Vs: Autokauppa ja kuluttajariitalautakunta
Saasnähdä, kummone stoori tuloo, mutta kokeillaan.
Pitkänaikaa olin jo erästä -92 tt gto:ta kuolannut, ei vaan ollut viittinyt ryhtyä brittituonteihin velipojan kokemuksia silmälläpitäen.
kesänmittaan rupes gto vaan enempi ja enempi kiinnostamaan, ja päätinkin sitten lopulta pirauttaa liikkeeseen ja tarjota omaa pikkusportti hondaa vaihdossa. Noh, siitä se sitten lähtikin, kun sovittiin kauppaa alustavasti perjantaiksi 16.8. Paikan päälle saavuttaessa myyjä antoi itsestään ja liikkeestään todella hyvänkuvan(ainakin kun muisteli viimevuoden reissua velipojan kanssa ylöjärvellä) ja kehuskeli autojaan hyvin valituiksi yksilöiksi. Kyseistä gtota esiteltiin hyvin, kaikki herkut käytiin läpi ja auto vaikuttikin ulkoapäin todella hyvältä. Luvattiin autossa olevan hks keulacooleria, apexi supermegaphone putkistoa jne herkkua. Komiasti se cooleri kiilteli puskurin takana ja pakoputkenpäätkin näytti olevan supermegaphonet. Tekniikkaakin kehuttiin niin loistavaksi ja erittäin hyvin huolletuksi! Kauppiaalla oli tosin jo vähän kiire toisiin töihin, niin tutkiskelulle oli melkovähän aikaa. Koeajolla autosta ei juurikaan vikoja löytynyt, eipä sitä juurikaan laulatettukaan, niin vähäinen kokemus oli rhdsta.
Mutta kuitenkin, kauppoihin päästiin, autot vastasivat ulkoisesti juurisiltä, mitä oli kerrottukin.
Siitä sitten lähdin ajelemaan ensin kohti turun tullia ja siitä sitten Poria kohti.
Mutta sitten ne ongelmat alkoivat.... Tuuria sinänsä, että olin jo lähes kotipihassa, rupesi lämmöt nousemaan, ja melkonen vesisuihku käynnissä konehuoneessa, vesiletkuja räjähteli seuraavan viikon aikana oikeastaan jokainen. letkut uusiksi ja järjestelmän puhdistus, sillä se rupesi pelittään.
Tasan viikko auton ostosta, rupes mitsu käymään vajaalla, ensin uusintulpat eikä jelpannut, mutta foorumin hyvien vinkkien ansiosta vikalöytyi ptu:sta. Silloin ehdin jo hetken ajatella että joska nyt ois hyviä kilsoja eessä... No olihan niitä, jopa 90kilsaa, kunnes lämmöt taas rupes nousemaan ja autoseis. Tällä kertaa oli jakopäästä paukahtanut kiristin. autolla oli ajettu 160tkm ja jakopää ei ollut ihan just tehty. Siitä sitten vaan briteistä osaa tulemaan ja taas mitsu ajoon. Nyt niitä kilsoja ehti kertyä n.300 kunnes taas check engine päälle ja vikakoodia hakkas maffille.. Uusmaffi vaihdettiin mutta ei apua, toimitin ecun sitten loppuviimeksi eräälle finnairin avioniikka "gurulle" joka hetken tutki ja kolvaili, ja näin vika oli poissa. konkat oli joku kolvannut "vähän" hutiloiden.
Siinä oikeestaan suurimmat huolet tästä erittäin hyväkuntoisesta tekniikasta, jota oli laadukkaasti huollettu. Näin ainakin luvattiin...
Kauppias sanoi vain että olette itse koeajaneet auton ettäkä havainneet vikoja. thats true, niinhän mie ajoin. Vähän vaan vtutti koska lupailtiin todella huippuyksilöksi tekniikaltaan.
