Carisman tuunaukseen jeesiä...

V

Varjo

Guest
Terve kaikille!
Oon ruvennut kiinnostumaan "tuunauksesta" ja ajattelin koettaa itsekkin jonkinlaisen väkerryksen saada kasaan, tekniikan hommat ei ole mitenkään uusi asia, mutta auton tekniikka sinänsä kyllä. Kun öljyt on vaihdettu niin juhlin viikon .. pientä esimerkkiä ::)


Tyhmä/fiksu/muuten vain kysymyksiä:

Mikä on paras tapa tehdä itse etuspoileri, väännänkö pellistä vai onko jotain muita hyviä tapoja? Pellin vääntäminen kyllä onnistuu ja hitsaamisetkin hyvin..

Onko Mitsun Carismaan (vm. 90-94) mahdollista lykätä turbo? Ellei tuplat? Ja mitä se vaatii koneelta? Entäs sellanen Aquamistin mikälie vesiruiskuvempele?

Ja eikös ilokaasu olekin laiton suomen teillä?

Ja kun se nyt oli joku prosentti luku mitä sai autoon lykätä lisää potkua kun verrataan saman mallin tehokkaimpaan vehkeeseen, niin kuinka paljon (noin) sen puitteissa olisi mahdollista repästä 2.0 l carismasta irti?

Mistä sais korin osia .. tai paremminkin, ottaen huomioon ettei ketään edes kysy eikä mainosta, niin voiskohan jotkut toisen mallin osat sopia siihen?

Ja minkä takia muuten ketään ei tunnu tekevän Carismaan muuta kuin karvanoppia ripustele?!

Muuta mitä pitäis ottaa huomioon verotuksen, katsastuksen, yms. suhteen kun pistää lisää potkua ja näköä kärryyn?
 
Paras tapa tehdä spoikka lienee muokkaaminen jostain "suurinpiirtein" sopivasta tahi sit uretaania ja lasikuitua vääntämään...

Carismaan (vm. 90-94) ei ole mahdollista ympätä turboa koska kyseistä mallia ei ole koskaan valmistettu... (Muuten onnistuis kyllä)

Ilokaasu on (ikävä kyllä) laitonta kamaa... Ei ehkä tiellä mutta autossa kiinni ollessaan ;)

Muistaakseni lisäpotkua saa laittaa 20-25% mallisarjan tehokkaimpaan autoon verrattaessa...
Joskaan 2.0l Carismaa ei myöskään ole olemassa...

Korinosia löytyy hyvin vähän ainakin carismaan, katso linkit osastolta siellä oli jotain...
Jos itse viitsit tehdä niin tee niinkuin niinkuin tossa yllä mainitsin...

Ja miten niin ei Carismoille tehtäis mitään muuta ku karvanoppia ripustella (mulla ei kyllä roiku ainakaan yhtää noppaa autossa)

Onhan meitä ainakin Minä ja Vesku ja olihan GTI lehdessäkin esiteltynä yks tässä joku vuosi sitten ;D
Johan siin on ainakin kolme ;)
 
Siis mitä? Ei -94 Carismaa? Hmm .. Ihan varma? Raision ohikulkutien varrella olevassa Toyota liikkeen pihalla olevassa kärryssä oli lapussa ainaskin Carisma 94... Nooh, turha ruveta kättä vääntämään ;D
Mitä Carismoja sitten löytyy?

Ja tuohon karvanoppa vetoon vaan että en tunnu mistään netistä löytää ainokaistakaan kuvaa mistään Carismasta, siis tuunatusta sellaisesta, tai ainakaan mistään mikä olis joku "best in show" .. enkä ole etsinyt vuosimallin kanssa 8)
 
Carismaa on tuotu maahan vasta -96 joka on tietääkseni ensimmäinen mallivuosi ko. autoa.

Katsos Linkkipalstaa siellä on kokonainen aihe tuunatuista Carismoista ja kuviakin.
 
Tosiaan Carismaa ei ole kuin -96 tuoreempia.. mulla -98 1.8GDI ja tietääkseni "tehokkain" malli...
Jos aijot Carisman hankkia, niin tuunauksen kannalta se on ehkä huonoin auto siihen.. Joudut tekemään joka osan itse.. mikä ei osaavalle jäbälle ole muuta kuin hyödyksi...
Minä itse olen tuunauksessa vähän laiska ja saamaton, kun aika menee tuohon hifi puolelle...
suoran putken tein tuossa kesälomilla ja siihen rosterivaimennin. sitte vapaavirtaus-suodatin.. siinä onkin mite tehopuolelle edes yritän..

- Alustan osia saa, joistakin paikoista.. huomioi että sopii myös Volvo S40 osat joiltain osin...
Kun alat värkkäämään, niin kannattaa myös käydä kyselemässä mitsun-huollosta lisää.....
 
