E15 Galantin etupyöränlaakerin vaihto

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Heipä hei, ensimmäinen viesti. ;)

Tuli sitten vannoutuneen saabistin (vanhoja turboja harrastavan) talouteen sitten ensimmäinen mitsu, -87 vuosimallinen galantti. Piti saada luotettava kakkosauto että jää aikaa ropata noita viripelejä, ja japseista oli aina mitsu erottunut omaan mieleen positiivisesti muista..

Noh, itse asiaan:

Vänkärinpuoleinen etulaakeri jurisee siihenmalliin että on totaalisen vainaa, ja uuden laakerin kävinkin jo noutamassa. Saappiin niin ysisataseen ja tonniseenkin on tullut moinen laakeri vaihdettua, mutta mitsun tekniikka on vielä kohtuullisen uutta ja tuntematonta vaikka tässä kokoajan tuleekin tutummaksi ropatessa. ;D

Eli löytyykö neuvoja/ohjeita laakerinvaihtoon? Tarviiko hommaan prässiä vai riittääkö normaalit työkalut?
Saa myös opastaa jos löytyy jostain esimerkiksi skannauksia korjaamokirjoista.. Korjauskirja näyttää löytyvän Haynesilta tilaustavarana englanniksi kyllä sentään.

Eipä tässä tällä erää muuta, paranikin jo auton käytös ja käyttömukavuus huomattavasti kun tuli vaihdettua mädäntynyt pakoputki ja tehtyä perusteellinen ja ilmeisen pitkään laiminlyöty huolto. :)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Löytyy sieltä ainakin iso lukkorengas joten hyvät pihdit
sille voivat olla hyödyksi... Jos laakeri on "kaksikehäinen"
niin sen saa naputeltua tuurnallakin mutta jos taas
yksiosainen pakettilaakeri niin prässi tarpeellinen,en
muista enää kun viime vaihdosta kulunut aikaa... :)
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Kaksikehäinenhän tuo uusi vaihtolaakeri näyttäisi olevan, eli jospa se ilman prässiä sitten onnistuisi. Kiitokset vastauksesta. :)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
No noin vähän muistelinkin mut en uskaltanut varmaksi
sanoa,no sitten hyvä tuurna tarpeellinen millä saa
naputeltua kehät pois ja paikalleen,tuskin muuta
erikoista isojen lukkorengaspihtien lisäksi...

Purkaessa tietysti pitää pyörännapa lyödä laakerin
läpi pois vaikka hylsyn ja pajavasaran avulla mutta
kasatessa prässi voisi tosiaan olla hyödyllinen
vastaavan kohdan kasauksessa,ellei onnistu vaikka
isossa ruuvipenkissa puristamaan napaa paikalleen...
Harkitut keinot ettei uusi mene paskaksi... :)
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Joo laakerihan tuo tuli nyt vaihdettua ja auto hiljeni kummasti. :peukku

Oli vanha laakeri aivan totaalisen tohjona, olisi melkein pitänyt ottaa kuvia siitä. ;D Prässin avustuksellahan tuo tuli vaihdettua kun sellainen oli käytettävissä, aika ikäväksi olisi tuo homma kyllä mennyt ilman joskaan ei ehkä mahdottomaksi silti.

Uuden ihmeellisen hiljaisuuden rikkookin nyt sitten vaihdelaatikon suristus, kai sekin alkaa kaipailla nyt sitten huomiota. ::) Ei kyllä ihme jos siellä on joku laakeri saanut hieman siipeensä, vaihdoin samalla vaihdelaatikko-öljyt ja vanhat oli kyllä semmoista vesivelliä ettei varmasti ole tällä vuosituhannella vaihdeltu.
 
Ylös Bottom