Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nokonzok
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Tuollainen sattui silmään netin syövereissä: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/13470/master_Lyytinen_Ville_2014.pdf?sequence=1

Kuten esipuheessa todetaan, tämä työ on tehty Trafille silmällä pitäen tänä vuonna aktualisoituvaa auton rakentamista koskevien säädösten uudistamista. Käytännösshän tämä on työhakemus Trafille ja sisällöltään enemmän selvitys kuin mikään varsinainen tutkimus tai ehdotus. Oletan näkeväni tämän kirjoittajan Viraston leivissä kohtuullisen ripeästi (jos ei jo ole siellä). Kohtuullisen neutraaliin sävyyn tämä oli tehty, mutta kyllä sieltä pari vähän ikävältä kuulostavaa huomautusta löytyi. Kuten se, että autojen muutokset useimmiten huonontavat niiden ominaisuuksia...
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/yhteystiedot/henkilohakemisto/1261/ville_lyytinen

Työhakemus hyväksytty. :)
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

DaJackal sanoi
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/yhteystiedot/henkilohakemisto/1261/ville_lyytinen

Työhakemus hyväksytty. :)

No niin! Ei tosiaan yllättänyt kovin suuresti. Sinne vaan Oton kanssa touhuamaan niin hyvä tulee.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

Olisko ehdotuksia mihin tekis dippatyön ens kesänä? ;D

Itse työhön liittyen, tuo Ruotsin mallihan näyttää sinänsä ainakin paperilla huomattavasti fiksummalta, tosin nuo teho/painosuhteen rajoitteet ovat varsin matalat kuten Suomessakin.
Onhan se tietysti fakta, että 500hp/1000kg autolla kokematon kuljettaja vetää itsensä herkästi lusikoitavaan kuntoon. Toisaalta nykyään saa kaupastakin huomattavasti hurjempia tuotteita, eikä se ostajan lompakon paksuus ajotaitoja paranna. Lisäksi jos muu kokonaisuus on kunnossa niin luultavasti rakentajan päästäkin löytyy järkeä.

Harmillista että Saksa on jätetty pois. Käsittääkseni varsin rajoitettua, mutta yllättäviä asioita saa tehdä jos on asianmukaiset laput.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

MakeM sanoi
Olisko ehdotuksia mihin tekis dippatyön ens kesänä? ;D

Jos oikeasti tämä aihepiirin jutut kiinnostaa myös dippatyön osalta niin voin ihan oikeasti pohtia sulle oikein hyvän aiheen. Voi tosin olla, että sen jälkeen ei tarvitse mennä Trafiin duuniin :)

MakeM sanoi
Itse työhön liittyen, tuo Ruotsin mallihan näyttää sinänsä ainakin paperilla huomattavasti fiksummalta, tosin nuo teho/painosuhteen rajoitteet ovat varsin matalat kuten Suomessakin.
Onhan se tietysti fakta, että 500hp/1000kg autolla kokematon kuljettaja vetää itsensä herkästi lusikoitavaan kuntoon. Toisaalta nykyään saa kaupastakin huomattavasti hurjempia tuotteita, eikä se ostajan lompakon paksuus ajotaitoja paranna. Lisäksi jos muu kokonaisuus on kunnossa niin luultavasti rakentajan päästäkin löytyy järkeä.

Näin toki. Toisaalta nyt niitä tehopelejä ei käydä näyttämässä konttorilla ollenkaan. En jaksa uskoa, että kovin montaa mörkö-Supraa on jäänyt tekemättä sen takia, että sitä ei saa laillisin keinoin leimasta läpi. Tästä syystä itse vierastan tiukkoja rajoja, homman pitäisi perustua kokonaisharkintaan. "Kaikkea" saa tehdä, kunhan se on tehty kunnolla.

Tuossa duunissakin ohimennen viitattiin ruotsalaisiin tilastoihin, joiden mukaan harrasteajoneuvot eivät näy minkäänlaisena piikkinä onnettomuuksissa. Eikä niitä mörkö-Supria kovin usein näytä täällä meilläkään AVK:lta löytyvän. Ymmärrän pointin "liian suurista" tehoista, mutta ei se näytä käytännössä suuria ongelmia aiheuttavan.

MakeM sanoi
Harmillista että Saksa on jätetty pois. Käsittääkseni varsin rajoitettua, mutta yllättäviä asioita saa tehdä jos on asianmukaiset laput.