No ajattelinkin että joku järkeenkäypä syy siihen pitää olla ettei niin kovin monta carria näkynyt! Joo no se toki hieman rajoittaa .. mutta ei mitään(!) ajattelin muutenkin rukata sen verran ettei ulkopuolelta ainakaan tunnista enään että mikä vehje alkuperin oli 8)
Kun vielä nätiltä näyttäisi! :D
 
Varjo sanoi
No ajattelinkin että joku järkeenkäypä syy siihen pitää olla ettei niin kovin monta carria näkynyt! Joo no se toki hieman rajoittaa .. mutta ei mitään(!) ajattelin muutenkin rukata sen verran ettei ulkopuolelta ainakaan tunnista enään että mikä vehje alkuperin oli 8)
Kun vielä nätiltä näyttäisi! :D
Laita S40 pellit ja puskurit niin ei uskoisi Carismaksi ;D
 
Pistä kuvia Carismasta että näkis voisko siitä vakio puskiurista väsätä jotai kuidulla? sais kaikkein helpoite ku kiinnitykset on jo valmiina ja varmasti sopii....
 
Tossahan on jotain valmista palikkaa:
http://www.giacuzzo.com/deutsch/mitsu-index.html
 
Joo no tuon Giacuzzon sivuston löysin kotva takaperin, muuuut .. hiukka häijympää ilmettä olisin ettimässä..

btw: Miten tarkalleen lasikuidusta väsätään koko puskuri uudelleen taikka sitten lykätään siihen vakioon jotain jatketta? Metalli on ihan arkipäiväinen aine mutta lasikuitu .. shis! Ihan ulapalla :-\
 
Hommaa romikselta, tai jostain, toisen puskurin(t). Rajaa hahmotellen uretaanilevyn palasilla muotoja kohdilleen. Kun palat on jotenkin saatu pysymään paikoillaan, (jäätelötikku havaittu hyväksi) pullottaa uretaania rakoihin ja väleihin, että tulee yhtenäiseksi puskuripullouretaanijäätelötikkuvaahto- sydeemiksi. Kuivuttua alkaa vaan nauhahiomakoneella hakeen haluttua muotoa sieltä sun täältä. Kun muodot on saatu, lasikuitua vaan päälle. Ihme kyllä ettei uretaani sula harzin alla. Kuidun kuivuttua hiotaan suurimpia kuituvuoria matalemmiksi, mieluummin mahdollisimman tasaiseksi kaikkialta, sillä sitten alkaa pakkelointi. Pakkelilla kaikki klommot ja muut epätasaisuudet täyteen ja sitten taas hiotaan. Kun pinta on mielestänsä tasainen, ruiskutus kittiä päälle ja taas hiotaan. Sitten kaiken sen kittaamisen ja hionnan jälkeen pinta on sileä ja tasainen, pohjamaali, pintamaali ja pari kerrosta lakkaa päälle niin son siinä. Avot..
Tein viimekesänä veljen fiestaan ko. operaation iltapuhteina: n. neliö uretaanilevyä, 4plloa uretaania, 2 nippua hiomanauhoja (12mm ja 60mm), 1kg pakkelia, 3plloa kittiä, 2plloa pohjamaalia, 4dl pintamaalia ja 5vkoa iltatöitä. Mallikuva otettiin Gti'ssä esillä olleesta hopeisesta Golfista. Näköinen tuli.
 
Tässä kuva kyseisestä fooldista. Harmi ettei kuvaa tullut otettua siinä vaiheessa kun puskin oli pullotettu. Muistutti enemmän korvasientä kuin puskuria ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
cusso sanoi
Tässä kuva kyseisestä fooldista. Harmi ettei kuvaa tullut otettua siinä vaiheessa kun puskin oli pullotettu. Muistutti enemmän korvasientä kuin puskuria ;)
Hieno ;D Väärä merkki vain ;D ;D ;D
 
Niinpä, mutta en ole veljeni sen suurempi vartija. Tollo meinaa vaihtaa fooldista obelixiin, ts ojasta allikkoon. Ei kelpaa pojalle japsit ei :-\
 
carisma 1,6 löytyys tälläistä turbo kittiä jos tollasen nyt sitten onnistuu laittamaan...
Linkissä oleva kitti on "tarkoitettu" lanceriin mut sama kone näyttää olevan carismassakin (4G92)
korjatkaa jos olen väärässä :)
http://www.prostreetonline.com/buy/turbo_specialties_superior_turbo_kits/ml2001/
 
Kas lisäämpä tähän vanhaan topiciin vähän uutta kun näkyy Carreen jo jotain saavankin :) (vihdoin kun mä oon omastani päässy eroon :( )

Eli
Täällä
löytyy muutama eri spoikka/korisatsi malli, eikä oo pahan hintaisiakaan (ainakaan tuolla paikanpäällä :peukku)
 
Takaisin
Ylös Bottom