Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Tactic

New Member
Liittynyt
27 Maaliskuu 2008
Terve! Eli tuollainen carisma on alkanut nakuttamaan. Nakutus kuuluu aika selvästi jakohihnan päästä ja erikoista siinä on ettei sen nakutuksen nopeus nouse kierrosten mukana... Itse olen omstanut kyseisen auton tämän vuoden ja vaihtanut öljyt+suodattimen alle 10 000 kilometrin välein.

Kone ei kuluta öljyä, ei jäähdytysnestettä eikä savutakaan. Kone käy usein lämpimänäkin melko korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla eli yli 2000 rpm. Tulppia en ole vielä katsonut ja niiden kunnosta ei ole tietoa, sen ajattelin tehdä huomenna. Tarvitseehan ne vaihtaa joka tapauksessa joskus. Kun ventiilikopan öljykorkin avaa niin ilmaa puhaltaa aika kovaa ulos, eikö siellä pitäisi olla alipaine?? Jakohihna pitäisi olla vaihdettu viime vuonna, mutta voiko nyt olla laakerivaurio? vai mikä tässä on ongelmana??? Karstoittuuko tässä mallissa myös venttiilin nostimet kuin GDI koneessa vaikka tässä bensaseos huuhtelee venttiilit??? Onko tässä koneessa mitään pakokaasujen takaisinkierrätystä tai muuttuvaa imuventtiilien ajoitusta?? Voiko lambda tai ilmamäärämittari olla kyseessä?

Itseltä kun ei sitä stetoskoopin tapaista työkalua ole millä voisi tarkentaa mistä tuo nakutusääni tulee. Toivoen pikaista vastausta!
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

moi.tässäkin moottorissa kuluu/karstoittuu nostajat siinä kuin muissakin ja moottorista löytyy myöskin egr-venttiili joka kannattaa tukkia.egr toimii alipaine ohjattuna joten riittää kun laitat letkun tukkoon,ainakin kaksilitraisissa venttiili sijaitsee kaasuläppäkotelon alla.kaasuläppä oktelo kannattaa irroittaa ja puhdistaa erittäin huolellisesti ja samalla tarkistaa ettei kaasuvaijeri ole liian tiukalla.

venttilien ajoitusta hienouksia ei tässä moottori tyypissä ole.tuohon nakutukseen en osaa sanoa oikein mitään kun kerran kierrokset ei vaikuta naputuksen nopeuteen... ???
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Joo korjaus aikaisempaan, kyllä se nakutus nousee kierrosten mukana. En tiedä mitä ihmettä olen työpäivän jälkeen kuunnellu :D

Eli tuon egr-venttiilin tukkiminen estää karstottumista, kun ei kierrätä pakokaasua enää takaisin imupuolelle??

Vien tuon maanantaina paikalliselle korjaamolle katottavaks, toki varmaan katon ite noi mistä mainitsit, kiitos
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Huoltamon vastaus oli että joku apulaitteista pitää tuon äänen. Tarvii tuossa ruveta kokeilemaan laturia ja kompressoria josko niissä jotain laakerivaurioita olisi. Itse kyllä veikkaisin laturia kun popit ja ilmastointi vie aika paljon virtaa...

Mites tuon egr -letkun tukkiminen kannattaa tehdä?? Aiheuttaako tuo egr sen kovan paineen venttiilikoppaan???
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

egr tukkoon siten että työnnät letkuun sopivan kokosen laakerin kuulan ja letku paikalleen silmän lumeeksi.. jos inssi sattuu tarkastamaan.. 8)
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

eikö ne korjaamolla saanu selvitettyä mikä apulaitteista pitää ääntä?remmit poispäältä ja kokeilet että ääntä ei enään kuulu,eli silloin oot varma että ääni tosiaan tulee apulaitepuolelta eikä jakopäästä.
sitten rulla/pyörä kerrallaan pyörittelet ja tunnustelet kyseisen osan rungosta että tuntuuko rutinaa vai kuuleeko jo ihan selvästi äänestä että mikä on rikki.