En ihan tarkkaan tunne Saksan käytäntöä, mutta ymmärtääkseni siellä systeemi perustuu hyvin pitkälle tapauskohtaiseen arviointiin. Ilmeisesti siellä on näitä TÜV-keskuksia joka nurkalla, jossa voidaan tarkistaa muutosten asianmukaisuus. Siitä toki kirjoitetaan virallinen todistus, Saksassa kun ollaan. Mutta joo, olisi tosiaan ollut ihan mielenkiintoista saada hieman tarkempi selvitys. Noin muuten toi on IMO aika heikkotasoinen dippatyö.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

Eikös tuolla sanottu että Ruotsissa sen kattojärjestön lausunnolla rajat voidaan ylittää. Tosin tehopaino-suhde jää ja on huomattavasti alhaisempi kuin nykyisillä uusilla urheiluautoilla. Useimmat Audin, BMW:n jne tehomallit ylittävät rajan jo tehtaalta. Eli pientä päivitystä kaivattaisiin Ruotsissakin.

Yleisesti ottaen, mitä enemmän lausuntoja tarvitaan sitä enemmän rahaa palaa asioihin jotka eivät tee autosta yhtään sen turvallisempaa. Kiva olisi tietää mitä Ruotsissa tuollaiset tarkastukset maksavat. Suomen kaltaisessa taantuvassa ja köyhtyvässä maassa pitäisi pyrkiä tässäkin kustannustehokkuuteen.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

nokonzok sanoi
Tuossa duunissakin ohimennen viitattiin ruotsalaisiin tilastoihin, joiden mukaan harrasteajoneuvot eivät näy minkäänlaisena piikkinä onnettomuuksissa. Eikä niitä mörkö-Supria kovin usein näytä täällä meilläkään AVK:lta löytyvän. Ymmärrän pointin "liian suurista" tehoista, mutta ei se näytä käytännössä suuria ongelmia aiheuttavan.

Jep, eikä sellaista saa kuka tahansa lapanen rakennettuakaan. Varmasti rakentajan ymmärrys näkyy myös autoon tehdyissä muissa muutoksissa.

Sinänsä jos aikuisten oikeasti haluttaisiin parannusta rakennettujen autojen liikenneturvallisuuteen, niin ehkä pitäisi ennemmin miettiä tuota jälleenmyyntiä ja sen mahdollista rajoittamista ääritapauksissa. Moni rakentaja varmasti tuntee mörkösupransa luonteen erinomaisesti, mutta kuten tälläkin foorumilla ja japsituontipiireissä on varmaan huomattu, niin aina ei mene ensiauton ostajalla koko homma ihan tuubiin. Lopputuloksena sitten harvat, mahdollisesti täysin vakiokuntoiset, yksilöt päätyvät viikon jälkeen AVK:lle, kun ajokokemuksen ja tapahtumanopeuden suhde ei kohtaa.

Nimim. Evo ensiautona ;D
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

ast sanoi
Eikös tuolla sanottu että Ruotsissa sen kattojärjestön lausunnolla rajat voidaan ylittää. Vai muistanko väärin.

Monessa kohtaa kyllä. Ihan järkevän oloinen järjestely, kunhan tutkimusten / testausten saatavuus ja hintataso on myös oikeassa elämässä järkevällä tasolla.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

MakeM sanoi
Sinänsä jos aikuisten oikeasti haluttaisiin parannusta rakennettujen autojen liikenneturvallisuuteen, niin ehkä pitäisi ennemmin miettiä tuota jälleenmyyntiä ja sen mahdollista rajoittamista ääritapauksissa. Moni rakentaja varmasti tuntee mörkösupransa luonteen erinomaisesti, mutta kuten tälläkin foorumilla ja japsituontipiireissä on varmaan huomattu, niin aina ei mene ensiauton ostajalla koko homma ihan tuubiin. Lopputuloksena sitten harvat, mahdollisesti täysin vakiokuntoiset, yksilöt päätyvät viikon jälkeen AVK:lle, kun ajokokemuksen ja tapahtumanopeuden suhde ei kohtaa.

Tämä on täysin mahdoton kuvio jo yksin sen takia, että omaisuudensuoja on perustuslailla turvattu perusoikeus. Junnut on kautta aikain saanut autonsa lunastukseen, ei se yksin tehoista ole kiinni.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

nokonzok sanoi
Tämä on täysin mahdoton kuvio jo yksin sen takia, että omaisuudensuoja on perustuslailla turvattu perusoikeus. Junnut on kautta aikain saanut autonsa lunastukseen, ei se yksin tehoista ole kiinni.

Niin, en tiedä onko mahdotonta, että muutosluvat olisivat henkilökohtaisia auton omistusajalle.

