Vs: Dynamicin suuttimet
Noniin, selvitin vähän tuota oireilua niin selvisi, ettei vika olekaan pelkästään suuttimissa. Mielipiteitä, apuja ja neuvoja toivotaan ??? Aloitetaan oireiden kuvauksella:
Yleiskuvaus siltä ajalta kun olen auton omistanut:
- Auto lähtee huonosti käyntiin lämpimänä ja joutuu sahaamaan, ei väliä onko auto ajettu lämpimäksi vaiko lämmitetty lohkolämppärillä. Tämähän viittaisi vuotaviin suuttimiin, koska kylmänä starttaa hyvin.
- Oikein kylmänä (-20°C pakkasella ilman lämmitystä) kone tärähtää heti käyntiin, mutta saattaa sammua, jonka jälkeen pieni sahaus tarvitaan. Viittaa huonoon bensan saantiin?
- Tyhjäkäynti toimii hyvin eikä sammuile
- Veto oli tasainen läpi kierrosalueen, ehkä pienenpieni epäröinti siinä 4000rpm kohdalla
- Kahdesti on antanut lambda vikakoodin
Tuossa pari viikkoa sitten tuntui osa vedosta hävinneen jonnekin, joten kokeilin josko ilmanputsari ja tulpat olisivat vaihdon tarpeessa. Samalla nollasin ecun. Joko tulppien ja putsarin vaihto tai ecun nollaus vaikutti nyt niin, että entisestään puhtia katosi. Tarkistan vielä kolmannen kerran noi tulpat ja ilmamassamittarin jos olisivat ottaneet vahinkoa, mutta epäilen kyllä syyksi nollautuneita seoksia:
- Reilun 600km ajon jälkeen fuel trimmit on 118,7, 112,5, 118,7 (L/M/H) eli kovasti pyrkii rikastamaan seosta. FTO2 on 167% n. 2,5min ajan (nesteen lämpötila tällöin 40..70 astetta), tämä lienee normaali rikastus?
- Kulutus oli aiemmin 10l/100km luokkaa, nyt vie enemmän. (miten voi viedä enemmän jos ei saa bensaa?)
- Myös tk on alkanut humppailemaan tietyssä lämpötilassa hetken aikaa. Mutta muuten kyllä käy tasaisesti.
- Nyt vetoa ei juuri ole alta 2000rpm ja sen jälkeen vetoja ei vasta olekaan
- Nyt äsken huomasin että kone lämpenee parkissa yli normaalin, lähelle ylärajaa. Flekti ei tosin lähtenyt pyörimään, eli lämpökytkin vissiin rikki, pitää tämäkin tarkistaa.
- Suuttimet mitattu, tasainen (16ohmia?) vastus kaikissa ja myös jännite tulee kaikille. Loggerilla napsuttelin suuttimet yksi kerrallaan pois käytöstä minkä vaikutus tyhjäkäyntiin oli jokaisella jotakuinkin sama.
- Bensapaineensäätimen alipaineletkun irroitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin hieman, kierrokset nousee aavistuksen (tietenkin letkun pää tukittuna)
Alunperin oli tarkoitus vaihtaa vain suuttimet, että pääsisi eroon tuosta lämpimän käynnistyksen sahaamisesta. Joko kokeilen noilla Eclipsen suuttimilla taikka sitten hommaan jostain oikean kokoiset. Jos se nyt muutenkin säätää trimmit ylärajalle, niin isommat suuttimet voisivat jopa auttaa? Ei toki korjaa todellista syytä (eli uskoakseni huonoa bensan saantia). Vaihdan myös Eclipsen bensapaineensäätimen, joka tosin vaatii vähän soveltamista kun letkulähtö on hieman eri kulmassa.
Epäilykset siirtyivät bensapumppuun, kun avasin huoltoluukun tankin päältä. Siellä oli bensan paluuletku vedetty lähes umpeen nippusiteellä, joko tarkoituksella tai vahingossa. Kuuluuko paluuletkussa olla suodatin tai takaisku (näkyy kuvassa alla)? Onko tässä yritetty "korjata" huonoa bensapainetta tai säädintä? Sähköiset liitännät näyttävät sen verran hapettuneelta, että voi olla sähköistäkin vikaa. En saanut mitattua jännitettä kun ei ollut nuppineulaa tai muuta terävää joka mahtuisi liittimeen.
Ongelmahan tässä on se että autolla pitäisi ajaa pitkiä ajoja ihan lähipäivinä. Onko Jyväskylässä mitsuharrastajaa talleineen jossa tuota voitaisiin tutkia? Bensapumpun vaihto lienee tässä nyt ykkössijalla. Niin ja bensasuodattimen vaihto tietenkin, sehän voi olla tukossa myös ja pitänee vaihtaa ihan ensin. Lähteeköhän tankista tuo laippa irti enää suosiolla?
Bensapumpun liittimet: