E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harri K
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Elikkä tarinaa:
Tuo hopee -91 dyn-4 gti, jonka ostin syksyllä. Silloin omistaja sanoi että tk-moottorista on yksi piiri oikosessa ja polttaa(tai polttanut) ecusta "pääteasteeen", mikäli sen kytkee. Näin siis oli Finware-Systemistä sanottu, kun ecu on 2008 vuonna siellä korjattu.
No...mittailin vastusarvot tk-moottorista ja tosiaan oikosessa se on yhdestä piiristään. Metsästin tässä talvella käytetyn mutta ehjän tk-mosan ja tänään laittelin paikalleen sen. Käynnistin auton ja ajoin tallista pihalle. Tyhjäkäynti "humppasi" ja menin takaisin kabiiniin ja haistoin heti et ny "sähkökäryä" tulee. Eiku kone sammuksii ja akunjohdot irti samantien.
Ecusta nousi käryt :seina

Ecu auki ja "pääteaste" ihan palaneena. Onnea taisi olla kun ei ehtiny prossua polttaa. TK-mosan johto irti ja ecu takas kiinni ja eiku laitteet käymään. Auto käynnisty eikä vikakoodejakaan tullut (ecussa on lisänä tuo vikakoodin lukupiiri lisätty, näkyy kuvalinkistä)

Eli kysymys: pystyykö noita "pääteasteita"(tai mitä noi ny onkaan) vaihtamaan? Mulla on meinaa toineki rikkinäine dynyn ecu, jossa noi on ehjänä.
Lisäksi tuolla näyttää että ois yksi vastus lisätty tuonne, liekkö yritetty tyhjäkäyntiä säätää sillä vai miksi se on siellä? (liittyykö sekin vikakoodinkytkentään?)

ja ne kuvat:
http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/dyny/dyny_FAP/ecu_burn/
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Kyllä "pääteasteet" pystyy vaihtamaan. Kannattaa vaan varmistaa et on samat merkinnät niissä pääteasteissa.
Itse ole saman operaation tehnyt pajeron ecuun. Pääteasteet galantin ecusta ja hyvin on ainakin tyhjäkäynti toiminut operaation jälkeen :peukku
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Jooh ei muuta kun hankkimaan uutta driveriä, noita voipi saada uutenakin vielä nykyään. Kannattaa googlailla.

Se tässä nyt hämää että käsitin tekstistä että, tuollainen driveri lähti maatakiertävälle radalle vaikka oli ehjä tyhjäkäyntimoottori paikallaan?
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

No siis mä epäilisin että toi driveri on vahingoittunut jo aiemmin? ehkä siksi sitä tk-moottoria ei edes olisi "saanut" kytkeä?
Vaan mikä on tuo vastus tuolla drivereitte vieressä vinottain piirilevyssä? Näyttää jälkiasenteiselta mielestäni....

"Uuden" käytetyn tk-mosan mittasin, tosin sen nrot oli E9T15293C (eli MD628052) joka ASAn mukaan on 4G93 koneesta. Myyjän mukaan eclipsestä, tiedä sitten. Vastusarvoiltaan se oli vähän pienempi +20asteen lämpötilassa kuin dynyn vastaava.
Onhan yksi vaihtoehto että siellä olisi johtosarjassa joku maissakin, en mitannut...


edit:
http://www.dsmisc.com/dsmweb-dw/faqs.html


driveria saattais saada netin mukaan bebekistä:
M5269L - 20,00 €
www.bebek.fi
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Enkös maininnut tuosta jotain kun mittasit sen "käytetyn moottorin" että se ei tosiaankaan ole ehjä. :P
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

J. Puhakka sanoi
Enkös maininnut tuosta jotain kun mittasit sen "käytetyn moottorin" että se ei tosiaankaan ole ehjä. :P
En muista mitä se anto kun mittasin itse, mut samat se anto ainaki jokaisesta.
Myyjä mittas ni se 24-26ohmia. Eli liekkö se sitte oli kuiteki rikki...
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Minullahan kyrvähti ecu samaisesta syystä tossa syksyllä. Ei muuta, kun ehjä tk motti ja ehjä rdiveri niiin homma rokkaa taas. Kannattaa toki mitata ecun päästä se tk motti ettei ole johtosarjassa jotain kuraa.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Ilotalo sanoi
Minullahan kyrvähti ecu samaisesta syystä tossa syksyllä. Ei muuta, kun ehjä tk motti ja ehjä rdiveri niiin homma rokkaa taas. Kannattaa toki mitata ecun päästä se tk motti ettei ole johtosarjassa jotain kuraa.
Onkoha noi viereiset driverit vahingoittuneet?
Ja toi diodi tuossa drivereitte vieres mua edellee "häiritsee", että mihi se liittyy/miksi se o lisätty tonne. (C104 kohdassa)
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Katoin itekki sitä ekstrakomponenttiä, onko tuossa joku eskun tekemä ce vikakoodivalovilkutin hässäkkä prossun päällä? Varmaan siihen liittyy.

