Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

Tumppi45

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2010
Terve,

Omistamassani Carismassa ilmeni eilen ensimmäisen kerran moottorin tärinää ja epätasaista käymistä, joka meni n. 10min ajon jälkeen ohi eikä ole senkoommin ilmennyt. Tuon huomasi tärinänä myös kiihdytettäessä vaihdekepin nupista sekä epätasaisena kiihdytyksenä. Onko tuollainen hetkellinen häiriö tuttu? Koneessani on vanha jakohihna n.8v mutta kilsoja on vielä kosolti jäljellä. Autolla on ajettu vähän enkä ole aiemmin moottorissa havainnut mitään. Kokemuksia? Olisiko mahdollista, että tuo olisi jokin jakohihnan löystymisen seuraus, esim. kiristinrulla kulunut tms.?
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

Häthätää jakohihnan vaihtoon. Vaihtovälissä on myös ikärajoitus, joka on maksimissaan 5 vuotta.

Tuo täristys voi johtua monesta muustakin asiasta, esim. tulpanjohdoista/sytytyksen osista yleensä, mutta ihan ensimmäisenä kannattaa vaihdattaa se jakohihna (ja tp-hihna myös jos sellainen on), koska remontista tulee järkyttävän kallis jos hihna katkeaa kesken ajon. :)
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

Itsellä kans 5 vuotta täynnä hihnalla, kilometrejä olis varmaan 30tkm jäljellä. Onko se nyt sen 5 vuoden jälkeen vaihdettava vai 6 vai...?
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

no oikeestihan se on ihan v*tun sama milloin sen vaihtaa vai vaihtaako ollenkaan. Kyllä se ilmoittaa kun katkeaa.
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

zanshin sanoi
Itsellä kans 5 vuotta täynnä hihnalla, kilometrejä olis varmaan 30tkm jäljellä. Onko se nyt sen 5 vuoden jälkeen vaihdettava vai 6 vai...?
No pari kk sitten Vehosta tuon 6V sanoivat,ja siihen ainakin itse "luotan"..
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

Koko aihetta kuitenkaan varastamatta, kysyn vaan, että paljonkohan autokorjaamot velottaa noitten
hihnojen vaihdosta? Mitä esim jakohihnan vaihdosta oon kuullu niin on kuulemma vittumainen homma tehdä itse?
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

Hanska sanoi
kysyn vaan, että paljonkohan autokorjaamot velottaa noitten
hihnojen vaihdosta?

Mitä esim jakohihnan vaihdosta oon kuullu niin on kuulemma vittumainen homma tehdä itse?
Sehän riippuu,joko tunti/urakkataksalla.

Vaihtokin riippuu mosasta,"tavan"mallien (8/12V-koneet) selvää pässinlihaa,sitten 2,5V6-> koneet hieman aikaavievempiä,mutta helppojahan nekin loppujen lopuksi on.
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

ST sanoi
Sehän riippuu,joko tunti/urakkataksalla.

Vaihtokin riippuu mosasta,"tavan"mallien (8/12V-koneet) selvää pässinlihaa,sitten 2,5V6-> koneet hieman aikaavievempiä,mutta helppojahan nekin loppujen lopuksi on.

Eli vihjaatko, että tuo vaihto onnistuisi vaikka jonku kaverin kanssa joka omaa hieman enemmän kokemusta autoista ja niiden laitosta? ;)
Mietin vain, että minkälainen tuo homma sit oikein on, että pitäiskö suosiolla viedä korjaamolle vaihdattaan? Ei ole edes tietoa, koska hihnat
on viimeks vaihdettu. Ite autolla oon ajanu vajaan vuoden ja kilometrejä kertynyt 10 000km.

Ps. kaverini ei ole koulutuksen saanut autokorjaaja. Omaa kokemusta lähinnä "harraste"pohjalta.
 
Vs: Carisma 1.6 käyntinopeusvaeltelu/moottorivärinä

Hanska sanoi
Eli vihjaatko, että tuo vaihto onnistuisi vaikka jonku kaverin kanssa joka omaa hieman enemmän kokemusta autoista ja niiden laitosta? ;)
Mietin vain, että minkälainen tuo homma sit oikein on, että pitäiskö suosiolla viedä korjaamolle vaihdattaan? Ei ole edes tietoa, koska hihnat
on viimeks vaihdettu. Ite autolla oon ajanu vajaan vuoden ja kilometrejä kertynyt 10 000km.

Ps. kaverini ei ole koulutuksen saanut autokorjaaja. Omaa kokemusta lähinnä "harraste"pohjalta.

Varmasti onnistuu ainakin noihin 8/12v koneisiin jos on joskus jakohihnan vaihtanu johonkin vehkeeseen. Ihan perusjuttua.
 
Takaisin
Ylös Bottom