Dyn-4 ei käynnisty

C

clr2

Guest
Terve,

Apua tarvittaisiin pikaisesti seuraavanlaisessa asiassa:

Eli Galantti ei lupaakkaan käynnistyä. Startatessa alussa VÄHÄN pyörittää mutta tämän jälkeen sitten kuuluukin vaan startin naksuntaa. Apuvirtaa on koitettu antaa, lupaa ehkä vähän paremmin mutta sitten taas sama juttu, eli startti naksuu. Kaikki virrat toimivat normaalisti. Vika tullut viime yön aikana. Itsellä ei kyllä hajuakaan missä vika voisi olla..
 
Oletko tarkistanut akun? Jännitettä saattaa olla mutta virta puuttuu. Jos jännite laskee yleismittarilla mitatessa ilman akku kenkiä niin se on sökö eli akun sisäinen oikosulku. Toinen on etta solenoidin kärjet on kulunut loppuun. Saattaa auttaa jos pääset kopistelemaan sitä ja samalla toinen starttaa samalla. Katoppa noi nyt ensin.
 
auton oma akku jäätynyt tai tosi huono muuten,ota se pois ja pistä suoraan toinen sen tilalle.jos antaa vaan virtaa toisella akulla niin se kaput oleva akku syö sen avun ja tulos sama-->ei käy vaan naksuttaa starttia

tuo startin naksutus kun kuulostaa liian vähältä virralta,ja jos yhdessä yössä tullut ongelma niin se vaan vahvistaa tuota.

voi myös olla huono maadoitus akun ja startin/koneen välillä.

muut virrat toimii normaalisti??eli esim pitkät valot palaa kirkkaasti pitkään?-->maa vikaa

palaa vain himmeästi tai hetken?-->akku loppu
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Galant ei lähde käymään. virrat tulee normaalisti päälle ja kuuluu startin naksunta niin kun aina kun virrat laittaa päälle, mut kun koittaa käynnistää niin mitään ei tapahdu. ei edes pyöri. kerran teki saman, mut lähti startin koputtelun ja akun latauksen jälkeen käymään. nyt ei auta kumpikaan eikä akkukaan tunnu tyhjä olevan (kuten ei ekallakaan kerralla). apu virta ei auttanut. sulakkeet on ehjät. vikakoodeja en pääse lukemaan. sit lopuks kysymys että saako nelivetoa työntää käymään? jostain kuullut ettei saisi
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

missähän tässä dynyssä mahtaa se startti tarkkaan olla? koittanu sitä jo ettiä ja neuvoja saanut, mut ttu mä mitään löydä. pääseekö siihen edes käsiksi konehuoneen puolelta ilman että repii puolet koneesta irti?
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

P.Kaunisto sanoi
missähän tässä dynyssä mahtaa se startti tarkkaan olla? koittanu sitä jo ettiä ja neuvoja saanut, mut ttu mä mitään löydä. pääseekö siihen edes käsiksi konehuoneen puolelta ilman että repii puolet koneesta irti?
Imusarjan alta.
Purat vain ilmanoton suodattimen, ilmamäärämittarin ja muut kumiletkut ensin pois. Imusarjaa ei siis tarvi irrottaa.
Sitten 2kpl 14mm pultteja vaihdelaatikon kyljessä ja startti lähtee johtoineen pois.

PS. lataa se dynyn workshopmanual ni sieltä löytyy kaikki ;)
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Varmistu ihan ekana, ettei ole vain akunkengät hapettuneet, se voi teettää ihmeellisiä oireita
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

korsma sanoi
Varmistu ihan ekana, ettei ole vain akunkengät hapettuneet, se voi teettää ihmeellisiä oireita
Kyllä nimenomaan. Yleensä tekee sen että startti napsahtaa ja kaikki virrat katoaa hetkeksi.
Eli kengät irti akusta ja putsaa ne täysin ja laittaa jotain rasvaa vaikka vähän niihin.
Toki starttejakin näistä menee. Startin voi itseki melkeepä kunnostaa, bendix ja laakeri saatavissa erikseen. Hinta 15e bendixille.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

No sitten pitäs koittaa startata suoraan startilta navat yhdistämällä, kuten häjyissä vanha isäntä majoria.

Ei ole tullu Galantin starttia vielä katsottua, että miten helpolla niihin napoihin pääsee... Ja vaihde on syytä olla vapaalla ;D

Että jos se startti sillon herää, niin vika on jossain virtalukko-osastolla.

Saattaa sitten startin päästäkin olla virtajohdon liitos hapettunut.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

ei vaa järkeen mene että missä se startti on (väsymys painaa). joku pölliny sen. ei oo ihme ettei käymää lähe. pienen vilauksen siitä saatan nähdä ku oikee tutkii, mut niitä pulttejä ei näy missää. kepillä koitin mätkiä sitä, mut kipinää vaan löi eikä lähe käymää. järki vaan menee ku autoon tulee AINA jotain ku tulee ylimäärästä rahaa.... veropalautus = auto ei lähe käyntii.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Kävin pihalla omasta vastaavasta katsomassa, ne 14mm kiinnityspultit juuri näkyy, mutta suoraan liittimistä startin kokeilu vaatii jo varmaan sen imuputken irroituksen.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

huoh!
lataa se opas!
Kuten sanoin: imusarjan alla ja vaatii imuputken irroituksen että pääset näkeen sitä. Eli auton oikealta puolen näet sen. Vasemmalta EI pääse näkeen, eikä kyllä koputteleenkaan.
Just viikonloppuna vaihdoin startin ja on 30min homma kun tietää mitä tekee.