En usko että ne viereiset driverit on kärsineet, tuskin se on niin kauheasti lämmennyt se räjähtänyt malli, savunmuodostus noissa näyttää olevan aika huima tosin.. :P

Ilotalon vinkki on myös kullanarvoinen, johtosarjan mittaus nimittäin. Muutenhan noita drivereitä ja tkmotteja pääsee vaihtamaan leipätyökseen jos se johtosarjassa se oikari on..
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Kyllä toi Eskun/Finware tekemä joo on ja epäilisin että se on se vikakoodivilkutin juurikin. Pitää kysellä tyypiltä (jos saa vastausta) että liittyykö se diodi siihen...
Vikakoodit tosiaa ei näytä vieläkää vikaa vaikka kärvähti, eli muute toimiva boardi pitäs olla vielä :peukku

Ja juuriki meinasin että mittailen johtosarjan ettei sentakia kärvähdä uusiks.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

mullakin yks gti lankun ecu mikä palanu tuosta driverista,sekä yks konkka räjähtäny kyljestään :nykii

mutta kun noita drivereitä nyt noinki helposti saa ni ajattelin tuota koittaa ehjätä.

mutta kysymys kuuluukin että onko sen m5269l numeron alla olevalla numerosarjalla merkitystä?
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

itse itelleni vastaan,tuskin on monessa ecussa näyttää tuo m5269l täsmäävän ja kuitenki kaikissa tuo alempi numero mitä sattuu. (vaikka olis sama md numero ekuissa)

eli testaanpa tuon kun kerkeen ;)
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Mitenkäs teillä on nuo tk-moottorit oireillut?
Dynyssä itsellä kylmänä käy hetken +1500rpm. Kun kierrokset laskee jää hummaamaan useaksi minuutiksi 1200-1400rpm. Lämmettyään käy nätisti tyhjäkäyntiään jossain 900rpm nurkilla...
Tarviis vissiin jossain vaiheessa jaksaa tutkia tarkemmin...
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Imperio sanoi
Mitenkäs teillä on nuo tk-moottorit oireillut?
Dynyssä itsellä kylmänä käy hetken +1500rpm. Kun kierrokset laskee jää hummaamaan useaksi minuutiksi 1200-1400rpm. Lämmettyään käy nätisti tyhjäkäyntiään jossain 900rpm nurkilla...
Tarviis vissiin jossain vaiheessa jaksaa tutkia tarkemmin...

onha toi ensioire jo tk-mosan viallisuudesta. Mittaappa ne vastusarvot tk-moottorin pistokkeesta. WSM:stä kohta 13-300
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Tuossa tuo wsm sivu liitteenä itseäni ja muita varten..
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    198 KB · Lukukerrat 1,001
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Ja nuo uudemmat tosiaankin antaa ohmeja sit hieman enemmän:

2. Why should I replace my ISC, besides improving the idle?
There is a far more important reason. If your ISC has shorted coils, it will eventually damage your ECU. Shorted coils will fry the drivers in the ECU; it doesn't take a fully shorted ISC to exceed the current specs on the M5269L drivers Mitsubishi used. They are only rated for 2A 10ms 10% duty cycle pulses max. A closed short (meaning low resistance) ISC coil will easy cause it's corresponding ECU driver to load ("sink") many more times than it normally would; eventually the driver exceeds its rated duty cycle, heats up and shorts. As resistance goes down, current flow increases. The old ISC coils are supposed to test at 28-33 ohms. On those, anything below 20 ohms or above 50 (indicating leaning toward an open coil) would be a problem.

9. The new ISC you shipped me reads 40 Ohms across the coils, not 28-33 ohms. This isn't what the VFAQ, or the OEM manual or other test procedures say.
Yes, because most of the on-line info on DSM ISCs is old and has never been updated! Mitsubishi started putting these new ISC's in cars around 2000. Dealers started selling them as OEM replacements for DSMs after they cleared out their stock of the older units. These older units (cast metal/brown plastic) are impossible to find anymore, and in any event, aren't as good as the new version. The new OEM replacement ISC for the 4G63 motor uses a higher ohm load. This is an improvement over the old ISCs, which were suppose to be within spec if they were between 28-33 ohms. Those cause the ECU to push more current. The new-style ISC's are much more precise and will read about 40 +- 0.25 Ohm across each coil. The higher ohm rating is actually a good thing, and results in pushing your ECU drivers less than even a brand new, old ISC. In other words, it uses less power to do the same thing.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Mittasin tuon tyhjäkäyntimoottorin. 38,2-38,8 ohmia tasaisesti kaikista väleistä. Infrapunamittarin mukaan tuon seutukunnan lämpötila +10 astetta mikä tallissakin tällä hetkellä.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

kyrvähtäny ecu hengissä ;) pikkasen oli enemmän töitä kun oli tuo konkka polttanu piirilevyltä reittejä pois ja katkonu yhteyksiä. eli hieman piti johdottaa uusiksi,ja reitittää mutta pääasia että rokkaa taas ;D

niin ja mulla ei ainakaan tyhjis mosissa ollu vikaa ja tasaseen käy tyhjäkäyntejä :peukku
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Imperio sanoi
Tuossa tuo wsm sivu liitteenä itseäni ja muita varten..

