EGR-venttiilin sijainti Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D?

waltsuu

New Member
Liittynyt
14 Marraskuu 2024
Täällä hieman epäuskoisena etsiskellään EGR-venttiiliä Mitsubishi Outlanderista vm. 2009. 2.2 litrainen Di-D 156 hp.
Auto hetken aikaa "nyki" 2000 kierroksen tuntumassa, nyt syttyi vikavalo koskien EGR:rää, ensiapuna suunnittelin EGR-venttiilin puhdistusta mutta en löydä sitä?

2.0 versioon youtubessa löytyy helposti ohje ja EGR-venttiili löytyy heti konepellin alta. Tähän versioon ei ole mitään ohjetta, suomi24 löysin sattumalta maininnan että 3 tuntia varannut autokorjaamin aikaa osan irrotukseen eli ei taida olla ihan "päällimmäisenä".. Ei kuitenkaan mitään aavistusta missä osa on, eikä päättelykyky riitä keksimään mikä osa se voisi olla.

Kuvassa näkymä konepellin alta.. Imupuolelta ehdin jo yhden osan irroittaa toiveikkaana mutta ilmamassamittari taisi paljastaa sen joksikin muuksi "läpäksi".. Joo tässäpä nämä minun autotekniset taidot paljastuivatkin.

Iso kiitos jos joku voisi avittaa esimerkiksi ihan kuvaan "maalaamalla" osan sijainnin..
 

Liitetiedostot

  • mitsu.jpg
    mitsu.jpg
    200 KB · Lukukerrat 45

Tämän videon takaa löytyy eri autosta mutta sama moottori, egr:n sijainti. Venttiili on aivan erilainen kuin mitä varaosasivustot näyttävät, siksi en ymmärtänyt että osa voisi olla tuolla. No eipä muuta kuin purkutalkoisiin.
 
Aika hommahan se oli irrottaa.

Semmonen ongelma siinä myös on että EGR-jäähdytin tulee ottaa samalla irti, tilat on ahtaat, paljon tulee ottaa osaa edeltä pois, muun muassa koneen ja ohjaamon välinen pahvi, ihan täyttä varmuutta ei vielä ole miten sen saa sinne takaisin. Turbon putki oli todella pahasti tiellä koko työn ajan.

Menin vielä katkaisemaan yhden pultin sieltä mistä jäähdytin lähtee aivan koneen kyljestä ja nyt pohdiskelen että mistäköhän sen loppupätkän sieltä ulos saisi.. Ilman tätä murhetta kone luultavasti jo kävisi.

Ei siis lainkaan ihmetytäkään se, että autoliikkeet on tälle 3 tuntia vaihtoon budjetoinut.

Ja EGR ei ollut kauhean nokinen mutta jumissa kuitenkin. Tilasin korvaavan osan Itä-Euroopasta ja se kääntyy huomattavasti notkeammin eli epäilen kyllä itse venttiilin mekanismia alkuperäisen vikakoodin antajana.

Välttämätön työkalu oli puhelimeen liitettävä pikkukamera johdon päässä, jotta pääsin joka ruuvin paikantamaan..
 
Kiitos kokemuksista, taidanpä jättää työn ammattilisille. Kokeilitko niitä EGR puhdistussumutteiden tehoa ennenkuin läksit remonttiin?
 
Takaisin
Ylös Bottom