Vaihdelaatikon kuorien läpi 2pulttia 14mm kannalla.

esim kuvakaappaus alla


http://www.galantvr4.org/ubbthreads/showflat.php?Board=newbie&Number=970721&Forum=,&Words=&Searchpage=307&Limit=25&Main=970713&Search=true&where=&Name=&daterange=&newerval=&newertype=&olderval=&oldertype=&bodyprev=
 

Liitetiedostot

  • start.jpg
    start.jpg
    80.5 KB · Lukukerrat 280
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

latasin ja nyt hokasin mistä niitä pultteja katon. kiitän. huomattavasti isompi möhkäle ku oletin
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

startti irti. kyllähän se sieltä sit löyty kun vaa älys mistä kattoa :peukku (pienessä välissä oli kyllä etten saa kumminkaan sitä paikalleen enää ;D ) mitäs mä tolle nyt rupeisin tekemään? käsipelillä kyllä tuntuu pyörivän ratas, mut virta ei taida mennä läpi mitä mittarilla koitin
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

P.Kaunisto sanoi
startti irti. kyllähän se sieltä sit löyty kun vaa älys mistä kattoa :peukku (pienessä välissä oli kyllä etten saa kumminkaan sitä paikalleen enää ;D ) mitäs mä tolle nyt rupeisin tekemään? käsipelillä kyllä tuntuu pyörivän ratas, mut virta ei taida mennä läpi mitä mittarilla koitin

avaat sen.
Räjäytys ja purkuohjeet löytyy sieltä manuaalista....sähköpuoleisesta osasta.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

avattu ja tutkittu. solenoidissa kulkee virta kun sitä nappia sen sisällä painaa voimalla. pohjaan kun sen magneetin vetää ni ei mene läpi eli tosiaan pitää suht "voimalla" painaa sitä että menee virta läpi. olisko siinä vika? hiilet näyttää ihan ok. saako niitä vaihdettua erikseen?
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Hiilet saa vaihdettua varmaan pelkästäänkin jos juottaa uudet vanhojen tilalle, mutta itse vaihdoin samantien hiilet ja hiilisillan. Osanumerot ja kuvat jäsenpuolella minun dynyn päiväkirjassa.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

eipä se kai auta muuta ku ostaa uudet osat ja kokeilla ::) ei vaan viittis turhaan laittaa rahaa tohon :seina
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Mistähän te noita osia olette hommannu? täällä päin ei saa edes merkkihuollosta :seina ainut mikä tuotti tulosta olis ollu että tilaa koko paskan ja antaa vanhan vaihdossa. ei käy
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

P.Kaunisto sanoi
Mistähän te noita osia olette hommannu? täällä päin ei saa edes merkkihuollosta :seina ainut mikä tuotti tulosta olis ollu että tilaa koko paskan ja antaa vanhan vaihdossa. ei käy
esim fixus ja tarvikeosina saa bendix:n.
Mut mitä oot vailla? Oliko välitetty vai suoravetoinen startti?
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Harri K sanoi
esim fixus ja tarvikeosina saa bendix:n.
Mut mitä oot vailla? Oliko välitetty vai suoravetoinen startti?

hiilet, hiilisilta ja solenoidi. sarinilta kysyin ja se on ton fixuksen kanssa jotain samaa ketjua. ei löytyny osia
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

P.Kaunisto sanoi
hiilet, hiilisilta ja solenoidi. sarinilta kysyin ja se on ton fixuksen kanssa jotain samaa ketjua. ei löytyny osia
riippuu siis onko välitetty vai suoravetoinen startti?
Suoravetonen jos on vaihdettu niin se on normi E33 2.0 galantin startin osat jotka sinne käy esimerkiksi.

tai ostat käytetyn startin.
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

noilla skydiverin päiväkirjasta löytyvillä koodeilla kans koitin, mut ei löytyny. vähän ihmetyttää moinen kyl. google antaa ymmärtää että menis delicaankin noi hiilet. se on vaan että mun tuurilla sieltä tulee jotain ihan muuta kumminkin ku pitäis ja ku tuntuu et varaosaliikkeen sedät ei tunnu mitää mistää löytävän. tiedä sitten löytyiskö ulkomailta. alkaa vaan olemaan kohta kiire noilla osilla
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

toisesta liikkeestä löyty osat. pelkkä solenoidi olis 156€ ja toisessa liikkeessä koko startti on 140€. millä helvetillä ne noita hintoja pistää? kahta eri vaihtoehtoa se tarjos. kw oli toisessa 0.9 ja toisessa 1.2. tehokkaampi oli hyllyssä ni se on ny tulossa. saa nähä onko oikeenmallinen
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

uus startti paikallaan ja käy ja kukkuu. uus startti pitää vähän dieselmäisen äänen kun auton käynnistää ;D
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Harri K sanoi
Eikös motonetis ole paljo halvempia startit...

en ole varma, mut täällä ei oo motonettiä ja kaveri kävi just sopivasti kylillä ni sain sen startin heti ku oli hyllyssä. oli vähän kiirus jo
 
Vs: Dyn-4 ei käynnisty

Startti mm Mitsu 8-hampainen * 13-2533 Galant 1,6-2,0 84->92 (ei alennusvaihdetta/Autom) [1984 - 1992] 55.00 € Pantti 20.00

Startti Mitsubishi+alvaihde * 13-2647 Galant 88->92 alennusvaihteella (ei Automatic) [1988 - 1992] 99.90 € Pantti 20.00
 
Takaisin
Ylös Bottom