taas sain vihdoinki yhden tk mosan käsiini. Nyt ois samanlainen kun dynys paikallaanki oli.
Vaan
1-2 pinneistä antaa ~30ohmia
2-3 välistä 0
4-5 30ohmia
5-6 30ohmia

Tuossa ohjeessahan lukee
Measure the resistance between terminal 2 and either terminal 1 (red clip) or terminal
3 of the connector at the idle air control motor


Eli pitääkö se 30 ohmia olla kaikis väleissä?

http://www.youtube.com/watch?v=KibYz21IMA0 tuon mukaa pitäs...
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Harri_K Olisit multa vaan ottanut sen ehjän sillon syksyllä. ;D
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

ecu.JPG


Onkos tässä nyt samasta asiasta kyse?

Sigmassa haisi sähkönkäry yöllä kotiin ajaessa n. 10km matkan ja ecusta löytyi vika.

Mittailin tk-mottia:

1-2 2,2 ohmia
2-3 4,2
4-5 41
5-6 41
 
Vs: RE: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Toi etummainen konkka nyt ainakin vaihdettu aiemmin. Miltä tuo näyttää alapuolelta? Tyhkäkäyntimoottori lienee kahden käämin osalta kaput.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

korsma sanoi
ecu.JPG


Onkos tässä nyt samasta asiasta kyse?

Sigmassa haisi sähkönkäry yöllä kotiin ajaessa n. 10km matkan ja ecusta löytyi vika.

Mittailin tk-mottia:

1-2 2,2 ohmia
2-3 4,2
4-5 41
5-6 41


Juu kyllä toi vaikuttaa aika pahasti TK motti vialta. Miten noihin sais helposti tehtyä sulakkeet ettei palais koko auto, kun motti kyrvähtää.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Konkat oli keväällä vaihdettavana.

Tuolla pystyy ilmeisesti kuitenkin vielä hyvin ajamaan, kunhan jättää tk-motin kytkemättä?
En huomannut mitään omituista ajossa tai tyhjäkäynnissä.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Ohm calculaattorin mukaan 30ohm@14V on 0,46A ja 1A tulee tosiaan 14ohm kohdalla niin 1A sulakkeet vois toimia ECU:n turvana. Ei muuten ollenkaan huono idea.

BTW ei muuten nähny kännykän ruudulta että toi piiri oli kyrvähtäny :D

Eipä se taida kylmänä ainakaan pysyä käynnissä jos TK-motin otat pois, paitsi kaasulla ehkä.
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Siellä on vielä se yksi ruuvi kaasuläppäkotelossa josta voi mekaanisesti kääntää kaasuläppää, ohittaen kaikki muut tyhjäkäyntisysteemit. Ei mikään elegantti ratkaisu, mutta ainakin voi ajaa.

Tuolta löytyy halvalla tyhjäkäyntimoottoreita. Alle 60 euroa kotiinkuskattuna. Itsekin ostin.

http://www.ebay.com/itm/NEW-MADE-BY-MITSUBISHI-OEM-AC99-Fuel-Injection-Idle-Air-Control-Valve-E9T15293C-/121152738400?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3ADiamante&hash=item1c35441460&vxp=mtr#ht_1157wt_905
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

Tuntuu se kulkuvälineenä pelaavan töpseli irroitettunakin, mitä nyt tosiaan kylmänä ei hetkeen pysy käynnissä ilman kaasua.

Näin asiaa tuntemattoman silmin katsottuna ecu-vaurio on vain siinä komponentissa
 
Vs: E3x Galantin ecu burn (tk-moottori vika)

korsma sanoi
Konkat oli keväällä vaihdettavana.

Tuolla pystyy ilmeisesti kuitenkin vielä hyvin ajamaan, kunhan jättää tk-motin kytkemättä?
En huomannut mitään omituista ajossa tai tyhjäkäynnissä.

Juu tyhjäkäynnin motin johto irti vaan niin täysin toimii.
 
pystyykö ton tyhjäkäyntimoottorin korjaamaan jotenkin tai löytyykö jostain järkihintaisena uutta? nähtävästi sama tk-moottori käy gti galantista?
auto ois -92 lancer gti vanhempi korinen
 
jos vaihtaa koko kaasuläpän, myös evo 7-> kaasuläppä tyhjäkäynti moottorillä on vaihtoehto, pitää vain johdottaa uudestaan, jäsenten puolella on juttu miten evon ecu sopii galantin gti koneen ohjaukseen.... niin miksi ei sopisi toisin päin
 
Takaisin
Ylös Bottom