Näinhän se on nuorien kanssa. Mutta se onkin jo aivan toinen tarina kokonaisuudessaan.
Siksi puhuinkin nimenomaan rakennetuista autoista. Itse ainakin olen huomannut että suurin osa vähän erikoisemmilla autoilla käyvistä vahingoista tuntuu tapahtuvan jonkun toisen kokeillessa tai myynnin jälkeen.

ast: olisi jännä tietää miten sitten toimii käytännössä.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

MakeM sanoi
Moni rakentaja varmasti tuntee mörkösupransa luonteen erinomaisesti, mutta kuten tälläkin foorumilla ja japsituontipiireissä on varmaan huomattu, niin aina ei mene ensiauton ostajalla koko homma ihan tuubiin. Lopputuloksena sitten harvat, mahdollisesti täysin vakiokuntoiset, yksilöt päätyvät viikon jälkeen AVK:lle, kun ajokokemuksen ja tapahtumanopeuden suhde ei kohtaa.

Nimim. Evo ensiautona ;D

Tuota asiaa hoitavat monessa maassa vakuutus yhtiöt. Esim. UK:ssa Autovakuutukset ovat "henkilökohtaisia" tavallaan vakuutus yhtiö asettaa rajoitukset iän mukaan millä autolla saa tai kannattaa ajaa.

Keskustelin erään MLR jäsenen pojan kanssa muutama vuosi takaperin ikää oli 19 vuotta , kertoi että hän saa ajaa Evoa kun täyttää 25 vuotta. En tiedä sen tarkemmin miten säännöt tai pykälät menee.

Olikohan Ruotsissakin ,että "rakenneltu"auto hinnoitellaan vakuutus yhtiössä erikseen , sen jälkeen kun katsastus-setä on auton tieliikenteeseen hyväksynyt ? -> Rakennat+virittelet -> maksut nousee.


Mutta ongelmahan ei ole Suomessa nuo vakuutusyhtiöt vaan se ,ettei mitään saa tehdä.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

MakeM sanoi
Niin, en tiedä onko mahdotonta, että muutosluvat olisivat henkilökohtaisia auton omistusajalle.

On se mahdotonta. Ymmärrän ajatuksen ja siinä on varmasti ihan perääkin, mutta käytännössä mahdotonta toteuttaa.

-JP- sanoi
Tuota asiaa hoitavat monessa maassa vakuutus yhtiöt. Esim. UK:ssa Autovakuutukset ovat "henkilökohtaisia" tavallaan vakuutus yhtiö asettaa rajoitukset iän mukaan millä autolla saa tai kannattaa ajaa.

Keskustelin erään MLR jäsenen pojan kanssa muutama vuosi takaperin ikää oli 19 vuotta , kertoi että hän saa ajaa Evoa kun täyttää 25 vuotta. En tiedä sen tarkemmin miten säännöt tai pykälät menee.

Englannissa ei käsittääkseni ole sinänsä mitään rajoituksia, mutta vakuutusten hinnat ovat nuorille janttereille niin tolkuttomat, että se käytännössä estää omistuksen.

-JP- sanoi
Olikohan Ruotsissakin ,että "rakenneltu"auto hinnoitellaan vakuutus yhtiössä erikseen , sen jälkeen kun katsastus-setä on auton tieliikenteeseen hyväksynyt ? -> Rakennat+virittelet -> maksut nousee.

Ruotsissahan rakennellun auton vakuutukset eivät mitenkään automaattisesti ole kalliimmat. Varsinkin vanhemmissa autoissa se on pikemminkin painvästoin.

-JP- sanoi
Mutta ongelmahan ei ole Suomessa nuo vakuutusyhtiöt vaan se ,ettei mitään saa tehdä.

Näinpä. Vakuutuksethan sitten löytävät hintatasonsa sen mukaan miten niillä törttöillään. Vanhoilla Bemreillahan on aikojen alusta ollut ihan holtittoman kalliit vakuutukset. Miksiköhän? :)
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

Onhan tuolla villellä jo valmiita vastauksia autojen virittämiseen. Raippaa vaan kunnolla, niin loppuu viritys tai ne tuodaan muutoskatsastukseen:

