Eikö tietoa dieselöinnistä?

G

Galant89

Guest
Olisi tarkoitus joko vaihtaa Galantti 1.6 -89 malliin 1.8 diesel tekniikkaa tai sitte koko autoa.Onko kellään kokemusta/tietoa sopiiko laatikko(tuskin?)vetarit,mistä asti sähköjohtosarja uusiksi,vaihdevivustot jne...Vai onko viisaampi vaihtaa autoa?.Saako sinne sopimaan vanhemman Galanti 1.8 Tdi pakettia kun niitä tuntuu saavan puoli-ilman koko autojakin?
 
Totanoin, täältä tulee nyt sellaista mutu-tason tietoa, johon kannattaa suhtautua pienellä kritiikillä....

Käsittääkseni dieselkoneen asentaminen tuohon sinun autoosi ei ole mikään kovin vaikea rasti. Ehkä helpointa olisi asentaa koko moottori-vaihteistopaketti. Seuraava kysymys on sitten vetoakseleiden sopivuus. Moottorin ja laatikon kannakkeet todennäköisesti sopivat suoraan. Pakoputken joutuu askartelemaan uusiksi, samoin jäähdyttimen vaihtamaan.

Sähköjen osalta joutuu sitten tekemään modauksia mm. hehkutusjärjestelmän rakentamiseksi; siihen kuuluu ainakin ohjausyksikkö sekä erillinen kolmen releen (?) paketti rintapellissä.

Sitten edessä vielä muutoskatsastus ja "käyttövoimaveron" maksu.

Ja vielä pieni tarkennus: jos tosiaan tarkoitat edellisen korimallin (E14) dieselkonetta, niin se ei ole Tdi, vaan ihan tavallinen, jakajapumpulla syötettävä kammiodiesel.

Kaikkinensa homma ei ole mikään ihan mahdoton tehtävä. Helpointa olisi tehdä siten, että hommaisi kokonaisen varaosa-auton, josta siirtää tekniikan, jolloin voisi sitä käyttää referenssinä.

Itse en ehkä kuitenkaan lähtisi tuohon urakkaan, vaan mieluummin myisin pois bensa-Gallun, etsisin sopivan kuntoisen ja -hintaisen uudempikorisen valmiin dieselin ja nakertelisin siihen välijäähdyttimen, joka oli vanhemmassa korimallissa, muttei uudemmassa.

Onnea projektille, teetpä sitten miten päin tahansa! :)
 
joo Kiitoksia vastauksesta.Pistin auton myyntiin ja diesel Galant olisi suunnitteilla.Aiemmin ollut vain e30 Bemareita jolllaisia olen useammankin(324d 324td ja 325i)tehnyt tekniikanvaihtoa.Galant vähän vieraampi merkki mutta ei kiinnosta enää oikein isommat ruuvaukset.ja halvempaa taitaa olla vaihtaa?!
 
Varmaan loppupeleissä pääset noin päin etenemällä helpommin parempaan lopputulokseen. Toivottavasti! :)

Diesel-Gallua ostaessa kannattaa katsoa muutama juttu. Omien kokemusteni ja myös muilta kuulemani perusteella tarkastettavia paikkoja näissä ovat korin kunnon lisäksi kansi, koneen tiiviys ja vaihdelaatikko. Myös latureita tuntuu menevän.

Kansiongelmat ilmenevät tuttuun tapaan veden vähenemisenä, käyntilämpötilan seilaamisena ja lämmityslaitteesta tulevan ilman lämpötilan vaihteluina. Koeajon ja auton tutkimisen yhteydessä kannattaa myös pyrkiä varmistamaan, ettei termaria ole otettu pois. Olen kuullut viisaampien kertoneen, että käytettyä, ehjää kantta ei ole olemassakaan... :-( Kunnossa oleva diesel-Galant lähtee lämpimänä salamannopeasti käyntiin, kylmänäkin melko helposti. Jos esimerkiksi nolla-asteinen, yön yli seisonut auto vaatii useamman sekunnin sahaamisen ja lähtee sen jälkeen onnahtaen käyntiin, niin ainakin minun kokemusteni perusteella silloin alkaa kone olla jo aika väljä. Yleensä rengastus ei auta, vaan kone on porattava ja asennettava ylikokomännät. Öljynkulutuskin kasvaa koneen kuluessa melkoisesti, mutta toisaalta olen kuullut jopa tiiviin, terveen koneen kuluttavan mittaviivojen välin verran viidellä tuhannella kilometrillä. Vaihdelaatikko-ongelmat alkavat usein jurinana (kuuluu helpoimmin jossain 80 - 90 vauhdissa). Joskus pakki hyppää itsekseen pois päältä reilumpaa vauhtia peruutettaessa. Uudemmassa (E3x) Galantissa muuten ei sitten tosiaan ole sitä välijäähyä, mutta vanhemmassa on. Jos ostat uudempikorisen, niin välärin ja painemittarin asentaminen voisivat olla kai niitä ensimmäisiä toimenpiteitä...

Offtopic: luulin, ettei 300-sarjan bemua (E30) ole tehty dieselinä kuin vaparina. Isällä oli 524 TD, ja se oli kyllä ihan mielenkiintoinen peli. Millainen se 324 TD oli? :)
 
Takaisin
Ylös Bottom