ja egr tukkiminen juuri niin kuin janialho neuvoi.egr ei anna painetta moottorin sisään niin että huomaisit.käytä forte pesussa kone niin yleensä huohottaminen vähenee normaalille tasolle.tosin kyllä se silloikin tuntuu että puhaltaa ulos jonkin verran.
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Ei ne korjaamolla sen tarkemmin kattonu, muuta kun että mitä mun kannattais tarkistaa. Kun ei ne mitään siitä ottanukkaa ni hyvä on toiki
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Tulppasin tosta omasta karismasta EGR:n alipaineletkun, pienellä koeajolla persdyno oli huomaavinaan aavistuksen piristyneen alaväännön.
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Pölhökustaa sanoi
Tulppasin tosta omasta karismasta EGR:n alipaineletkun, pienellä koeajolla persdyno oli huomaavinaan aavistuksen piristyneen alaväännön.

Voisko joku vielä tarkentaa että mikä letku pitää tulpata? Eli missä sijaitsee? Itellä on toi GDi koneinen karitsa.
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Missäs tuossa sijaitsee vesipumppu, onko se jossain lohkon sisällä?? ???

Nyt kun on kylmänä käynnistäny niin on jurnuttanu aika kovaa, ei ole mitään laturinhihnan luistamista. Hihna on kiristetty ja hyvässä kunnossa.

Olisko jollain laittaa hihnapyöristä ja vesipumpun sijainnista jotain rakennepiirustusta?

Kuunneltiin tossa stetoskoopin tapasella laitteella jos oltas voitun tarkentaa naputtavan äänen tulosuuntaa, mutta eipä paljoa ollu apua... :seina

Mites noissa ilmastoinnin kompuroissa, onkos niissä kuinka voitelu hoidettu. Ilmeisesti se kylmäaine voitelee laakereita ja tiivisteitä??
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Ainakin tuossa 1,6:ssa se EGR-venttiili on moottorin vasemmalla puolella(edestä katsottuna), siellä venakopan takana. Imusarjalta menee lyhyt ihan selkeä alipaineletku venttiilille. Persdynon aluksi kertoma väännön lisäys taisi kyllä olla ihan silkkaa huijausta, mutta pääasia ettei pakokaasu sotke paikkoja. Voimaa ja vääntöähän tossa 1,6:ssa on rutkasti muutenkin...
GDi:n EGR:stä ei mulla ole mitään havaintoa, eiköhän se imusarjan lähettyvillä lymynne.

Ilmastointilaitteen voiteluaine on sekoitettu kylmäaineeseen, vai mitenhän se oli.
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Olisko tämmönen jakopää??

WP = vesi pumppu

ps. toivottavasti liite näkyy
 
Vs: Carisma 1.6 Vm.98 nakuttaa

Eiköhän tuo taida olla oikea piirros.

Laitoin workshop manualin lataukseen, tulevaisuudessa siitä on varmaan jotain apua.

Ihmeteltiin sitä ettei flektit pyörineet ollenkaan vaikka kone kävi melkein 10 minuuttia. Hetken käytin konetta 3000r/min eikä silti lähteneet pyörimään. Tosin lämmöt näytti olevan mittarin mukaan ok, mutta silti vaikuttaa oudolta, jäähdyttäjälle menevä letku tuntu todella kuumalta.

Kun kuuntelee sitä nakuttavaa ääntä niin se kuuluu sekä moottorin etupuolelta ja takapuolelta. Tosin etupuolelta voimakkaammin.

Eihän tuo vesipumppu mikään kallis osa ole vaihtaa, motonetissä 35,90€. Jossain vaiheessa tuo kuitenkin tarvii vaihtaa... Tosin hieman hankalassa paikassa on, ainakin ahdasta.

Eikä tuosta jakohihnastakaan tiedä vaikka sanovat että se on vaihdettu viime vuoden puolella...
 
Takaisin
Ylös Bottom