Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

mitsuj

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2011
Terve,

eli pari viikkoa vaivasi seuraavanlainen ongelma, jonka luultiin aiheutuneen e85 etanolibensasta:

- moottori nyki lämpimänä ja sammuili eli käynnistyi joka kerta mutta sammui n. 2 sekunnin päästä käynnistyksestä
- kylmänä ei mitään oireita

Boschin kahdella eri lukijalla luettiin vikakoodit 4 kertaa ja vikakoodia löytyi puolasta, ajonopeuden anturista ja vaikka mistä ja tuohon turhien vikakoodien selvittelyyn ja osien vaihto-arvailu-sooloiluun paloi fyrkkaa n. 400 e. (mutta nytpä on uusi ilmanputsari, uudet tulpat ja johdot, uudet puolat(jep molemmat), kiiltävän puhdas kaasuläppäkotelo, uudet hyvät öljyt ja suodatin, uusi bensansuodatin, päästöt huippukunnossa mutta näillä ei ongelmat ratkenneet.

Ongelma ratkesi kun vietiin Carisma merkkihuoltoon ja siellä 10 minuutin / 48 e vikakoodin luku ratkaisi koko ongelman ;D

mitä tästä opimme? Boschin lukijat ovat p*rseestä ja merkkihuollon über-avaruusteknologia-lukija rokkaa.
(ja e85 etanolibensa ei ainakaan ekalla kerralla vahingoita carismaa) ;D

nyt vaan ilmastointi päälle ja radio kaakkoon ja vappua viettämään. over and out :driver
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

En ekalla enkä vielä toisellakaan lukemisella saanut selvää missä se vika nyt sitten oli.
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

ja minulle edelleen ainakin epäselvä tuo E 85 BENSA.

95e 10 on jo tuttu ja 98e5 sekä v poveri.mutta tollasest 85 e litkusta en oo kun lukenu et saksan maalta eehkä saa :p
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

mikko412 sanoi
ja minulle edelleen ainakin epäselvä tuo E 85 BENSA.

95e 10 on jo tuttu ja 98e5 sekä v poveri.mutta tollasest 85 e litkusta en oo kun lukenu et saksan maalta eehkä saa :p

kylläkai tuota E85 saa monistakin paikoista? (tai no ei ehkä suomesta kovin monesta, mut saa kuitenki).. 85% etttanaaananan
(ie. se bensa johon suomenkin ois pitänyt suoraan siirtyä ilmaan mitän e10 homosteluja), flexifuel ftw
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

mikko412 sanoi
ja minulle edelleen ainakin epäselvä tuo E 85 BENSA.

95e 10 on jo tuttu ja 98e5 sekä v poveri.mutta tollasest 85 e litkusta en oo kun lukenu et saksan maalta eehkä saa :p

etanolibensasta: (tuo on jo 3 vuotta ollut Suomessa saatavilla)

http://www.koneviesti.fi/uutiset/2009_uutiset/fi_FI/st1e85/

http://www.st1.fi/index.php?id=2804

EDIT: oli vaan vähän perkeleen puhtaat ja hyvät päästöt kun mitattiin tuon e85 sekoilun jälkeen ;D
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

uge sanoi
En ekalla enkä vielä toisellakaan lukemisella saanut selvää missä se vika nyt sitten oli.

Vialliset impulssit keskeyttivät käynnin seurantaan vaadittavan Hall-ilmiön, jossa elektronien kulkusuunta muuttuu kun johdin, jossa kulkee sähkövirta, tuodaan magneettikenttään kohtisuorassa kenttää nähden, ja tämä tapahtui vain kun moottori lämpeni riittävästi 8)

eli tässä se syyllinen:
pc326.jpg


EDIT: ja itse veikkasin tosiaan sitä bensansuodatinta.. ::)
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

Ittellä samoja ongelmia, Tosin testerit antoi 0 vikakoodia vaikka moottorivalo palaa.
Mutta itse asiaan: Mikä osa toi siis sitten on tuossa yllä?

EDIT: Jaa ilmeesesti Hall-anturi?
 
Vs: Carisma 1.6 -99 nykii ja sammuilee (RATKAISTU)

nokka-akselin asentotunnistin se kyllä on ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom