmasi käsin pumppaamalla, niin sieltä tuli ensin siis ilmaa ja sitten löpöäkin.
Mutta polttoainesuuttimille asti ei löpö kulje.
Sitä vastoin poisto-/paluuletkusta tulee startatessa hyvin löpöä.
Eli hiipi mieleen ajatus, että jos olisi sammutin rikki.
On muuten aika ilkeässä paikassa.
Kun sitä kokeili johtamalla siihen plussaa niin se naksahti.
Autosähkökorjaamo kertoi puhelimessa kuitenkin, että se voi silti olla rikki.
Sammutin siis irti. JATKUU.......toisessa viestissä, tämä ei suostu vaihtamaan riviä? Onko tekstimäärä rajoitettu jotenkin?
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

JATKOA...
Sammmutin siis irti ja sitten loppui eväät: kun en ole ikänäni tuollaista peliä kädessäni pitänyt.
Sen solenoidin sisällä on irtonainen jousi. Pitääkö näin olla?
Edelleen solenoidin alla näkyy kammio jossa on naftaa ja ikäänkuin "väärin päin" oleva pieni suppilo - siis putki jossa vino kärki ja tämä vempele heiluu mutta ei ainakaan helposti nouse sieltä pois. Pitääkö näin olla?
Nyt kun kokeilin uudelleen tätä solenoidia niin se ei enää naksahda vaikka laittaa sen rungon miinukseen ja johtaa johdolla sen napaan plussaa - pieni kipinä näkyy, mutta ei selvää naksahdusta.
Maahantuojalla , siis Veholla, ei tunneta koko osaa!
Ei siis Herttonimen Vehon mukaan ole saatavilla mistään!!???
Kuitenkin yksi dieselkorjaamo löytää vastaavan hintaan 47 € ja yksi varaosaliike hintaan 32 €.
Onko hinta kohdallaan?
Ja kun tuon nyt vaihtaa niin mitä kaikkea pitää tehdä?
Kannattaako ilmata "ihan oikeasti" ottamalla suutinputket yksi kerrallaan irti ja startata vaikka maahantuoja jaksaa koko ajan mainita "itsestään ilmauksesta" - kuitenkin alunperin letkun vaihdon jälkeen vaati "oikean ilmaamisen". JATKUU....
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

JATKOA....
Eli onko oikein pitää suuttimet kiinni, pumpata käsin naftapumpusta ilmat pois ja sitten avata yksi kerrallaan suuttimia vähän ja startata? Ja pitääkö näin ilmatessa olla kaksi henkilöä, eli täytyykö suutin ruuvata kiinni starttamisen aikana (vertaa jarrujen ilmaus)?
Kertokaa tyhmälle neuvoja, kiitos.
Ja mistä löytäisi tuohon -89 malliin polttoainesäiliön - kiirus olisi.
Ystävällisin terveisin,
sivula@welho.com
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

Ei pitäisi olla tarvetta koskea niihin suihkun putkiin, mutta jos on päässyt polttoaine loppumaan kokonaan, eli suihkujenkin putket ovat aivan tyhjät, niin ei välttämättä saa aukastua suuttimen kärkeä, eli polttoainetta ei kulje. Putket löysälle suihkujen päästä, ellei jopa irtikkin asti. Älä kuitenkaan vääntele putkia, koska ne on vaikea, miltei mahdoton, saada takaisin paikoilleen jos ne vääntyy.

Sitten starttaat vain jonkin aikaa, helpoin jos kaveri konehuonessa kattomassa, että jokaisesta putkesta sylkäisee polttoainetta. Ei tule kuin pieni pisara kerrallaan joka putkesta vuorollaan. Sitten putket takaisin kiinni ja auto käyntiin.

