Ihan yleisesti puhuttaessa vapaastihengittäviä virittäessäkin voi saada melkoisia tehoja, mutta ei ilman haittapuolia.
Esimerkkinä Fordin 2-litrainen 8-venttiilinen OHC, joista on irroitettu reilusti yli 200 kaakkia lähinnä laittamalla kone hengittämään kunnolla eli reilulla kannen käsittelyllä, isoilla venttiileillä, isoilla kaasareilla, hyvällä putkistolla ja laittamalla kone kiertämään tarpeeksi. Moottori itsessään on niin yksinkertainen kuin olla ja voi ja silti tehoja saadaan tuon verran. Kestävyys kärsii toki pahasti reippaammista kierroksista ja lisääntyneistä lämpökuormista. Sitten jos aletaan tekemään koko konetta kunnolla hinta pomppaa taas aivan toiselle tasolle. Tiukalla nokalla voi olla myös vaikeuksia päästä katsastuksessa pakokaasutestistä läpi. Käyttökelpoinen kierroslukualue on myös kapea. Ralliautoissa nämä koneet ovat tuttua tavaraa, mutta onpa joku masokisti kadullakin ajanut.
Vähäpäästöisissä mahdollisuudet ovat rajallisemmat, jos auto pitää saada katsastettuakin. Toisaalta nykyaikaiset ratkaisut, esim. säätyvät läpät imusarjassa ja ruiskutusjärjestelmät saattavat parantaa alakierrosten käyntiä ja vetoa melkoisesti.
Täällä oli aiemmin erittäin hyvä kertomus 1.8 GTI Lancerin virityksestä. Siinä oli selkeästi kerrottu mitä tehtiin, mitä maksoi ja mitä saatiin aikaan. Uskoisin, että siinä olevat jutut pätevät aika moneen muuhunkin saman aikakauden ruiskukoneeseen. Kannattaa lukea, niin saa jonkun käsityksen paljonko sijoitetulla eurolla saatiin lisää tehoa.
Kansitöitä tekee esimerkiksi www.kansiset.com.