Ohjelmistovirityksen seurauksena auton päästöluokitusta voisi tarkastella uudelleen ja muuttaa esimerkiksi auton CO2
-luokkaa ylöspäin, jolloin vuotuinen ajoneuvovero kasvaisi. Verotuksen muutosta tulisi harkita kaikkiin sellaisiin viritystoimenpiteisiin, jotka vaikuttavat auton pakokaasupäästöihin.
Suomen teillä liikkuu paljon viritettyjä autoja, joita ei ole muutoskatsastettu. Otettaessa ajoneuvoveronkorotus käyttöön
viritystoimenpiteiden seurauksena , voitaisiin viritettyjä ja muutoskatsastamattomia autoja yleisillä teillä käyttäville kuljettajille langettaa tuntu-vat veroseuraamukset. Riski tarpeeksi suurista veroseuraamuksista saattaisi laskea kyn-nystä esittää auto muutoskatsastukseen.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

tepi sanoi
Onhan tuolla villellä jo valmiita vastauksia autojen virittämiseen. Raippaa vaan kunnolla, niin loppuu viritys tai ne tuodaan muutoskatsastukseen:

Ohjelmistovirityksen seurauksena auton päästöluokitusta voisi tarkastella uudelleen ja muuttaa esimerkiksi auton CO2
-luokkaa ylöspäin, jolloin vuotuinen ajoneuvovero kasvaisi. Verotuksen muutosta tulisi harkita kaikkiin sellaisiin viritystoimenpiteisiin, jotka vaikuttavat auton pakokaasupäästöihin.
Suomen teillä liikkuu paljon viritettyjä autoja, joita ei ole muutoskatsastettu. Otettaessa ajoneuvoveronkorotus käyttöön
viritystoimenpiteiden seurauksena , voitaisiin viritettyjä ja muutoskatsastamattomia autoja yleisillä teillä käyttäville kuljettajille langettaa tuntu-vat veroseuraamukset. Riski tarpeeksi suurista veroseuraamuksista saattaisi laskea kyn-nystä esittää auto muutoskatsastukseen.

Onneks tollasten softavirien ja vastaavien todentaminen(puolueettomasti ja aukottomasti) on todella vaikeaa niin kauan kun itse autovalmistajat pitää ne suht suljettuna, obd datasta ei (onneksi) vielä näe muuta kun saastelaitteiden toiminnan
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

tepi sanoi
Onhan tuolla villellä jo valmiita vastauksia autojen virittämiseen. Raippaa vaan kunnolla, niin loppuu viritys tai ne tuodaan muutoskatsastukseen:

Ohjelmistovirityksen seurauksena auton päästöluokitusta voisi tarkastella uudelleen ja muuttaa esimerkiksi auton CO2
-luokkaa ylöspäin, jolloin vuotuinen ajoneuvovero kasvaisi. Verotuksen muutosta tulisi harkita kaikkiin sellaisiin viritystoimenpiteisiin, jotka vaikuttavat auton pakokaasupäästöihin.

Suomen teillä liikkuu paljon viritettyjä autoja, joita ei ole muutoskatsastettu. Otettaessa ajoneuvoveronkorotus käyttöön
viritystoimenpiteiden seurauksena , voitaisiin viritettyjä ja muutoskatsastamattomia autoja yleisillä teillä käyttäville kuljettajille langettaa tuntu-vat veroseuraamukset. Riski tarpeeksi suurista veroseuraamuksista saattaisi laskea kyn-nystä esittää auto muutoskatsastukseen.

Kyllä tuo sopii jos myös toimitaan toiseen suuntaan , jos ajaa E85:llä , ymmärtääkseni silloin ajoneuvon CO2/Km lukema pienenee.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

^Ilmankos on ura Trafissa urjennut nopeasti. Kyllähän valtio palkkaa mielellään ihmisiä joilla on viraston hengen mukainen "mindset". >:(
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

Eikös ruotsin mallissa kilpien väliin ja leimaan saa vaikka mitä mutta vakuutusta ei saa ihan poskettomiin vehkeisiin. Sitten muutenkn reilummin laitetut vehkeet maksaa kovempaa vakuutusta.
 
Vs: Diplomityö liikennekelpoisuuden arvioinnista muutoskatsastuksessa

T. Kiili sanoi
Eikös ruotsin mallissa kilpien väliin ja leimaan saa vaikka mitä mutta vakuutusta ei saa ihan poskettomiin vehkeisiin. Sitten muutenkn reilummin laitetut vehkeet maksaa kovempaa vakuutusta.

Samaa muistelin jo aiemmin , että juurikin vakuutus yhtiön lasku rajoittaa millaisella autolla voit ajaa , ei paikallinen "Trafi". Saman suuntainen tyyli myös siis UK:ssa , kilpiin saa melkein mitä vaan , kadulla voi ajaa ,jos lompakko on kunnossa.
 
Takaisin
Ylös Bottom