Ennen tätä kuitenkin muista käsipumpulla normaali ilmaus.. Ja kokeile suihkun putkista ilmata ennen kuin ostat uuden sammuttimen solenoidin. Oletkos purkaamoilta kyselly muuten tuota solenoidia? Jos joku purkaamo suostuis myymään sen ilman, että kauppaavat koko pumppua.
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

Kiitos neuvoista!
Solenoidin ehdin jo vaihtaa, vanha olikin rikki, mutta se ei auttanut.
Tuossa on tehty joskus kaiken maailman johtovirityksiä joista ei ota pirukaan selvää.
Solenoidille ei mene sähköä kuin kytkemällä suoraan napaan plussaa akulta, mutta ei silti starttaa.
Eriskummallista on se, että auto on ajettu tuohon paikkaan missä se on ja sitten vaan alkoivat viat!
Alkaa eväät loppua aivan totaalisesti.
Ei ymmärrä mistä päästä aloittaisi?
Mikä muuten on se ruskea sylinterin muotoinen liitin joka on ruiskuputken kyljessä kiinni "klipsillä"?
Siitä lähtee ja tulee 6 johtoa.
Kun sähkökynällä koittaa niin virrat päällä tulee yhteen napaan koko ajan plussaa, mutta yhteen napaan tulee sykäyksittäin, se siis vilkkuu, ja himmeämmin kuin jatkuvasti plussaa saava napa.
Mikä ihme se liitin on, onko siinä jotain "älyä" sisällä vai onko vain liitin (ei vaikuta pelkältä liittimeltä?) ja mikä tuo vilkkuva napa on???????
Kiitos jo etukäteen neuvoista - niitä tarvitaan!
Eero
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

Pieni välikysymys..

Onko väärin ja kuinka vaarallista koneelle??

Muutama vuosi takaperin ilmattin kaverin paku hinaamalla sitä rekalla niin kauan kunnes alko toimiin..
Eli mitä seurauksia tollasesta on?
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

En todellakaan ole asiantuntija - ja siksi kyselenkin täällä neuvoja viisaammilta, mutta kun tuota vanhusta on tässä tonkinut niin jotakin on pystynyt päättelemään.
Arvaukseni siitä, että ruiskutuspumppu toimisi kokonaan sähköllä, on ilmeisesti väärä. Kyllä pumppu saa voimansa akselista, joka on hammasrattaan kautta yhteydessä jakopäähän. Sähköt liittyvät ilmeisesti pääasiassa informaationkulkuun. Ainoa osa, joka suoranaisesti toimii sähköllä on se solenoidi, joka sulkee polttoaineen tulon pumppuun.
Eli silloinhan olisi mahdollista ilmata ilman, että ruiskupumppu saa sähköä imeäkseen naftapumpulta polttoainetta jos pumppu itseasiassa onkin varsinaisesti mekaaninen ja vain sammutinsolenoidin toimii sähköllä?
Eikös se olisi loogista?
Haittoja en heti keksi (HUOM! EN OLE ASIANTUNTIJA!) - eiköhän ilma ja ylimääräinen polttoaine mene poistoputken kautta takaisin tankkiin?
Teillä oli siis virta päällä, vaihde pykälässä ja sitten hinasitte (ilmeisesti jollakin isolla vaihteella)?
E
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

Jep isolla vaihteella virrat päällä..
Mutta kyllä se sen jalkeen ihan hyvin toimi...

Eli tuo on sitä itsestään ilmautuvuutta?
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

syöttöpumpussahan on kierosluku anturi, ettei olisi sen liitin?

ja sellanen tuli mieleen että onko jakohihna kohdallaan? + merkit kohdallaan
ja tasapaino akselin hihna ehjä?

tarkista tälläset ennekuin hinaat
 
Vs: APUA! (maahantuoja ei voi auttaa). Pajero/sammutinsolenoidi

OK -kiitos.
Mutta voiko jako mennä sekaisin auton ollessa pysäköity?
Ja se on välillä taas käynytkin mutta vika tuli uudelleen.
Mitens sitten polttoaineen syötön ajoitus?
Eikös se säädetä jotenkin itse ruiskupumpun asentoa muuttamalla?
Entäpä sitten veden eroitin?
Onko se siinä naftapumpun alla oleva filtteri?
Onko se niin fiksu vm. 1989:ssä että estää polttoaineen syötön jos siellä on vettä?
Koska vaikka mitä on yritetty niin suuttimista ei tule naftaa.
Kuinka kauan voi joutua startaamaan ennen kuin sylkäisee naftaa suuttimista?
Nyt on sellaista kymmentäkin sekuntia kokeiltu.
Etukäteen taas kiittäen.
Eero
 
Takaisin
Ylös Bottom