Coltista hävisi kipinä

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Colt kulki n. kilometrin kotoa ja hyytyi mäkeen. Millekään tulpalle ei tule kipinää, tulpat on joskus viime syksynä vaihdettu ja eikai nekään kaikki kerralla hajoa? Koitin toista virranjakajankantta ja pyörijää, mutta ei parantunut :mad: Pikaisen selailun foorumilla perusteella (hakusanaa "kipinä" käyttäen) jäljellä olevat mahdolliset vianaiheuttajat ovat etuvastus, puola sekä virranjakajan sisällä olevat hilppeet, esim. "kipinänvahvistin" joka jonkun l200:ssa oli aiheuttanut vastaavat ongelmat. Kysymys kuuluu että miten saan testattua että toimiiko mikäkin laite? käytössä on yleismittari. Kyseessähän on kärjetön sytytys.


Edit. etuvastuksen resistanssiksi mittasin 1.7 ohmia ja itse puolan (Diamond F-100 12V use with transistor ignition, made in japan, 44E8) 25,7 kilo-ohmia.
 
Kyllä toi vähän kuulostais siltä, että jakaja on pimentynyt. Esku varmaan kertoo miten sen voi testata...

eihän siinä jakajan ulkopuolella ole sellaista "vahvistin" rasiaa? jos on, niin myös se voi olla pimeänä -luulen vaan että mitsun tapuksessa se on integroitu jakajan sisään :-\

Tuleehan jakajalle virta? Puolalle virta?
 
Re:Kipinä kuitenkin on

Vika on edelleen mysteeri, vaikka asioita onkin selvinnyt. Tulpille nimittäin tuleekin kipinä, mutta silti ne startatessa kastuvat kaikki :mad: Siitä päättelin aluksi että kipinää ei tule. Joku viisas saa valaista, että mistä seuraavaksi pitäisi vikaa etsiä, voisiko jako olla pompannut, että kipinä hyppäisi väärään aikaan? Voiko automaattiryyppy olla "seonnut" niin, että antaisi niin rikkaan seoksen että se ei syty? ??? Pilaa lomapäivät aika tehokkaasti, kun auto jättää tielle :mad: :mad: :mad:

edit. Jakokin pitäisi olla kohdallaan, kuvan ottohetkellä kampiakselin päässä laturin hihnapyörän merkki on kohdassa "T", eli YKK-kohdassa. Loppuu juur kohta ymmärrys :-[ :'(
 
Re: No nyt toimii!!!

No niin, nyt toimii :D Vika oli (on edelleen) automaattiryypyssä, kone lähti käymään kun itse painoin ruuvimeisselillä ryyppyläpän puoliksi auki ja isäukko starttasi. Kone varmaan sammui eilen, koska ryyppy oli jumissa vaikka kone alkoi jo lämmetä, eikä jaksanut käydä ryyppy päällä. Saa nähdä miten tulevaisuudessa käy... tietää ainakin miten saa käymään jos temppuilee samalla tavalla.
 
eiköhän se automaattiryyppy ole usein syynä niihin "isolohko" kulutuslukemiinkin....

mutta hyvä että selvis :D
 
Takaisin
Ylös Bottom