Dieseleiden "huudatuksesta" katsastuksessa

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Asiasta jo puheltiinkin tuolla jo
mutta ihan palatakseni niin ei mun koppimopoo ainakaan hylätty vaikka ei kiertäny kun 3800 RPM
 
joo se 5xxx rpm kuulostaa kyllä aiiiiika hurjalta tollaseeen vanhaan pitkäiskuseen dieseliin....

Paljonkos muitten Pajeroita on kierrätetty katsastuksessa?

Ilmoittaako ohjekirja tai maahantuoja jotain arvoa?

Jos ei siinä kerran mitään rajoittajaa (voiko olla totta??) sen kummemmin ole niin naurettavaahan sitä on polkea ihan tappiin asti? Kai se kiertää ilman kuormaa suurimmalla ruiskutusmäärällä selkeästi enemmän kuin on tarkoiutksen mukaista?
 
tänään kävin näyttämässä mittaustodistuksen katsastusasemalla ja kysyin tuosta kierrosnopeudesta. Katsastushemmo kertoi heillä olevan jokaiselle dieselille mittausarvo-rajat eli mitä koneen pitää kiertää, jotta mittaustulos hyväksytään. Jos ei kierrä tarpeeksi niin tulee hylky / uusintakatsastus. Ei osannut mulle kertoo mihin tuo tappiinsa huudattaminen perustuu, mutta kun ei ole kuulemma parempaakaan testausmenetelmää tullut (saksasta lähtöisin ja siellä on kuulemma paljon enemmän autojakin :p ) No se diesel-firman kaveri lohdutti mua silloin mittauksen jälkeen, että ei se kone siitä kärsi kun ei ole kuormaa eli vapaana kärsii huudattaa jos remmit on kunnossa !

aiempi kone oli kiertänyt (5140 / 5180 / 5230) eli kolmella rytäytyksellä oli saatu vasta hyväksyttävä tulos. Sen ekan mittauksen pitää jäädä alle 2.0 tuloksen, muutoin ryntäyttävät uudelleen ! Nyt onneksi sain sen ekalla ryntäytyksellä kun oli uusi kone ja ruiskusuuttimet puhdistettu jne. Säätää ei tarvinnut ! Tosin tyhjäkäyntiä voisi pienentää hiukka vapaalla kun kiertää 1000rpm , tosin jos vaihde on d:llä niin tuo tyhjäkäynti on siinä 750rpm eli kannattaako pudottaa tuota N / P asentoa kuitenkaan , se kun sit pudottaa D:ssä varmaan alle 750 rmp
edit : lisäinfoa
ja lisää Jahvetille ! olikos sulla yksityinen vai entinen valtion asema jolla sait sen päästömittauksen alle 4000rpm tuloksella hyväksytyksi ? Toisaalta ei tuotakaan mun lappusta sit tarkitusmittautettu eli olis voinu olla jostain "raakkukoneesta" se lappu !
 
no niin leimalla käytiin ja sitä ei tullut.......... :-\

päästömittauksessa katsastusmies sano kun kysyin että paljonko pitää kiertää että menee läpi niin ukko vastas että about 4500 RPM ja eipä se sen yli huudattanutkaan vaikka varaa olis ollu ja kun eka mittaus oli 2.3 ja toinen 0.8 ja viimeinen 0.6 sano vaan että jos päästöt on noinkin hyvät niin miksi sitä sitten huudattaa.... ja tää oli siis entinen "valtion konttori"
 
Kun käytin oman Pajeron 24.11 katsastuksessa, niin kauhulla katsoin siinä päästömittauksessa kun kone huusi kuin viimeistä reilun 5000 kierroksen vauhdilla, ensimmäinen mittaus, tulos oli 3,14, toinen, 3,06, kolmas antoi 2,97 ja neljäs 2,95 eli tiukille veti, mutta läpi meni. No tuossa on muutenkin suutinten kärkien vaihto kohta ajankohtainen, joten seuraavaan katsastukseen vuoden päästä ne pitää jokatapauksessa vaihtaa. Leima tuli, vieläpä ilman korjauskehotuksia, joten täytyy olla tyytyväinen. Onneksi se äijä ei edes vilkaissut nastarenkaiden kuntoa, olisi luultavasti tullut kehotus vaihtaa ne tai jopa hylkäys. Nyt on kuitenkin uudet renkaatkin alla, joten kelpaa taas ajella.
 
Takaisin
Ylös Bottom