Kun kiristäjä hajosi, otin yhteyttä liikkeeseen ja pyysin osallistumaan korjauskustannuksiin. Eivät suostuneet, vaan rupesivat haukkumaan minun autoani käyntivikaiseksi. ( käyntiviat olivat alkaneet kuulemma kaupoista seuraavanapäivänä)
Ehdotinkin sitten että minä korjaan entisen autoni ja he myymänsä mitsun, siihen he eivät suostuneet.
Mutta sitten. jakopää remontin aikana oli hyvää aikaa tutkia autoa muuten. Mitsua vahatessa kiinnitin huomiota cooleriin, tulimieleen että kaverin suorassa oli coolerin keskellä teksti HKS, mä en sitä omastani löytäny vaikka kuinka zoomailin. tarkemmin kun katteli, oli coolerin pohjassa joku merkki minkä täräytin sitten googleen, noh, sieltä löytykin sitten jokin ebaynlinkki johonkin tarvike cooleriin. Siinä sitten olikin jo selvää, että tässä autossa ei hks cooleria ollut, vaikka niin mainostettiin. Sitten pakoputkea rupesin tsiikaileen ja sieltäkin paljastu karu totuus. Jep , apexia oli mutta vain pakoputkenpäät. auton alle kun ryömin paljastui kokoputki, katist eteenpäin original ja taaksepäin jonkun kyläsepän räkimää ränniä JASMAN vaimentimelle ja vaimentimeen hitsattu pakoputkenpää kiinni. toisen puolen pakoputkenpäön takaa löytyi joku tyyliä biltema tarvikepönttö johon hitsattu apexiputkenpää kiinni. Tässäkö nyt oli se apexin supermegaphone ?
Siltä hetkeltä otin yhteyttä kauppiaaseen, hän vain pahoitteli asiaa, oli kirjoittanut myynti ilmoitukseen suoraan brittimyyjän puheet. Kauppiaan mielestä hän ei ollut mitenkään korvausvelvollinen.
Otin siinä samalla viikolla yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja heidän mukaansa kyseinen liike on asiasta vastuussa ja korvausvelvollinen. Puuttuvien osien hintaa hänen ei tarvitse korvata kokonaan, vaan esim puolet niistä. Pistin siitä sitten vaatinetta liikkeeseen ja odottelin vastausta.
Viikon odottelun jälkeen yritin soitella, ei vastattu. Soitin sitten liikkeen toiselle kauppiaalle ja kerroin tarinan perinpohjaisesti, hän toisti useaan kertaan puhelimessa että he korvaavat ainakin osan puutteista ja lupasi että myyjä ottaisi yhteyttä että saataisiin asia loppuun niin että molemmille jäisi hyvä mieli. Soittoa ei kuulunut , mutta vastaus tuli sähköpostiin viikonpäästö. Ensin pahoiteltiin tilannetta, ja että näin on päässytkäymään. sitten taas samalaulu kuin aiemmin, liike oli kirjoittanut suoraan brittikauppiaan antamat tiedot niitä TARKISTAMATTA, uskomatonta?
Heidän mukaan he eivät millään tavoin ole korvausvelvollisia . Ja lopuksi vielä sanottiin että osat ovat varmasti vastaavia kuin luvatut, ja että totesinhan minä sen jo koeajollakin auton äänimaailmasta...? en voi käsittää tälläistä toimintaa autoliikkeeltä. Pyysivät vielä laittamaan kuvatkin puutteellisista osista ja laitoinkin, mitään ei ole kuulunut tähänpäivään mennessä.
Liike siis sijaitsee turunseudulla, ja toimintaan kuuluu jdm autot briteistä, jokainen päätelköön itse mikä liike kyseessä. Varmasti on ihmisiä, jolle jäänyt hyvä kokemus liikkeestä, siksi en liikettä kerro nimeltä.
Toivoisinkin että kauppias mitsuharrastajana huomaisi kirjoitukseni ja ottaisi minuun yhteyttä, jotta saataisiin asia sovittua loppuun, niin kuin autoliikkeen pitäisi. !
tässä pääpiirteittäin minun tarinani, aika stoori mutta koittakaa jaksaa lukea.
Matias