Automaatilla "kepitystä" ?

ttimonen

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2005
Miten on hauskin / järkevin / nopein tapa revitellä automaatilla kun haluaa ajaa hieman agressiivisemmin?

Yhden auton perässä tuossa roikuskelin tuskastuttavan kauan ja siinä kerkesi jo monenlaista miettimään ;D

Ohitustilanteessa kick-down ei mielestäni ole oikea vaihtoehto näin liukkailla, koska se repäisee aika vaihdikkaasti ja auton rinnalla ollessa se on jo turhauttavaa odotella lähtöä ::)

Eli jos pykältää käsin laatikosta kakkoselle ja lähtee siitä kiihdytyksessä käsin lappamaan isompaa pykälää, niin pääsisi heti alussa lähtemään paremmalta kierrosalueelta liikkeelle. Olenko oikeassa että tämän ei pitäisi rasittaa laatikkoa sen enempää?

Pistäkää kokemuksia kehiin, minulle tämä automaatti on aivan uusi tuttavuus, mukava sellainen :p
 
Jätät vähän tilaa enemmän ja sitten kolmosella vain rauhalllisempi kiihdytys ennakoiden siten, että nopeus sopiva jo ohituksen alkaessa.
 
Siis missä mielessä rinnalla odotella nykäystä ? En tiedä onko viivettä jotenkin sinulla, mutta minulla ainakin samantien vaihtoi aina kickdownin painalluksesta. Liukkaalla tosin siten varmaan tuolla tavalla sutisi, mutta eikö ole luistonestoa ?
 
Tuohan riippuu paljolti autosta ja laatikosta.
Esimerkiksi meillä Volvon :-X 5-vaihteisen automaattilaatikon kanssa pysyy tiellä kun ohitellessa ensin tipauttaa käsin 5 -> 4 ja sitten vasta survaisee lapikkaan lattiaan. Ei tule ihan niin raju se kickdown kun ei pienennä kuin yhdellä pykälällä (yleensä).
 
Harri K sanoi
Siis missä mielessä rinnalla odotella nykäystä ? En tiedä onko viivettä jotenkin sinulla, mutta minulla ainakin samantien vaihtoi aina kickdownin painalluksesta. Liukkaalla tosin siten varmaan tuolla tavalla sutisi, mutta eikö ole luistonestoa ?

Tuontiautostani luistonesto puuttuu, joten kovaa sutimista tiedossa koska kick-down reagoi nopeasti. Kiihdytys olisi paljon helpompi hallita jos saisi valmiiksi pudotettua pienemmälle ja siitä vain isompaa tarpeen vaatiessa. Mutta tämä on varmaan sellainen juttu jossa automaatin omistajat joutuvat nöyrtymään keppivaihteisille ::)
 
Joissakin laatikoissa voi vaihtaa laatikon Economy tai Sport asentoon,Sport asennossa kierrättää sitten paljon pidemmälle.
 
Mikä auto ja monikopykäläinen laatikko sinulla oikein on jos
tarvitsee kakkosen kautta lähteä hakemaan vauhtia? Vai kaupunkinopeuksissako meinaat ohitella? :D

Mutta ei minun mielestäni pitäisi olla mitään estettä sille että tiputtelet käsin pienemmälle ohitukseen valmistautuessa. Nämä nykyiset laatikot eivät käsittääkseni ole moisesta moksiskaan, ja osaavat tarvittaessa olla välittämättä käyttäjän hölmöistä ehdotuksista, eli eivät väkisin yritä liian pientä pykälää tunkea päälle.

Mutta ei minusta nähden tuosta nyt kovin isoa apua ole, kyllä sitä sutimista noinkin esiintyy jos ei missään vaiheessa kaasujalkaa kevennä. Tai no tietty se riippuu taas siitä autosta ja laatikosta... 8)

Minun mielestäni automaattivaihteisen ei missään olosuhteissa tarvitse nöyrtyä keppivaihteiselle. Jos autot ovat suorituskyvyltään vertailukelpoisia niin kyllä mielestäni saat aika näppärä olla hämmentelemään sitä vaihdekeppiä että pysyt automaatin mukana...
Automaatilla ajo tietysti hiukan poikkeaa manuaalista, mutta kun automaagiin on tottunut ja niksit ja käytös alkavat olla hallinnassa, niin enpä usko että haluat enää vaihtaa käsin.
Eli onnea ja menestystä automaagilla ajeluun , ja ei muuta kuin harjoittelemaan niitä ohituskiihdytyksiä ja kepittelyjä, sillähän se löytyy se hauskin ja toimivin tapa nöyryyttää niitä kepinheiluttelijoita... 8)
 
Mutkun hänen autonsa ei ole tiptronic ni mites pudotat käsin alemmas :)
4-portainen kuitenkin se varmasti on. 2:lla rajotinta vasten 100 tasan...
 
Harri K sanoi
Mutkun hänen autonsa ei ole tiptronic ni mites pudotat käsin alemmas :)
4-portainen kuitenkin se varmasti on. 2:lla rajotinta vasten 100 tasan...

Ei meilläkään Voivoissa ole tiptronikkia, mutta kyllä sieltäkin löytyy 4, 3 ja 2.
Toki laatikkokohtaisia eroja on, meillä nuo käyttäytyvät siten että laatikko ei vaihda numeroa isommalle itsekseen.
Jenkeissä monesti on ymmärtääkseni nuo pienemmät pykälät sillä logiikalla että käytetään sitten pelkästään sitä valittua vaihdetta.
 
Nappi pohjaan ja alemmas :peukku

Juurikin näin, ylöspäin pystyy yleensä tuomaan ilman nappia, taas riippuen lootasta. Turvallisempaa kun ei pääse vahingossa pakille... :driver
 
Kakkoselle uskallat surutta pykältää käsin.Saahan sillä jo ohjekirjasenkin mukaan ajaa 120kmh.Itselläni on luistonesto ja on suorastaan nautittavaa polkaista kickdown pohjaan kun tietokone hoitaa sutimisen ja silti kierrokset pyörii ilosesti :D
 
joo-o..onhan se varmasti hauskaa ku tollane auto on :seina :seina :seina kyllä itelläki oli mukavaa nii kaua ku sitä kesti :'( n.10 kk :-\
 
pakko vielä kuittailla...Kävin edellisen kirjoituksen jälkeen hakeen vähän saunajuomaa ja kunnolla läppää liukkaalla...iloisesti kuului:Mrrrr...TCL...MRRR...TCL...OI kuinka IHANA ääni..........
 
Kakkoselle 70km/h vaudista niin kierrokset mukavasti alueella, siitä käsin kolmoselle, hauskempaa näin :peukku

Eihän tässä juuri järkeä ole mutta kun tahtoo niiin pakkohan se on, välillä tekee mieli leikkiä ;D

Motarinopeuksissa taas kick-down hoitaa asian kunniakkaasti, mutta pienemmissä nopeuksissa hauskempaa pykältää itse.

TCL on sitten se sutimisenesto, luistonesto on taas asia erikseen ;)
 
Uudempaa volvon automaattia tässä vuosi sitte testasin. Joku 2vuotta vanha..ei kyl vakuuttanu. Ei nopea vaihtaa vrt invecs2 sekä piru hidas oppimaan. Sitä se kiros omistajaki, että ku vaimo ajo ja sit ite vuorotelle ni iha erilaine loota aina toiselle.
 
Itsellä on sopivankokoinen kone ja 3+od,jos pitää mennä ohi ja häkellyttää ohitettava eikun kakkonen tai
kolmonen pesään vauhdista riippuen ja polkaisu,kickdown ei vaihda pienemmälle jos on koneessa´riittävästi kierroksia ;)
 
Taitaa olla tuo raja about 2500rpm,jolloin vaihtaa kaksi pykälää pinemmälle.Yli tuon kierroksen pistää kolmosta.Luin muuten jostain,että automaattilaatikon lastuttamisesta on hyötyä jopa bensakoneessa.Sillä on helppo ohjelmoida noita vaihtovälejä ja kierrosrajoja.Tarkempaa tietoa ei tosin ole,eikä kokemusta. ::)
 
Katotaan saanko asiani muotoiltua, elikäs siis riemuhan syntyy siitä että ensin TCL otetaan pois päältä  8) Seuraava vaihe on se, että opetetaan se laatikko vaihtamaan sporttisemmin. Vaihtaa tällöinkin kick downilla hieman nykäisemällä, mutta ei se nyt niin hyppää että hanskasta katoais. Kick downilla saa kikkailtua vaihtamaan kaksikin pykälää pienemmälle pienissäkin nopeuksissa  ;) Radallahan sen oppii, miten käyttäytyy ja miten saa kikkailtua. Ei meidänkään autossa tarvinnu keppiin koskea kertaakaan jäällä.

Väkisinkin nyt on takaraivossa kysymys, että miks ostaa non tip tronic tai edes automaatti jos haluaa kepitellä  ??? Mutta hauskoja kikkailuja, keliähän nyt tuntus olevan  ;D

Nimim. TCL OFF
 
horsepower sanoi
Väkisinkin nyt on takaraivossa kysymys, että miks ostaa non tip tronic tai edes automaatti jos haluaa kepitellä ??? Mutta hauskoja kikkailuja, keliähän nyt tuntus olevan ;D

Nimim. TCL OFF

Jos minuun kohdistat kysymyksen niin halu opetella hallitsemaan automaatti paremmin, eli oppia ottamaan tästäkin laatikosta kaikki hauskuus irti ;D

Harvakseltaanhan sitä tulee reviteltyä, mutta mukava tietää uusia niksejä tästä uudesta tuttavuudesta.
Ei kuitenkaan ole ikävä keppivaihteita, sellainen löytyy kakkosautosta :peukku
 
Ok  :peukku Mä oon ite kyllä niin laiska, että mä annan lootan vaihtaa ite, kun ei oo edes tip tronicia. Paitsi jos tarvii holdia. Ei oo kyllä pahemmin tänä talvena tarvinnu, tuo tcl off on riittäny  ;D

Outlanderia testatessa tuli tip tronicillakin kikkailtua  :D Niin ja tuu nyt hyvä mies radalle ottaan kaikki irti siitä  ;D, eikös se ollu kans farkku?
 
Radalle tullaan ehkä kesällä kunhan saa kunnon rengasta alle :peukku Ja farkku ajopelinä.

Paitsi jos tarvii holdia.
Käyttöohjekirja odottaa vielä Veholla noutamista joten kyseinen nappi hiukan mysteeri :eek:
 
Nyt käyttöohjekirja noudettu, sai vain -99 mallin kirjan jossa eri vaihdelaatikko. Voisiko joku selittää tämän HOLD napin tarkoituksen, milloin sitä olisi suositeltava käyttää ???
 
Tuo hold nappi päällä liikkeelle lähdetään kakkosvaihteella,eikä tomaatti valitse ykköstä missään olosuhteessa. :driver Tarkoitettu käytettäväksi silloin kun on erittäin liukasta. :peukku
 
Pitääkö se hold nappi ottaa pois päältä, kun on lähtenyt liikkeelle vai ajellaanko sillä sitten koko matkan, mikäli on liukasta? ???

andyman sanoi
Tuo hold nappi päällä liikkeelle lähdetään kakkosvaihteella,eikä tomaatti valitse ykköstä missään olosuhteessa. :driver Tarkoitettu käytettäväksi silloin kun on erittäin liukasta. :peukku
 
Kun on äärimmäisen liukasta ja epäilee esim. kaupungissa et pääseekö liikkeelle,vai jääkö paikalleen niin holdia voi käyttää siinä.Napin voi painaa pois myös ajossa,kun tietää et ei enää tarvii "ominaisuutta".
 
Takaisin
Ylös Bottom